Permalänk

Ubuntu iso med amd i filnamnet

Hejsan alla pingviner!

Tänkte bara dubbelkolla med er om att "amd" i filnamnet inte spelar någon roll om man ska installera på en intel-dator.

ubuntu-22.04-desktop-amd64.iso

Ska installera på en 12 år gammal laptop så det kan bli sent ikväll

Tack på förhand
Lasse

Permalänk
Medlem

Nu är jag ingen expert, men jag är ganska säker på att det står AMDM64 endast för att AMD var de som utvecklade 64-bit, men din ISO kommer iallafall gå att installera på datorn du tänker installera Ubuntu på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

Hejsan alla pingviner!

Tänkte bara dubbelkolla med er om att "amd" i filnamnet inte spelar någon roll om man ska installera på en intel-dator.

ubuntu-22.04-desktop-amd64.iso

Ska installera på en 12 år gammal laptop så det kan bli sent ikväll

Tack på förhand
Lasse

"amd64" är bara ett namn på arkitekturen (kallas även x86-64, eller ibland x64), skapad av AMD som en 64bit-utökning av x86.
Det spelar ingen roll om just din processor producerats av AMD, Intel eller någon annan.

Precis motsvarande hur t.ex. "i386" och liknande används för 32bit x86, där "i" är Intel, men det spelar inte heller där någon roll vem som producerat processorn.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

Hejsan alla pingviner!

Tänkte bara dubbelkolla med er om att "amd" i filnamnet inte spelar någon roll om man ska installera på en intel-dator.

ubuntu-22.04-desktop-amd64.iso

Ska installera på en 12 år gammal laptop så det kan bli sent ikväll

Tack på förhand
Lasse

Kan vara värt att kika på en lite mer lättkörd distribution för en så pass gammal laptop

Mina favoriter -- när det kommer till Ubuntu-baserade, men lättkörda -- distros är Lubuntu och Xubuntu.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Skrivet av GLaDER:

Kan vara värt att kika på en lite mer lättkörd distribution för en så pass gammal laptop

Mina favoriter -- när det kommer till Ubuntu-baserade, men lättkörda -- distros är Lubuntu och Xubuntu.

Som tur är behöver jag bara öppna den laptopen 5 gånger per år, så länge den startar under 8 minuter så är jag nöjd

Permalänk
Medlem

Det är lite ironiskt att Intel tvinga använda AMD:s 64-bit arkitektur (som förvisso grundar på Intelinstruktioner - men delar man patent så kan Intel inget säga) efter att man misslyckats fatalt med sina egna itanium-arkitektur då man missbedömde hur viktigt det var med bakåtkompabiliteten till redan befintliga x86-mjukvaror och att emulering av x86-arkitekturen på itanium var helt enkelt för taskigt prestandamässigt. Det fick aldrig luft under vingarna sas. marknadsmässigt.

AMD var smartare i det här fallet då man 'bara' förstorade de befintliga x86-registrerna så att man kunde köra 64-bit ordlängd men ändå tugga 32-bit ordlängd för x86-program lika bra som innan.

Det är inte lätt att ta marknad med en helt ny processorarkitektur - många har försök och många har försvunnit (tex. Sparc) och den som idag kan hota (och gör det sedd till antalet sålda kärnor) är ARM-arkitekturen - men det beror på att det kommer från olika tillämpningar (ARM från embedded-världen och mobiltelefonindustrin) som med allt ökande prestanda, energisnålhet (trimmad av mobilindustrins krav) och pris, sakta men säkert växer in i tillämpningar som traditionellt har varit x86 domän tidigare - inte att försöka ersätta något redan befintligt som Itanium försöka ersätta x86-världen...

Permalänk

Helsike vilken klockren installationsguide med Ubuntu Finns ingen anledning till oro alls

Tack alla för svar!

Permalänk

Linux är ju sjukt bra

Är lite så att linux inte skäms att rapportera vad som händer i bakgrunden Motför ångest-Windows........ dock gillar jag windows 11