Jag blir inte klok på detta.
Alltid när jag kommer hem från jobbet så har jag ingen wifi på telefonen på 5-20 minuter.
Det händer ibland att det fungerar en bråkdels sekund sen dör det igen. Jag tappar aldrig signalen eller uppkopplingen till routern.
Det verkar mer som att den inte vill prata med routern.
Detta hände när jag uppgraderade min router till en RT-AX82U.
Har någon varit med om liknande, någon inställning kanske?
Vilka kanaler kör du på 2.4 och 5Ghz bandet?
Har du 160MHz bandet ibockad? Apples enheter klarar inte 160MHz kanaler så bocka ur den i trådlösa inställningar och bocka även ur DFS kanaler som kan ge problem om väder och flygradar används i närheten där du bor.
Se även till att du har senaste programuppdateringen på routern.
Vilka kanaler kör du på 2.4 och 5Ghz bandet?
Har du 160MHz bandet ibockad? Apples enheter klarar inte 160MHz kanaler så bocka ur den i trådlösa inställningar och bocka även ur DFS kanaler som kan ge problem om väder och flygradar används i närheten där du bor.
Se även till att du har senaste programuppdateringen på routern.
Vad menar du med dolt 5ghz? Menar du dolt SSID så är det ingen hjälp för dig!
Kör 2,4ghz bandet endast i kanal 1,6 eller 11 och i endast 20 Mhz så dom inte överlappar varandra.
Som jag förstår det efter, efter många timmars googlande, så är det problem med Asus och Apple. Har själv problem som gör mig helt vansinnig. Allt från första generationens iPad mini till senaste Mackbook M1 tappar internet medans samtliga sunkiga Dell-burkar rullar på fint.
För mig hjälpte det drastiskt att stänga av "Smart allting". Särskilt Smart connect eller vad den nu heter som gör att man endast ser ett nätverk istället för WiFi2.4, WiFi5_1 osv.
Som jag förstår det efter, efter många timmars googlande, så är det problem med Asus och Apple. Har själv problem som gör mig helt vansinnig. Allt från första generationens iPad mini till senaste Mackbook M1 tappar internet medans samtliga sunkiga Dell-burkar rullar på fint.
För mig hjälpte det drastiskt att stänga av "Smart allting". Särskilt Smart connect eller vad den nu heter som gör att man endast ser ett nätverk istället för WiFi2.4, WiFi5_1 osv.
Vad menar du med dolt 5ghz? Menar du dolt SSID så är det ingen hjälp för dig!
Kör 2,4ghz bandet endast i kanal 1,6 eller 11 och i endast 20 Mhz så dom inte överlappar varandra.
Som någon tidigare nämnde - prova att stänga av den där sammanslagningsfunktionen av 2,4ghz & 5ghz-banden (Smart Connect?) och ha två separata nätverk tillgängliga, dvs 2,4ghz och 5ghz. Prova sedan att ansluta din telefon mot ett av dessa manuellt. Du bör inte uppleva det här problemet då. Det låter som att iPhonen inte kan bestämma sig för ett band och bara pendlar banden sinsemellan istället (just nu dvs)