Var går gränsen för Sweclockers vegetarianer?

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Har du någon aning om hur mycket mer odlingsmark som behövs om alla ska äta vegetariskt?
Finns mycket mark där djur kan beta men som inte lämpar sig för annan odling.

Pratar vi om långt i framtiden vet man ju aldrig vilka framsteg som sker, men jag tvivlar.

Brukar ta och testa något fejkkött då och då, jag skulle inte säga att de blivit bättre, bara större utbud.
Med brasklapp på att jag inte tittat på näringsinnehållet, det kanske blivit bättre.

Nu har jag inte numret för vegetarianer men om vi skulle gå över till vegansk kost skulle vi behöva ungefär 1/4 av den odlingsmark vi har idag.

Permalänk
Avstängd

Jag gillar blodpudding, dock inte skolans då den ju inte var stekt utan bara värmd och således mosig och smetig. För mig behöver blodpudding vara ganska hårt stekt för att det ska vara gott, knaprig på ytan liksom, sen lingon och fläsk eller bacon till.

Annars är jag rätt långt från en vegetarian, men väljer ofta vegetariska alternativ både hemma och på restaurang. Bättre för miljön, och ofta både nyttigare och godare. Men jag har inga regler eller mål att följa, inga vegetariska dagar eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Har du någon aning om hur mycket mer odlingsmark som behövs om alla ska äta vegetariskt?
Finns mycket mark där djur kan beta men som inte lämpar sig för annan odling.

Pratar vi om långt i framtiden vet man ju aldrig vilka framsteg som sker, men jag tvivlar.

Brukar ta och testa något fejkkött då och då, jag skulle inte säga att de blivit bättre, bara större utbud.
Med brasklapp på att jag inte tittat på näringsinnehållet, det kanske blivit bättre.

Lever med en Vegetarian och måste ändå säga att Vegetarianska varorna har blivit avsevärt bättre senaste åren. Vissa är till och med godare än riktiga "köttet" (speciellt i jämförelse med billigare skalan av kött). Bästa är att slippa brosk och vissa typer av bismaker av vilt.

Det handlar om att ha ett öppet sinne och att vara beredd på att det kommer vara en annorlunda upplevelse som kommer ta tid vänja sig vid.

Permalänk
Inaktiv

Lite kul om oatly tog fram veganblodpudding... Med tanke på skandalen där det framkom att Oatlys havre är gödslad med icke ekologiskt blodmjöl och annat slakteriavfall.

"Kan innehålla spår av slakteriavfall" Filmklipp från SVT:
https://www.facebook.com/svt/videos/1072246309484623/

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Har du någon aning om hur mycket mer odlingsmark som behövs om alla ska äta vegetariskt?
Finns mycket mark där djur kan beta men som inte lämpar sig för annan odling.

Pratar vi om långt i framtiden vet man ju aldrig vilka framsteg som sker, men jag tvivlar.

Brukar ta och testa något fejkkött då och då, jag skulle inte säga att de blivit bättre, bara större utbud.
Med brasklapp på att jag inte tittat på näringsinnehållet, det kanske blivit bättre.

Jag känner väl till problemen. Speciellt i sverige. Men lite varmare klimat så kanske mer mark lämpar sig åt odla gröda. På många av de markerna som idag bara är bete odlade man t.ex. vete för. Att man inte gör det idag beror på att det inte är lönsamt när ens sommar börjar ett par veckor efter de söderut, detsamma börjar hösten tidigare och under sommaren så mindre sol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Lever med en Vegetarian och måste ändå säga att Vegetarianska varorna har blivit avsevärt bättre senaste åren. Vissa är till och med godare än riktiga "köttet" (speciellt i jämförelse med billigare skalan av kött). Bästa är att slippa brosk och vissa typer av bismaker av vilt.

Det handlar om att ha ett öppet sinne och att vara beredd på att det kommer vara en annorlunda upplevelse som kommer ta tid vänja sig vid.

Tycker jag har ett öppet sinne med tanke på att jag testar produkter lite då och då av nyfikenhet.

"Tar tid att vänja sig vid", då är det ju ett rejält misslyckande.

Man kan göra massa fantastiska saker med grönsaker, det är fejk-kött produkterna jag ogillar.
I bästa fall är de ätbara, har inte testat något som är som riktigt kött.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Tycker jag har ett öppet sinne med tanke på att jag testar produkter lite då och då av nyfikenhet.

"Tar tid att vänja sig vid", då är det ju ett rejält misslyckande.

Man kan göra massa fantastiska saker med grönsaker, det är fejk-kött produkterna jag ogillar.
I bästa fall är de ätbara, har inte testat något som är som riktigt kött.

Jo jag förstår inte den strategin riktigt. Fejk-kött kommer ju aldrig att bli mer än en blek kopia liksom, men det finns massa andra saker som är vegetariska och goda. Jag tar hellre en bönburgare eller haloumi än någon konstig soja-, ärt- eller svamp-baserad biff exempelvis, eller en linslasagne över en quorn-lasagne liksom. Sen kan jag förstå det för exempelvis barn som bara vill äta saker de känner igen eller liknande, men på det stora hela fattar jag inte grejen riktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Så - Är detta fel åt skogen, eller kan resonemanget hålla? Djuren skadas inte mer än en läkarundersökning, och såldes bör man komma under ribban och denna hypotetiska blodpudding hamnar alltså i samma fack som ost och ägg.

Vad tror ni?

Jag sorterar denna typen av diskussion i samma fack som typ "Är man kannibal om man äter moderkakor?". Det finns inga förutsättningar att i praktiken bedriva den här typen av affärsverksamhet så därför är inte frågeställningen meningsfull att ta ställning till för mig. Jag är vegetarian i praktiken och inte i teorin.

Permalänk
Medlem

Jag vegetarian till stora delar av lättja. Mycket lättare att tillreda, och inte minst diska upp efter. Och så tycker jag det funkar bra för kroppen.

Gällande blodtappning vs slakt så är det ju inte döden eller lidande som dom flesta veganer/etiska vegetarianer opponerar sej starkast mot utan att djuren ju inte kan ge samtycke, som ju fäller all form av boskap.

Själv är jag inte så brydd, och äter ost för det mesta och ägg ibland, märkte häromdan att D-vitaminkapslarna jag ätit hela vintern är gjorda av nötgelatin men det är ju inte jordens undergång för det, lär väl inte lär köpa mer av samma märke dock. Fisk har jag aldrig uppskattat.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo jag förstår inte den strategin riktigt. Fejk-kött kommer ju aldrig att bli mer än en blek kopia liksom, men det finns massa andra saker som är vegetariska och goda. Jag tar hellre en bönburgare eller haloumi än någon konstig soja-, ärt- eller svamp-baserad biff exempelvis, eller en linslasagne över en quorn-lasagne liksom. Sen kan jag förstå det för exempelvis barn som bara vill äta saker de känner igen eller liknande, men på det stora hela fattar jag inte grejen riktigt.

Jag tror att fejkprodukterna är till stor del riktade till barnfamiljer och köttätare som inte vet vad de ska ersätta köttet med. Hur gör man på en korvgrillning med korv, bröd, keptchup... vad ska vegetarianen äta, en liten bit halloumi i korvbröd med ketchup på?
Du behöver ju tänka om helt för en person och göra en annan typ av rätt.

Däremot tycker jag dock att vegetarisk färs faktiskt ofta är ok och vissa vegeburgare också. Jag tror också att smaken av kött är en vanesak till viss del, man gillar det man är van vid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo jag förstår inte den strategin riktigt. Fejk-kött kommer ju aldrig att bli mer än en blek kopia liksom, men det finns massa andra saker som är vegetariska och goda. Jag tar hellre en bönburgare eller haloumi än någon konstig soja-, ärt- eller svamp-baserad biff exempelvis, eller en linslasagne över en quorn-lasagne liksom. Sen kan jag förstå det för exempelvis barn som bara vill äta saker de känner igen eller liknande, men på det stora hela fattar jag inte grejen riktigt.

Ja, precis så.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag känner väl till problemen. Speciellt i sverige. Men lite varmare klimat så kanske mer mark lämpar sig åt odla gröda. På många av de markerna som idag bara är bete odlade man t.ex. vete för. Att man inte gör det idag beror på att det inte är lönsamt när ens sommar börjar ett par veckor efter de söderut, detsamma börjar hösten tidigare och under sommaren så mindre sol.

Det räcker inte. Med varmare klimat förloras antagligen odlingsmark på andra ställen dessutom.

Skrivet av Casimir2323:

Jag tror att fejkprodukterna är till stor del riktade till barnfamiljer och köttätare som inte vet vad de ska ersätta köttet med. Hur gör man på en korvgrillning med korv, bröd, keptchup... vad ska vegetarianen äta, en liten bit halloumi i korvbröd med ketchup på?
Du behöver ju tänka om helt för en person och göra en annan typ av rätt.

Däremot tycker jag dock att vegetarisk färs faktiskt ofta är ok och vissa vegeburgare också. Jag tror också att smaken av kött är en vanesak till viss del, man gillar det man är van vid.

Korv är snarare en form, att man gör korv eller "biffar" av grönsaker är inte samma sak som fejk-kyckling, fejk-bacon, fejk-fisk osv osv.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Så -> Köp inte storskaligt då.
Att jag får mina ägg från Lina utanför Skövde för 4kr styck och ibland en flaska vin är väl någonstans ändå bättre än att fortsätta köpa från en större producent? (Jag vet var dem kommer från, transporten är sannerligen kort, och jag kan sova lite bättre genom att jag i alla fall gjort något).

Ditt argument är väl snarare att man inte ska köpa Klöver Mjölk, Arla eller Kronfågel.
Där mitt argument är att jag hade aldrig köpt småskaligt (Som är dyrare än "det vanliga") om jag inte ansåg att det var bättre för alla inblandade, då jag har förutsättningarna att göra det.

Jag skrev mest sådär för att alla som diskuterar om detta på internet som jag läst iaf, köper sina köttgrejjer lokalt eller jagar. Det är aldrig nån som köper det där i affärerna. Ändå finns det en stor industri runt det... undrar varför?
Jag tänker mer att djur är lite som småbarn. Dom kan inte prata eller ge uttryck för vad dom känner. Därför bör vi inte anta att vi kan utnyttja dom på ett snällt sätt.

Skulle kunna dra en jämförelse med t.ex. pedofiler. Om barnen inte plågas för att tillfredsställa pedofilen, är det mer okej då?

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Json_81:

Ja, precis så.

Det räcker inte. Med varmare klimat förloras antagligen odlingsmark på andra ställen dessutom.

Korv är snarare en form, att man gör korv eller "biffar" av grönsaker är inte samma sak som fejk-kyckling, fejk-bacon, fejk-fisk osv osv.

Det är också ett totalt icke problem. Det finns ingenting negativt i vegoprodukter som imiterar kött. Dessutom är de ofta godare än fabricerade köttprodukter. Desto mindre kött som äts, desto bättre. Sen om man väljer linser eller imitationsprodukter är lite who cares känsla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Det är också ett totalt icke problem. Det finns ingenting negativt i vegoprodukter som imiterar kött. Dessutom är de ofta godare än fabricerade köttprodukter.

Det är inte svårt att förstå egentligen. Folk är oftast inte vegetarianer för att dom hatar smaken av kött. Snarare för att dom hatar tanken av att hålla djur inlåsta o för att sen dödas.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av thom.g:

Det är inte svårt att förstå egentligen. Folk är oftast inte vegetarianer för att dom hatar smaken av kött. Snarare för att dom hatar tanken av att hålla djur inlåsta o för att sen dödas.

Exakt kött är gott. Om man kan äta liknande smaker utan att något behöver dö för det så är det winwin.

Permalänk
Medlem

Varför är det just djur som det är synd om? För att dom har ögon och kan se ledsna ut?
Varför är växter helt ok att döda men inte djur?
Det har funnits köttätande djur sen urminnes tider, och det har funnits växtätande djur sen urminnes tider. Varför är det ena värre än det andra?

Sen att djurhållningen på stora industriella "gårdar" och slakterier osv inte är trevligt kan vi hålla oss utanför i just den här frågan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av m4gnify:

Varför är det just djur som det är synd om? För att dom har ögon och kan se ledsna ut?
Varför är växter helt ok att döda men inte djur?
Det har funnits köttätande djur sen urminnes tider, och det har funnits växtätande djur sen urminnes tider. Varför är det ena värre än det andra?

Sen att djurhållningen på stora industriella "gårdar" och slakterier osv inte är trevligt kan vi hålla oss utanför i just den här frågan.

Wow, sjukt infantilt. Exakt så, av samma anledning som det inte är synd om en bakterie som dör. De är ju också liv. Om du ska försöka skapa en etisk tankevurpa så får du nog faktiskt anstränga dig lite mer.

Du förstår mycket väl själv varför det inte är synd om växter, och mer synd om djur. Shit, jag är köttätare med men snälla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Jag skrev mest sådär för att alla som diskuterar om detta på internet som jag läst iaf, köper sina köttgrejjer lokalt eller jagar. Det är aldrig nån som köper det där i affärerna. Ändå finns det en stor industri runt det... undrar varför?
Jag tänker mer att djur är lite som småbarn. Dom kan inte prata eller ge uttryck för vad dom känner. Därför bör vi inte anta att vi kan utnyttja dom på ett snällt sätt.

Skulle kunna dra en jämförelse med t.ex. pedofiler. Om barnen inte plågas för att tillfredsställa pedofilen, är det mer okej då?

Det är väl generellt en försvinnande minoritet som har någon större eftertänksamhet kring djurhållning rent generellt?
De som har reflekterat kring det brukar i min erfarenhet antingen landa i att inte äta det alls, till att köpa mindre och från bättre producenter, till att skita i det helt och hållet och leva som man vill?

Det finns massvis med liknelser som kan fungera på samma sätt.
Anser du dig bli utnyttjad av ett jobb du trivs med? Om man ska ställa det på sin spets har du inget val - Du måste arbeta åt en arbetsgivare för att konvertera din tid, energi och lust till pengar så du kan överleva.
Innebär det då att din arbetsgivare utnyttjar dig? Känner att din liknelse tillför rätt lite.

Som sagt - Påståendet jag skrev överst är ett rätt sjukt sätt att se på det, men kan vara intressant ändå, då vi människor drar gränsen vid olika saker.

Om man nu tittar på exempelvis djur som föds och lever på zoo (Och som, beroende på zoo) kan ha en rätt schysst levnadsstandard och må väldigt bra. De dör om de släpps ut i det fria på grund av att de föddes på zoo, men genom att vara där kan de påverka människor och forskning så att delvis mer forsknings bedrivs som gör det möjligt att rädda populationen i det fria, men kan även påverka människor att ändra sina levandsvanor till det bättre - Är det då moraliskt försvarbart att föda upp djur på zoo för detta? Helt annan fråga, men kontentan är densamma - Det beror på var du som människa drar din gräns, det är helt okej att du tycker att det är förkastligt att zoon ens ska finnas och det finns andra som anser att uppoffringen som detta djur gör genom att uppehålla sig och visa upp sig och sina egenskaper rättfärdigas genom allt som sker i bakgrunden - som gynnar den större populationen.

Utdragning
Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Korv är snarare en form, att man gör korv eller "biffar" av grönsaker är inte samma sak som fejk-kyckling, fejk-bacon, fejk-fisk osv osv.

Ok, du tänker så... Jag måste säga att jag blev grymt förvånad när jag var i Singapore för längesen och de hade vegetariska kycklingklubbor, med nåt sorts oätligt vitt fejkben i mitten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Varför är det just djur som det är synd om? För att dom har ögon och kan se ledsna ut?
Varför är växter helt ok att döda men inte djur?

Det skriks generellt mer kring slakterier än plantage. Bokstavligen.
Det bör ju vara en hint.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon134512:

Det är också ett totalt icke problem. Det finns ingenting negativt i vegoprodukter som imiterar kött. Dessutom är de ofta godare än fabricerade köttprodukter. Desto mindre kött som äts, desto bättre. Sen om man väljer linser eller imitationsprodukter är lite who cares känsla.

Det är nog där vi skiljer oss. Jag har inget emot köttsubstitut men jag har inte hittat några som är goda utan de försöker efterlikna kött utan att lyckas. Quorn exempelvis är ju rätt nära kyckling, men inte tillräckligt utan det blir liksom uncanny valley av det hela, så nära att små imperfektioner eller olikheter står ut mycket mer. Lite samma läge med beyond beef och så. Då tar jag hellre något som liksom står på sina egna ben istället, jackfruit funkar exempelvis bra istället för kyckling i olika grytor och sånt. Paneer också och nu finns det till och med paneer från Arla som funkar bra. Billigare att göra själv visserligen. Burgare kan man ju göra av typ vad som helst, bara man får biffarna att hålla ihop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Det finns massvis med liknelser som kan fungera på samma sätt.
Anser du dig bli utnyttjad av ett jobb du trivs med? Om man ska ställa det på sin spets har du inget val - Du måste arbeta åt en arbetsgivare för att konvertera din tid, energi och lust till pengar så du kan överleva.
Innebär det då att din arbetsgivare utnyttjar dig? Känner att din liknelse tillför rätt lite.

Det var många frågor i det sista som jag inte orkar bemöta alla just nu men snabbt svarat:
Det är skillnad eftersom jag och min arbetsgivare antagligen har lika eller liknande kognitiv förmåga.
Det har inte ett barn och en vuxen eller ett djur och en vuxen.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem

Man kan också vara vegetarian av hälsoskäl eller av miljöskäl.
Jag blev vegetarian vid 14 års ålder för djurens skull, men under årtiondena har de andra skälen blivit viktigare och viktigare för mig.

Djurhållning är en av de största källorna till CO₂ i atmosfären. Mängden köttdjur i världen är faktiskt enorm.
Idisslande djur som kor och får är värst, därför att de rapar metan (inte fiser). Kyckling är minst sämst för klimatet av alla köttslag. Sen frigörs en enorm mängd lustgas från deras avföring.
Sen är det mer effektivt per enhet mat att odla människo-mat direkt än att odla foder, och dåliga odlingsmetoder kan också frigöra mer växthusgaser ur jorden än växterna binder.
När jag var aktiv i klimatrörelsen för några år sedan så märkte jag att de flesta där så klart var vegetarianer.

I dagens I-länder äts mer kött per person än någonsin tidigare i människans historia, och mängden animaliskt fett har lett till olika slags välfärdssjukdomar. Charkuterivaror innehåller E-250: Nitrit, ett slags gift, som också är cancerframkallande. Vid vissa tillagningssätt bildas också cancerframkallande ämnen.
Därför är cancer i mag-tarm-systemet den vanligaste cancerformen i västvärlden.

Jag tycker inte illa om köttätare, men jag tycker att samhället borde bli mer förnuftigt. Jag gillade också blodpudding när jag var liten f.öv. — även skolans, men många av mina klasskamrater gjorde det inte.

Skrivet av SuperSverker:

Detta skadar inte djuret, och blodet kan användas för att skapa "Farbror Mosters vegetariska blodpudding".

Fortfarande inte vegetariskt, därför att blod per definition är animaliskt.
På samma sätt skulle lab-tillverkat kött, gjorda från odlade djurceller också fortfarande vara animaliskt.

Förresten, Masajjerna i Kenya och Tanzania blöder levande boskap och gör gröt av det.

Skrivet av thom.g:

Ägghöns gasas ihjäl i stor skala när dom är 1½ år gamla för att deras produktion droppar.

Det kläcks lika mycket hon- och han-kycklingar, men bara honorna går till äggproduktion. Han-kycklingarna lever inte 1½ år: de dödas så snabbt som möjligt.
Kycklingar som föds upp till slakt är andra raser.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

Det är nog där vi skiljer oss. Jag har inget emot köttsubstitut men jag har inte hittat några som är goda utan de försöker efterlikna kött utan att lyckas. Quorn exempelvis är ju rätt nära kyckling, men inte tillräckligt utan det blir liksom uncanny valley av det hela, så nära att små imperfektioner eller olikheter står ut mycket mer. Lite samma läge med beyond beef och så. Då tar jag hellre något som liksom står på sina egna ben istället, jackfruit funkar exempelvis bra istället för kyckling i olika grytor och sånt. Paneer också och nu finns det till och med paneer från Arla som funkar bra. Billigare att göra själv visserligen. Burgare kan man ju göra av typ vad som helst, bara man får biffarna att hålla ihop.

Vet inte hur det skiljer oss, det enda jag sa var att det inte spelar roll vilket vego man väljer. Det är fundamentalt bättre än kött oavsett. Alla gillar olika. Vill man äta sånt som står på egna ben så fine. Vill man äta substitut så fine. Vad man än väljer så blir det bättre för planeten och djuren än att äta kött i vilket fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Quorn exempelvis är ju rätt nära kyckling, men inte tillräckligt utan det blir liksom uncanny valley av det hela, så nära att små imperfektioner eller olikheter står ut mycket mer. Lite samma läge med beyond beef och så.

Om du uppriktigt är intresserad av bra "kycklingsubstitut" så avråder jag quorn direkt.
Kan rekommendera hälsans köks filebitar
Länk: https://www.google.com/search?q=h%C3%A4lsans+k%C3%B6k+filebit...

Och Oumphs produkter:
https://www.google.com/search?q=oumph&tbm=isch&ved=2ahUKEwj1_...

Dom två finns nästan i alla ica o willys.

Vill du ha något som "står på egna ben" i smakväg så rekommenderar jag att prova Bärta. Svenska fermenterade ärtor. Samma teknik som det som heter tempeh om jag minns rätt.

https://swedishtemptations.com/

Källa: 8 år som vegan.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Fortfarande inte vegetariskt, därför att blod per definition är animaliskt.
På samma sätt skulle lab-tillverkat kött, gjorda från odlade djurceller också fortfarande vara animaliskt.

Förresten, Masajjerna i Kenya och Tanzania blöder levande boskap och gör gröt av det.

Det kläcks lika mycket hon- och han-kycklingar, men bara honorna går till äggproduktion. Han-kycklingarna lever inte 1½ år: de dödas så snabbt som möjligt.
Kycklingar som föds upp till slakt är andra raser.

Alla 3 stycken är bra poänger.
Han-kycklingarna åker i nån slags köttkvarn direkt ju. Det är detta jag menar är knepigt att följa i t.ex. ovo-vegetarianers argumentation.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Det är också ett totalt icke problem. Det finns ingenting negativt i vegoprodukter som imiterar kött. Dessutom är de ofta godare än fabricerade köttprodukter. Desto mindre kött som äts, desto bättre. Sen om man väljer linser eller imitationsprodukter är lite who cares känsla.

Skrivet av anon134512:

Vet inte hur det skiljer oss, det enda jag sa var att det inte spelar roll vilket vego man väljer. Det är fundamentalt bättre än kött oavsett. Alla gillar olika. Vill man äta sånt som står på egna ben så fine. Vill man äta substitut så fine. Vad man än väljer så blir det bättre för planeten och djuren än att äta kött i vilket fall.

Du blandar ihop din åsikt med fakta.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Json_81:

Du blandar ihop din åsikt med fakta.

Eller så blandar du in okunskap om du anser att det inte stämmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Varför är det just djur som det är synd om? För att dom har ögon och kan se ledsna ut?
Varför är växter helt ok att döda men inte djur?
Det har funnits köttätande djur sen urminnes tider, och det har funnits växtätande djur sen urminnes tider. Varför är det ena värre än det andra?

Sen att djurhållningen på stora industriella "gårdar" och slakterier osv inte är trevligt kan vi hålla oss utanför i just den här frågan.

Äter gladeligen animaliska produkter, och ser inget onaturligt i den saken, i vad mån naturlighet är något vi behöver förhålla oss till. Om vi ska diskutera i sådana termer, så är det om inte annat än mer märkligt att göra sig beroende av näringskällor som måste skapas via selektiv odling eller genmodifiering för att tåla vårt lokala klimat, eller transporteras från andra sidan jordklotet.

Ska man hårdra det, dör nog de djur som blir människoföda på ett så skonsamt vis som bara är möjligt. En jägares kula eller en bult i pannan på slakteriet är betydligt mindre utdraget och plågsamt än att slitas i stycken av ett rovdjur, eller dö av svält som resultat av skador, ålder eller allmän brist på föda. Märk väl att djurpopulationers storlek i regel begränsas av predation eller födotillgång. Äts inte djuret i naturen upp, så dör det av svält.

Tycker dock frågan om den industriella hållningen av levande varelser som kan hysa känslor och känna smärta är omöjlig att bortse från i den aktuella diskussionen. Vill till och med gå så långt som att kalla det den enda frågan. Det är inte döden som är problemet, utan livet fram tills dess. Har full förståelse för att man väljer bort animaliska produkter av det skälet.

I egenskap av människor har vi möjlighet att göra medvetna val kring födan, vi är inte instinktsstyrda. I vår del av världen har vi dessutom tillräckligt välstånd för att också i praktiken ha råd att göra det. Har inga som helst problem med att vissa utnyttjar det privilegiet. Låt dem om de vill, typ.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Jag har alltid tyckt att det här med flexibla vegetarianer är lite konstigt koncept. Antingen så äter man väl kött eller så inte. Annars kunde jag ju säga att jag är lite vegetarian eftersom jag inte äter folk.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum