Reklamera produkt som absolut inte motsvarar beskrivningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Det var inte mycket rätt här, inte...

Polisanmälan är det nog inte mycket snack om, men däremot kan det absolut vara värt att anmäla till ARN efter att ha pratat med en konsumentombudsman. Står det "massiv ek" i produktens namn och "ek" som material på alla ställen så antar man att det är massiv ek. Hade det stått "ekfanér" i produktens namn så hade man antagit att det var ekfanér.

Fast nu är själva produktnamnet Massiv Ek. Det är ju absolut för att vilseleda men det står ingenstans i beskrivningen att det är massiv ek. Tycker naturligtvis de ska gå raka vägen i fängelse men men

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av TANDEMCYKELN:

Jag tycker ni hakar upp er på att det står "Massiv Ek". Varför man blandar in versaler mitt i en mening förstår jag inte, men jag är inte normal.

Dock så är det tämligen självklart att skivan inte är av massiv ek. Dels ser man det på bilderna och dels så är priset alltför lågt för att vara ett sådant kvalitetsbord.

Ibland får man bita i det sura äpplet, då man inte undersökt produkten tillräckligt noga. Jag köper själv i princip allting på nätet och jag kan lova er att jag spenderar ganska mycket tid på att söka fakta om det jag ska köpa. Gör man inte det, så får man faktiskt skylla sig själv.

Det är företagets ansvar att säkerställa att den information de presenterar för kunden är korrekt. Skriver företaget att bordet består av "massiv ek" så är det också rimligt att kunden förväntar sig att bordet består just av massiv ek, även om bilderna och priset inte överrensstämmer med detta.
Är informationen inte korrekt eller tvetydig är det fortfarande företagets ansvar att korrigera - det är företaget som förväntas besitta expertis inom området, inte konsumenten.

När du som privatperson köper en vara från en näringsidkare anses ni i svensk konsumentlagstiftning inte vara jämbördiga - näringsidkaren hålls till en betydligt högre standard.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

I övrigt är inte Chillis Barke samma sak som Trademax Beagan? Samma företag är det ju också, och flera tusenlappar mindre i pris.

Jo, det stämmer. 1500kr billigare och utan att det står att det är massiv ek. Hemsidorna ser likadana ut, det är väl samma företag som bara har olika priser på sina olika hemsidor för att göra det extra jobbigt för konsumenter - och för att råka sälja några exemplar av det högre priset till folk som inte jämför mellan olika sidor.

Däremot har dom ett annat bord som går att förlänga som heter massiv ek, men där det står i specifikationerna att det är ek, MDF och faner: https://www.chilli.se/möbler/bord/matbord-köksbord/matbord-ba...

Edit: Samma bord finns även hos Trademax, men där inkluderas inte förläningen, men har ändå högre pris. Denna heter också "massiv ek", men har ingen info om MDF eller faner under dess material. https://www.trademax.se/möbler/bord/matbord-köksbord/beagan-f...

Nu är ju allt bara spekulationer, så TS får gärna komma in och berätta vilken produkt det faktiskt är.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Avstängd
Skrivet av twit:

När du som privatperson köper en vara från en näringsidkare anses ni i svensk konsumentlagstiftning inte vara jämbördiga - näringsidkaren hålls till en betydligt högre standard.

Samtidigt måste köparen ändå ha någon form av koll på vad det är man köper. Här på Sweclockers finns det till exempel personer som köper varor som är ruskigt felprissatta och tycker att de ska få varan, trots att det är uppenbart att priset är fel.

Man kan debattera om detta är samma sak, men det är ändå så uppenbart att det man skriver och visar bilder på inte stämmer överens med rubriken, som för övrigt innehåller en massa ovidkommande versaler (vilket bara det, skulle få mig att backa från ett köp).

Söker man på Trademax så inger det inte något vidare kvalitetsintryck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TANDEMCYKELN:

Samtidigt måste köparen ändå ha någon form av koll på vad det är man köper. Här på Sweclockers finns det till exempel personer som köper varor som är ruskigt felprissatta och tycker att de ska få varan, trots att det är uppenbart att priset är fel.

Man kan debattera om detta är samma sak, men det är ändå så uppenbart att det man skriver och visar bilder på inte stämmer överens med rubriken, som för övrigt innehåller en massa ovidkommande versaler (vilket bara det, skulle få mig att backa från ett köp).

Söker man på Trademax så inger det inte något vidare kvalitetsintryck.

Det finns specifika förbehåll för att skydda näringsidkaren vid felaktig prissättning, det gör det inte vid felaktig information.

Att företaget kanske är en stinkande hög med bajs förtar dem inte heller från ansvar.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Jo, det stämmer. 1500kr billigare och utan att det står att det är massiv ek. Hemsidorna ser likadana ut, det är väl samma företag som bara har olika priser på sina olika hemsidor för att göra det extra jobbigt för konsumenter - och för att råka sälja några exemplar av det högre priset till folk som inte jämför mellan olika sidor.

Däremot har dom ett annat bord som går att förlänga som heter massiv ek, men där det står i specifikationerna att det är ek, MDF och faner: https://www.chilli.se/möbler/bord/matbord-köksbord/matbord-ba...

Edit: Samma bord finns även hos Trademax, men där inkluderas inte förläningen, men har ändå högre pris. Denna heter också "massiv ek", men har ingen info om MDF eller faner under dess material. https://www.trademax.se/möbler/bord/matbord-köksbord/beagan-f...

Nu är ju allt bara spekulationer, så TS får gärna komma in och berätta vilken produkt det faktiskt är.

Nu länkar du olika bord, det finns en Beagan/Barke på 160 cm + förlängningsskiva och en på 180 cm + förlängningsskiva.

Några som ser identiska ut är –

Beagan Matbord Massiv Ek 160 cm/Bordskiva Barke 160 cm (Beagan & Barke)

Beagan Förlängningsbart Matbord 115-157 cm Runt Massiv Ek/Matbord Barke Förlängningsbart 115-157 cm Runt Massiv Ek (Beagan & Barke)

Beagan Förlängningsbart Matbord 110 cm Runt Massiv Ek/Matbord Barke Förlängningsbart 110 cm Runt Massiv Ek (Beagan & Barke)

O.s.v.

Notera att det är samma produktkod.

Chilli köptes av Trademax 2015 efter Chilli gick i konkurs. Det handlar alltså om samma firma, de äger också Bygghemma.se. De har hållit liv i Chilli som varumärke, men säljer i stort sett samma produkter och butikerna lär vara väldigt lika också. Prisskillnaden speglar väl profilen.

https://www.trademax.se/m%C3%B6bler/bord/matbord-k%C3%B6ksbor... ska vara samma som du länkade först, beskrivningen är samma och produktkoden är samma. 280 i rubriken/namnet måste alltså vara fel.

Permalänk
Medlem

Ah. Någon form av Streisandeffekt på tråden. Kanske bra att jag inte nämnt företaget, vilket det nu är.

Dock borde jag kanske redan från början nämnt att det handlar om ett bord. Får nog be om ursäkt där för onödigt skapad irritation och frustration.

Men ville främst veta tillvägagångssätt, så vi inte råkade säga något "fel" i kommunikationen, eftersom företaget ifråga verkar ha en något krånglig kundtjänst. Baserat på tips i tråden har vi reklamerat, hänvisat till KKL och och att vi aldrig hade köpt bordet om informationen varit korrekt, samt efterfrågat pengar tillbaks. De får gärna hämta bordet om de vill, men vi är flexibla.

Bordet kostar idag ca 6000, vi betalade mindre. Man kan få ekskivor (i massiv ek) i samma format för flera tusen lägre pris, i Sverige. Att då förutsätta att importerade bord från ett låglöneland kan matcha det priset är inte konstigt. Att det skulle vara billigt var inget vi reflekterade över, vi har tidigare haft (massiva) 1000-kronorsbord från IKEA, för oss var det här ett dyrt bord.

Vi tänkte dock inte tanken att det inte skulle vara ek eftersom det helt enkelt stod ek, ek, ek. På liknande bord skriver företaget veneer, MDF, etc, på andra liknade bord ek, ek, ek, har vi sett efteråt. Men vi vet inte vad borden är gjorda av, behöver inte ens vara samma leverantörer, vad vet vi.

På liknande bord sålda i Storbritannien (behöver dock inte vara samma tillverkare såklart) beskrivs borden som "Solid oak (edges, corners and legs), oak veneer backed with MDF (top and sides) and metal (runner)", och det verkar matcha vårt bord ganska bra, tror jag. Det är en tillräcklig produktinformation. Att företaget vi köpt från har felaktig information, det ska jag ju inte behöva ta reda på genom att fråga dem eller kolla andra produkter som liknar den jag ska köpa.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

@Pirum
Fortfarande konsigt att du vägrar ange företaget. Med så mycket spekulation som det är i tråden borde du kommentera om folk har rätt om t ex Trademax eller om det är annan butik och produkt.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nu länkar du olika bord, det finns en Beagan/Barke på 160 cm + förlängningsskiva och en på 180 cm + förlängningsskiva.

Några som ser identiska ut är –

Beagan Matbord Massiv Ek 160 cm/Bordskiva Barke 160 cm (Beagan & Barke)

Beagan Förlängningsbart Matbord 115-157 cm Runt Massiv Ek/Matbord Barke Förlängningsbart 115-157 cm Runt Massiv Ek (Beagan & Barke)

Beagan Förlängningsbart Matbord 110 cm Runt Massiv Ek/Matbord Barke Förlängningsbart 110 cm Runt Massiv Ek (Beagan & Barke)

O.s.v.

Notera att det är samma produktkod.

Chilli köptes av Trademax 2015 efter Chilli gick i konkurs. Det handlar alltså om samma firma, de äger också Bygghemma.se. De har hållit liv i Chilli som varumärke, men säljer i stort sett samma produkter och butikerna lär vara väldigt lika också. Prisskillnaden speglar väl profilen.

https://www.trademax.se/m%C3%B6bler/bord/matbord-k%C3%B6ksbor... ska vara samma som du länkade först, beskrivningen är samma och produktkoden är samma. 280 i rubriken/namnet måste alltså vara fel.

Du har så rätt! Tack för att du tog dig tid att gå igenom alla länkar. Jag får vakna till och titta lite nogrannare!

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Skrivet av Pirum:

Ah. Någon form av Streisandeffekt på tråden. Kanske bra att jag inte nämnt företaget, vilket det nu är.

Hahahaha, jaa och vems fel är det egentligen?

Sånt otroligt märkligt beslut att bara inte säga vad det hela gäller, detaljer inkluderat.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus Z690 Hero | | Intel i7 12700K | NZXT Kraken X53 | 1TB Samsung 980 PRO | 32GB Corsair Vengance DDR5 @ 5200mhz | GTX 780 (ja, på riktigt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Chilli köptes av Trademax 2015 efter Chilli gick i konkurs. Det handlar alltså om samma firma, de äger också Bygghemma.se.

Nej. BHG Group äger Bygghemma (.se och deras butiker/showroom) Trademax, Golvpoolen, Badshop, Nordic Nest (Svenssons i Lammhult), Furniturebox mfl.

https://www.wearebhg.com/sv/varumarken/

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Nej. BHG Group äger Bygghemma (.se och deras butiker/showroom) Trademax, Golvpoolen, Badshop, Nordic Nest (Svenssons i Lammhult), Furniturebox mfl.

https://www.wearebhg.com/sv/varumarken/

Jo, det är samma firma

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Jo, det är samma firma

Varken Chili eller Trademax äger Bygghemma.
Man skulle kunna säga att Bygghemma äger Chili och Trademax, men korrekt är att alla bolagen ingår i BHG Group.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Nej. BHG Group äger Bygghemma (.se och deras butiker/showroom) Trademax, Golvpoolen, Badshop, Nordic Nest (Svenssons i Lammhult), Furniturebox mfl.

https://www.wearebhg.com/sv/varumarken/

Skrev Trademax för att det är samma del av gruppen, samma allting.

Trademax grundades som eget bolag, men slogs ihop med Bygghemma och Taloon 2012. På möbelsidan har de också andra varumärken som WeGot. Sedan 2012 har de köpt upp allt möjligt, förra året köpte de t.ex. Duab.

Skrivet av eFoppa:

Varken Chili eller Trademax äger Bygghemma.
Man skulle kunna säga att Bygghemma äger Chili och Trademax, men korrekt är att alla bolagen ingår i BHG Group.

Nej de finns inte som bolag när vi talar möbeldelen det är samma firma alltså Home Furnishing Nordic AB, Trademax, Furniturebox, Chilli och WeGot är deras varumärken. Bygghemma är del av samma grupp, men eget segment och firma. Möbeldelen har ursprung i Trademax, de hade inte några andra varumärken när Chilli köptes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Skrev Trademax för att det är samma del av gruppen, samma allting.

Trademax grundades som eget bolag, men slogs ihop med Bygghemma och Taloon 2012. På möbelsidan har de också andra varumärken som WeGot. Sedan 2012 har de köpt upp allt möjligt, förra året köpte de t.ex. Duab.

Nej de finns inte som bolag när vi talar möbeldelen det är samma firma alltså Home Furnishing Nordic AB, Trademax, Furniturebox, Chilli och WeGot är deras varumärken. Bygghemma är del av samma grupp, men eget segment och firma. Möbeldelen har ursprung i Trademax, de hade inte några andra varumärken när Chilli köptes.

Ja men det du skrev kan tolkas som att Trademax/Chilli skulle äga Bygghemma.se och så är inte fallet.
BHG Group hette Bygghemma Group fram till 2019. Därav att jag skrev att det inte vore helt fel att säga att Bygghemma äger varumärkena även om det rent tekniskt är BHG Group sen de bytte namn 2019. Bolaget Bygghemma Sverige AB och BHG Group har samma adress i Malmö.

Men det är sant att Trademax inte är ett eget bolag som du säger utan ett varumärke inom Home Furnishing Nordic AB, där va jag lite otydlig.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Ja men det du skrev kan tolkas som att Trademax/Chilli skulle äga Bygghemma.se och så är inte fallet.
BHG Group hette Bygghemma Group fram till 2019. Därav att jag skrev att det inte vore helt fel att säga att Bygghemma äger varumärkena även om det rent tekniskt är BHG Group sen de bytte namn 2019. Bolaget Bygghemma Sverige AB och BHG Group har samma adress i Malmö.

Men det är sant att Trademax inte är ett eget bolag som du säger utan ett varumärke inom Home Furnishing Nordic AB, där va jag lite otydlig.

Bolaget hette TM Helsingborg AB (som i Trademax) när de köpte upp konkursboet Chilli. I media hette det att Trademax köpte upp Chilli, så varför skulle jag skriva något som inte går att kolla upp? Det går inte att skriva om historien. Byt ut de mot koncernen så finns det inget att missförstå.

Bygghemma Sverige AB är dotterbolag till BHG Group AB både före och efter de bytte namn från Bygghemma Group First AB, tidigare Bygghemma First Holding AB som de hette mellan 2016 och 2020 och var dotterbolag 2012-2016 under Bygghemma Group Nordic AB (annat organisationsnummer). Tekniskt sett så var det de nya ägarnas pengar som kunde köpa upp Trademax, Furniturebox, WeGot o.s.v. Det var dock dotterbolaget som formellt gjorde köpet av Chilli.

Nesto och Trademax skulle jag inte kalla samma sak, Trademax och Chilli är samma sak för sen de tog över varumärket är det samma dotterbolag som driver allt. Chilli.se drevs under flera år av TM Helsingborg AB, de bytte först bolagsnamn till Home Furnishing Nordic AB 2018 efter köpet av Furniturebox och WeGot året innan. Alla dessa använder samma lager, inköpare o.s.v. Nesto försvann och var aldrig del av samma dotterbolag. Samma allting som sagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Bolaget hette TM Helsingborg AB (som i Trademax) när de köpte upp konkursboet Chilli. I media hette det att Trademax köpte upp Chilli, så varför skulle jag skriva något som inte går att kolla upp?

Jag har inte sagt att det va felaktigt att påstå att Trademax köpte Chilli. Jag sa att det kan tolkas av ditt inlägg som att Trademax/Chilli äger Bygghemma, se nedan.

Skrivet av Petterk:

Chilli köptes av Trademax 2015 efter Chilli gick i konkurs. Det handlar alltså om samma firma, de äger också Bygghemma.se.

Det var detta jag tyckte va lite märkligt. Du säger att Trademax köpte Chilli och är samma firma som äger Bygghemma. Riktigt så ligger det ju inte till.

I övrigt vet jag inte riktigt vad du svarar på. Jag har aldrig påstått att Bygghemma varit något annat än dotterbolag till Bygghemma Group eller BHG. Du kanske vill visa att du har koll på bolagsstrukturen? Det är möjligt men ditt inlägg var fortfarande förvirrande för den som inte är insatt.
Jag e hyfsat insatt då jag både jobbat på Bygghemma och sedermera som leverantör både till Bygghemma Sverige AB samt vissa av dess andra varumärken.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Hedersmedlem

***Uppmaning***

Tillbaka till topic (släpp diskussionen ang. Chlili/Trademax-ägarskapet).

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av TANDEMCYKELN:

Samtidigt måste köparen ändå ha någon form av koll på vad det är man köper. Här på Sweclockers finns det till exempel personer som köper varor som är ruskigt felprissatta och tycker att de ska få varan, trots att det är uppenbart att priset är fel.

Man kan debattera om detta är samma sak, men det är ändå så uppenbart att det man skriver och visar bilder på inte stämmer överens med rubriken, som för övrigt innehåller en massa ovidkommande versaler (vilket bara det, skulle få mig att backa från ett köp).

Söker man på Trademax så inger det inte något vidare kvalitetsintryck.

Så ett företag som bedriver affärsverksamhet i Sverige borde få tjäna pengar på att blåsa folk utan några som helst konsekvenser så länge som de har en ful webbsida?
Spännande logik.

Gällande snacket om att det är "uppenbart";
Ponera att någon köper ett 3080 för 7000:- från Inet, allt i beskrivningen säger klart och tydligt att det handlar om ett 3080.
De får hem kortet och installerar det, men i enhetshanteraren rapporteras det som ett 3050.
Förvirrad ringer de upp Inet och får svaret "Ah asså, VRMsen och minnet är från ett 3080, kortet och GPUn i sig är från ett 3050, tillverkarna blandar lite sådär ibland, då kan det vara bra att höra av sig innan, vi har inte gjort nå fel, hejdå".

Tycker du verkligen att det låter rimligt?

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem

Känner igen det här, mina kompisar köpte en bil som, efter att dom kom hem, inte alls följde beskrivningen.
Det som är helt absurt är att dom inte har betalat för bilen, och bilsäljaren inte går att få tag i... Vi snackar ju om 170 tusen eller nått...

Jag hoppas det löser sig för dig, sånt här kan bli en mardröm!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixxz:

Så ett företag som bedriver affärsverksamhet i Sverige borde få tjäna pengar på att blåsa folk utan några som helst konsekvenser så länge som de har en ful webbsida?
Spännande logik.

Gällande snacket om att det är "uppenbart";
Ponera att någon köper ett 3080 för 7000:- från Inet, allt i beskrivningen säger klart och tydligt att det handlar om ett 3080.
De får hem kortet och installerar det, men i enhetshanteraren rapporteras det som ett 3050.
Förvirrad ringer de upp Inet och får svaret "Ah asså, VRMsen och minnet är från ett 3080, kortet och GPUn i sig är från ett 3050, tillverkarna blandar lite sådär ibland, då kan det vara bra att höra av sig innan, vi har inte gjort nå fel, hejdå".

Tycker du verkligen att det låter rimligt?

Fast din analogi är inte korrekt här. Ts har köpt ett bord. Det står i beskrivningen att det heter "massiv ek" men produktbeskrivningen säger något annat. Ts köper det ändå. När det kommer är han inte nöjd för bordet är givetvis inte i massiv ek och han blir besviken. Istället för att då returnera bordet inom ångerrätten och behöva betala frakten vill då ts reklamera och gör då denna tråden, där ts ÄNNU INTE har sagt vilket företag eller bord det gäller, för att röna ut vilka kryphål denne kan använda för att komma undan. Så det handlar inte om att man försöker sälja något som något det inte egentligen är, det handlar som vanligt om att man inte kollar upp ordentligt vad det är man köper innan.
Om man ska använda din analogiform så skulle det vara som att man köpt ett 3050, fast kortet man köper heter "3050 goes like a 3080 almost" och sen när man får hem det och ser vad det är så returnerar man det inte utan vill reklamera istället. Om du nu inte är medveten om det så är den här typen av benämningar på saker VÄLDIGT vanliga idag. Syftet ÄR givetvis att blåsa de som inte är så insatta men det är mer eller mindre socialt accepterat sen länge, verkar det som.
Jag kan personligen tycka, som jag sagt tidigare, att om ett bord heter "massiv ek" så borde det fan vara gjort av massiv ek, men jag har faktiskt lite svårt att se hur ts skulle gå vinnande ut ur denna soppan OM det nu handlar om de bord som postats tidigare i tråden då ett namn på en produkt inte är allt. Men det lär vi väl aldrig få veta så folk får fortsätta gissa istället.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av killawife:

Fast din analogi är inte korrekt här. Ts har köpt ett bord. Det står i beskrivningen att det heter "massiv ek" men produktbeskrivningen säger något annat. Ts köper det ändå. När det kommer är han inte nöjd för bordet är givetvis inte i massiv ek och han blir besviken. Istället för att då returnera bordet inom ångerrätten och behöva betala frakten vill då ts reklamera och gör då denna tråden, där ts ÄNNU INTE har sagt vilket företag eller bord det gäller, för att röna ut vilka kryphål denne kan använda för att komma undan. Så det handlar inte om att man försöker sälja något som något det inte egentligen är, det handlar som vanligt om att man inte kollar upp ordentligt vad det är man köper innan.
Om man ska använda din analogiform så skulle det vara som att man köpt ett 3050, fast kortet man köper heter "3050 goes like a 3080 almost" och sen när man får hem det och ser vad det är så returnerar man det inte utan vill reklamera istället. Om du nu inte är medveten om det så är den här typen av benämningar på saker VÄLDIGT vanliga idag. Syftet ÄR givetvis att blåsa de som inte är så insatta men det är mer eller mindre socialt accepterat sen länge, verkar det som.
Jag kan personligen tycka, som jag sagt tidigare, att om ett bord heter "massiv ek" så borde det fan vara gjort av massiv ek, men jag har faktiskt lite svårt att se hur ts skulle gå vinnande ut ur denna soppan OM det nu handlar om de bord som postats tidigare i tråden då ett namn på en produkt inte är allt. Men det lär vi väl aldrig få veta så folk får fortsätta gissa istället.

Jag kan inte se hur TS inte skulle kunna få rätt om han drar detta till ARN. Eftersom det står Ek och Massiv Ek överallt så måste det ju vara ek. MDF eller spånskiva är normalt inte ek. Och jag skulle vilja se säljaren bevisa att det faktiskt är ek i spånskivan.
Hur ska TS veta skillnaden på Bordsskiva i Ek och Ben i Ek där båda benämns på samma sätt, men bara benen är ek?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Jag kan inte se hur TS inte skulle kunna få rätt om han drar detta till ARN. Eftersom det står Ek och Massiv Ek överallt så måste det ju vara ek. MDF eller spånskiva är normalt inte ek. Och jag skulle vilja se säljaren bevisa att det faktiskt är ek i spånskivan.
Hur ska TS veta skillnaden på Bordsskiva i Ek och Ben i Ek där båda benämns på samma sätt, men bara benen är ek?

Det står bara massiv ek i produktnamnet som är Massiv Ek.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av oqvist:

Det står bara massiv ek i produktnamnet som är Massiv Ek.

Jo, men det står inte spånskiva, MDF eller liknande.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Vi vet ju faktiskt inte egentligen det då vi inte vet vad ts har köpt. Men om vi låtsas som att ts köpt ett av de bord som visats tidigare i tråden som har hetat bord massiv ek, så står det ju faktiskt i produktbeskrivningen att materialet är massiv ek i vissa delar och mdf och ytskikt i ek på andra. Företaget kommer ju garanterat att hävda i ett ev. ARN-ärende att det står klart och tydligt i produktbeskrivningen vad produkten är konstruerad av och att namnet endast är en enklare beskrivning samt at tman har erbjudit kunden att ångra sitt köp. Vad ska Ts svara på detta? Äh, jag brydde mig inte om att läsa det utan läste bara rubriken och tryckte på Köp. 4999:- Ka-ching! Är det nån som gör så när de handlar på nätet? Själv är jag supernoga med att läsa all info om prylarna jag köper INNAN just pga av såna här saker.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Vi vet ju faktiskt inte egentligen det då vi inte vet vad ts har köpt. Men om vi låtsas som att ts köpt ett av de bord som visats tidigare i tråden som har hetat bord massiv ek, så står det ju faktiskt i produktbeskrivningen att materialet är massiv ek i vissa delar och mdf och ytskikt i ek på andra. Företaget kommer ju garanterat att hävda i ett ev. ARN-ärende att det står klart och tydligt i produktbeskrivningen vad produkten är konstruerad av och att namnet endast är en enklare beskrivning samt at tman har erbjudit kunden att ångra sitt köp. Vad ska Ts svara på detta? Äh, jag brydde mig inte om att läsa det utan läste bara rubriken och tryckte på Köp. 4999:- Ka-ching! Är det nån som gör så när de handlar på nätet? Själv är jag supernoga med att läsa all info om prylarna jag köper INNAN just pga av såna här saker.

Om det är "Beagan Förlängningsbart Matbord 210 cm Massiv Ek" så står det inte MDF någonstans i beskrivningen utan bara i andra produkter från Beagan-serien. De gör samma miss i våra grannländer så kan tycka att de borde fått in klagomål redan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av killawife:

Företaget kommer ju garanterat att hävda i ett ev. ARN-ärende att det står klart och tydligt i produktbeskrivningen vad produkten är konstruerad av och att namnet endast är en enklare beskrivning samt at tman har erbjudit kunden att ångra sitt köp. Vad ska Ts svara på detta? Äh, jag brydde mig inte om att läsa det utan läste bara rubriken och tryckte på Köp. 4999:- Ka-ching! Är det nån som gör så när de handlar på nätet? Själv är jag supernoga med att läsa all info om prylarna jag köper INNAN just pga av såna här saker.

ja vi vet inte eftersom TS vägrar berätta var, så vi får gissa.
Då får vi gissa utifrån den information som finns på produktsidan råder det inga tvivel om att informationen är tydlig om att det inte är massiv Ek?

Beskrivningen av produkten ska vara vattentät om bolaget ska vinna en debatt om deras otydlighet, det går inte ihop.
De flesta lever inte under devisen att du blir ständigt blåst av folk eller näringsidkare, enligt TS läste de ju infon.
Avsätter du tid för att i kronologisk ordning gå igenom en punktlista du har inför dina köp, så go for it. De flesta gör dock det du skriver ovan.

Har TS blivit erbjuden retur? Det framgår inte i tråden.
Om så är fallet hade jag tagit det. Ska TS eventuellt bråka om att få ett täckningsköp utfört på ett riktigt massivt ek bord så kommer det stå i relation till vad det faktiskt kostar och därifrån jämföra och diskutera hur rimligt det egentligen är att anta att priset på under 6000:-, då TS själv sa att de köpte det billigare, stämmer överens med produktens beskrivning.

Den vägen är snårig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Om det är "Beagan Förlängningsbart Matbord 210 cm Massiv Ek" så står det inte MDF någonstans i beskrivningen utan bara i andra produkter från Beagan-serien. De gör samma miss i våra grannländer så kan tycka att de borde fått in klagomål redan.

Korrekt, det står inte MDF, Fanér, Veneer, etc, någonstans om det bord vi köpte.

Andra bord i serien har tydligen MDF, Veneer, etc, medan återigen andra i serien har ek, ek, (endast) ek. Vi har inte kollat på större, mindre, runda, etc, bord eftersom vi inte varit ute efter det.

Kan knappast vara rimligt att kolla alla bord man inte är intresserad av för att försöka lista ut om säljaren ger fel produktbeskrivning av det man faktiskt är intresserad av.

Som jag skrev i reklamationen, det enda som står är "Massiv Ek", material:ek, stomme:ek, ben:ek, typ. Detta är inget exakt citat från produktsidan, blir så arg varje gång jag tänker på det att jag hållit mig undan från tråden för att njuta av Liseberg med barnen etc.

För mig som köpare känns det som att köpa ett armbandsur för 10000 (dvs, inte orimligt billigt), med boett av "Guld", som visar sig vara gulddoublé istället.

Företaget tycks ha sagt tack och hej, leverpastej, då de anser att bordet är av massiv ek och vidare diskussion är onödig. Vi har föreslagit att få pengarna tillbaks enligt paragrafer nämnda i tråden, men eftersom bordet enligt säljaren matchar beskrivningen får vi väl upprepa oss igen och se vad som händer. Eventuellt ta ett telefonsamtal, men vi tänkte att eftersom det här var ett så (i teorin) lättlöst fall borde det vara bättre att ta det skriftligt så att rätt person på företaget kan lösa det istället för någon på kundtjänst som saknar mandat.

Tillägg: Kan inflika att jag läser alla inlägg i tråden och tar till mig det jag kan.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

@Pirum: Bordet finns på visning i flera Trademax och Chilli-butiker. Inte för att du ska behöva undersöka produkterna, men det låter som en god idé att ta sig tiden att göra. Produktbilderna visar en förutom till måtten identisk bordsskiva på de som det står MDF och faner på i beskrivningen.

Har det gått vidare från kundtjänst till reklamation? Svårt att uttyda från tidigare inlägg vem som svarade på dina meddelanden.

Faner finns på mycket dyrare möbler, och det kan säkert se jättebra ut. Produktbilder på Beagan/Barke visar dock bilder på (bordsskivan) där faneren är chippad.

"Beagan Förlängningsbart Matbord 180-280 cm Massiv Ek" som egentligen är 230 cm av beskrivningen på "Matbord Barke Förlängningsbart 180-230 cm Massiv Ek" att döma (och bilderna) har både massiv ek i produktnamn/rubrik samtidigt som "Ek MDF Faner" som materialtyp i beskrivningen. Det finns säkert mer att hitta.

Om ni verkligen inte vill ha bordet av denna anledning så absolut, jag tycker då det finns skäl för och en grund att stå på för att häva köpet och att driva det vidare. Nu har ju guldklockor ett andrahandsvärde, men säljer någon vad de kallar en äkta guldklocka så är den inte pläterad. Nu förväntade jag mig inte att de skulle vara bra på att beskriva sina produkter, men ju mer du tittar ju mer ser du ut att hitta sånt som är galet. Är övertygad att dessa produkter skulle sälja även om de tog bort massiv och skrev att det är MDF-skivor med faner, så jag är lite oförstående till varför de inte ser till att rätta till det.