Spel kan öka barns intelligens

Permalänk
Melding Plague

Spel kan öka barns intelligens

I en studie som bland annat Karolinska Institutet ligger bakom visas datorspel ge viss positiv inverkan på barns kognitiva förmågor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tycker inte det är så konstigt egentligen. Har vuxit upp med spel och multiplayer-spel. Det är väl allmänt känt att språk och kommunikation hos spelare är väldigt hög.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Jag spelade skitmycket när jag var mindre, betyder det att jag är skitsmart nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Jag spelade skitmycket när jag var mindre, betyder det att jag är skitsmart nu?

Ja, du är nu medlem i Mensa. Grattis!

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

Detta borde även betyda att alla som inte spelar/spelat är intelligensbefriade. Facts!

Permalänk
Medlem

Intressant, men inte helt oväntat. Dock, Torkel skriver själv att de inte kollat på olika genrer, utan tagit ett genomsnitt, men det hade varit intressant att se om/hur stor skillnad det är baserat på vad man spelar

Kan tänka mig att det bör vara någon skillnad på långsammare äventyrsspel som kanske bidrar till mer problemlösning, och snabbare precisionskrävande spel som eventuellt då mer påverkar öga-hand-koordination?

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Detta borde även betyda att alla som inte spelar/spelat är intelligensbefriade. Facts!

Min confirmation bias håller med dig.

Permalänk
Medlem

Inte förvånad bästa spelen är nog där man måste samarbeta och prata med varandra för att lösa problem...

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Har inte detta nämnts i flera år nu?

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Jag spelade skitmycket när jag var mindre, betyder det att jag är skitsmart nu?

Om du måste fråga... nej 😛

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hattifnatten:

Ja, du är nu medlem i Mensa. Grattis!

Ja, du är nu medlem i Mensa Sweclockers. Grattis!

Visa signatur

Det vi inte gör idag slipper vi göra om imorgon!
MSröj4K
Phanteks Enthoo Evolv X | ASRock Taichi B550 | AMD Ryzen 9 5950x | Samsung 980 PRO 1TB | G.Skill Trident 3600MHz CL14 Royal | NZXT Kraken Z73 360mm | EVGA GeForce RTX 3070 8GB XC3 ULTRA | MSI GeForce RTX 3080 10GB SUPRIM X | Asus ROG Thor 1200w | Noctua NF-A14 x3 |

Permalänk

Många spel innehåller olika knep och knåp problem och man behöver förstå sig på olika samband för att det ska gå bra. Många ungdomar blir betydligt bättre på engelska tack vare spel och till viss del kan det även hjälpa matematik och annat.
Att argumentera emot att det ovanför inte alls stämmer är ren idioti tycker jag.

Däremot finns det en baksida som är att det bör vara lagom av allt. Folk som idrottar för mycket kan slita sönder kroppen, det innebär inte att man ska sitta stil hela tiden.

När det gäller spel så finns det många ungdomar som spelar mycket istället för att göra läxor, gå ut och röra sig etc. Ja det är ett stort problem. Beroende på åsikt kan man tycka att denna andel personer är väldigt hög eller bara liten.

När det gäller folks datorteknikkunnande. Så om man sitter med datorn varenda kväll, kanske lägger 7h på dygn på detta. Och under dessa 7h spelar, kollar på netflex, facebook, ser någon icke datorrelaterad youtubeklipp etc. Så kommer man inte blir så bra på datorteknik fast man sitter så många timmar framför en dator.

Jag ser det lite som att en person som hela kvällarna sitter och glor på serier på deras tv, inte nödvändigtvis för detta blir ett tvproffs som kan allt om tvapparater och kan laga dem med lödkolven när de går sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Onicoz:

Ja, du är nu medlem i Mensa Sweclockers. Grattis!

MensaClockers

Visa signatur

🗄️ Corsair Carbide 100R Chassi] 🔲AMD® RYZEN™ 9 5950X] 🏬MSI X570 MAG TOMAHAWK WIFI] ❄️Arctic Cooling Liquid Freezer II 240] 🎞️Kingston Fury 128GB (4x32GB) DDR4 3600MHz/CL18.22.22 @CL 16.19.19 Beast] 🏴Powercolor Radeon RX 6950XT 16GB Red Devil] [Thermaltake Toughpower 1200W ] 💾Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 500GB] [Lexar NM700 M.2 NVMe SSD 4Tb] [Kingston NV2 M.2 NVMe SSD 4Tb ] [Samsung SSD 870 QVO 4Tb] [15 TB WD NAS RED 7200rpm Lagringsdiskar] 🖥️ASUS VP28U 4K 28" Skärm] 🔌Comhem 1000/1000Mbit fiber] [Windows 11 Pro SWE]

Permalänk
Medlem

"Dessutom finns risk för felrapportering eftersom skärmtid och skärmvanor var självrapporterade."

Hela resultatet bygger på antagandet att enkätsvaren är korrekta och konsekventa mellan grupperna.

Permalänk
Medlem

Jag lärde mig mycket från Levande Böcker på 90-talet, samma med engelska och läsa från film med textning på TV...

Beror ju helt på vad man gör med tiden framför skärmen och vad den visar, inte skärmen i sig

Lär barnen lära sig själva och ha kul när de gör det

Permalänk
Medlem

Intressant. Värt att notera att studien inte är någon RCT, så vi kan inte vara säkra på orsakssambanden. Det skulle kunna vara något annat som gör att vissa barn både ökar sin intelligens och spelar mer datorspel mellan 9 och 11 års ålder. Eller det omvända orsakssambandet, att barn vars intelligens ökar finner TV mm. tråkigare, och därför söker mer utmaning genom datorspel.

Men fortfarande en mycket intressant studie, särskilt som en RCT (där man slumpmässigt uppmuntrar vissa barn att spela och förbjuder andra) hade varit både dyr och etiskt knepig att få till.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem

Minns när en stridspilot var på en mässa och spelade F/A-18 Interceptor (Amiga-spel) mot besökare. Det var ungefär 50/50 när det gällde manöverförmågan så ofta kunde han inte utmanövrera besökarna, däremot hade han erfarenhet så han plocka väldigt många med flares för att de var för duktiga på att lägga sig i häcken på honom...

Hörde sen att flygvapnet gjorde sina tester för blivande piloter väsentligt svårare för det var för många som fixade dom för de hade så mycket träning i flygsim.

Så visst utvecklar olika spel ens färdigheter.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Intressant, men inte helt oväntat. Dock, Torkel skriver själv att de inte kollat på olika genrer, utan tagit ett genomsnitt, men det hade varit intressant att se om/hur stor skillnad det är baserat på vad man spelar

Kan tänka mig att det bör vara någon skillnad på långsammare äventyrsspel som kanske bidrar till mer problemlösning, och snabbare precisionskrävande spel som eventuellt då mer påverkar öga-hand-koordination?

Det vore onekligen intressant att se. Jag skulle tro att båda har positiv inverkan. Snabbare shooters kräver spatial förmåga och snabba taktiska beslut. Det är även möjligt att träning av öga-hand-koordination och reaktionstid hjälper den neurologiska utveckligen, som i sin tur hjälper intelligensen. Snabb reaktionsförmåga korrelerar exempelvis med hög intelligens, vilket troligtvis beror på att personer med snabb reaktionsförmåga är mer neurologiskt optimerade.

Permalänk
Medlem

Som pappa till en 6-åring så är jag villig att hålla med.
Jag har en relativt liberal hållning till datorspelande. Ibland spelar jag och grabben tillsammans, ibland sitter han själv. Vissa dagar upp till 3h, många dagar ingenting. Jag har en Nintendo Switch, jag brukar köpa spel som uppmanar till lärande, eller grafiskt snälla etc.
Hans favoritspel är Mario rabbid-kingdoms battle.
Han lär sig räkna, pussla, strategier samt engelska.
Han är rent ut sagt jätteduktig på matte och han är duktig på pusslen etc. Hans kompisar är inte ens i närheten så duktiga som han på räkna osv.

Permalänk

Korrelation != kausalitet

- Typ som att göra en studie som visar att dom som kör chemotherapy oftare har cancer. Och då annonsera slutsatsen att chemo leder till cancer.
- Men poängterar man det i sin studie så får man inte samma nyhetsspridning
- Plus att man har hela problemet med att de flesta nyhetsskapande studieresultaten är felaktiga (https://www.youtube.com/watch?v=42QuXLucH3Q)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ShieldPad:

Korrelation != kausalitet

- Typ som att göra en studie som visar att dom som kör chemotherapy oftare har cancer. Och då annonsera slutsatsen att chemo leder till cancer.
- Men poängterar man det i sin studie så får man inte samma nyhetsspridning
- Plus att man har hela problemet med att de flesta nyhetsskapande studieresultaten är felaktiga (https://www.youtube.com/watch?v=42QuXLucH3Q)

Nu har jag inte läst studien, men de bruker skriva när det är bara är en korrelation. Det brukar vara medierna som ignorerar sånt dock, för klick såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ShieldPad:

Korrelation != kausalitet

- Typ som att göra en studie som visar att dom som kör chemotherapy oftare har cancer. Och då annonsera slutsatsen att chemo leder till cancer.
- Men poängterar man det i sin studie så får man inte samma nyhetsspridning
- Plus att man har hela problemet med att de flesta nyhetsskapande studieresultaten är felaktiga (https://www.youtube.com/watch?v=42QuXLucH3Q)

Din liknelse är felaktig. Det är snarare som att göra en studie som visar att cellgifter minskar cancer över tid. Studien i det här fallet gick ut på att mäta barnens intelligensutveckling efter två år, där de som spelade mer hade en utveckling på 2,5 poäng över genomsnittet. Det visar för all del inte ett kausalt samband men det är ett intressant resultat.

Permalänk
AKA AudioBamse

Det där är något jag själv tänkt på rätt mycket, RTS-spel (Age of Empires, StarCraft etc) borde vara väldigt bra hjärngympa även för vuxna? Den typen av spel tycker man ju borde träna upp minnet / multitasking-förmågan mycket då det är mycket saker man måste komma ihåg hålla reda på samtidigt.

Frågan är också om spel som t.ex. Half-Life och Counter-Strike har någon positiv påverkan alls på hjärnan?

Permalänk
Medlem

Något jag vill tro på själv, lirade mycket strategi/simulation i unga år då det var det enda som fanns på den tiden..

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Din liknelse är felaktig. Det är snarare som att göra en studie som visar att cellgifter minskar cancer över tid. Studien i det här fallet gick ut på att mäta barnens intelligensutveckling efter två år, där de som spelade mer hade en utveckling på 2,5 poäng över genomsnittet. Det visar för all del inte ett kausalt samband men det är ett intressant resultat.

Aha, I stand corrected!

Dock - har man validerat att högre IQ inte skapar ett större intresse för datorspel? Dvs de som gjorde IQ-utvecklingen (oavsett om de spelade datorspel eller inte) också skulle få ett ökat intresse för datorspel?

Permalänk
Medlem

Jag vänder mig mot att det är en generell rubrik om "spel", jag kan absolut se att olika spel kan stimulera och utveckla olika förmågor medan andra inte utvecklar dem alls.

Vi blir bättre på det som vi gör mycket av och känner oss belönade för, oavsett vad det gäller. Det vi gör väldigt lite av och som inte känns belönade för kommer vi inte utveckla och i många fall faktiskt bli sämre på. Det är liksom så hjärnan funkar, särskilt för barn.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Då borde Pisa testerna visa hur bra svenska elever är i skolan?
Samt att betygen i skolan och behörigheten bland elever till att komma in på gymnasiet och universiteten vara på hög nivå och inte botten nivå ^^

Schweden är uber digitala diggi diggi taaaaalaaaa

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Interaktiva, virtuella miljöer, är extremt kraftfulla inlärningshjälpmedel. Mina engelskkunskaper bygger i hög grad på dataspelande t.ex.

Fördomarna om att dataspelande ungdomar skulle drabbas av dålig syn och nedsatt kognitiv förmåga kom på skam.

Permalänk
Medlem

Min mor har alltid varit av den motsatta åsikten och tagit det så långt att hon tror att de som går till skolor och skjuter ned människor gör det endast på grund av att det finns spel och våldet i spelen har lett dem dit och om man är ung så borde man inte spela spel.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Din liknelse är felaktig. Det är snarare som att göra en studie som visar att cellgifter minskar cancer över tid. Studien i det här fallet gick ut på att mäta barnens intelligensutveckling efter två år, där de som spelade mer hade en utveckling på 2,5 poäng över genomsnittet. Det visar för all del inte ett kausalt samband men det är ett intressant resultat.

Tror han menar att det är bara folk som tar cellgifter som har cancer. Bättre exempel är sollskyddsfaktor, folk som använder solskyddsfaktor har i större utsträckning cancer, vilket så klart inte betyder att det är dåligt, utan snarare att folk som använder solskyddsfaktor är i solen i större utsträckning än dem som inte använder det.

Får barn högre intelligens av spel eller gillar barn som får högre intelligens att spela?