Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Ett tips mot myggen är en Thermalcell, typ MR300 eller vad man nu vill köpa.

Det finns en anledning till att jag föredrar vandring utan mygg. Det är helt enkelt skönare att inte ha mygg överallt. September är därför min favvomånad för vandring.

Om jag nu vandrar under en tid då myggorna är aktiva så försöker jag att minimera min tid för exponering för myggorna. Jag stannar såklart och fyller på vatten vid vattendrag, men tältar på kalfjäll. Får man bara lite vind så är myggen snart borta.

Jag har inte myggmedel med mig, och behöver såklart ibland vifta bort myggen, men att tälta vid myggrika områden, såsom nära buskar och vattendrag går bort.

/Thomas

Permalänk
Medlem

Mysig tråd, och ligger perfekt i den tiden då man normalt börjar planera sommarens turer. Jag hänger i svenska fjällen i princip varje sommar, antingen på vandringstur eller som stugvärd. 2022 blir nog första sommaren på länge som jag inte tar minst en vecka i fjällen, pga nytt hus som måste bos in och fixas med.

Skrivet av Llhweiir:

Är det någon som har tips på bra sovsäckar - så varm som möjligt, utan att för den skull bli alltför tung. Min nuvarande sovsäck väger 1002 gram, och har en angiven komforttemperatur för herrar på -2,3 grader... Vilken är den varmaste säcken jag kan få tag i som fortfarande ligger under 1,2 kilo?

Med dunsovsäck måste du rimligen kunna komma en bit under 1kg, och ändå klara det mesta i termer av sommarfjäll i Skandinavien? Beroende på hur "frusen av dig" du är såklart. Jag undvek länge dun av prisskäl, och försökte en gång hitta en syntetsäck under kilot som inte var för kall. Jag köpte då en Haglöfs Zensor 1s på 990g, men missförstod temperaturangivelserna. Det finns ju alltid olika gränsvärden för komfort/överlevnad/män/kvinnor etc., och jag läste fel någonstans. Minns inte siffrorna. Den sommaren frös* jag, fastän temperaturen i tältet måste ha varit över nollan. Nu har jag en dunsovsäck som är både lättare och varmare, men jag har den inte hemma, så jag kan inte kolla vad det är för modell tyvärr.

*Ändå inte som första längre tältturen med polarna i tonåren, då vi lämnade både innertältet och sovsäckarna av viktskäl, och vi dessutom hade med oss för lite mat, för "det kan ju inte gå flera dagar utan att vi får fisk". Misstagen man lär sig av

Skrivet av GooGeL:

Runt Sarek, upplevs det som ett ganska orört område? Det vill säga, det saknas trampade och utmärkta stigar/farleder m.m.? Det är ju ett riktigt intressant område iaf. Här känner man nog sig väldigt avsides mot för fjällen mellan Nikka och Abisko/Riksgränsen.

Både ja och nej, skulle jag säga. Eftersom stora delar av Sarek är ganska svårtillgängliga, så koncentreras trafiken till dalgångarna. I botten på varje dal finns nästan alltid en upptrampad stig, eftersom det är där alla går. Sarek har också blivit mer populärt senaste 10-15 åren. Det gör att man träffar ganska mycket folk i Sarek, även om det kanske egentligen är färre människor där per kvadratmil jämfört med många andra områden. "Mycket" är väl relativt förstås, när jag säger mycket så menar jag att man möter kanske 5-6 sällskap på en dag. Men det gäller dalarna, du kan säkert knalla runt en vecka uppe på t.ex. Luohttoláhko (även kallad "Spökslätten") utan att träffa en käft.

Sen finns det såklart ett annat avseende i vilket få av våra fjäll är orörda, och det är att de använts till mer eller mindre intensiv renskötsel sedan lång tid tillbaka. Vet man vad man ska titta efter så går det att se både fornlämningar och platser där tamrenar betat intensivt, ofta i anslutning, då samerna förr flyttade runt med renarna. Många stigar är också kvar sedan före turismens tid. Men det stör ju inte på samma sätt som skräp och färgglada skyltar.

Skrivet av Llhweiir:

Jag håller mig till rinnande vatten - bäckar går bra, men kan jag välja så tar jag hellre de med högre flöde. Hade väl i nödsituation kunna ta i en sjö, men har aldrig varit tvungen att göra det.

Sjöar är inga problem så länge de har in- och utlopp, dvs. är rinnande i någon mening. Det är dock något speciellt med synbart rinnande vatten - om jag står vid ett utlopp av en sjö, och har valet att ta från sjön innan utloppet, eller från bäcken precis nedanför utloppet, så tar jag hellre från bäcken. Men det är ju såklart helt en psykologisk grej, för det är ju samma vatten. Hade jag inte varit vid utloppet så hade jag tagit från sjön

Det enda jag undviker är helt stillastående vatten t.ex. smältsjöar utan utlopp, och vatten som luktar eller smakar dåligt som en del långsamma myrbäckar kan göra. Samt glaciärvatten med slam/silt i, som redan nämnts.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem

Generella vandringstips

Här kommer lite tips, om allt möjligt faktiskt. Ta det genom ditt eget filter så blir det bra.

Många vill ha tips om vandring (tälta i fjällen) i sommar. Ett enkelt sätt att testa på vandring är att göra det på hemmaplan först. Testa hur tält och kök funkar.
Det som jag anser vara bland de viktigaste gällande hur man ska förbereda sig tänkte jag tipsa om nu:

1. Utrustning (1).
Det man behöver är tält, sovsäck, liggunderlag, kök med bränsle.
Då kan man gå en bit, slå upp tältet, laga mat och sova.

2. Utrustning (2).
Prylarna ovan behöver man bära. Ryggsäckar finns det många av, i alla prisklasser. Jag anser att man ska köpa en som är skön och sitter bra.

3. Kläder mm.
Regnkläder behövs. Vindtät jacka behövs. Någon typ av friluftsbyxa behövs.
Sedan kör i alla fall jag med lager-på-lager-principen. Då klarar jag allt från vandring i blåst och regn, såväl som i högsommarvärme.
Mina byxor kan bli shorts...smart tycker jag.

4. På foten.
Jag har vandrat i gummistövlar om jag vet att det är blött där jag ska vandra. Annars har jag lätta kängor. Vid vad av vattendrag har jag foppatofflor.

5. Mat.
Frystorkat på påse funkar. Jag har tröttnat på dem och torkar min egen mat numera. Det går bra i vanlig ugn, Frukost är gröt och smörgås. Lunch, en enklare variant med det torkade. Middag, stadig och jag blir rejält mätt.
Under vandring äter jag nötter, torkad frukt, energibars, godis ibland.
Kök: en djungel därute. Trangia t-röd funkar bra. Jag har haft det i mååånga år. Sedan ett par år har jag gasbrännare. Det funkar också bra.

6.Navigering.
Jag föredrar karta och kompass. Sedan har jag en mobil med offlinekartor i, där jag även har min SJ-biljett mm. Föredrar man bara mobilen anser jag att man ska ha en plan B om mobilen går sönder. Lär er hantera karta och kompass, av två anledningar: först att kunna hantera dem, sedan att karta ger så mycket mer information än en liten mobilskärm. Vem vill zooma på skärmen för att se ett större område (som blir i miniatyr på skärmen).

7. När ovan är på plats så behöver man träna för att orka vandra. Hur många har bestämt sig och satt upp stora mål utan att ha tränat för det? Alltför många tror jag.
Min träning består av att jag fyller min ryggsäck med vattenfyllda PET-flaskor, och jag börjar med liten vikt, kortare vandringar, som jag sedan bygger på med mer vikt och längre sträckor. Bra att träna i minst två månader enligt detta koncept inför vandringen.

8. Tips på utrustning (punkt 1 och 2)?
Nja...det finns andra som kan svara på det, men köp inte det dyraste om du är nybörjare. Hitta prylar som plånboken kan hantera.

9. Tips på platser att vandra på?
Nja, jag tänkte inte tipsa om Jämtlandstriangeln eller Kebnekaise. Det lär vara många där i sommar, och visst...om man gillar andra människors sällskap så kan man åka dit.
Det finns så många andra platser som är fantastiska.

10. Skräp och bajs
Gräv ned ditt eget bajs, och elda upp toapappret utan att skapa eldsvåda. Eller gräv ned pappret också. Jag har en slö Morakniv för grävändamål.
Angående skräp: Låter självklart, men ta med skräpet hem. Lämna ingenting.

11. Skriv färdmeddelande och berätta hur du avser att vandra.
Har man en nödsändare når man hjälp även om mobilen inte har täckning. En smart investering om man vandrar i obygden.
Träna hemmavid, både att vandra, bära, slå upp tält, laga mat och hantera karta.

Lycka till.

//Thomas

Permalänk
Medlem

Jao, det gäller och rusta sig. Ett av mina allra tidigaste köp var en Jervenduk i större storlek (King size). https://www.jervenduken.se/ finns att kika på i lokala butiker/hos andra näthandlare.

Det är en ofodrad/fodrad väderbeständig tygpåse ni kan hoppa in och vänta ut ett illa oväder. Eller så kan den klä er för stunden som ett förstärkningsplagg, när det är blaskigt och fruset, t ex uppe i jakttornet eller vid paus. Det är 0.7-2kg som gör att dagsturen känns säkrare. Det går också att nyttja Jervenduken som en sovsäck vid tältning, duken kan också stagas upp till ett tält/droppskydd.

Någon t om tipsade om att ta med stearinljus, om ni plockar med en sån här på ryggen. Det är en ganska harmlös värmekälla som går att använda inne i Jervenduken, om det skiter sig.

En fiffig resurs, som visserligen kostar en slant, men den är allsmäktig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Llhweiir:

Vaude Performance Winter 7 liggunderlag, ett isolerat liggunderlag med ett R-värde på 4,1. Lite tyngre än vad som är

Är det tyst eller knarrar/gnisslar det när man rör sig? Har länge letat efter tysta uppblåsbara men hittills gått bet.
Sist köpte jag Sea To Summit Aircell Mat Etherlight XT Mat men sålde vidare pga oljud

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brent:

Är det tyst eller knarrar/gnisslar det när man rör sig? Har länge letat efter tysta uppblåsbara men hittills gått bet.
Sist köpte jag Sea To Summit Aircell Mat Etherlight XT Mat men sålde vidare pga oljud

Jag upplever det som väldigt tyst. Jag vet inte om det är primaloftisoleringen som gör det - men det är alltså inte helt "ihåligt", vilket kanske dämpar ljudet.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem

När vi ändå pratar om saker man ligger på kan jag passa på att ge några tips om det.
Jag har ett tält, ett Arctic Alpine Design VELOCE, som är en kopia på liknande tält, exempelvis Hilleberg Akto.

Under innertältet har jag en hemmagjort footprint. gjord av en kasserad partytältsväggsida. Tillklippt att vara lite mindre än golvytan för innertältet.

Sedan har jag ett uppblåsbart liggunderlag, en från JR Gear. Den prasslar lite, men stör inte direkt.

Eftersom det oftast är kallt att bara ligga på ett uppblåsbart liggunderlag så har jag ett tunt vanligt cellplastunderlag direkt under det uppblåsbara.

Sedan ligger jag ju också på sovsäcken, även när jag är i den. Dunsäcken jag har är en Haglöfs L.I.M + 1 DOWN.

Jag tror jag stannar där avseende saker jag ligger på när jag tältar. Jag tältar för övrigt i Sverige, och kallast har det varit när jag var i Muddus nationalpark, i september, med ett par minusgrader på natten.

/Thomas

Permalänk
Medlem

Från ingenstans tyckes det ha kommit över 5dm snö från ovan, vilket släcker den där tidiga virveln för vandringen. Aja, det finns gott om tid ännu för naturen att komma på banan. Ett högt vattenstånd i johken är något jag helst vill undkomma, trots att enorma mängder vatten i rörelse gör sig mäktig.

En utdragen snösmältning har sina pros och cons. Kebs sydtopp klagar nog inte iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Llhweiir:

Är det någon som har tips på bra sovsäckar - så varm som möjligt, utan att för den skull bli alltför tung. Min nuvarande sovsäck väger 1002 gram, och har en angiven komforttemperatur för herrar på -2,3 grader... Vilken är den varmaste säcken jag kan få tag i som fortfarande ligger under 1,2 kilo?

Kul tråd. Bra initiativ

Det finns många bra alternativ. Cumulus gör väldigt bra och populära säckar av högsta kvalité.

Själv har jag gått över till duntäcke/quilt. Både lättare och mer flexibelt.

Permalänk
Medlem

Härlig tråd!

Jag brukar försöka komma ut på någon längre färd varje år.

Gällande utrustning så har det blivit alltför många väskor och utrustning. Senaste inköpet blev en Seek outside divide som ska testas på tur!

Visa signatur

Dalmas..

Permalänk
Medlem

Vandringstips

Skrivet av Hylve:

Härlig tråd!

Jag brukar försöka komma ut på någon längre färd varje år.

Gällande utrustning så har det blivit alltför många väskor och utrustning. Senaste inköpet blev en Seek outside divide som ska testas på tur!

Kul!
Det kan bli en hel del utrustning, men om jag ska beskriva det jag har så är det följande saker jag använder/använt:
Tält: har ett tält, ett Arctic Alpine Design Veloce. Jag ville ha ett tält som inte hade Hillebergpriser, och detta från 2017 liknar Hilleberg Akto. Jag har haft det på vandring i Sverige, som senast under september. Vikten är 1,7 kg, och tältet är väldigt rymligt. Sitthöjden är viktig tycker jag, liksom att man kan laga mat i absiden. Sedan har jag en hemmagjord footprint under innertältet av en gammal partytältsvägg som jag klippt till så att den är lite mindre än innertältsgolvet.
Mina gamla tält har varit familjetälten från 80-talet, som hade gjort sitt. Därför köpte jag ett nytt.

Ryggsäck: har en Osprey Xenith 88. Jag valde en större ryggsäck för att få plats med allt för en 2 v vandring där jag bär allt. Visserligen väger ryggsäcken över 2 kg, men jag är nöjd med att kunna få plats med allt utan att använda skohorn. Det är likadant här att min gamla Lundhags från typ 1990 hade gjort sitt. Den var slut. aluminiumramen var kanonbra, liksom avbärarbältet.

Kök: har ett gaskök nu. Brännaren är en MSR Pocket Rocket 2. Sedan har jag ett kokkärl från Biltema. Det är ett med 0,5/0,9 liter, där jag använder 0,9 för matlagning och 0,5 för att koka upp kaffevatten. I kokkärlet får brännaren, tändstålet och en gasbehållare på 230 g plats. Oftast har jag med mig en 450 g behållare med mig på vandringarna, samt en annan mindre i reserv. Kan tilläggas att kokkärlet förvaras i ett meshnät där jag i toppen av den har ett trebent stöd för gasbehållaren. Just ja, jag har ett vindskydd gjord av en ölburk, som jag hänger på två av brännarens ben, och förvaras mellan kokkärl och gasbehållaren. 450 g får inte plats i kokkärlet kan jag nämna, så den förvaras separat i ryggsäcken. Kan även nämna att jag har en grytmysare, alltså en isolering runt kokkärlet gjord av ett liggunderlag, som även är sittunderlag. Den sparar gas, då jag sveper om efter att ha kokat upp maten. Väntar man 10 minuter hinner pasta, mat mm bli tillagat. Gas sparas.
Kan även nämna att jag använt ett vanligt Trangiakök med T-röd i många år, men att jag bytte till gas för att jag ville ha ett lättare kök.

På fötterna: jag anpassar mig till var jag ska vandra. När jag var i Muddus nationalpark var det gummistövlar som gällde, då det var myrmark vi gick i. Annars så har jag kängor, just nu ett par Salomon Prime Quest med GoreTex. Tyvärr läcker de lite, men de funkar om jag inte går blötmark. Jag hade tills jag skaffade dem vandrat i gummistövlar. Det var väldigt skönt att byta till dessa lätta kängor, men de läcker lite nu (köpt 20217). För att vada vattendrag har jag foppatofflor med hälrem.

Kläder, byxor: eftersom det kan vara olika väder och temperatur valde jag att vandra i ett par byxor som man kan göra om till shorts. De har fungerat riktigt bra. Jag är riktigt nöjd med de jag har. De är inte vattentäta, men har bra vindskydd.

Kläder, jacka: jag har en jacka som jag köpte för regnskyddets skull. Den är både regn- och vindtät. Dessvärre släpper det inte ut all fukt som bildas när man blir varm och svettas.

Kläder, regnkläder: jag är glad att jag har regnkläder, från T&P och de heter Packaway. ITAB har dem (en nyare variant) Jacka och byxor. De är från 2007 och har lagats någon gång. De gör sitt jobb bra, och jag han vandra i hällande regn.

Kläder, för övrigt: jag vet att det fungerar bra att köra lager på lager. Jag har därför ett merinounderställ om det är kallt, annars är resten syntet. Jag har även en tunn dunjacka, mest för natten, men även vid pauser på vandringen. Strumpor i ull funkar för mig, eller ullblandning. Bomull undviker jag generellt sett när jag vandrar.

Sovsäck: har sedan 2017 en dunsovsäck. Det är en Haglöfs L.I.M. Down +1. Den väger under halvkilot. Jag är supernöjd med den. Annars har jag haft en större syntetsäck. Den har jag kvar, men använder inte den.

Liggunderlag: jag har en uppblåsbar från JR Gear. Då marken kyler så har jag ett vanligt cellplatsliggunderlag under det uppblåsbara.

Maten: jag torkar all min mat, för lunch och middag. Blir billigare, godare och jag kan äta mig riktigt mätt. Kompletterar maten med salt och olja.

Energi under vandring: har haft hemmagjorda Runekakor och nötter, godis, kakor, köpta energibars, torkad frukt.

Navigering: karta och kompass är basen. Jag har med mig kartor i mobilen, som funkar offline (utan täckning). Sedan har jag en powerbank med mig, för att kunna ladda mobilen.

Fotografering: jag har en Panasonic Lumix GF9 med extrabatterier. Sedan tar jag en del bilder med mobilen också, speciellt om det ösregnar, då systemkameran är undanplockan.

Träning: jag måste säga att jag tränar för att vandra, vilket gör att jag orkar vandra. Träningen är underskattad och man pratar inte om att man behöver vara i någon typ av form för att orka vandra.

Platser att vandra på: jag har vandrat på led en hel del, även nu, men det som lockar mest nu för tiden är att vandra obanat. Jag är inte beroende att att vandra där alla andra vandrar. Kebnekaise och Jämtlandstriangeln är populära, men ger inte en rättvisande bild att lugnet i fjällen när många "trängs" på leden.
Jag rekommenderar Jämtland, och Vålådalen med exempelvis Lunndörrsfjällen. Då får man både ledvandring och så kan man gå i de olika dörrarna där. Enkelt och vackert.

Ha det bra på vandringarna!

Jag hoppas att jag bidragit med lite klokhet i denna tråd.

//Thomas

Permalänk
Medlem

@totteman Stort tack för dina tips! Jag gör min första vandringssommar i år och är som en torr svamp när det kommer till kunskap och anektdoter om vandring. Är hellre för beredd än inte alls

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Att vara beredd

Skrivet av trattgunnar:

@totteman Stort tack för dina tips! Jag gör min första vandringssommar i år och är som en torr svamp när det kommer till kunskap och anektdoter om vandring. Är hellre för beredd än inte alls

Man kan planera, planera och planera. Det är inte förrän man varit ute en första gång som man vet hur det funkar.

Viktigast tycker jag är att man testar.

Anekdoter...nja, ja, jo...det finns.

Läs gärna medan lilla historia...och jag har stavat lite fel ibland...det vet jag.

https://www.utsidan.se/trips/view.htm?ID=740

/Thomas

Permalänk
Medlem

Brallor, brallor...

Hujj, det finns så många vandringsplagg att önska sig, att pröva där ute i fält. Det viktiga, när vädret är allt mindre än duggregn, är och inte ha nå prasselmaterial runt om knävecken. Det blir ett sånt där koncentrerat oljud som stör ut naturens olika frekvenser, som kvistar och naturligt gröna löv i rörelse, när vinden tar sig ett andetag.

Därför känns det svårt att satsa på ett finare plagg med egenskaperna vindtät och dugliga i regn. Så valet görs svårt, när man vill prova något annat än ett par nya Fjällräven Keb. Det vore ändå fint med något som toppar dessa byxor, som gör sig hal för regndropparna. Fast att det går snabbt att lästa på ett par gore-tex överdragsbyxor.

Aclima såg jag har två par ullbyxor (Flexwool pants och Woolshell pants). Fyfan vad soft och knata runt i sådana myspysisar. Men jag vet inte hur de bär sig (tålighet osv). Merinoull är ju en betingad guldåder iaf, som bara gör en lycklig. <3

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av GooGeL:

Brallor, brallor...

Hujj, det finns så många vandringsplagg att önska sig, att pröva där ute i fält. Det viktiga, när vädret är allt mindre än duggregn, är och inte ha nå prasselmaterial runt om knävecken. Det blir ett sånt där koncentrerat oljud som stör ut naturens olika frekvenser, som kvistar och naturligt gröna löv i rörelse, när vinden tar sig ett andetag.

Därför känns det svårt att satsa på ett finare plagg med egenskaperna vindtät och dugliga i regn. Så valet görs svårt, när man vill prova något annat än ett par nya Fjällräven Keb. Det vore ändå fint med något som toppar dessa byxor, som gör sig hal för regndropparna. Fast att det går snabbt att lästa på ett par gore-tex överdragsbyxor.

Aclima såg jag har två par ullbyxor (Flexwool pants och Woolshell pants). Fyfan vad soft och knata runt i sådana myspysisar. Men jag vet inte hur de bär sig (tålighet osv). Merinoull är ju en betingad guldåder iaf, som bara gör en lycklig. <3

Kan du inte ha separata regnkläder så kan du välja byxor i vilket material du vill ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Kan du inte ha separata regnkläder så kan du välja byxor i vilket material du vill ?

Är det halvt iffyväder så vill jag ha något separat, lite mer beständigt, för att slippa gå med skalskydd som andas dåligt. Kikat på ett par Lundhags Makke, och Klättermusen Gere 2.0 gör sig också spännande. Norröna och Bergans har också några intressanta byxor.

Permalänk
Medlem

Som föregående talare rekommenderar jag ett par byxor av valfritt märke i rejälare bomullsmaterial. Samt ett par tunna och lätta regn byxor för när du verkligen behöver dem.

Då har du plagg för att kunna lyssna på då vinden tar ett andetag samt då gröna löv prasslar naturligt, men också för då regnet blåser sidleds in i brallorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Aclima såg jag har två par ullbyxor (Flexwool pants och Woolshell pants). Fyfan vad soft och knata runt i sådana myspysisar. Men jag vet inte hur de bär sig (tålighet osv). Merinoull är ju en betingad guldåder iaf, som bara gör en lycklig. <3

Jag har ett par sådana tror jag, den modellen som Lars Monsen gör reklam för. Har bara haft dem en fjällsommar ännu. De är nog de bästa vandringsbyxor jag ägt, sköna, tysta, bra temperaturegenskaper och myggen biter inte igenom. Har inte hårdtestat dem i hällregn (tar på skalregnbyxor när det blir blött på riktigt) men de klarar då lättare regn lika bra som "vanliga" vandringsbyxor typ Fjällräven G-1000.

Jag har inte låtit dem bli genomblöta, så jag vet inte hur länge de tar att torka. Det kan ju också vara en variablel att hålla lite koll på. Men jag är positivt överraskad av hur bra de klarat vatten så långt som jag testat.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Jag har ett par sådana tror jag, den modellen som Lars Monsen gör reklam för. Har bara haft dem en fjällsommar ännu. De är nog de bästa vandringsbyxor jag ägt, sköna, tysta, bra temperaturegenskaper och myggen biter inte igenom. Har inte hårdtestat dem i hällregn (tar på skalregnbyxor när det blir blött på riktigt) men de klarar då lättare regn lika bra som "vanliga" vandringsbyxor typ Fjällräven G-1000.

Jag har inte låtit dem bli genomblöta, så jag vet inte hur länge de tar att torka. Det kan ju också vara en variablel att hålla lite koll på. Men jag är positivt överraskad av hur bra de klarat vatten så långt som jag testat.

https://www.aclima.se/aclima/103482/lars-monsen-an%c3%a1rjohk... ? kanske.

Jao, för mig är det en ny typ av byxa. Fast de påminner om någon sorts Houdini. Yttre material verkar vara i polyester (med viss resistens till regn), så man måste vara försiktig vid brasor. Innertyget är merinoull iaf. Merinoull gör ju sig så fint, i och med att de värmer fast man är småfuktig.

Det är inge bekymmer och använda bälte till dessa byxor? Passform? Sitter de något lösare eller formas det efter din kontur. Går det att använda underställ under? Går det att öppna runt benen för ventilation?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

https://www.aclima.se/aclima/103482/lars-monsen-an%c3%a1rjohk... ? kanske.

Jao, för mig är det en ny typ av byxa. Fast de påminner om någon sorts Houdini. Yttre material verkar vara i polyester (med viss resistens till regn), så man måste vara försiktig vid brasor. Innertyget är merinoull iaf. Merinoull gör ju sig så fint, i och med att de värmer fast man är småfuktig.

Det är inge bekymmer och använda bälte till dessa byxor? Passform? Sitter de något lösare eller formas det efter din kontur. Går det att använda underställ under? Går det att öppna runt benen för ventilation?

Ja, precis dem!

Något problem med bälte har jag inte märkt, vad skulle det vara? Jag brukar ha bälte.

De sitter ganska tajt, jag brukar inte gilla det, men dessa är så sköna att det blir bra ändå. De är ganska elastiska. Har inte testat med underställ såvitt jag minns, men har svårt att tro att det skulle bli problem. Några ventilationsöppningar finns inte. Jag upplevde att de funkade i ganska olika temeperaturer utan att bli för varma eller för kalla, men det är inget jag försökt testa systematiskt.

Det möjligen negativa jag kan komma på är att de är inte fullt lika vindtäta som vanliga vandringsbyxor. Men inte långt ifrån, och betydligt mer än man väntar sig av att bara känna på materialet med fingrarna. Jag har själv inte råkat ut för att det har blåst igenom så mycket att det varit ett problem, men jag kan tänka mig att det finns tillfällen då man kan vilja ta på regnbyxorna enbart för vinden. Det har dock hänt mig med mer "vanliga" vandringsbyxor också.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem

Angående träning så ska man definitivt gå in skor, byxor och underkläder men min erfarenhet är att om man vandrar lugnt och inte sätter upp (efter egna förutsättningar orealistiska) mål om att gå fort eller långt så behöver man inte pressa många mil innan fjällen.

De flesta människor kan gå ganska länge om man går i maklig takt. Jag har inget bra flås, men har inga problem att gå några timmar. Lite jobbigt att gå nerför Bukkelægret (Norge) med 20kg på ryggen iofs. Den rutten (ca 10km) "ska" ta 4.5 timmar, men vi gjorde den på ca 8 tror jag, i lugn takt, med lunchpaus.

Största problemet är ofta överhettning känns det som. Har svårt att gå i regnkläder av något slag. Vanlig (rymlig och tunn) skjorta eller Fjällrävenjacka har jag kört med i 15 år.

Nu går vi med barn, så kommer inte så långt, men innan barnen gick vi i exempelvis Sarek och Jotunheimen utan längre planering. Ok, lite ungdomlig entusiasm kanske.

Det jag menar är inte att man ska strunta i planering, men jag menar att om man lite spontant vill åka till fjällen och är normaltränad så är det inga problem. Om man inte ska klättra upp på toppar, gå fort och långt, eller liknande. Gå i sällskap med tränade fjällvandrare som vill plöja många kilometer om man själv är orutinerad kan såklart inte rekommenderas, det blir jättejobbigt (jag skulle aldrig klara det).

I sommar ska vi en knapp vecka till Gjendesjön i norska Jotunheimen. Bil dit, sedan båt, sedan vandring, kortare dagsturer (minsta barnet är knappa 4 så får åka i bärryggsäck det mesta).

Vi slövandrar. Det är underskattat.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Är det halvt iffyväder så vill jag ha något separat, lite mer beständigt, för att slippa gå med skalskydd som andas dåligt. Kikat på ett par Lundhags Makke, och Klättermusen Gere 2.0 gör sig också spännande. Norröna och Bergans har också några intressanta byxor.

Jag har haft ett par Makke i ett par år, väldigt bra byxa. Nu användar jag dom iof mest för "skog&mark" och när det är kallt ute, kör i princip all hajk i löparshorts nu för tiden, slipper man bry sig om att bli blöt om benen och värme osv. Sen väldigt kompakta regnbyxor och underställsbyxa i packningen som åker fram vid kyla/om jag vill ha skydd.

Skrivet av Pirum:

I sommar ska vi en knapp vecka till Gjendesjön i norska Jotunheimen. Bil dit, sedan båt, sedan vandring, kortare dagsturer (minsta barnet är knappa 4 så får åka i bärryggsäck det mesta).

Vi slövandrar. Det är underskattat.

Gick Gjendesheim -> Memurubu och rundade russvatnet (och förbi glitterheim stugan) för något år sedan, trevlig tur med lite folk för att vara det området. Kanske lite långt dock om ni har planerat för dagsturer, men en väldigt trevlig tur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Ja, precis dem!

Något problem med bälte har jag inte märkt, vad skulle det vara? Jag brukar ha bälte.

De sitter ganska tajt, jag brukar inte gilla det, men dessa är så sköna att det blir bra ändå. De är ganska elastiska. Har inte testat med underställ såvitt jag minns, men har svårt att tro att det skulle bli problem. Några ventilationsöppningar finns inte. Jag upplevde att de funkade i ganska olika temeperaturer utan att bli för varma eller för kalla, men det är inget jag försökt testa systematiskt.

Det möjligen negativa jag kan komma på är att de är inte fullt lika vindtäta som vanliga vandringsbyxor. Men inte långt ifrån, och betydligt mer än man väntar sig av att bara känna på materialet med fingrarna. Jag har själv inte råkat ut för att det har blåst igenom så mycket att det varit ett problem, men jag kan tänka mig att det finns tillfällen då man kan vilja ta på regnbyxorna enbart för vinden. Det har dock hänt mig med mer "vanliga" vandringsbyxor också.

Tack för input! Jag tror att den här typen av byxa har sin plats ute i fält. Den är nog inte riktigt vad jag behöver just för i sommar, men dyker den upp på rea så vet man aldrig.

Angående bältet, så var det Flexwool som tycks ha lite annan design. Saknas bältesöglor på framsidan för att hålla i bältet.

Skrivet av sKRUVARN:

Jag har haft ett par Makke i ett par år, väldigt bra byxa. Nu användar jag dom iof mest för "skog&mark" och när det är kallt ute, kör i princip all hajk i löparshorts nu för tiden, slipper man bry sig om att bli blöt om benen och värme osv. Sen väldigt kompakta regnbyxor och underställsbyxa i packningen som åker fram vid kyla/om jag vill ha skydd.

Gick Gjendesheim -> Memurubu och rundade russvatnet (och förbi glitterheim stugan) för något år sedan, trevlig tur med väldigt lite folk för att vara det området. Kanske lite långt dock om ni har planerat för dagsturer, men en väldigt trevlig tur!

Du väckte en tanke om ett par zip-off byxor nu. Jag knallar gärna i shorts med tanke på hur värmen slagit ihjäl en senaste säsongerna. Enda problemen blir väl där det är snårigt (om man knallar i shorts). Då ramlar man sedermera ut därifrån, som vid en kattfight med en puma. (bena sönderrispade)

Permalänk
Medlem

Byxor

Skrivet av GooGeL:

Brallor, brallor...

Hujj, det finns så många vandringsplagg att önska sig, att pröva där ute i fält. Det viktiga, när vädret är allt mindre än duggregn, är och inte ha nå prasselmaterial runt om knävecken. Det blir ett sånt där koncentrerat oljud som stör ut naturens olika frekvenser, som kvistar och naturligt gröna löv i rörelse, när vinden tar sig ett andetag.

Därför känns det svårt att satsa på ett finare plagg med egenskaperna vindtät och dugliga i regn. Så valet görs svårt, när man vill prova något annat än ett par nya Fjällräven Keb. Det vore ändå fint med något som toppar dessa byxor, som gör sig hal för regndropparna. Fast att det går snabbt att lästa på ett par gore-tex överdragsbyxor.

Aclima såg jag har två par ullbyxor (Flexwool pants och Woolshell pants). Fyfan vad soft och knata runt i sådana myspysisar. Men jag vet inte hur de bär sig (tålighet osv). Merinoull är ju en betingad guldåder iaf, som bara gör en lycklig. <3

Ja, jag kör med ett par långbyxor som man kan göra om till shorts. Sedan har jag regnbyxor som jag drar på om det regnar.

Jag har blivit lite rund om magen så jag behöver större byxor till sommarens vandringar. Ska förhoppningsvis tappa några kilo, så att jag inte behöver gå upp till för stora storlekar, då jag vet att jag vill och kan gå ned i vikt.

Fjällräven Abisko Lite Trekking har jag sneglat på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Tack för input! Jag tror att den här typen av byxa har sin plats ute i fält. Den är nog inte riktigt vad jag behöver just för i sommar, men dyker den upp på rea så vet man aldrig.

Angående bältet, så var det Flexwool som tycks ha lite annan design. Saknas bältesöglor på framsidan för att hålla i bältet.

Ja, bor du i Kiruna och dagsturar så finns det säkert dagar då de är precis rätt, medan andra dagar kan vara mer lämpade för zip-off och tunnt vindtyg. Jag hade som sagt inte problem med värme förra året, men då var det rätt ok temperaturer. Jag fick dem aldrig testade i riktigt varmt väder. Hade jag skaffat dem inför rekordheta sommaren 2018 vet jag inte hur mitt omdöme hade blivit.

Värme är annars min nemesis, jag föredrar närmare 5 grader än 15 när jag vandrar. Det i kombination med utdragen dygnsrytm gör att om jag går med andra så är det oftast jag som saktar ner sällskapet under dagen, och sen framåt kvällen/natten så brukar de andra krokna medan jag vill ånga på...

Citat:

Enda problemen blir väl där det är snårigt (om man knallar i shorts).

(fetningen min) Det var du som körde med Thermacell va?

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Ja, bor du i Kiruna och dagsturar så finns det säkert dagar då de är precis rätt, medan andra dagar kan vara mer lämpade för zip-off och tunnt vindtyg. Jag hade som sagt inte problem med värme förra året, men då var det rätt ok temperaturer. Jag fick dem aldrig testade i riktigt varmt väder. Hade jag skaffat dem inför rekordheta sommaren 2018 vet jag inte hur mitt omdöme hade blivit.

Värme är annars min nemesis, jag föredrar närmare 5 grader än 15 när jag vandrar. Det i kombination med utdragen dygnsrytm gör att om jag går med andra så är det oftast jag som saktar ner sällskapet under dagen, och sen framåt kvällen/natten så brukar de andra krokna medan jag vill ånga på...

(fetningen min) Det var du som körde med Thermacell va?

Det var inte myggen jag tänkte på, det var allt i pinnväg som vill rispa skinnet på vader och skenben.

Aja, spekulerar ännu runt valet av byxa. Som vanligt är de spektakulära färgerna alltid slut. Alltid slut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Det var inte myggen jag tänkte på, det var allt i pinnväg som vill rispa skinnet på vader och skenben.

Aja, spekulerar ännu runt valet av byxa. Som vanligt är de spektakulära färgerna alltid slut. Alltid slut.

Ja precis, jag menade att du såg kvistar som ett större problem än myggen, för många hade det nog varit tvärtom

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem

Så vem är först att bestiga keb med ström aggregat och dator för att överklocka med hjälp av glaciäris?

Not. Att ta helikopter till toppen är fusk!

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Ja precis, jag menade att du såg kvistar som ett större problem än myggen, för många hade det nog varit tvärtom

Äh, vill myggen hålla spann på de där håriga trasorna så, skyll själva.

Skrivet av nanne:

Så vem är först att bestiga keb med ström aggregat och dator för att överklocka med hjälp av glaciäris?

Not. Att ta helikopter till toppen är fusk!

Jag förstår din tanke, men vi bör tänka på att lämna naturen som den var, innan vi var där. Nördar som sajpar is från redan utsatta glaciärer, är inget sunt göra och gör folk griniga.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av nanne:

Så vem är först att bestiga keb med ström aggregat och dator för att överklocka med hjälp av glaciäris?

Not. Att ta helikopter till toppen är fusk!

Kan man inte kombinera det och använda en överklockad drönare ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.