Skuld som inte har registrerats

Permalänk

Skuld som inte har registrerats

Tjo!

Köpte en TV och lite högtalare på avbetalning hos Mediamarkt, jag har inte fått något faktura, har heller ingen skuld registrerad hos finansbolaget. Är det mitt ansvar att reda ut detta eller ligger det hos finansbolaget?

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sagofiguren:

Tjo!

Köpte en TV och lite högtalare på avbetalning hos Mediamarkt, jag har inte fått något faktura, har heller ingen skuld registrerad hos finansbolaget. Är det mitt ansvar att reda ut detta eller ligger det hos finansbolaget?

Tack!

Om frågan är om du är skyldig att betala så är svaret ja. Hur länge sedan är det du köpte TV'n?

Permalänk
Skrivet av tonii:

Om frågan är om du är skyldig att betala så är svaret ja. Hur länge sedan är det du köpte TV'n?

Tjo, jo självklart måste jag betala, nu är det 3 månader sen.

Permalänk
Medlem

Inte helt ovanligt att det tar lång tid. Var ingen "köp nu beta i August" kampanj?

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sagofiguren:

Tjo, jo självklart måste jag betala, nu är det 3 månader sen.

Skulle föreslå att du första hand tar kontakt med företaget du köpte TV'n av och hör vad dom säger.

Permalänk
Medlem

Pingar kollegorna på ekonomi.

Visa signatur

Skräddaren säger nej.

Permalänk
Skrivet av SmOOthy:

Inte helt ovanligt att det tar lång tid. Var ingen "köp nu beta i August" kampanj?

Nope, ingen kampanj förutom räntefritt, tack!

Permalänk
Skrivet av tonii:

Skulle föreslå att du första hand tar kontakt med företaget du köpte TV'n av och hör vad dom säger.

Skrivet av Sagofiguren:

Nope, ingen kampanj förutom räntefritt, tack!

Tack, fixar det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sagofiguren:

Är det mitt ansvar att reda ut detta eller ligger det hos finansbolaget?

Nja egentligen inte.
MEN dom har tre år på sig att fakturera dig samt då lägga på förseningsavgifter och JA detta även fast du ej har fått en enda räkning.

Så det bör ju ligga i ditt intresse att försöka fixxa till skiten då det troligen blir billigare i längden för dig.
Men rent "lag mässigt" så behöver du inte göra det.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av grizzly666:

Nja egentligen inte.
MEN dom har tre år på sig att fakturera dig samt då lägga på förseningsavgifter och JA detta även fast du ej har fått en enda räkning.

Så det bör ju ligga i ditt intresse att försöka fixxa till skiten då det troligen blir billigare i längden för dig.
Men rent "lag mässigt" så behöver du inte göra det.

:D.

Rent moraliskt bör man vilja betala det man köpt.

Nej företag får inte skicka påminnelseavgift om de har glömt att fakturera dig från början.
Fakturans giltighetstid (antalet dagar till förfallo) gäller from första fakturan. Därefter kan man skicka påminnelseavgifter.
Sedan finns det ingen lag som du säger så förstår inte varför man blandar in ordet lag, det blir inte mer legitimt att hävda att man inte bör uppfylla sina ansvar.

För övrigt, det är ditt ansvar som köpare att se till att du betalar det du köpt, med andra ord spricker hela argumentet.