Uppdatera bärbar med SSD och batteri

Permalänk

Uppdatera bärbar med SSD och batteri

Hej

Är sekreterare i en bostadsrättsförening (tacka aldrig ja till nåt dylikt) och de envisas om att istället för att köpa ny så borde vi uppdatera en bärbar som är uppskattningsvis 8-10år. Enda man vet om den är att den är en Acer, och strömkabeln måste vara i för att den ska funka och att den har en rutten mekanisk hd.

Är det ens möjligt att slänga i en ssd i den?

Tack på förhand
Lasse

Permalänk
Medlem

Så länge det inte är någon slimmad laptop som inte går att öppna och komma in i (vilket är osannolikt för en så gammal laptop, de brukade vara skruvade) så lär det inte finnas något hinder för att byta ut disken mot en ssd.

Permalänk

Tack för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lasseedsvik:

Som föregående skriver, så länge det inte är en av dom modellerna som är väldigt tunna så bör det vara en vanlig SATA 2,5" i den. Har den ett nätverksuttag i sig?

Den här Acer datorn, Du vet inte möjligtvis vilken modell det är?

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk

Det borde stå vad det är för modell på undersidan och då är informationen om vad den kan uppgraderas till bara att googla sig fram eller fråga här på forumet.
Förnuftiga personer gör sedan beslut på fakta. Och inte säger att något ska uppgraderas utan att veta vad det är man uppgraderar och vad uppgraderingen kostar.

De billigaste acerna i dessa årsmodeller hade väl en celerion med 4GB ram och kostade under 4000kr, de var redan på den tiden slöa. Att kosta på en sådan nytt batteri + sdd + tid är dumheter. En sådan dator kommer fungera dåligt trots ny ssd.
Det fanns dock på samma tid riktigt schyssta laptops än i dagens mått, men jag gissar inte bostadsföreningen köpte en sådan. Och att den har hdd talar ju emot det, då det runt år 2014 inte fanns bra laptops med hdd att köpa.

Permalänk

Luskade ut att det är en:

Acer Aspire 5732Z

Permalänk

Det vore väl inte något problem heller att installera Ubuntu på den nya disken antar jag?

Permalänk

Vad skulle ni uppskatta att nytt batteri + liten ssd + jobb skulle kosta? runt 2000:-?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

Hej

Är sekreterare i en bostadsrättsförening (tacka aldrig ja till nåt dylikt) och de envisas om att istället för att köpa ny så borde vi uppdatera en bärbar som är uppskattningsvis 8-10år. Enda man vet om den är att den är en Acer, och strömkabeln måste vara i för att den ska funka och att den har en rutten mekanisk hd.

Är det ens möjligt att slänga i en ssd i den?

Tack på förhand
Lasse

Ingen idé att uppgradera den. Propsa på att byta dator eller så får någon annan bli sekreterare. Då kanske de köper en ny. Såpass gammal hårdvara, speciellt när det gäller bärbart, kan dra ner rullgardinen när som helst. Tråkigt om viktiga protokoll försvinner. Kan du ha som argument.

Permalänk
Skrivet av Networker:

Ingen idé att uppgradera den. Propsa på att byta dator eller så får någon annan bli sekreterare. Då kanske de köper en ny. Såpass gammal hårdvara, speciellt när det gäller bärbart, kan dra ner rullgardinen när som helst. Tråkigt om viktiga protokoll försvinner. Kan du ha som argument.

Tro mig, är inte lätt att övertyga gammalt folk som alltid ska laga saker.... och tyvärr är jag också tvungen att vara sekreterare i en så pass liten bostadsrättsförening

Permalänk
Medlem

Är det BRFens så köp en ny, gärna med 3 års serviceavtal så du slipper vara supporten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

Acer Aspire 5732Z

Lämna in till Myrorna! I bostadsföreningen i Stockholm där jag bor, så hittar jag betydligt bättre datorer i elektronikåtervinningen.

Istället för att lägga 2000:- på att rusta upp Acern, så får du betydligt bättre maskin från exempelvis Inrego för samma pengar:
https://shop.inrego.se/barbara/hp-elitebook-840-g1-54
https://shop.inrego.se/barbara/lenovo-thinkpad-x240-35
https://shop.inrego.se/barbara/microsoft-surface-pro-3-22

Permalänk
Skrivet av lasseedsvik:

Acer Aspire 5732Z

Från Inet:
https://www.inet.se/produkt/1969295/acer-aspire-5732z

Pentium Dual Core, (T4400)
Processorhastighet 2.2 GHz, (800MHz, 1MB Cache)
Antal kärnor 2 st
Internminne Minne 3 GB
Upplösning 1366x768
Upplagd 2010-07-01

Man köper inte nytt batteri till en 12 år gammal dator, som var billigaste skit som gick att hitta då, man köper inte ens ens en ny ssd till den.

Vill man ha budget, köp då en begagnad dator för mindre än vad det kostar att uppgradera denna.

Sedan är det en fråga varför föreningen behöver ha en dator? Vad kör ni för program egentligen? Liksom är det word, excel kör då Libre Office på din egen och få föreningen att köpa en ett usb minne som backup.

*edit*
Jag hade en bekant som vill ha hjälp med sin några år gammal dator. Jag försökte förklara för henne att om hon köpte dator begagnad för 4år sedan, så är datorn mer än 4år. Det var helt obegripligt för henne att fatta. Men hon förstår det mycket väl när det gäller bilar.

Min misstanke med denna aktuella dator att någon har köpt den för 12år sedan, insett att datorn för 12år sedan var superseg och knappt gick att använda, sålde sedan datorn till föreningen med en liten förlust. Och deras behov då var inte så stor.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lasseedsvik:

Acer Aspire 5732Z

Den kan Du slänga in en valfri SATA 2,5" SSD.
Men frågan är just nu, vilket operativsystem kör den i dagsläget?
Med tanke på vad som står om den hos Inet så var det ingen värsting dator när den lanserades, utan mer för fru Nilsson som då skulle surfa och maila lite.

Webbsidor idag jämfört med då har blivit rena bloat/snail/slöware på en sådan hårdvara oavsett operativsystem i bakgrunden. SSD kan hjälpa något med start av operativsystem samt program, men idag behövs lite andra instruktioner i processorn för att saker och ting skall gå snabb när man surfar, oavsett SSD, RAM och GHz.

Det bästa Du kan göra för att få tyst på dom är att informera att uppgraderingen troligtvis inte gör något och låta dom ta ytterligare ett beslut om uppgradering, så får dom själva stå sitt kast när dom investerar egentligen i inget alls.

Vill dom ha en bra och billig dator, kolla efter en dator i lämplig storlek som var på sin tid det bästa i serien(25kkr och uppåt när den lanserades), modellen bör inte vara äldre än 5 år och går att hitta billigt(<10kkr) på eBay med svenskt tangentbord. Hells Dells på eBay är en av dom som har många med svenska tangentbord(leasingburkar från Sverige där leasingtiden gått ut, skickas till Tyskland).

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Använder själv en Lenovo 4233 från 2011 när jag är ute på uppdrag. Max uppdaterad med SSD, max minne och nytt batteri. Det funkar hur bra som helst. Kör Win 10 64Bitars. Självklart är den inte något fartmonster men väl fungerande för Office 2019, Adobe Acrobat Pro mm. Med dagens prisbild så bör utbyte av disk och batteri gå lös på: SSD runt 350:- Batteri ~580:-. Därtill kommer det fysiska jobbet att byta HD och ev Clona den befintliga. (Om det är Win 10 på den.) Så även om det inte är en stor peng så anser även jag att ni får en betydligt bättre maskin om du kan övertala "gamlingarna" att köpa från Inrego.

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegruppchef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlingsmaskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk

Tack för alla svar!

Gammalt folk är envist folk tyvärr. I dagsläget kör den Windows 7 och det går fan inte fort om man säger så lol.

Jag är inte alls blyg, men man märker att man pratar för döva öron så får de skylla sig själv när det blir linux och libreoffice i burken sen. Jävliga är väl att jag tvingas ha utbildning trots att jag är sjukskriven för utmattningssyndrom så man får migrän av bara tanken.

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera Zorin OS Lite eller Mint om du går på Linux spåret .

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegruppchef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlingsmaskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.