Vanligt att störa sig på kollegors kod?

Permalänk

Vanligt att störa sig på kollegors kod?

Det är så ofta jag kollar på hur mina kollegors kod och tycker att den är otydlig. Oftast är det saker som att inte skriva ut hela namn på variabler och istället ha förkortningar som inte är uppenbara. Ibland verkar dom inte ha läst igenom koden som dom modifierar och använder namn som inte är logiska för dess funktionalitet t.ex glassbil för en sportbils-funktion.

Permalänk
Medlem

Jag stör mig på allas kod. Det kommer med kodlivet.

Alla stör sig på min kod med, garanterat.
Jag stör mig också på min kod om det var ett tag sedan jag skrev den.

Fd. jag var dum i huvudet och lat. Fyfan.

Permalänk
Medlem

Ja, skulle säga det är otroligt vanligt att störa sig på andras kod. Eller tillomed sin egna om man fått sova på saken.

Man har ju sin egna stil som man tycker är bäst, och andra har sin stil de tycker är bäst.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Inaktiv

När jag var systemutvecklare en gång i tiden så hörde jag nästan aldrig någon som klagade på varandras kodning, tvärtom så gavs det positiv respons och kritik som tog än i en mer rätt riktning.

Överlag får jag nog se att alla jag jobbade med på Volvo IT som satt i teamet var överjävligt hjälpsamma allra helst när man var utomstående konsult.

Permalänk
Medlem

Det är för såna här saker som man inför en kodstandard på bygget. Inte bara för att det minskar ner på saker att irritera sig över, utan också för att det ger en tillåtelse att klaga högt på det när det bryts mot den.

Men det hjälper förstås inte mot gammal kod som skrivits innan kodstandarden införts.

Sen finns det förstås kod som är riktigt usel, där man undrar vad programmeraren har haft i huvudet... Men det är en annan sak.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

"I hate code, and I want as little of it as possible in my product"

Ja, jag stör mig ofta på kod, även min egen. (Speciellt min egen)

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk

Det beror nog på vad man jobbar med.
Jag stör mig ofta på att lösningar är för komplext skriva. Men förklaringen är att koden är ärvt från gamla projekt.

Ett exempel. Man har en klient som ska prata med en fast server som aldrig någonsin kommer byta IP. Hur vet man klienten servern IP? Min lösning, den finns i en configurationsfil. Där jag har sett lösningar som en massa uppslag i binärfiler, för att få fram en adress på en server, där man sedan på denna server exekverar kod för att göra ännu mer uppslag. Antalet felkällor är enormt och man undrar hur tänkte denna dåre som kodade?
Jo kod kopiera från 20år gamla projekt, återanvända i kanske 5 stycken projekt på vägen och bloata ner koden med ännu fler funktioner.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det beror nog på vad man jobbar med.
Jag stör mig ofta på att lösningar är för komplext skriva. Men förklaringen är att koden är ärvt från gamla projekt.

Ett exempel. Man har en klient som ska prata med en fast server som aldrig någonsin kommer byta IP. Hur vet man klienten servern IP? Min lösning, den finns i en configurationsfil. Där jag har sett lösningar som en massa uppslag i binärfiler, för att få fram en adress på en server, där man sedan på denna server exekverar kod för att göra ännu mer uppslag. Antalet felkällor är enormt och man undrar hur tänkte denna dåre som kodade?
Jo kod kopiera från 20år gamla projekt, återanvända i kanske 5 stycken projekt på vägen och bloata ner koden med ännu fler funktioner.

Edit: Läste fel. Konfigurationsfil är alternativet, eller en konfigurationsservice.

Permalänk
Medlem

Självklart, det är bara att rätta och skriva ett passivt aggressivt commit-meddelande.

Permalänk
Medlem

Oftast så ja. Jag har väldigt hög standard på det mesta jag gör så när folk fulhaxar och tar genvägar så är det klart man stör sig på det. Har man en kodstandard så ska den följas. Är också väldigt självkritisk så ser jag något dumt jag själv har gjort så stör jag mig än mer på det

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Inaktiv

Grattis till att tråden tog sig till nyhetsflödet och startsidan, vem hade kunnat tro det för några timmar sedan?

Detta kan vara ett mer aktuellt ämne än vad man tro!

Permalänk
Medlem

Om den är dåligt skriva så ja självklart. Annars kan man lära sig ganska mycket genom att läsa andras kodsnuttar.

Permalänk
Medlem

Det beror faktiskt på vem som har skrivit den. Om det är nån junior utvecklare har jag massor med överseende och ger gärna tips. Är det någon som har jobbat i 10+ år och som inte ens klarar av att formatera sin kod på ett vettigt sätt blir jag irriterad och undrar hur människan har behållt sitt jobb.

Permalänk
Medlem

MISRA-C
Har inte så mycket val egentligen

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Finns alltid någon som är bättre. Skriver inte mycket kod men kan uppskatta bra skriven kod.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Jag tror det är oundvikligt att man stör sig på andras kod, då man gärna vill koda efter ens egna tankegångar.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns en balansgång mellan korta och långa namn.

För korta namn så är de obegripliga. (Vanligt bland de som håller på med funktionell programmering.)

För långa namn så blir det svårt att se funktionen och koden för att man drunknar i långa namn. (Väldigt vanligt i OO-sammanhang.)

Oavsett vad kräver det en viss eftertanke att sätta namn på saker. Problemet är att ofta är det enkelt att bara dra till med ett namn och sedan bara köra.

Men det värsta jag vet är onödiga abstraktioner som gör det omöjligt att se vad som pågår bakom otaliga onödiga nivåer och kulisser.

Men jag lovar att med erfarenhet så kommer du till slut sitta och läsa din egen kod och svära över vem som skrivit den. Kod är svårt, särskilt om andra ska förstå dem. Och "den andra" kan lika gärna vara du om några månader eller år som glömt hur du tänkte då.

Permalänk
Medlem

På slutet av åttiotalet kodade jag en del och det kunde hända att jag kom hem efter festande med fantastiska idéer. Satte mig på fyllan och skapade…

Dagen efter så var det mycket roligt att försöka förstå vad/hur/om jag tänkte under natten…

Permalänk
Medlem

Känns som man skulle kunna byta ut kod mot kollegor/kunder.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Celebmir:

På slutet av åttiotalet kodade jag en del och det kunde hända att jag kom hem efter festande med fantastiska idéer. Satte mig på fyllan och skapade…

Dagen efter så var det mycket roligt att försöka förstå vad/hur/om jag tänkte under natten…

Jag kan tänka mig att detta var tider att verkligen minnas, att se tillbaka på och det låter som en potentiellt spännande handling till en film.

Fylla (helrör eller mäklarbricka på Sturecompagniet med ett tuschat Amex Black), kodning (Cobol troligtvis) och en smula romantik och action.

Jepp det var 80-talet det!

Permalänk

Ja, jag stör mig otroligt mycket på andras kod, men inte allas. Vissa utvecklare är helt enkelt noggranna, måna om att saker är logiskt uppdelade, hackar inte, eller när de gör det skriver rikligt med dokumentation mm. Min erfarenhet är också att det inte nödvändigtvis är kopplat till senioritet.

Permalänk
Medlem

Absolut. Sen blir jag arg på min egen kod också, speciellt då jag växlar mellan olika sätt att ange variablerna. Ett tag skriver jag såna här variabel namn: variabelNamn, men sen plötsligt börjar jag göra VARIABEL_NAMN, så det är en mix av dem i slutprodukten som jag måste gå tillbaka och fixa till.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Om den är dåligt skriva så ja självklart. Annars kan man lära sig ganska mycket genom att läsa andras kodsnuttar.

Det är väl med kod som med alla språk.
Normalt gör jag typ aldrig det (leker språkpolis), men ditt inlägg var ju inte språkligt optimalt. Men jag förstod precis vad du menade, och det är ju det enda syftet med språket.

Sen kan det såklart finnas en glidande skala..eller ett sluttande plan om man så vill.

Skrivet av Findecanor:

Sen finns det förstås kod som är riktigt usel, där man undrar vad programmeraren har haft i huvudet... Men det är en annan sak.

Kod som fungerar kan väl aldrig anses vara riktigt usel

Permalänk
Avstängd
Skrivet av wagnerHerbivore:

Det är så ofta jag kollar på hur mina kollegors kod och tycker att den är otydlig. Oftast är det saker som att inte skriva ut hela namn på variabler och istället ha förkortningar som inte är uppenbara. Ibland verkar dom inte ha läst igenom koden som dom modifierar och använder namn som inte är logiska för dess funktionalitet t.ex glassbil för en sportbils-funktion.

Jag antar att många glömmer bort - eller fullständigt struntar - att när de kodar så kanske de kodar för andra och inte bara sig själva?

Personligen förstår jag inte varför ReactJS inte bara kunde vara SolidJS så man slapp skriva så mycket för samma sak?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd

Det går också likna kodning med Level Making: när du suttit med din egen bana i flera timmar och dygn så kommer du att tycka att allt är så uppenbart att när du låter någon annan få prova den så kommer du att störa dig på "hur dåliga de är på banan" medan du själv redan har suttit dussintals timmar med den och troligen glömmer bort detta lilla viktiga faktum när någon annan får prova på det för allra första gången.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Arg känns oftast obefogat, möjligen när man ser kod kopierad från stack overflow

Det värsta är när man kan ta bort hela funktioner och ersätta med en simpel rad när man ska lösa en bugg

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Xeonist:

Kod som fungerar kan väl aldrig anses vara riktigt usel

"Riktigt usel" går förstås inte att definiera objektivt, men kod kan verkligen vara dålig även om den "fungerar" (vilket ju inte heller är ett entydigt begrepp).

Ett bra exempel är när programmeraren inte helt enkelt skrivit vad vederbörande menar, utan istället något som råkar fungera under de aktuella omständigheterna (exempel på åtgärdande fix), eller något som betyder samma sak men är avsevärt mer komplicerat (exempel på åtgärdande fix).

Dessutom kan en större kodbas innehålla så många brister, som var och en i isolering kanske inte är så allvarlig, att den sammantagna kodkvaliteten upplevs som undermålig, även om mjukvaran fungerar som det är tänkt. Många bäckar små …

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Det är inte bara i kod utan det sträcker sig i alla yrke att man stör sig på hur någon annan gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Kod som fungerar kan väl aldrig anses vara riktigt usel

Jo, men jag syftade på kod som fungerar bara om man först offrar en höna, vänd i rätt väderstreck valt efter månens fas, dvs. endast vid precis rätt indata och andra betingelser: med uppenbara race conditions. etc.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.