Apple låter applikationer höja prenumerationspriser utan medgivande

Permalänk
Melding Plague

Apple låter applikationer höja prenumerationspriser utan medgivande

För att motverka att användare förlorar prenumerationer av misstag ska vissa smärre prisjusteringar få ske utan användares direkta medgivande.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

strider emot svensk lag , man måste mannelt accptera en pris höjning av en premation

Permalänk
Medlem

Låter otroligt korkat.
Kommer inte alls missbrukas..

Permalänk
Medlem

Detta låter helt befängt. Tur att jag inte har några prenumerationer via apple

Permalänk
Medlem

Måste va den girigaste förslaget på länge. Jag blir helt chockerad om detta inte leder till missbruk.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MagnusOL:

strider emot svensk lag , man måste mannelt accptera en pris höjning av en premation

Är det inte så att du måste bli meddelad och sedan har du rätt att säga upp innan priset justeras?

Permalänk
Skrivet av MagnusOL:

strider emot svensk lag , man måste mannelt accptera en pris höjning av en premation

Jo det strider både svensk och EU lag. Samt troligen PSD2 direktivet.

Permalänk
Medlem

"Det menar Apple kan det ställa till det för användare, som av misstag förlorar sina prenumerationer."
Så det är enligt Apple kundens fel om denne missar förlänga prenumerationen pga tjänstesäljaren höjer priset.
Så omtänksamt....

Permalänk
Rekordmedlem

Apple stavar fel för de skulle skriva att de inte vill att abonnemang de tjänar på upphör så att deras egna inkomster minskar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MagnusOL:

strider emot svensk lag , man måste mannelt accptera en pris höjning av en premation

Skrivet av MattiasFestin:

Jo det strider både svensk och EU lag. Samt troligen PSD2 direktivet.

Nej, det strider inte mot svensk lag (och sannolikt inte heller någon annan EU-lag eller dylikt). Enligt Svensk lag ska konsumenten upplysas om prishöjningen i god tid innan och att det ska vara möjligt att frånträda avtalet innan prishöjningen träder i kraft om man inte önskar fortsätta. Har man bindningstid kan priset inte ändras om inte båda parter aktivt godkänner det.

Jag har massvis med gånger fått hem ett brev om att man nu höjer priserna för telefoni, tv, bredband eller what ever. Jag har aldrig någonsin behövt krita på pappret och posta tillbaka något svar. Jag har lika många gånger fått mail av Netflix, Spotify, Viasat, etc. om att en prishöjning kommer att ske om x månader, etc. (för Netflix har det säkert skett 10 prishöjningar under tiden jag haft abonnemang där).

Däremot kan man ju tycka att om man har en integrerad betalportal med stöd för prenumerationer så borde det givetvis vara superenkelt att skicka upp en notis som man får bekräfta att man godkänner höjningen (eller i vart fall att det går att ställa in att man önskar ha det så).

Permalänk
Medlem

Handlar ju bara om att Apple får provision på beloppet, så det är klart att de vill tillåta smyghöjningar som användaren kanske missar, då det ger mer pengar till Apple än om premumerationen istället stoppats.

Men man kan ju glädjas åt att det här nämligen är olagligt i Sverige så det är bara sitta och gnugga händerna med sitt stiligaste hånflin tills det smäller

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Handlar ju bara om att Apple får provision på beloppet, så det är klart att de vill tillåta smyghöjningar som användaren kanske missar, då det ger mer pengar till Apple än om premumerationen istället stoppats.

Men man kan ju glädjas åt att det här nämligen är olagligt i Sverige så det är bara sitta och gnugga händerna med sitt stiligaste hånflin tills det smäller

När Telia då höjt priset på sina koppartjänster och informerat berörda kunder om detta - då har de begått ett brott? (Detta hände alltså i år)

Prishöjningen har gått igenom med eller utan deras godkännande.

Lyfter bara ett exempel då jag tror många drar alldeles för stora växlar och gärna flyger av stolen för att klanka ner på Apple. De kapitalistiska svinen.

Permalänk
Medlem

"För att motverka att användare förlorar prenumerationer av misstag" är en väldig skönmålning av den egentliga andemeningen "för att motverka att giriga företag förlorar prenumerationer som konsekvens av sina handlingar att försöka utnyttja sina användare"

Permalänk
Medlem

Apple är väl bara tvungna att sig in sig i ledet? Det är väl så alla subscriptions funkar utanför Apple? Har då aldrig aktivt accepterat prishöjningar på tex Netflix

Men det är väl EU/USA som är i farten igen, snart förbjuder dem väl också Apple från att påminna att avsluta en prenumeration innan den förnyas för att det ”skadar utvecklarna”

Permalänk
Medlem
Skrivet av wilsontaylor:

När Telia då höjt priset på sina koppartjänster och informerat dessa berörda kunder om detta - då har de begått ett brott? (Detta hände alltså i år)

Prishöjningen har gått igenom med eller utan deras godkännande.

Lyfter bara ett exempel då jag tror många drar alldeles för stora växlar och gärna flyger av stolen för att klanka ner på Apple. De kapitalistiska svinen.

Nu går det ju att tolka det som så att kunden INTE informeras om dessa prishöjningar och därmed inte kan ta ställning till om det "godkänns" eller inte, dvs behålla tjänsten eller säga upp den.

Godkännandet" sker i att du väljer att behålla din tjänst och inte säga upp den i ditt exempel.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av wilsontaylor:

När Telia då höjt priset på sina koppartjänster och informerat berörda kunder om detta - då har de begått ett brott? (Detta hände alltså i år)

Prishöjningen har gått igenom med eller utan deras godkännande.

Lyfter bara ett exempel då jag tror många drar alldeles för stora växlar och gärna flyger av stolen för att klanka ner på Apple. De kapitalistiska svinen.

Du godkänner ökningen genom att inte avsluta och/eller genomföra nästa betalning. Precis samma som hyreshöjningar

Permalänk

Det är med prishöjningar som folk brukar inse att något är väldigt dyrt och de knappt använder det, då väljer många att säga upp skiten.
Det är dessa personer som Apple ser som ett problem om de blir upplysta.

Skaran som råkar sig upp ett abonnemang på en ios pryl där detta får allvarliga konsekvenser, som att typ staten få komma och tvångskastrera en om man ej har abonnemanget är försumbar.
De få (säg 3 personer i hela världen) som råkar säga upp något skit i misstag kan skapa ett nytt abonnemang om de ångrar sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Apple rättar väl bara in sig i ledet? Det är väl så alla subscriptions funkar utanför Apple? Har då aldrig aktivt accepterat prishöjningar på tex Netflix

Du har accepterat det genom att behålla din "subscription" EFTER att du har fått information ang. prishöjning. I äpplets fall kan det tolkas som att kunden inte får någon information ang. prishöjningar, utan får upptäcka det på egen hand. Ja, det är rätt många som inte kikar på sina "fasta" kostnader varje månad för att se om några förändringar har gjorts. Det kan utnyttjas till det extrema och det finns mycket $$$ att tjäna på det.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Du har accepterat det genom att behålla din "subscription" EFTER att du har fått information ang. prishöjning. I äpplets fall kan det tolkas som att kunden inte får någon information ang. prishöjningar, utan får upptäcka det på egen hand. Ja, det är rätt många som inte kikar på sina "fasta" kostnader varje månad för att se om några förändringar har gjorts. Det kan utnyttjas till det extrema och det finns mycket $$$ att tjäna på det.

Precis, det här är inget nytt fenomen utan det är så det allra flesta subscriptions funkar. Det är väl några företag/utvecklare som varit och klagat hos EU på hur Apple skadar deras business genom att tvinga användarna att aktivt acceptera en prishöjning.

Permalänk
Medlem

Alltså ilskan mot Apple är lite pinsam ibland kan jag tycka. Det är inget ovanligt med det här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Precis, det här är inget nytt fenomen utan det är så det allra flesta subscriptions funkar. Det är väl några företag/utvecklare som varit och klagat hos EU på hur Apple skadar deras business genom att tvinga användarna att aktivt acceptera en prishöjning.

Det "nya" i fenomenet är att just tolkningen att äpplet INTE vill informera om prishöjningar, dvs inte ge dig chansen att "acceptera" den eller inte.

De allra flesta "subscriptions" fungerar så att du får information INNAN höjningen träder i kraft och därmed får valet att antingen behålla tjänsten (acceptera prishöjningen) eller avsluta tjänsten (inte acceptera höjningen).

En tolkning är att äpplet vill ta bort just den biten, dvs INTE informera kunder om prishöjningen och ändå låta prenumerationen fortsätta automatiskt, dvs kunder missar att de nu betalar mer för en tjänst än vad de känner till.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Nu går det ju att tolka det som så att kunden INTE informeras om dessa prishöjningar och därmed inte kan ta ställning till om det "godkänns" eller inte, dvs behålla tjänsten eller säga upp den.

Godkännandet" sker i att du väljer att behålla din tjänst och inte säga upp den i ditt exempel.

Njae. Hur går det att tolka, exakt? Det står specifikt såhär i artikel;
"Användaren ska även få en notifikation både lokalt på enheten och per mail om att priset höjs i god tid innan det sker, motsvarande de notifieringar som ges när ett nytt belopp måste godkännas."
Edit: Ser ditt inlägg ovan, misstänker att du missuppfattat artikeln.

Skrivet av medbor:

Du godkänner ökningen genom att inte avsluta och/eller genomföra nästa betalning. Precis samma som hyreshöjningar

Jo, absolut. Jag ville bara belysa att man rent praktiskt inte behöver göra något för att godkänna prishöjningen. Väljer du att behålla tjänsten så godtar du även prishöjningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wilsontaylor:

Njae. Hur går det att tolka, exakt? Det står specifikt såhär i artikel;
"Användaren ska även få en notifikation både lokalt på enheten och per mail om att priset höjs i god tid innan det sker, motsvarande de notifieringar som ges när ett nytt belopp måste godkännas."

Här får jag lyfta på hatten och erkänna att jag hade HELT fel och faktiskt HELT missade de sista raderna i artikeln. Yepp, jag ställer mig lika frågande som Er andra om varför detta ens är en "nyhet" i det läget

Även om jag har en spade och kan "gräva hålet djupare" och försöka hävda att det kanske bara gäller när deras villkor för höjningar inte faller in regelverket, dvs oftare än en gång per år eller mer än 50% (max 5 dollar) etc ^^
(Denna del bör INTE tas seriöst )

"It’s worth noting that you could easily turn Apple’s logic on its head: if users were missing those renewal opt-in notices, wouldn’t they also miss these new price change warnings?"

Den delen tyckte jag dock var rätt komisk i sig

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av MagnusOL:

strider emot svensk lag , man måste mannelt accptera en pris höjning av en premation

Även emot EU lag också, så det kan bli dyrt för Apple, helst med tanke på att EU verkligen är i hugget igen.

Permalänk
Medlem

Ungefär som telia då.. "uppgraderar" abbonemanget utan att man vill

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Många som klagar på detta verkar det som. Jag tycker ändå att det verkar vara väldigt rimliga nivåer dom har valt att förhålla sig till. Små höjningar i prenumerationsavgiften är acceptabelt imo.

Att det skulle vara olagligt enligt svensk lag förvånar mig. Då har bland annat Dagens Nyheter någonting att se över för dom har nämligen höjt min avgift för deras digital tjänst 2 gånger utan att meddela mig. Det fick jag glatt upptäcka efteråt

Permalänk
Medlem

Tvekar inte på att de kommer fortsätta om EU ska tvinga Apple att låta företag integrera egna betallösningar. De måste hålla sig till sina marginaler och de är inte mer än rätt, deras företag

Permalänk
Medlem

Det kommer definitivt missbrukas. Räcker att kolla på alla oseriösa spel som riktar sitt till barn. Senast ville dottern att jag skulle installera ett spel där man sminkar ansikten, men det krävde en prenumeration på över 1000 kr per år! Hur kan Apple ens tillåta något sådant. Man kan tydligen kränga appar med vilka priser som helst för man vet att det alltid kommer finnas någon vars barn lyckas köpa skiten.

Permalänk
Medlem

Lite skrämmande att det ändå finns ett antal personer som hyllar Apple för detta, det är ju inte på något sätt till förmån för konsumenten.

Om ett företag höjer priset måste de enligt lag meddela dig så du kan fatta ett beslut om du vill behålla tjänsten, Apple gör det lättare för dem att smyga med 50% höjning vilket är rätt extremt.
Om jag uppskattar en tjänst kommer jag godkänna höjningen och glömmer jag det kan jag *själv fixa det när jag så önskar*. Storebror Apple behöver inte tänka åt mig behöver inte underlätta för tveksamma företag att smyghöja avgifterna årligen.
Skämmes! Apples girighet är patetisk

Permalänk
Medlem

Detta lär ju bara bli skit för konsumenter, klart företag höjer prenumerationskostnaden för tjänster som folk sannolikt inte ens kommer ihåg att de har? Är de "smarta" (oetiska) så höjer de bara priserna för de kunder som inte använder tjänsten men inte har sagt upp den eftersom de sannolikt inte är medvetna om att de betalar för den.
Från Apples perspektiv är det nog till viss del för att blidka företag som annars skulle kunna sätta upp en egen betaltjänst där de kontrollerar kostnaden - men till största del girighet.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.