Permalänk
Medlem

ONKYO! [går i konkurs]

Attans dåliga nyheter denna morgon...

https://asia.nikkei.com/Business/Companies/Classic-Japanese-a...

Jag som hade räknat med att köpa en ny Onkyo hösten 2023 med 8k.. Köpt en ny var 3:e år, absolut inte "bäst ljud", men "bra nog" för priset samt att man fick senaste teknologin till rimlig peng... Köper man Sony, Yamaha eller Marantz så blir det dubbla priset och man står där med stenålders-tech efter 2-3 år, absolut inte värt pengarna.

Vad fasen skall man handla nu? Har ju Onkyo överallt! I vardagsrummet, på kontoret vid datorn... Hos föräldrarna... syrran har till och med en av mina gamla Onkyos... Buuhuu...

Var bara tvungen att skriva av mig min stora besvikelse av detta tråkiga besked...

RIP Onkyo!

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem

Står i hela artikeln att varumärket Onkyo kommer leva kvar i Sharps regi?

Permalänk
Medlem

Oj då. Har aldrig ägt en Onkyo, dock varit nära att köpa. Trist ändå.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kåre!:

Står i hela artikeln att varumärket Onkyo kommer leva kvar i Sharps regi?

Foxconn med andra ord eftersom de äger Sharp.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Tråkigt! Använder fortfarande min TX-80 som nog har varit med 30+ år.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk

Tråkigt. Min förra receiver var Onkyo som jag var väldigt nöjd med. Tycker ändå de verkat ha varit ganksa populärt på den front, men räcker väl inte.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Foxconn med andra ord eftersom de äger Sharp.

Varumärket ägs av Sharp inte Foxconn.
Foxconn är dock precis som du skriver majoritetsägare av Sharp.

Oklart i artikeln om det var hela Onkyos produktlinje som Sharp skulle ta över eller enbart vissa produkter.

Tråkigt oavsett. Gammalt fint varumärke med historia.

Permalänk
Medlem

Det är inte riktigt så enkelt som att det är Sharp som har köpt delar av Onkyo. Jag trodde också att det var så först, men situationen är mer komplicerad. Det ägs av ett Joint Venture mellan Sharp och "Premium Audio Co". Detta sista ägs av Voxx, men äger också ett antal andra varumärken, däribland Klipsch:

https://www.klipsch.com/news/premium-audio-company-and-sharp-...

Splitten är inte heller jämn, utan Sharp äger 25% och Klipsch-ägaren 75%.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Tråkigt,Onkyo är bra!

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Avstängd

Aldrig ägt, men de hade i alla fall ett tag ett rykte om att göra riktiga kraftkarlar till hemmabioförstärkare.

Några av de senaste testen jag har sett visar inte på så bra design
https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/on...
https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/on...

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Trist, har både Onkyo slutsteg (pa mc5500) och receiver (tx nr 5010) men å andra sidan så har ljudintresset minskat för mig med åren så jag hade inte tänkt uppgradera ändå.

Permalänk
Medlem

Jag har ägt en del Onkyo utrustning genom åren som fungerat bra men jag kan likväl använda andra alternativ, tråkigt att så etablerade företag inte lyckas hålla liv i sin verksamhet.

Permalänk
Medlem

Jag har haft en Onkyo, efter ca tre år small det helt plötsligt till i den och det började ryka. Efter det har det få bli andra märken.

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem

Tråkiga nyheter, har i enlighet med signatur en Onkyo.

Texten i nyheten sätter dock fingret på något i mitt tycke aktuellt.
Streamingtjänster är ju #1 idag och du anses i princip vara Audiofil om du har en hembioförstärkare, vilket är i princip så långt ifrån sanningen du kan komma.

Citat:

The Osaka-based company was delisted in August. It was unable to keep pace with changes in how people listen to music, as users shift from audio equipment like compact stereo systems -- once Onkyo's core business -- to devices like smartphones for streaming services.

Hursomhelst så finns det i mitt tycke fortfarande en marknad för ordentliga högtalare i ett hemmaljudcenter, håller inte alla med?
För detta behöver en såklart en ordentlig förstärkare. Branschen har misslyckats fatalt med att löskoppla ljudet tillräckligt från de streaming-tjänster (ljud och bild) och andra tekniker (HDMI, wifi-standard etc) som är populära för stunden.

Osammanhängande rant över....

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Synd, har en TX-SR608 som hemmabioreceiver funkar hur bra som helst. Säkert 10 år gammal nu.

Permalänk

Hade en Onkyo TX-NR636 som strax efter att jag köpte den så dog nätverket på den. Av nån anledning hade dom monterat det på HDMI-modulen.
Det fanns en återkallelse för felet på modellen före eller över/under, minns inte. Men inte min modell såklart...

Frågade verkstaden om felet, då nämnde de att nätet sitter på HDMI-modulen. Det skulle gå på 3500kr för att byta, exkl frakt, en kosta väl 5-6kkr så var knappt värt det.

Permalänk
Medlem

Synd, haft bra erfarenheter av deras produkter. Inte ägt nån själv utav deras lineup, men använt till och från.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Misstänkte att något sådant var på gång då jag försökt få tag i deras TX-NR696 och det knappt gått alls.

Varumärket Pioneer ägdes också av Onkyo om jag inte minns fel? Kanske försvinner helt nu?

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem

Var inte Onkyo ett "fattigmans-hifi"? .... så minns jag det när jag en gång intresserade mig för förstärkare och ljud nån gång i början av 90-talet

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

Känns spontant som alla de stora hemmabio-drakarna har lite kämpigt just nu. Skaran med entusiaster som gillar stora komplexa högtalarsystem med sladdar och olika format hit och dit minskar.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

TX-SR607 här hemma. Fascinerande hur denna nyhet dyker upp precis när man grottat ner sig i hur man ska fixa sin HDMI output i han.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Känns spontant som alla de stora hemmabio-drakarna har lite kämpigt just nu. Skaran med entusiaster som gillar stora komplexa högtalarsystem med sladdar och olika format hit och dit minskar.

Komplexa? Du kan sätta upp 2 front och en center och få 2-3x så bra ljud som en sonos bar för typ halva priset
Man behöver verkligen inte vara entusiast, problematiken är väl att ingen vill innovera, alla släpper klumpar för 8.2 system med alla möjliga codecs, men ingen bryr sig om innovation eller marknadsföra något för "sonosmänniskorna". Slimma ner, gör modulärt, integrera med din apple-tv , whatever

Permalänk
Medlem

Hade detta på känn då dom försvann ifrån svenska marknaden helt plötsligt för några år sedan. Fysatan va tråkigt.
Har en 696 idag med inbyggd chrome cast... Sjukt ovanligt att stärkare har detta now days utan att kosta multum. Hoppas det kommer något liknande alternativ ifrån Sharp eller vilka som nu köpte upp dem.

Permalänk
Medlem

Passade på att kolla FW för min förstärkare. Inget nytt sen 2015 så kan somna om. Kanske värt för er andra dock..

https://www.intl.onkyo.com/support/firmware/index.html

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

Min Onkyo TX-NR717 som jag köpte hos dustin för typ 4-5000kr har ju tuffat på fint i många år nu, tråkigt att dom försvinner.

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Medlem

Kör deras Hemmabio försteg pr-sc886, funkat bra alla år som jag ägt det iaf
rätt ball pryl f.ö som jag fick tag på alldeles för billigt

Permalänk
Medlem

Har en billig Onkyo TX SR506 från 2008 som jag var nöjd med tills jag lyxa till det med en Yamaha RX-A880 2019. Synd att det inte gick runt för dem.

Permalänk
Medlem

Onkyo är ett av märkena man hört många gillar. Själv har jag alltid kört Yamaha. Dock kört samma Yamaha sen 2010. Innan den hade jag en Yamaha från 2005 till 2010.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Moderator
Moderator

Trist. Har en TX-NR636 (från 2014?) som tuffar på helt ok fortfarande och det enda jag haft problem med är egentligen volymkontrollerna, både ratten på enheten som funkar skit trots att jag aldrig använder den och volymknapparna på fjärren som gav upp helt (köpte en ersättningsfjärrr).

Hade lätt kunnat tänka mig en uppdaterad när det blir dags.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Köpt en ny var 3:e år

Haha, vad fan, köper folk nya så ofta?

Här sitter jag på en Yamaha RX-V567 från 2010 och tycker den är riktigt bra fortfarande.

Jävla märkligt att en ska behöva byta ut hela förstärkardelen och alltihopa bara för att få lite fler tekniska funktioner.

Finns det smidiga och prisvärda lösningar om en inte vill köpa allt i ett paket?