Uppgraderat Gpu till 6900xt. Massor med stutters...!

Permalänk
Medlem

Uppgraderat Gpu till 6900xt. Massor med stutters...!

Installerade ny Gpu för några dagar sedan.

Använde DDU för att ta bort gamla drivrutiner, allt gick smidigt. Installerade nya kortet, senaste drivrutinerna etc.
Allt verkar fungera fint, men när jag spelar så kommer det små "hack". Jag ser inga Fps drops, utan mer "hack".
Det kommer när det sker mycket i spelet.
Spelar mest Warzone, BF2042, Flight simulator etc.
FPS i Warzone gick upp från drygt 100-120 --> 170-200.

På Youtube finns mängder av tips på hur man kan bli av med stutters, men känns ju helt sjukt att man ska behöva tweaka gärnet för att kunna använda sig av ett grafikkort som kostar skjortan.

Jag har testat att ändra lite olika settings i Radeon mjukvaran, men inget har hjälpt där.
NÅGON SOM HAR NÅGOT TIPS???

Specs:
-i7 10700K + Cryorig H7 Universal
-Asus Rog strix z490-F gaming Bios version 2301
-Kingston 32gb (2x16 gb) DDR4 3600MHz CL18 XMP activated
-PS Corsair RM850x (this is completely new)
-WD Blue SN550 SSD 1TB M.2 NVME
-Fractal design Define S2
-Asus TUF Radeon RX 6900xt TOP edition 16gb Gaming OC
-Samsung G7 32 1440p”
-Win10 ver.21H2

Permalänk
Medlem

Kolla temperaturen på kortet, sker det när kortet blit varmt?

Permalänk

Vet inte om det är mycket till tips då du verkar ha en potent CPU och moderkort redan men jag bytte dessa för att få bort alla stutters i Flight simulator (inte testat dom andra spelen du nämnde). Hade precis som dig riktigt störiga hack/stutters trots bra fps.

Då (bra fps, mycket stutters):
- i7 8700K
- MSI 370-A PRO
- 32GB 3200Mhz DDR4
- Asus 3070 Ti Strix OC

Nu (bra fps, inga stutters alls):
- i5 12600K
- Asus Prime Z690-P D4
- 32GB 3200Mhz DDR4
- Asus 3070 Ti Strix OC

Permalänk
Medlem

Kolla om du kan byta i spelet från DX12 (DirectX 12) till dx11 och se om stutters försvinner

Permalänk
Medlem

Kan det vara att herr 10700k slår i taket som orsakar stutters? Dom tre spelen du nämner är extremt processorkrävande och brukar vara cpulimitade, vilket du troligtvis inte var innan du köpte 6900xt.

Prova limita FPSen till typ 10% under din average fps och se om problemen kvarstår? Sätt t.ex warzone på typ 165fps cap, då får du ju i alla fall reda på om det är GPUn eller CPUn som orsakar problemet och kan felsöka därefter, sedan prova mellan DX11/DX12 som nämnt tidigare i tråden.

Visa signatur

ZOTAC 3080 Trinity OC | 5800x3d | 32GB B-die 3800mhz@CL14 | LG B1 77" OLED

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!
Har nu:

Senaste BIOS
Provat att cappa FPS till 165
Kört DX11

Ingen skillnad. Känns sjukt drygt detta!!
Kan det verkligen vara Cpun som bottleneckar så hårt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jounars:

Tack för alla svar!
Har nu:

Senaste BIOS
Provat att cappa FPS till 165
Kört DX11

Ingen skillnad. Känns sjukt drygt detta!!
Kan det verkligen vara Cpun som bottleneckar så hårt?

Tyvärr kanske det är på det viset. 10700k är en 8 core med 16 kärnor, en snabb CPU. Men tänk på att även en 11700k bottleneckar ett 1080ti i cpu intensiva spel som BF4 med 64 spelare, på låga inställningar. Min fps i BF4 64p blev inte märkbart högre när jag bytte från en 6700k till en 11700k (dubbelt antal kärnor/trådar och minst 20% snabbare IPC), där emot försvann stutter och mina frame times halverades. Detta säger mig att min förra CPU var "problemet".

I värsta fall kanske du kan köpa en begagnad 11xxx cpu, de fungerar med z490 moderkort med senaste BIOS uppdatering. Detta kommer bli det mest kostnadseffektiva eftersom de har cirka 19% snabbare IPC. Om detta är tillräckligt för att ta bort stutter är oklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jounars:

Tack för alla svar!
Har nu:

Senaste BIOS
Provat att cappa FPS till 165
Kört DX11

Ingen skillnad. Känns sjukt drygt detta!!
Kan det verkligen vara Cpun som bottleneckar så hårt?

Jag hade aldrig om du rådfrågat mig sagt till dig att para 6900XT med din cpu så länge du inte skulle spela i 4K.
Skulle säga att den är grymt overkill i ditt fall och du kunde sparat en hel del på att köpa ett kort som bättre matchade din processors förmåga men det känns som att du hade annat i kikaren än en bra match till cpu:n.

Vad var ditt mål med köpet av 6900XT kortet? Att nå 165fps/Hz i 1440p? Blev aldrig riktigt klok på vilken version av skärmen du ägde så vet inte vad din max hz är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturn5:

Jag hade aldrig om du rådfrågat mig sagt till dig att para 6900XT med din cpu så länge du inte skulle spela i 4K.
Skulle säga att den är grymt overkill i ditt fall och du kunde sparat en hel del på att köpa ett kort som bättre matchade din processors förmåga men det känns som att du hade annat i kikaren än en bra match till cpu:n.

Vad var ditt mål med köpet av 6900XT kortet? Att nå 165fps/Hz i 1440p? Blev aldrig riktigt klok på vilken version av skärmen du ägde så vet inte vad din max hz är.

Tack för ditt svar! Ärligt talat, jag är nog känd bland mina vänner av att vara lite spontan (läs impulsiv).
Jag ville nog mest köpa nytt grafikkort för jag blev sugen, och då blev det detta. Var på väg att köpa 6800xt begagnat men missade, så då köpte jag detta nytt för "ganska" bra pris. Jag hade råd tack och lov😊

Men tänkte också kanske nästa år sikta in mig på nytt moderkort + cpu.

För några månader sedan köpte jag en i9 11900k, men hade otroliga problem med den, BSOD och andra krascher så gick ner en nivå till 10700k. Den har fungerat finfint. Vågar man köra en 11th gen cpu? Hade ju strul senast, och frågan är hur stor skillnaden blir.
Eller ska man sikta på nytt moderkort o cpu?
Då lär jag landa på en 5900x cpu😋
Vill att det ska flyta utan strul.
Skärmen är 240hz...
Antar att jag vill kompensera för alla år som fattig ungdom med att nu när man är gammal och skröplig åtminstone har råd med datordelar😬

Så, 11700k/11900k eller nytt moderkort o 5900x?
Eller bara vara nöjd och uppgradera nästa år?

Jag uppfattade det senast när jag köpte i9an som inte fungerade att det var kompatibilitetsproblem. Men kanske faktiskt var fel på just den cpun. Fick full refund av webhallen. Jag hade uppdaterat bios även då iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jounars:

Tack för ditt svar! Ärligt talat, jag är nog känd bland mina vänner av att vara lite spontan (läs impulsiv).
Jag ville nog mest köpa nytt grafikkort för jag blev sugen, och då blev det detta. Var på väg att köpa 6800xt begagnat men missade, så då köpte jag detta nytt för "ganska" bra pris. Jag hade råd tack och lov😊

Men tänkte också kanske nästa år sikta in mig på nytt moderkort + cpu.

För några månader sedan köpte jag en i9 11900k, men hade otroliga problem med den, BSOD och andra krascher så gick ner en nivå till 10700k. Den har fungerat finfint. Vågar man köra en 11th gen cpu? Hade ju strul senast, och frågan är hur stor skillnaden blir.
Eller ska man sikta på nytt moderkort o cpu?
Då lär jag landa på en 5900x cpu😋
Vill att det ska flyta utan strul.
Skärmen är 240hz...
Antar att jag vill kompensera för alla år som fattig ungdom med att nu när man är gammal och skröplig åtminstone har råd med datordelar😬

Så, 11700k/11900k eller nytt moderkort o 5900x?
Eller bara vara nöjd och uppgradera nästa år?

Jag uppfattade det senast när jag köpte i9an som inte fungerade att det var kompatibilitetsproblem. Men kanske faktiskt var fel på just den cpun. Fick full refund av webhallen. Jag hade uppdaterat bios även då iaf.

11900K är inget att bry sig om tror jag, den är inte mycket bättre än 11700K som i sin tur inte direkt sopar mattan med 10700K.
5900X (4600kr) eller för den delen nya 5800X3D (5350kr) med ett bra 500-serie moderkort är ju ett alternativ.
Ett annat är ju 12700K (4200kr) som känns väldigt likvärdig 5900X i gaming men det känns som att moderkortet blir dyrare där.

Permalänk
Medlem

5900X är snabbare än 10700k, dels eftersom den har fler kärnor men även snabbare single core prestanda, enligt Cinebench R15 tester. Jag vet dock inte hur stor prestandaskillnaden är på samma klockfrekvens eftersom det inte framgår vilken klockfrekvens som processorn än testad på. Olika processorer boostar till olika frekvenser och boostar olika många kärnor. En 11900k är t.ex. snabbare än en 11700k, men detta beror på att 11900k har högre turbo boost på alla kärnor. Vid samma frekvens är de dock lika snabba och i spel ungefär 1-3 fps skillnad.

https://www.cgdirector.com/cinebench-scores-updated/

Om skillnaden i praktiska fall kommer vara märkbar är svår att säga. Enligt tabellen är 5900x omkring 21% snabbare i single core prestanda jämfört med 10700K men det är inte säkert detta kommer översättas till bättre fps eller frame times i given upplösning och inställningar.

Flera typer av benchmarks som man ser är också skrattretande eftersom det är skillnad att testa ett spel genom den inbyggda benchmarken eller genom att spela multiplayer med många spelare, effekter och fordon. Ett exempel på oseriöst testande:

https://www.youtube.com/watch?v=sulXffAHEzA

Hävdar att 99% av testerna är fejk, men testar processorn på en bana utan spelare eller andra händelser. Riktiga benchmarks ska göras i liknande miljöer med flera spelare, dvs. så realistiskt så möjligt.

Permalänk
Medlem

Testa med LatencyMon och se vad den säger.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem

Tack alla för era svar, jag uppskattar dom mycket.

Jag körde Afterburner för att kolla lite hur mycket av Gpu/Cpu som används. Hur får jag in den skärmdumpen här i tråden?

Permalänk
Medlem

Jag tror inte stutters har att göra med din CPU, den är bra nog, jag tror det är någonting annat som spökar.

Om vi radar upp lite grejer som brukar vara skurkar för microstutters:
DX 12 (Streaming textures)
Ljudkort (Sync mellan bild/ljud)
Nätverkskort (Sync mellan paket/app)
GPU (Drivrutiner, Strömförsörjning, Firmware)
Stuttering software (iCue, RGB junk, olika former av overlays och liknande)
USB Peripherals - (Typ, XBox 360 kontroller i USB3 port istället för USB2 port)
PCI-e 4 vs PCI-e 3
DRM / Anti Cheat software

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jounars:

Tack alla för era svar, jag uppskattar dom mycket.

Jag körde Afterburner för att kolla lite hur mycket av Gpu/Cpu som används. Hur får jag in den skärmdumpen här i tråden?

Du kan använda imgur.com för bilder.

Det är dags för dig att berätta för oss vad du har provat nu samt börja prova annat om det inte hjälpt.
Vi behöver veta vad som gjorts för att kunna ge dig adekvat hjälp.

Ta din tid och skriv en lista.

Jag tror personligen inte ett dugg på att det är din hårdvara som är problemet.
Det kan vara problem med din hårdvara, men det är en annan sak.

Samt lämna Warzone till sist. Det spelet är ett skämt när det kommer till optimering.
Det är inget bra spel att testa om ditt system funkar som det ska.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Du kan använda imgur.com för bilder.

Det är dags för dig att berätta för oss vad du har provat nu samt börja prova annat om det inte hjälpt.
Vi behöver veta vad som gjorts för att kunna ge dig adekvat hjälp.

Ta din tid och skriv en lista.

Jag tror personligen inte ett dugg på att det är din hårdvara som är problemet.
Det kan vara problem med din hårdvara, men det är en annan sak.

Samt lämna Warzone till sist. Det spelet är ett skämt när det kommer till optimering.
Det är inget bra spel att testa om ditt system funkar som det ska.

Jag har också svårt att tro att det är min hårdvara som strular.
Det jag gjort än så länge för att prova mig fram (är inte så mycket):
-Testat olika inställningar i Radeon mjukvaran
-Testat just WZ i DX11
-Uppdaterat BIOS till senaste versionen
-Kört Afterburner för att se GPU/CPU load, Gpu load ligger på mellan 90-100%, och cpu på omkring 50%.
Kolla skärmdumpar:

https://i.imgur.com/FpHfAZZ.png
https://i.imgur.com/qKwcPYy.png
https://i.imgur.com/8sOA6yU.png

Permalänk
Medlem

Uppdatering.
Kört ett benchmark för Gpu och Cpu.
Kan ni hjälpa mig tyda dessa? Min bild av detta är att min cpu underpresterar? Eller är det bara i jämförelse med andra cpu som gjort samma test?
Min gpu verkar ju iaf leverera.

Cpu:
https://i.imgur.com/FEYeZ52.png

Gpu:
https://i.imgur.com/Z8I5YSF.png

Edit:
Men fick ganska bra i single core cpu:
https://i.imgur.com/8CT7luo.png

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jounars:

Jag har också svårt att tro att det är min hårdvara som strular.
Det jag gjort än så länge för att prova mig fram (är inte så mycket):
-Testat olika inställningar i Radeon mjukvaran
-Testat just WZ i DX11
-Uppdaterat BIOS till senaste versionen
-Kört Afterburner för att se GPU/CPU load, Gpu load ligger på mellan 90-100%, och cpu på omkring 50%.
Kolla skärmdumpar:

https://i.imgur.com/FpHfAZZ.png
https://i.imgur.com/qKwcPYy.png
https://i.imgur.com/8sOA6yU.png

Man ser inte faktisk temperatur på CPU på dina screenshots - hur varm går den? Spontant känns cryorig h7 lite inunderkant för en 10700K men är ju helt beroende på last givetvis.

Just gällande COD WZ är det alltid samma historia- det verkar vara ren tur huruvida man kan få något stabilt eller ej och varje gång någon byter en komponent så skulle man kunna tro att den är trasig baserat på hur COD beter sig :/

BF2042 bör vara stabilare, för mig iallafall är det numera enbart instabilt när det blir serverlagg.

Baserat på dina resultat i passmark ser det ut som att din GPU presterar bättre än ett average 6900XT medan din CPU presterar sämre än en average 10700K.

Har du provat andra inställningar i spelen? Kör du RT i WZ eller BF2042?

Kör du Hyper Threading för CPU? Vet att det vart lite skumheter runt det i WZ- sist jag såg rekommenderade folk att köra HT OFF där men der var säkert ett år sen eller mer så kan vara annorlunda. I BF2042 tror jag man vill ha HT ON och köra future frame rendering för att undvika stuttering.
Oavsett om du har på eller av kan det vara värt att testa att ändra det.

Kör du med PCIe 3 eller 4 för GPUn?
Kanske dum fråga men har du GPU i översta slot på moderkortet, alltså närmast CPU? Tror ditt moderkort enbart ger x8 på slot i mitten och x4 på nedersta.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

170-200 fps är ungefär det som man kan förvänta sig i cpu-intensiva spel som Warzone. Själv kör jag power settings på GPU och windows på max och även standby ram cleaner. Jag testade nyligen Warzone och jämfört med BF4 är upplevelsen helt klart sämre i Warzone när det kommer till att flyta på. Jag tror endast att skillnaden i prestanda kommer vara marginell. 10700k har 8 kärnor och 16 trådar och enligt de tester jag sett presterar överlag 9900k/10700k/10900k/11700k/11900k bättre än AMD:s motsvarighet numera. 10900k presterar bättre än 5950x men bäst presterar 12900k och 5800x3D. Problemet med diverse fps benchmarks är att siffrorna man ser inte kan tas förgivet, det beror helt på vilken bana man befinner sig på, i vilket området och hur mycket som händer i bakgrunden.

Permalänk

Mitt nr 1 tips vid stutters i windows är att aktivera "Ultimate performance plan".

Permalänk
Medlem

Tack för era svar och synpunkter.

-Jag kör utan RT
-Gpu sitter i översta slottet.
-Har provat Hyperthreading av/på - ingen skillnad.
-Det är lite stutters i BF2042, men spelar det ganska sällan. Just nu kör jag Warzone, och det är jäkligt mycket stutters.
Kanske inte ospelbart, men alldeles för mycket för att blunda för det. Har provat olika inställningar i spelet utan skillnad.
-Cpu blir inte överdrivet varm, tror aldrig den kommit över 85grader. Vad jag förstod så var Cryorig H7 riktigt bra på att kyla.

Hur kontrollerar jag om jag kör pcie 3 eller fyra på gpu?

Jag testade för några månader sedan en i9 11900k i burken och den bråkade massor. Oklart om det var fel på cpu eller inte.
Massor med bluescreens. Då vet jag att ett av stegen jag testade var att sätta om till pcie 3.0
Min cpu nu har väl inte ens stöd för 4.0?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jounars:

Tack för ditt svar! Ärligt talat, jag är nog känd bland mina vänner av att vara lite spontan (läs impulsiv).
Jag ville nog mest köpa nytt grafikkort för jag blev sugen, och då blev det detta. Var på väg att köpa 6800xt begagnat men missade, så då köpte jag detta nytt för "ganska" bra pris. Jag hade råd tack och lov😊

Men tänkte också kanske nästa år sikta in mig på nytt moderkort + cpu.

För några månader sedan köpte jag en i9 11900k, men hade otroliga problem med den, BSOD och andra krascher så gick ner en nivå till 10700k. Den har fungerat finfint. Vågar man köra en 11th gen cpu? Hade ju strul senast, och frågan är hur stor skillnaden blir.
Eller ska man sikta på nytt moderkort o cpu?
Då lär jag landa på en 5900x cpu😋
Vill att det ska flyta utan strul.
Skärmen är 240hz...
Antar att jag vill kompensera för alla år som fattig ungdom med att nu när man är gammal och skröplig åtminstone har råd med datordelar😬

Så, 11700k/11900k eller nytt moderkort o 5900x?
Eller bara vara nöjd och uppgradera nästa år?

Jag uppfattade det senast när jag köpte i9an som inte fungerade att det var kompatibilitetsproblem. Men kanske faktiskt var fel på just den cpun. Fick full refund av webhallen. Jag hade uppdaterat bios även då iaf.

11th gen är precis som 10th SKRÄP - arkitektur från 2015 som aldrig borde saluförts.

Skrivet av saturn5:

11900K är inget att bry sig om tror jag, den är inte mycket bättre än 11700K som i sin tur inte direkt sopar mattan med 10700K.
5900X (4600kr) eller för den delen nya 5800X3D (5350kr) med ett bra 500-serie moderkort är ju ett alternativ.
Ett annat är ju 12700K (4200kr) som känns väldigt likvärdig 5900X i gaming men det känns som att moderkortet blir dyrare där.

Skrivet av VideoyGTX:

5900X är snabbare än 10700k, dels eftersom den har fler kärnor men även snabbare single core prestanda, enligt Cinebench R15 tester. Jag vet dock inte hur stor prestandaskillnaden är på samma klockfrekvens eftersom det inte framgår vilken klockfrekvens som processorn än testad på. Olika processorer boostar till olika frekvenser och boostar olika många kärnor. En 11900k är t.ex. snabbare än en 11700k, men detta beror på att 11900k har högre turbo boost på alla kärnor. Vid samma frekvens är de dock lika snabba och i spel ungefär 1-3 fps skillnad.

https://www.cgdirector.com/cinebench-scores-updated/

Om skillnaden i praktiska fall kommer vara märkbar är svår att säga. Enligt tabellen är 5900x omkring 21% snabbare i single core prestanda jämfört med 10700K men det är inte säkert detta kommer översättas till bättre fps eller frame times i given upplösning och inställningar.

Flera typer av benchmarks som man ser är också skrattretande eftersom det är skillnad att testa ett spel genom den inbyggda benchmarken eller genom att spela multiplayer med många spelare, effekter och fordon. Ett exempel på oseriöst testande:

https://www.youtube.com/watch?v=sulXffAHEzA

Hävdar att 99% av testerna är fejk, men testar processorn på en bana utan spelare eller andra händelser. Riktiga benchmarks ska göras i liknande miljöer med flera spelare, dvs. så realistiskt så möjligt.

Finns ingen anledning att köpa något annat än 5800X3D från AMD om det är spel som gäller och är nog det bästa alternativet om nya grejer ska köpas. Går ju att lyfta med RAM från nuvarande projekt istället för att behöva dras med skyhöga DDR5-kostnader för 12th gen.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jounars:

Tack för era svar och synpunkter.

-Jag kör utan RT
-Gpu sitter i översta slottet.
-Har provat Hyperthreading av/på - ingen skillnad.
-Det är lite stutters i BF2042, men spelar det ganska sällan. Just nu kör jag Warzone, och det är jäkligt mycket stutters.
Kanske inte ospelbart, men alldeles för mycket för att blunda för det. Har provat olika inställningar i spelet utan skillnad.
-Cpu blir inte överdrivet varm, tror aldrig den kommit över 85grader. Vad jag förstod så var Cryorig H7 riktigt bra på att kyla.

Hur kontrollerar jag om jag kör pcie 3 eller fyra på gpu?

Jag testade för några månader sedan en i9 11900k i burken och den bråkade massor. Oklart om det var fel på cpu eller inte.
Massor med bluescreens. Då vet jag att ett av stegen jag testade var att sätta om till pcie 3.0
Min cpu nu har väl inte ens stöd för 4.0?

Du har helt rätt i att den inte stödjer 4.0, var jag som förvirrade mig lite, hela vevan runt 10-11e serien var udda.

Cryorig är okej vad jag kan se från benchmarks osv, mek 10700K kan dra en hel del så kände att det var värt att fråga. Om ingen del av processorn verkar gå över 85c så kanske det är lugnt. Vet inte exakt vilka data points man kan få ur den, men jag brukar använda flaggorna i hwinfo64 för både gpu och cpu för att se om någon av dem antyder throttling eller konstiga power states av något slag.

Lutar mer mot att detta är något med warzone, vet att det suger men kanske blir att testa alla de vansinniga sakerna som folk har upptäckt där? Minns att det finns allt ifrån att manuellt underklocka kort med "för höga" gpu clocks, ta bort spelfiler, editera spelfiler, ställa in arbiträra grafikinställningar, dra ur ich sätt i mus precis efter man startar etc. Hade själv aldrig problem när jag körde det men vet att det finns en hel del sagt redan.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk

Vilken av hem sen är det du tittar på?

Kärnorna, hotspot eller om package?

Individuelle kärntempen ligger på ftast högre än package temp så om du bara och och loggat package temp kan du mycket väl vara i throttle temp på nån / några av kärnorna.

Sen verkar det inte af vad jag läst mig till va ganska vanligt med stutter i warzone oavsett hårdvara tippar på just i det spelet dassig kodning.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Vilken av hem sen är det du tittar på?

Kärnorna, hotspot eller om package?

Individuelle kärntempen ligger på ftast högre än package temp så om du bara och och loggat package temp kan du mycket väl vara i throttle temp på nån / några av kärnorna.

Sen verkar det inte af vad jag läst mig till va ganska vanligt med stutter i warzone oavsett hårdvara tippar på just i det spelet dassig kodning.

Ska absolut testa att kolla tempen på varje kärna, tack!

Mm, men man blir ju förbannad. Jag lirar mycket Warzone, och tycker att det borde flyta bättre.
Så störande just när man köpt upp sig. Hade inga stutters alls innan liksom!

Permalänk
Medlem

Man byter inte grafikkort utan att installera om windows. Så börja där ifall du inte redan gjort det.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av SueCia:

Man byter inte grafikkort utan att installera om windows. Så börja där ifall du inte redan gjort det.

Låter lite väl overkill. Det är såklart aldrig fel att installera om Windows när man byter komponenter men det bör ju räcka att köra med DDU för att få bort spår av gamla drivrutiner som kan störa

Däremot är det ju en bra grej att testa när man testat en massa annat

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Felsökte en polares burk efter han uppgraderade till ett 3080 som råkade ut för en massa stutters som dig. Löste problemet genom att avinstallera Razers och Corsairs programvara.

Kolla upp din periferimjukvara, det mesta är ändå onödigt skräp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Låter lite väl overkill. Det är såklart aldrig fel att installera om Windows när man byter komponenter men det bör ju räcka att köra med DDU för att få bort spår av gamla drivrutiner som kan störa

Däremot är det ju en bra grej att testa när man testat en massa annat

Overkill? Installera om windows är gjort på ett par minuter idag inklusive allt bös man ska installera.

Permalänk

Jag hade exakt samma problem när jag körde amd 5700xt, löste det ganska enkelt till sist genom att byta till ett 2080ti.
Jag tror att jag provade allt men warzone vägrade fungera bra trots ominstallering och byte av samtliga andra komponenter.