Uppgraderat Gpu till 6900xt. Massor med stutters...!

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av SueCia:

Overkill? Installera om windows är gjort på ett par minuter idag inklusive allt bös man ska installera.

2 minuter låter väldigt snabbt men det jag menar med ”overkill” är att det bör vara något annat som spökar.
Absolut är det något som kan lösa problemet men om det är något annat som spökar (som annan mjukvara etc) så riskerar det ju att återkomma

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moffell:

Felsökte en polares burk efter han uppgraderade till ett 3080 som råkade ut för en massa stutters som dig. Löste problemet genom att avinstallera Razers och Corsairs programvara.

Kolla upp din periferimjukvara, det mesta är ändå onödigt skräp.

Jag har varken Razers eller Corsairs mjukvara.
Tror inte att jag har någonting på burken som jag inte borde ha.

Skrivet av mattiswanstadius:

Jag hade exakt samma problem när jag körde amd 5700xt, löste det ganska enkelt till sist genom att byta till ett 2080ti.
Jag tror att jag provade allt men warzone vägrade fungera bra trots ominstallering och byte av samtliga andra komponenter.

Men känns ju hyffsat konstigt om det skulle vara så att AMDs grafikkort inte fungerar med Warzone?

Och kan inte tänka mig att en ominstallation av Windows skulle hjälpa, när jag verkligen gjort en "korrekt" installation av nya drivers och borttagande av de gamla.

Jag har kollat processorns kärnors temperaturer när jag spelar W , och de ligger under spel på mellan 72-82 grader, högsta spiken som bara vara en kort kort stund var 89 och sedan ner tillbaka igen.

Permalänk
Medlem

Random forum post från Intels forum av en random snubbe, måste vara sant:

CrazyJAT
‎02-06-2021 09:42 PM

I have discovered the source and workaround for this issue.

This is a bug in the 10700K and has to do with the integrated GPU.

The only way to get around this issue currently is to plug a display into the onboard video and have it enabled. Doing so completely removes the stutter/hitching in games. I have experienced this on 2 different boards with a 10700K now and this solution "works" for both systems.

Can someone PLEASE help raise awareness for this issue so Intel can fix it? HELP!

https://community.intel.com/t5/Processors/10700k-fps-drop-stu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToxicX:

Random forum post från Intels forum av en random snubbe, måste vara sant:

CrazyJAT
‎02-06-2021 09:42 PM

I have discovered the source and workaround for this issue.

This is a bug in the 10700K and has to do with the integrated GPU.

The only way to get around this issue currently is to plug a display into the onboard video and have it enabled. Doing so completely removes the stutter/hitching in games. I have experienced this on 2 different boards with a 10700K now and this solution "works" for both systems.

Can someone PLEASE help raise awareness for this issue so Intel can fix it? HELP!

https://community.intel.com/t5/Processors/10700k-fps-drop-stu...

Intressant fix, borde ju också hjälpa att avaktivera den integrerade gpun i bios i så fall :). Alternativt uppgradera drivrutinerna för integrerade gpun ifall dem släppt en fix för detta.

Permalänk
Medlem

Det märkliga är ju att jag inte hade stutters alls tidigare när jag hade ett 3060Ti. Dom kom först när jag slängde in 6900xt.

Men kan det då hänga ihop med att 360Ti inte klarade av att mata fram lika stor mängd frames så att det inte märktes?

Jag märker att stutters är värst när det ska läsas in nya texturer snabbt, just i WZ tex när man droppar in från flyget första gången.
Har för mig att det finns en fil man ska radera (eller uppdatera) om man har ny hårdvara för att WZ ska kunna utnyttja hårdvaran till fullo, men hittar inget på nätet. Känner någon igen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jounars:

Det märkliga är ju att jag inte hade stutters alls tidigare när jag hade ett 3060Ti. Dom kom först när jag slängde in 6900xt.

Men kan det då hänga ihop med att 360Ti inte klarade av att mata fram lika stor mängd frames så att det inte märktes?

Jag märker att stutters är värst när det ska läsas in nya texturer snabbt, just i WZ tex när man droppar in från flyget första gången.
Har för mig att det finns en fil man ska radera (eller uppdatera) om man har ny hårdvara för att WZ ska kunna utnyttja hårdvaran till fullo, men hittar inget på nätet. Känner någon igen?

Beror på vilken du sett tidigare, två grejer jag vill minnas var en .dat fil som ligger i users/documents någonstans - sök på typ "warzone delete files .dat" så lär du hitta flera trådar om det.

Andra jag är medveten om är shader cache men om du installerat om etc så lär väl denna vara cleared? Får för mig att man kan bygga om shader cache från spelet direkt men minns att med nvidia behövdes det ibland clearas i drivern typ, vet ej om det gäller AMD då jag aldrig hade problem själv.

Edit: also, tror det redan frågats men du har väl inte activision/blizzard "uppe" i bakgrunden så den syns?
Jag har i perioder haft problem med stutters och dåloga FPS om den är öppen ocj inte minimerad - de flesta jag känner har inte sett problemet eller inte märkt det iallalfall, det är inte konstant för mig heller, men har dykt upp nog att märkas på ett par olika builds med både intel/amd/nvidia.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Edit: also, tror det redan frågats men du har väl inte activision/blizzard "uppe" i bakgrunden så den syns?
Jag har i perioder haft problem med stutters och dåloga FPS om den är öppen ocj inte minimerad - de flesta jag känner har inte sett problemet eller inte märkt det iallalfall, det är inte konstant för mig heller, men har dykt upp nog att märkas på ett par olika builds med både intel/amd/nvidia.

Nej, Battle.net stängs helt när spelet startas.
Jag har ju installerat om allt också, battle.net, cod etc. Dock ej Windows.

Permalänk
Medlem

Dags att skaffa en extra ssd och prova om ett nytt OS fixar det. Kan du låna en ssd eller få tag på en billig så är det absolut lättaste felsökningen. Då med enbart windows, spelet och drivrutiner installerade.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

Vet inte om detta är ett relevant svar, men bytte själv nyligen från en RX 550 till en RX6650XT och upplevde själv "stutters".

Stängde av "wait for vertical sync" i de spel jag kör, men har den igång i själva settings för kortet.

Se till att ha enhanced sync påslagen och se om det gör någon skillnad.

Tesselation är på med runt 4-8x beroende på vilket spel jag kör.

Innan du gör något mer, välj som profil eSports och ändra inställningar därefter.

Permalänk
Medlem

Du pushar en högst medioker cpu väldigt hårt med dessa titlar och det grafikkortet, att då vänta sig 165fps bara för att skärmen är 165hz är inte helt genialt. Prova 120-144 cap. Prova också fps du hade förut. Har du fortfarande hack när du är låst på din gamla fps, är det garanterat mjukvaran som strular.

Du har väl freesync i skärmen, använd dig av denna teknologi och balansera riggen efter förutsättningarna du har. Klarar du inte leva utan att kunna maxa *alla* komponenters stats samtidigt köper du dig en konsol, mycket av detta med att inte få ut full potential är psykologiskt. Å lever du inte på CS:GO inkomster, har du inget att sörja för en fps reduktion i de tyngsta spelen, 165 hz är långt bortom gränsen för några markanta förbättringar i prestation.

Citat:

Jag har kollat processorns kärnors temperaturer när jag spelar W , och de ligger under spel på mellan 72-82 grader, högsta spiken som bara vara en kort kort stund var 89 och sedan ner tillbaka igen.

Över 80 i spel? Sänk fps så din cpu hänger med. 89 är sinnessjukt. Sänk din fps eller byt kylpasta/kylare.

Citat:

Men kan det då hänga ihop med att 3060Ti inte klarade av att mata fram lika stor mängd frames så att det inte märktes?

Ja. Du säger ju själv att du ~dubblat din fps, du har du dubbelt så mycket stress på din CPU. Din cpu peakar på 89 grader och, förmodligen tappar den klockfrekvens runt dessa temperaturer. 1+1 = inkonsistent beteende och missriktade förväntningar. Sänk din FPS till det fungerar och njut av konsistent prestanda. Du kan i vart fall förvänta dig problem om du låter din GPU jaga CPU:n på detta viset utan någon som helst framerate limit.

Du bör också klicka runt lite med enhanced sync och liknande funktioner i amds drivrutiner, det kan hjälpa, men allt jag skrev är ändå viktigt komma ihåg som medlem av PCmasterrace.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VideoyGTX:

Tyvärr kanske det är på det viset. 10700k är en 8 core med 16 kärnor, en snabb CPU. Men tänk på att även en 11700k bottleneckar ett 1080ti i cpu intensiva spel som BF4 med 64 spelare, på låga inställningar. Min fps i BF4 64p blev inte märkbart högre när jag bytte från en 6700k till en 11700k (dubbelt antal kärnor/trådar och minst 20% snabbare IPC), där emot försvann stutter och mina frame times halverades. Detta säger mig att min förra CPU var "problemet".

I värsta fall kanske du kan köpa en begagnad 11xxx cpu, de fungerar med z490 moderkort med senaste BIOS uppdatering. Detta kommer bli det mest kostnadseffektiva eftersom de har cirka 19% snabbare IPC. Om detta är tillräckligt för att ta bort stutter är oklart.

knappast att det är cpu, har själv kört med 1700kf och 6900xt utan problem, faktiskt är att jag uppgraderade från 3700x till en 10700kf för just att det gick lenare, självklart funkade 11gen lite bättre men knappt att jag märkte av något stort hopp när jag hoppade på 11gen.

min polare har en 10700k samt ett 3080, båda helt oklockade då det är en hp omen och han har nada, stutter.

10700k har inte bara dubbelt så många kärnor men även dubbelt så mycket cache.

oj gammal tråd, hoppas det löste sig.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Känt problem tyvärr:

"Stuttering may be experienced while playing Call of Duty®: Warzone™ on the Caldera map with some AMD Graphics Products such as the Radeon® RX 6900 XT Graphics"
https://www.amd.com/en/support/kb/release-notes/rn-rad-win-22...
Nu när de lagt ut problemet själva i release notes kan man hoppas på att det jobbas på problemet i alla fall.

Saker som kan förbättra (jag har själv 6900xt):
Sätt en hög minimifrekvens på core
Cappa FPS

Resizable BAR/SAM kan hjälpa också, jag har 12900k själv och där kan det snarare stjälpa, dock är CPU inte en begränsning där.

Permalänk
Medlem

Sätt en hög minimifrekvens på core... Detta är ett måste på AMD tyvärr i visa spel kör den ner frekvensen så lågt att det upplevels som hackande fast fps är hög. som MIcro stuttering.

Permalänk
Medlem

Löste sig detta? Är ev aspirant på ett 6900xt. Vågar man köpa det om man älskar Warzone?
Hade ett 5700xt för något år sedan med samma problem och då var lösningen att byta till grönt för att det skulle sluta att microstuttra i CSGO och Fortnite

Visa signatur

Ryzen 7 5800x3d | RTX 3080 Ti TUF GAMING 12GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av PFall:

Löste sig detta? Är ev aspirant på ett 6900xt. Vågar man köpa det om man älskar Warzone?
Hade ett 5700xt för något år sedan med samma problem och då var lösningen att byta till grönt för att det skulle sluta att microstuttra i CSGO och Fortnite

det fungerar bra och jag är super kännslig för stutters eller låga fps

Permalänk
Medlem
Skrivet av PFall:

Löste sig detta? Är ev aspirant på ett 6900xt. Vågar man köpa det om man älskar Warzone?
Hade ett 5700xt för något år sedan med samma problem och då var lösningen att byta till grönt för att det skulle sluta att microstuttra i CSGO och Fortnite

Warzone "1" är ju påväg ut. Det första Warzone var extremt buggigt, jag tror inte samma problem kommer uppstå med Warzone 2 som ersätter detta redan den 16:e november. CoD och Warzone är ju flaggskeppsprodukter så jag tror AMD satsar stenhårt på detta.
Jag har inte testat Warzone 1 på ett tag då jag kör MW2 nu istället. MW2 fungerar perfa på mitt 6900xt.
EDIT: Förövrigt är Caldera enda stutter problemet jag har haft med mitt 6900xt, i övrigt har det fungerat perfa. Jag tror felet har varit på utvecklarens sida här framförallt tyvärr.

Permalänk
Medlem

MW2 är just nu inte så stabilt så det är svårt att avgöra. Bäst att vänta och se vad nya patcher och drivrutiner kan göra.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

MW2 är just nu inte så stabilt så det är svårt att avgöra. Bäst att vänta och se vad nya patcher och drivrutiner kan göra.

Hehe jämfört med valfri BF release är det som en polerad diamant tycker jag! Har bara haft en krasch på 30 timmar speltid faktiskt, vad har du för problem?

Permalänk
Medlem

kanske värt att köra en ominstallation av Windows?

Jag har en 10700K och ett 3090 har inga stutters alls, lirar bara WarZone och MW2. Samma moderkort.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Jag kör endast WF2 nu på mitt 2070 super och det flyter på bra i 1440p. Men vill ha mer ögongodis så därför jag sneglar på 6800xt eller 6900xt nu till BF

Visa signatur

Ryzen 7 5800x3d | RTX 3080 Ti TUF GAMING 12GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

kanske värt att köra en ominstallation av Windows?

Jag har en 10700K och ett 3090 har inga stutters alls, lirar bara WarZone och MW2. Samma moderkort.

Det är ett känt problem kombinationen Warzone Caldera och 6900xt. Rebirth island eller Fortunes keep har inga problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av datoriserad:

Hehe jämfört med valfri BF release är det som en polerad diamant tycker jag! Har bara haft en krasch på 30 timmar speltid faktiskt, vad har du för problem?

Kraschar typ hela tiden

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av datoriserad:

Det är ett känt problem kombinationen Warzone Caldera och 6900xt. Rebirth island eller Fortunes keep har inga problem.

Ah haaa ok!

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Avstängd

Löste det sig TS?

Permalänk
Medlem
Permalänk

Hur har det gått på nya warzone? Precis köpt mig en 6900xt och älskar warzone så ser jag det här..

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Torrent Compact Nätagg: RM 1000x CPU: i5 12600K GPU: RX 7900 XT Red Devil 20GB RAM: Corsair LPX DDR4 3600MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasmann1:

Hur har det gått på nya warzone? Precis köpt mig en 6900xt och älskar warzone så ser jag det här..

Kan glädja dig med att 6900xt presterar grymt bra i nya warzone! Jag hade själv problem i Caldera och upplever inga stutters på samma vis i nya!
Jag får också känslan av att AMD-korten presterar väldigt väl i nya Warzone, känns tydligt mer optimerat än WZ 1.
Ligger runt 200 fps med ett 12900k i 1440p med lägre inställningar, är lite flaskhalsad av CPU känns det som mest faktiskt.

Permalänk
Skrivet av datoriserad:

Kan glädja dig med att 6900xt presterar grymt bra i nya warzone! Jag hade själv problem i Caldera och upplever inga stutters på samma vis i nya!
Jag får också känslan av att AMD-korten presterar väldigt väl i nya Warzone, känns tydligt mer optimerat än WZ 1.
Ligger runt 200 fps med ett 12900k i 1440p med lägre inställningar, är lite flaskhalsad av CPU känns det som mest faktiskt.

Puh, vad skönt att höra! Det låter mycket trevligare än mina 80-100 fps på 1080 som jag sitter på nu. Trodde jag inte behövde uppgradera mitt 12600k på ett tag, men 200 fps är ju overkill egentligen.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Torrent Compact Nätagg: RM 1000x CPU: i5 12600K GPU: RX 7900 XT Red Devil 20GB RAM: Corsair LPX DDR4 3600MHz

Permalänk
Avstängd

Inte läst genom hela tråden men för mig löste det sig genom att jag slog av AMD FreeSync i AMD Software. Min skärm stödjer inte ens Freesync men det var ändå igång av någon anledning och gav mig störiga microstutters hela tiden.