Permalänk
Medlem

FjällClockers

Jag blev inspirerad av tråden "SweCyklers" startad av @ThunderboltDrgn - en tråd som jag följer med stort intresse.

Det saknas en samlingstråd för oss som tycker om att vandra, och att övernatta och laga mat ute i det fria.

Tanken med denna tråd är bara att ha en tråd där man fråga om tips kring allt som har med vandring att göra - tips kring vandringsleder, utrustning mm. Allt som har med vandring att göra kort och gott.

Jag som starar den här tråden är inte på något sätt en expert - en glad amatör - jag tycker om att vandra, men har på grund av arbete mm inte fått möjlighet att göra det så mycket som jag önskat. Jag är numera djupt rotad i medelåldern, vilket också gjort att jag är lite bekvämare än vad jag var i min ungdom.

Jag är ingen gram-jägare, utan bär hellre tungt så länge jag får med mig de grejer jag vill ha. Jag är inte särskilt stark, men att bära tungt och gå långt är inget som jag har problem med.

Min vandringsutrustning inkluderar bla:

  • Klassiskt Trangia-kök, modell 25 med gasbrännare och hårdanodiserat aluminium. Köket kan uppfattas som lite skrymmande i jämförelse med moderna kök, men jag bär hellre på ett större kök som ger mig möjlighet att laga mat "på riktigt".

  • Vaude Performance Winter 7 liggunderlag, ett isolerat liggunderlag med ett R-värde på 4,1. Lite tyngre än vad som är nödvändigt en sommarvandring, men jag avskyr att frysa.

  • Urberg Down Sleeping bag, en numera utgången modell från Urberg/Outnorth, lätt och förhållandevis varm - men funderar på att uppgradera till en varmare modell. Den var lite för kall senaste gången jag sov i den.

  • Ryggsäck - Haglöd Nejd 80, stor och rymlig - en fantastiskt ryggsäck, förmodligen mitt bästa vandringsrelaterade köp.

Jag är en kontorsarbetare, men har när jag var yngre gått en kurs i fjällekologi vid Umeå Universitet. Just Vindelfjällen (runt Hemavan/Tärnaby) är nog min favorit-fjäll mycket på grund av de fina vandringslederna samtidigt som att de är mycket lättillgängliga även för ovana vandrare.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem

Är det någon som har tips på bra sovsäckar - så varm som möjligt, utan att för den skull bli alltför tung. Min nuvarande sovsäck väger 1002 gram, och har en angiven komforttemperatur för herrar på -2,3 grader... Vilken är den varmaste säcken jag kan få tag i som fortfarande ligger under 1,2 kilo?

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem

Har inga tipps på något als men själv väger jag runt 108kg just nu så storlek på sovsäkarna brukar vara en grej. En för liten en så blir det otrevligt. En bekant köpte då han hade delen att han skulle bo i skogen en solladdare till mobilen ifall man ville kunna kolla på media eller än viktigare ringa om det hände något så en solladare till en powerbank eller liknande. Annars vattenrengöring samt några extra klor tabletter om du ska vara ute ett tag.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Llhweiir:

Är det någon som har tips på bra sovsäckar - så varm som möjligt, utan att för den skull bli alltför tung. Min nuvarande sovsäck väger 1002 gram, och har en angiven komforttemperatur för herrar på -2,3 grader... Vilken är den varmaste säcken jag kan få tag i som fortfarande ligger under 1,2 kilo?

Jag är inte på fjället utan använder hängmatta med quiltar från Cumulus och de verkar ha bra kvalitet på det de gör och för 1200g sovsäck får du en TENEQA 700 (1150gram -10C ) och kan lägga till liter mer dun om du vill för att nå 1200gram,

https://cumulus.equipment/eu_en/down-sleeping-bag-teneqa-700.html

Vet inte om Cumulus är bäst men de har i vart fall väldigt bra kvalitet och jag är nöjd med de 3 quiltar de sytt åt mig och jag funderar faktiskt på att skaffa ett par till med mindre fyllning bara för sommarbruk så att jag kan spara packvolym, de quiltar jag har nu är för varma på sommaren, jag tog quiltar med 250 gram fyllning och de verkar passa bäst för höst och vår om jag hänger dem tight men de är för varma att ha tight om det inte är frostigt men det var mina första dunquiltar så jag behövde nånstans att börja för att känna mig fram till vad som var komfortabelt för mig jämfört med syntetquiltarna jag haft tidigare och det är ju enklare att reglera tempen med quiltar och hängmatta än i ett tält.

Skrivet av hACmAn:

Har inga tipps på något als men själv väger jag runt 108kg just nu så storlek på sovsäkarna brukar vara en grej. En för liten en så blir det otrevligt. En bekant köpte då han hade delen att han skulle bo i skogen en solladdare till mobilen ifall man ville kunna kolla på media eller än viktigare ringa om det hände något så en solladare till en powerbank eller liknande. Annars vattenrengöring samt några extra klor tabletter om du ska vara ute ett tag.

Cumulus syr i olika storlekar på både längd och bredd så vet du dina mått kan du nog få en som passar, eller så kan du kanske köra med quilt för det blir ju mer flexibelt i storlek
www.cumulus.pl

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe
Intressant att veta.
Detta är taget helt ur luften.
Har för mig det fanns vissa man kunde sätta ihop med dragkedjan. Två stycken som man sattae ihopp. Du råkar inte veta vad dom heter? Inte för att jag har några planer på att gå ut och sova i skogen men det var vackert att paddla för en massa år sedan.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av hACmAn:

@mrqaffe
Intressant att veta.
Detta är taget helt ur luften.
Har för mig det fanns vissa man kunde sätta ihop med dragkedjan. Två stycken som man sattae ihopp. Du råkar inte veta vad dom heter? Inte för att jag har några planer på att gå ut och sova i skogen men det var vackert att paddla för en massa år sedan.

Cumulus kan du knäppa ihop om du har ett par med dragkedjorna på olika sidor de visar det i videon jag länkade, jag vet att jag kan göra det på mina syntetvintersovsäckar också för jag valde både h och v knäppta just av den anledningen.
Jag antar att det är ganska vanligt att det funkar så länge man väljer h och v modeller av samma sovsäck.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe
Ska kolla på videon. Den jag har är bara -3c och för gammal.
Tack så mycket för tipset med h och v. ska kolla med en jägare jag känner han kan nog visa rent praktiskt hur det fungerar.
IRL då.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Llhweiir:

Är det någon som har tips på bra sovsäckar - så varm som möjligt, utan att för den skull bli alltför tung. Min nuvarande sovsäck väger 1002 gram, och har en angiven komforttemperatur för herrar på -2,3 grader... Vilken är den varmaste säcken jag kan få tag i som fortfarande ligger under 1,2 kilo?

Ingen gramjägare va?

Jag gillar Marmot. Har en Sawtooth, -6.4°C som väger in på 1130g och en Lithium, -12.8°C som väger 1176g. (Båda temp-angivelserna är dam, tror jag.)

Har faktiskt inte haft möjlighet att testa lithium-säcken än, men är toppennöjd med Sawtooth.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

För egen del vandrade jag en hel del för tre-fyra år sedan. Jag och min fru gick delar av Bergslagsleden och vandrade även Laugavegur på Island. Superfina, på olika sätt. Sen har jag en polare som jag brukar dra med ut på diverse vandringsäventyr. Vi har varit i Tiveden och Store Mosse, men även Vildmarksleden och kört den klassiska: "Här är ett stort skogsområde på Google Maps som ser ut att vara åtkomligt med bil, vi stannar där några nätter."

Hoppas att 2022 ska föra med sig fler vandringar!

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Jag måste väl ändå säg att denna tråd är rätt lik https://www.sweclockers.com/forum/trad/1595120-swecampers-tra...

Men men, kom precis hem från fjällen! Skidresa förvisso, men tog mig en liten avstickare och turade 2 mil och tog mig en tältnatt på fjället, vinter premiär i min nuvarande Marmot Phase 20 säck (650g). Var väl runt -5 under natten och det gick helt ok!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag är inte på fjället utan använder hängmatta med quiltar från Cumulus och de verkar ha bra kvalitet på det de gör och för 1200g sovsäck får du en TENEQA 700 (1150gram -10C ) och kan lägga till liter mer dun om du vill för att nå 1200gram,
https://cumulus.equipment/media/catalog/product/cache/5e3deed243be81772b46d4339d13adec/t/e/teneqa700emerald-main_1.jpg
https://cumulus.equipment/eu_en/down-sleeping-bag-teneqa-700.html
https://www.youtube.com/watch?v=arrtQ9VO3vg

Vet inte om Cumulus är bäst men de har i vart fall väldigt bra kvalitet och jag är nöjd med de 3 quiltar de sytt åt mig och jag funderar faktiskt på att skaffa ett par till med mindre fyllning bara för sommarbruk så att jag kan spara packvolym, de quiltar jag har nu är för varma på sommaren, jag tog quiltar med 250 gram fyllning och de verkar passa bäst för höst och vår om jag hänger dem tight men de är för varma att ha tight om det inte är frostigt men det var mina första dunquiltar så jag behövde nånstans att börja för att känna mig fram till vad som var komfortabelt för mig jämfört med syntetquiltarna jag haft tidigare och det är ju enklare att reglera tempen med quiltar och hängmatta än i ett tält.

Cumulus syr i olika storlekar på både längd och bredd så vet du dina mått kan du nog få en som passar, eller så kan du kanske köra med quilt för det blir ju mer flexibelt i storlek
www.cumulus.pl

Den här ser ju väldigt bra ut, väldigt lik min sovsäck. Har själv en mountain hardwear phantom som jag köpte för 4000 på rea. Min har nästan samma specs med vikt på 1,1kg typ och comfort temp på -9. Både den här och min verkar ha den där effekten att ovansidan nästan automatiskt lyfts eller fluffas upp, den sjunker liksom inte ihop. Mountain hardwear har säkert en efterföljare till sin phantom och jag måste säga att den är helt perfekt för svenska förhållanden bortsett från mitt i vintern. Finns inget mer att önska. Rimligt med tanke på ordinarie pris runt 5-6k.

/edit: Ser att phantom fortfarande finns kvar men i rödblått istället för bara blått. Stark rek på den. Verkar ha kommit ner i vikt något också till ca 900g.
https://www.mountainhardwear.com/p/phantom-15f%2F-9c-1829391....

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Ingen gramjägare va?

Jag gillar Marmot. Har en Sawtooth, -6.4°C som väger in på 1130g och en Lithium, -12.8°C som väger 1176g. (Båda temp-angivelserna är dam, tror jag.)

Har faktiskt inte haft möjlighet att testa lithium-säcken än, men är toppennöjd med Sawtooth.

Okej, jag köper din invändning... 🙂

Vad jag menade är att jag inte är en sådan vandrare som alltid siktar på att ha lättaste möjliga utrustning. Tex - jag har ett ganska tungt kök, men prioriterar ett mångsidigt kök som är lätt att faktiskt laga mat på, samt att jag har ett vinterunderlag även på sommarhalvåret just för att jag föredrar bra isolering framför låg vikt.

Just nu äger jag inget tält, men har siktet inställt på ett Hilleberg Soulo - inte det lättaste enmanstältet, men fullt möjligt det stadigaste. 🙂

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Jag måste väl ändå säg att denna tråd är rätt lik https://www.sweclockers.com/forum/trad/1595120-swecampers-tra...

Men men, kom precis hem från fjällen! Skidresa förvisso, men tog mig en liten avstickare och turade 2 mil och tog mig en tältnatt på fjället, vinter premiär i min nuvarande Marmot Phase 20 säck (650g). Var väl runt -5 under natten och det gick helt ok!

Tack - den tråden hade jag lyckats missa!

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Har inga tipps på något als men själv väger jag runt 108kg just nu så storlek på sovsäkarna brukar vara en grej. En för liten en så blir det otrevligt. En bekant köpte då han hade delen att han skulle bo i skogen en solladdare till mobilen ifall man ville kunna kolla på media eller än viktigare ringa om det hände något så en solladare till en powerbank eller liknande. Annars vattenrengöring samt några extra klor tabletter om du ska vara ute ett tag.

Bra tips! Jag brukar ha med mig powerbank, och på längre turer tar jag också med en solcellsladdare från Anker. Vattenrening är också viktigt, och där kör jag med en Katadyn BeFree 3 liter. Inte den minsta reningen, men jag föredrar att kunna rena flera liter i ett svep istället för att "dutta". Möjligtvis skulle det vara en idé att komplettera med en vattenflaska med inbyggd rening.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Llhweiir:

Okej, jag köper din invändning... 🙂

Vad jag menade är att jag inte är en sådan vandrare som alltid siktar på att ha lättaste möjliga utrustning. Tex - jag har ett ganska tungt kök, men prioriterar ett mångsidigt kök som är lätt att faktiskt laga mat på, samt att jag har ett vinterunderlag även på sommarhalvåret just för att jag föredrar bra isolering framför låg vikt.

Just nu äger jag inget tält, men har siktet inställt på ett Hilleberg Soulo - inte det lättaste enmanstältet, men fullt möjligt det stadigaste. 🙂

Jag har ett Soulo Supernöjd, men polaren har ett Akto och om du inte prompt behöver ett fristående tält hade jag nog rekommenderat Aktot före Soulot.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Vad är det förskidaläggning på bilden?

Permalänk
Medlem

Har fjällvandra för första gången i mitt liv.

Börjar på storulvån, vandrade 16km med skidor till sylarna. Sen två dagar senare tillbaka till storulvån. Sen gjorde vi lite annat som att gräva bivack, vandrade upp för ett stort berg (600m höjdskillnad) för att åka slalom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Llhweiir:

... solcellsladdare från Anker....

Vill bara trycka extra på det här. Ogillar man strul med laddning och USB generellt så köper man Anker. Snacka om problemfritt ägande och saker att lita på.

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem

Själv har jag en Marmot Paiju 10 som sovsäck. Det som triggade mitt köp för den, var dess tålighet mot vatten. Det finns en -5:a av den här modellen men jag fick den här så billigt samt så var det evigt krångel att hitta en Long. Dessutom så kändes det lite extremt med en -5:a när jag ofta rör mig där ute, under sommartid. Äger själv också ett Hilleberg Soulo. Klagomålen jag läst är väl att den känns lite klaustrofobisk när man väl hoppat in. Väggarna ramlar ju in över en när det är en kupa. Men den är ju mindre känslig för en vandrande vind iaf. Aja, det är alltid förvånande hur enkel den är att slänga upp.

Törs inte uttala mig om grejernas prestanda, sådan erfarenhet har inte jag, men jag köpte iaf de här produkterna för de verkade och hade gjort sig pålitliga bland andra.

Ryggsäckar tycker jag har varit ett roligt kapitel att luska i. Letade efter ett stugförråd inför förra sommaren att bära på axlarna. Hjärnbalken ville länge ha en Exped Expedition 100. En väldigt dyr ryggsäck med fördel att den tål väta utan att behöva en påse över sig. Aja, det var en långt letande att ens hitta ryggsäckar i lager. Det slutade dock med en Fjällräven Kajka 100. Mot alla odds egentligen... Det gick inte att undgå pris sett till prestandan. Kajkan har ju så många finesser och möjligheter till för dig att ställa in bärsystemet. Jao, sen är det ju en sjöcontainer till utrymme att fylla.

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av [SmR]BMF:

Vad är det förskidaläggning på bilden?

Hundfjället/Tandådalen i Sälen

Permalänk
Medlem

Kör själv med sea to summit spark 3. Minus 7 ute inatt i min hängmatta.

Permalänk
Medlem

Angående ryggsäckar kan jag för de som är nybörjare/medelnya starkt rekommendera Ospreys integsmodeller Rook/Renn. Jag och några vänner tog en topptur när vi var vid Bunnerfjället och lämnade all packning förutom mat som vi tog med i just ryggsäcken Rook. Alla var överraskade över hur bra den satt åt, även ifall den är mindre anpassningsbar på pappret jämfört med t.ex. Osprey Atmos som jag har. Nackdelen är att den saknar små yttre fack, men hade jag valt om hade jag själv valt en Rook idag (manliga modellen), just för att den väger så pass mycket mindre och ändå sitter så skönt med tung packning (på grund av bra stålram).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Llhweiir:

Är det någon som har tips på bra sovsäckar - så varm som möjligt, utan att för den skull bli alltför tung. Min nuvarande sovsäck väger 1002 gram, och har en angiven komforttemperatur för herrar på -2,3 grader... Vilken är den varmaste säcken jag kan få tag i som fortfarande ligger under 1,2 kilo?

Sovsäckar är ett träsk, och det är förstås främst en budgetfråga. Är du beredd att slanta upp 10 papp för en sovsäck kan du få något väldigt lätt och varmt. Utöver det måste du ta ställning till frågan om dun kontra syntet. Du bör läsa på mer, men sammanfattningsvis kan det väl sägas att dun generellt är varmare per vikts/volymsenhet, men tappar helt den värmande förmågan om det blir blött.

Har en ultralätt dunsäck ur X-Lite-serien från Cumulus sedan tre år tillbaka. Väldigt nöjd med den. Jag köpte en i färdigt utförande, men det går också att låta göra massa customkonfiguration på dem. De ser fortfarande ut att vara prisvärda, i vad mån nu ultralätt vandringsutrustning nånsin är nåt annat än en blåsning.

En stor fördel gentemot mycket annan UL-utrustning är att de tillverkas i och skickas från Polen. Brukar annars vara mycket USA, vilket förstås medför dyr frakt, moms, tull, avgifter etc.

Tillägg: ser att du är inne på att skaffa enmanstält också. Har ett Lunar Solo jag är väldigt nöjd med. Rymligt för att vara enmans, man får plats med packningen i det också. I och med storleken ligger man inte an mot väggen, singelvägg/kondens är alltså inte ett problem. Helt insektstät konstruktion, dvs du slipper bli uppäten av mygg och myror, eller vakna med en snigel i fejset. Har sovit i det på fjället i regnstorm utan större problem än att en flik smattrade en massa i vinden. När jag väl pallat kliva upp och fixa det sov jag som ett barn.

Som stolpe kan du använda vandringsstav, random käpp du hittar i skogen, eller köpa till en fällbar kolfiberstång som väger 50-100 gram extra. Upp till dig.

Du kommer behöva försegla sömmarna med Silnet eller liknande, tror inte det finns som option att få gjort från fabrik. Det är dock lätt gjort. Passa på att gegga ut lite på tältgolvet också, så minskar du liggunderlagets omkringåkande där inne när du slagit upp tältet på lutande underlag.

Enda nackdelen jag finner med det är väl att det inte är dead simple att resa. Det kräver lite övning, känsla och ögonmått, särskilt om du är typen som tenderar att slå läger för sent och måste göra det i mörker. Det är dock långt från omöjligt, efter första säsongen kommer du resa det med perfekt resultat varje gång.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Själv har jag en Marmot Paiju 10 som sovsäck. Det som triggade mitt köp för den, var dess tålighet mot vatten. Det finns en -5:a av den här modellen men jag fick den här så billigt samt så var det evigt krångel att hitta en Long. Dessutom så kändes det lite extremt med en -5:a när jag ofta rör mig där ute, under sommartid. Äger själv också ett Hilleberg Soulo. Klagomålen jag läst är väl att den känns lite klaustrofobisk när man väl hoppat in. Väggarna ramlar ju in över en när det är en kupa. Men den är ju mindre känslig för en vandrande vind iaf. Aja, det är alltid förvånande hur enkel den är att slänga upp.

Värt att notera är att det där är fahrenheit i produktnamnen, 10F gradering är herrkomfort ner till -13C i vår skala. Skulle säga att det är på gränsen till vad som är praktiskt för att använda som tresäsongs-säck.

Citat:

Ryggsäckar tycker jag har varit ett roligt kapitel att luska i. Letade efter ett stugförråd inför förra sommaren att bära på axlarna. Hjärnbalken ville länge ha en Exped Expedition 100. En väldigt dyr ryggsäck med fördel att den tål väta utan att behöva en påse över sig. Aja, det var en långt letande att ens hitta ryggsäckar i lager. Det slutade dock med en Fjällräven Kajka 100. Mot alla odds egentligen... Det gick inte att undgå pris sett till prestandan. Kajkan har ju så många finesser och möjligheter till för dig att ställa in bärsystemet. Jao, sen är det ju en sjöcontainer till utrymme att fylla.

100l kajka :O, vad går du för något med den? Jag har svårt att få användning/fylla min 70l Thunder

Skrivet av µiCro:

Angående ryggsäckar kan jag för de som är nybörjare/medelnya starkt rekommendera Ospreys integsmodeller Rook/Renn. Jag och några vänner tog en topptur när vi var vid Bunnerfjället och lämnade all packning förutom mat som vi tog med i just ryggsäcken Rook. Alla var överraskade över hur bra den satt åt, även ifall den är mindre anpassningsbar på pappret jämfört med t.ex. Osprey Atmos som jag har. Nackdelen är att den saknar små yttre fack, men hade jag valt om hade jag själv valt en Rook idag (manliga modellen), just för att den väger så pass mycket mindre och ändå sitter så skönt med tung packning (på grund av bra stålram).

Ja Osprey är ofta väldigt prisvärt, hajkar mest med en Talon 33 nu och hittade den för 900kr på amazon! Också väldigt nöjd med den, skulle nog rekommendera folk att titta på talon 44 om man är intresserad av mer slimmad fjällvandring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Llhweiir:

Bra tips! Jag brukar ha med mig powerbank, och på längre turer tar jag också med en solcellsladdare från Anker. Vattenrening är också viktigt, och där kör jag med en Katadyn BeFree 3 liter. Inte den minsta reningen, men jag föredrar att kunna rena flera liter i ett svep istället för att "dutta". Möjligtvis skulle det vara en idé att komplettera med en vattenflaska med inbyggd rening.

Tar ni vatten ur små sjöare och dylikt när ni har varrenrengörare?
Vi kör med principen att vi bara tar vatten där det rinner vatten ex. Älvar åar och dylikt. Inte små bäckar

Edit: själv kör jag enbart med Ospreys ryggsäckar numera.. en Arthur 70 för vandringar
En Talos 18 för cykling/vardag
Och en Farpoint 55 till jobbet

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Värt att notera är att det där är fahrenheit i produktnamnen, 10F gradering är herrkomfort ner till -13C i vår skala. Skulle säga att det är på gränsen till vad som är praktiskt för att använda som tresäsongs-säck.

100l kajka :O, vad går du för något med den? Jag har svårt att få användning/fylla min 70l Thunder

Allt+flippflopps. Dessutom ska en Exped Mountain Pro 30 klämmas fast där. För att snabba upp toppturen. Vid första tanken iaf till att systemkameran ska hänga med så, ligger det 1 kamerahus, 3 objektiv och ett stativ gömt i säcken.

Jag är inte så brydd att Kajkan är stor och tung, upplever den som mysig att bära.

F.ö. för att skapa marginal för sig själv så, när man krånglar sig omkring på fjället under "nätterna", handlade jag en Garmin inReach Mini förra säsongen. Visst, det kostar en årlig avgift och en månadsvis prenumeration. Småpengar i sammanhanget, om man råkar göra illa sig eller dyker upp där någon annan gjort illa sig. Mer och mer folk rör sig i våran naturliga miljö. Äldre som yngre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Tar ni vatten ur små sjöare och dylikt när ni har varrenrengörare?
Vi kör med principen att vi bara tar vatten där det rinner vatten ex. Älvar åar och dylikt. Inte små bäckar

Edit: själv kör jag enbart med Ospreys ryggsäckar numera.. en Arthur 70 för vandringar
En Talos 18 för cykling/vardag
Och en Farpoint 55 till jobbet

Jao, helst ska det ju rinna. Jag har till och med norpat vatten, där det runnit fram, i utkanten till myrar. Nu är ju fjällmiljön lite till annorlunda fördel att hitta gott dricksvatten. Typ Låkta är ju kåsans bäste vän.

Hoppas att alla vet om den här premiumtjänsten: https://minkarta.lantmateriet.se/
Sedan kan man spekulera väder via Windy, yr.no m.fl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Tar ni vatten ur små sjöare och dylikt när ni har varrenrengörare?
Vi kör med principen att vi bara tar vatten där det rinner vatten ex. Älvar åar och dylikt. Inte små bäckar

Edit: själv kör jag enbart med Ospreys ryggsäckar numera.. en Arthur 70 för vandringar
En Talos 18 för cykling/vardag
Och en Farpoint 55 till jobbet

Kan flika in lite i diskussionen.

Är inte alltid det finns jättetillgängliga strömmar av vatten speciellt under högsommaren.
Jag har lärt mig att det är viktigt för mig speciellt om man vandrar i värme att kunna producera mycke vatten rätt fort och enkelt. Alltså undvika de där dryga små sugrörsfunktionerna som tar evigheter om man ska tex ge 2 liter per person till ett sällskap av 2 till 4.

Tycker dessa fungerat riktigt bra. Har någon liknande modell men äldre.
https://www.naturkompaniet.se/grayl-vattenrening-geopress-pur...

Permalänk
Medlem

Kul! Jag har fjällvandrat under många år. Ska ta och skriva lite här också.

Jag kan börja med att länka till en tur polaren och jag gjorde 2018. https://www.utsidan.se/trips/view.htm?ID=783

Jag kommer att återkomma till denna tråd...kul att den startats.

/Thomas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Kan flika in lite i diskussionen.

Är inte alltid det finns jättetillgängliga strömmar av vatten speciellt under högsommaren.
Jag har lärt mig att det är viktigt för mig speciellt om man vandrar i värme att kunna producera mycke vatten rätt fort och enkelt. Alltså undvika de där dryga små sugrörsfunktionerna som tar evigheter om man ska tex ge 2 liter per person till ett sällskap av 2 till 4.

Tycker dessa fungerat riktigt bra. Har någon liknande modell men äldre.
https://www.naturkompaniet.se/grayl-vattenrening-geopress-pur...

Klart det beror ju förstås på var man rör sig.. nästan alla längre turer för egen del är i fjällen och då är rent vatten aldrig något bekymmer egentligen.

Kortare dagsturer så är det inget större problem att bära vatten med. Anser jag iaf

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad