MSI råkar visa installation av Ryzen 7000-processor

Permalänk
Melding Plague

MSI råkar visa installation av Ryzen 7000-processor

I ett nu bortplockat videoklipp demonstrerar MSI med ett tidigt exemplar ur Ryzen 7000-serien hur processorn ska monteras i nya sockel AM5.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hujj, lite för mycket kylpasta på den där grunkan... Brake Cleaner må visserligen gå att använda för att rengöra springorna/fortet.

Permalänk
Medlem

MSI - Ovänner med recensenter, före detta kunder och nu även partners

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Hujj, lite för mycket kylpasta på den där grunkan... Brake Cleaner må visserligen gå att använda för att rengöra springorna/fortet.

De skulle ha kollat på tronicsfix för den perfekta mängden kylpasta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

De skulle ha kollat på tronicsfix för den perfekta mängden kylpasta.

Han har definitivt för mycket på...

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem

om något annat - är det bara jag som upplever att Ryzen-biosen till t.ex. 5900x har minskat prestandan stadigt för varje release? (MSI Tomahawk x570)

I början så boostade den all core glatt till 4.3 ...4.4, allt på auto. Nu med allt på auto så stannar den på 4.1 ( max temp 75 grader i CB23 ). Möjligt att man med manuella inställningar kan få tillbaks den, men känns mysko att de minskar boosten. En annan sak som är sjukt störande med AMD är att de inte släpper changelogen till AGESA, så man får alltid gissa vad som är fixat.

// LZ

Permalänk
Medlem

Tänker bara på hur jobbigt det måste bli att rengöra den emellanåt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

om något annat - är det bara jag som upplever att Ryzen-biosen till t.ex. 5900x har minskat prestandan stadigt för varje release? (MSI Tomahawk x570)

I början så boostade den all core glatt till 4.3 ...4.4, allt på auto. Nu med allt på auto så stannar den på 4.1 ( max temp 75 grader i CB23 ). Möjligt att man med manuella inställningar kan få tillbaks den, men känns mysko att de minskar boosten. En annan sak som är sjukt störande med AMD är att de inte släpper changelogen till AGESA, så man får alltid gissa vad som är fixat.

// LZ

Dom kan ha onfört bättre eller striktare watt kontroll. Lås upp så den får fritt spelrum då kanske det blir bättre?

Hoppar nog 7000 serien men ska bli kul att se hur bra eller dålig den är.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tazok:

Tänker bara på hur jobbigt det måste bli att rengöra den emellanåt...

Samma här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

om något annat - är det bara jag som upplever att Ryzen-biosen till t.ex. 5900x har minskat prestandan stadigt för varje release? (MSI Tomahawk x570)

I början så boostade den all core glatt till 4.3 ...4.4, allt på auto. Nu med allt på auto så stannar den på 4.1 ( max temp 75 grader i CB23 ). Möjligt att man med manuella inställningar kan få tillbaks den, men känns mysko att de minskar boosten. En annan sak som är sjukt störande med AMD är att de inte släpper changelogen till AGESA, så man får alltid gissa vad som är fixat.

// LZ

Ett stort problem i början var just det att man körde på typ 1.4V vilket gjorde att så fort du gjorde minsta lilla så sköt temperaturen i höjden.
(5800X)

Jag har dock kört med Clocktuner sedan köp pga just detta så jag gissar bara...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Han har definitivt för mycket på...

Spelar inte så stor roll som du tror.

https://www.gamersnexus.net/guides/3346-thermal-paste-applica...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Dom kan ha onfört bättre eller striktare watt kontroll. Lås upp så den får fritt spelrum då kanske det blir bättre?

Hoppar nog 7000 serien men ska bli kul att se hur bra eller dålig den är.

Ja! Var/är mycket intresserad av Zen med förbättrade processer för alla ingående chipkomponenter och ny arkitektur. Trodde att det skulle kunna bli ett riktigt bra steg upp i prestanda utan ökat effektuttag. Istället ser vi AMD marknadsföra mycket måttliga prestandaökningar och stora ökningar i TDP i sin presentation.

De nya grejerna måste naturligtvis testas oberoende, men från vad som presenterades är min fråga snarast varför de inte fick ut mer av sina teknologisteg.

Som lök på laxen kan man se att partnertillverkarna inte har PCIe5 på alla sina x670 brädor, utan man måste gå upp för prisstegen. Bara MSI har sagt att deras (dyraste) kort kommer att stödja USB4, Gigabyte ligger kvar på USB3.2x2 (en enda port!) över hela linjen, i praktiken en förlängning av 10Gb/s USB som standard på high-end moderkort.
Från vänta och se (hypad) till vänta och se (skeptisk). 😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

om något annat - är det bara jag som upplever att Ryzen-biosen till t.ex. 5900x har minskat prestandan stadigt för varje release? (MSI Tomahawk x570)

I början så boostade den all core glatt till 4.3 ...4.4, allt på auto. Nu med allt på auto så stannar den på 4.1 ( max temp 75 grader i CB23 ). Möjligt att man med manuella inställningar kan få tillbaks den, men känns mysko att de minskar boosten. En annan sak som är sjukt störande med AMD är att de inte släpper changelogen till AGESA, så man får alltid gissa vad som är fixat.

// LZ

Inga problem här, boostar som den alltid gjort vid stock. Samma resultat i 3dmark cpu test och cb20 och 23 som vid den baseline jag gör vi nyinstallation eller byte av komponenter.

Ontopic förstår inte varför MSI gör så många fel på så många sätt. De har snart inga vänner kvar. Koppla det med Gigabytes RMA kaos från slutet av förra året så tjänar nog Asus på allt.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Han har definitivt för mycket på...

Lite som myten ang bubblor i pastan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

om något annat - är det bara jag som upplever att Ryzen-biosen till t.ex. 5900x har minskat prestandan stadigt för varje release? (MSI Tomahawk x570)

I början så boostade den all core glatt till 4.3 ...4.4, allt på auto. Nu med allt på auto så stannar den på 4.1 ( max temp 75 grader i CB23 ). Möjligt att man med manuella inställningar kan få tillbaks den, men känns mysko att de minskar boosten. En annan sak som är sjukt störande med AMD är att de inte släpper changelogen till AGESA, så man får alltid gissa vad som är fixat.

// LZ

Kanske beror på att det börjar bli sommar. Tempen är ofta den stora begränsningen för Ryzen och även om den inte blir så het att den throttlar påverkar det max boost.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Jäklar, nu vet plötsligt Intel allt om den nya pråcessorn, hur värmespridaren ser ut, vilken färg den har och kan t.om. göra en grov gissning på yttermåtten.

Illa MSI, illa

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

https://www.facebook.com/watch/?v=533726988204517
Fungerar just nu fortfarande.
Men undrar om det är samma cpu då de tar på och av kylpastan.
Min erfarenhet av AMDs egna kylare är att de inte har sådant tryck att de kan pressa ut kylpastan så mycket.
Samt varför sätta den i mitten då varken chiplets eller styrchippet sitter där. Det är inte Intel.
Men nu vet jag hur jag inte ska göra.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Ja! Var/är mycket intresserad av Zen med förbättrade processer för alla ingående chipkomponenter och ny arkitektur. Trodde att det skulle kunna bli ett riktigt bra steg upp i prestanda utan ökat effektuttag. Istället ser vi AMD marknadsföra mycket måttliga prestandaökningar och stora ökningar i TDP i sin presentation.

De nya grejerna måste naturligtvis testas oberoende, men från vad som presenterades är min fråga snarast varför de inte fick ut mer av sina teknologisteg.

Som lök på laxen kan man se att partnertillverkarna inte har PCIe5 på alla sina x670 brädor, utan man måste gå upp för prisstegen. Bara MSI har sagt att deras (dyraste) kort kommer att stödja USB4, Gigabyte ligger kvar på USB3.2x2 (en enda port!) över hela linjen, i praktiken en förlängning av 10Gb/s USB som standard på high-end moderkort.
Från vänta och se (hypad) till vänta och se (skeptisk). 😉

Får vi se om intel kikar på amd och tänker att det där gillar nog inte folk så vi gör tvärtom istället.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Får vi se om intel kikar på amd och tänker att det där gillar nog inte folk så vi gör tvärtom istället.

De gjorde ju faktiskt det när de lanserade billiga modeller av Alder Lake, inte bara 3000SEK+
En positiv överraskning! Som, i alla fall att döma av Mindfactory statistik, också resulterat i hyfsad försäljningsvolym.

Om vi tror att Meteor Lake lanseras på utsatt tid så är jag ganska övertygad om att det vi nu bara ser på partnertillverkarnas ”extra allt” x670 kort (USB4, väl utbyggt PCIe5 stöd, kanske t.o.m. 10Gbe) kommer att vara standard i Meteor Lake plattformen. Fast - det är ju förstås ett år efter att AM5 produkterna gått ut på marknaden. Lite synd också att de välutrustade AM5 korten inte håller sig inom ATX utan kommer i ATX-E version, vilket kräver nya kabinett för många (en pyttesumma jämfört med moderkortens kostnad, men det finns ju ett storlekspris också).

Men det är fortfarande tidigt. Först skall grädden skummas av marknaden, sedan får vi se vad som görs tillgängligt.

Permalänk
Medlem

"råkar visa", en vanlig del i att bygga hype och få gratis PR.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tazok:

Tänker bara på hur jobbigt det måste bli att rengöra den emellanåt...

Skrivet av ox:

Samma här!

Det måste helt klart bli ett bekymmer att få bort kylpasta som trillar emellan tornen på fortet.
Varför gör dem inte cirkelformade processorer? Det måste ju vara lättare att göra kylare till.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Det måste helt klart bli ett bekymmer att få bort kylpasta som trillar emellan tornen på fortet.
Varför gör dem inte cirkelformade processorer? Det måste ju vara lättare att göra kylare till.

Ser ut som att det primärt att få plats med fler avkopplingskondingar, alternativt att hålla dessa svalare/jämnare i temperatur. De flesta kondensatorer skiljer sig avsevärt i kapacitans beroende på temperatur (bortsett från de bästa klass 1-kondensatorena). Om man har som mål att filtrera signaler vid vissa specifika frekvenser så är det icke önskvärt att kapacitansen varierar.

En Y5V-kondensator är i spannet -30°C/+85°C rated för en kapacitansdiff på +22/−82% mot det specificerade värdet, exempelvis.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

"råkar"?

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker att processorn (eller snarare värmespridaren kanske) ser betydligt tjockare ut än tidigare generationer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Inga problem här, boostar som den alltid gjort vid stock. Samma resultat i 3dmark cpu test och cb20 och 23 som vid den baseline jag gör vi nyinstallation eller byte av komponenter.

Ontopic förstår inte varför MSI gör så många fel på så många sätt. De har snart inga vänner kvar. Koppla det med Gigabytes RMA kaos från slutet av förra året så tjänar nog Asus på allt.

låter ju lovande! Är ju ledig imorgon, så kvällen får vigas åt att trimma settings i BIOS så att den återfår sin forna glans

MSI har nog ett allvarligt fall av hybris...

mvh Lazze

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tazok:

Tänker bara på hur jobbigt det måste bli att rengöra den emellanåt...

Exakt min tankegång när jag såg bilderna!

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

De gjorde ju faktiskt det när de lanserade billiga modeller av Alder Lake, inte bara 3000SEK+
En positiv överraskning! Som, i alla fall att döma av Mindfactory statistik, också resulterat i hyfsad försäljningsvolym.

Om vi tror att Meteor Lake lanseras på utsatt tid så är jag ganska övertygad om att det vi nu bara ser på partnertillverkarnas ”extra allt” x670 kort (USB4, väl utbyggt PCIe5 stöd, kanske t.o.m. 10Gbe) kommer att vara standard i Meteor Lake plattformen. Fast - det är ju förstås ett år efter att AM5 produkterna gått ut på marknaden. Lite synd också att de välutrustade AM5 korten inte håller sig inom ATX utan kommer i ATX-E version, vilket kräver nya kabinett för många (en pyttesumma jämfört med moderkortens kostnad, men det finns ju ett storlekspris också).

Men det är fortfarande tidigt. Först skall grädden skummas av marknaden, sedan får vi se vad som görs tillgängligt.

Så am5 korten med allt extra är alltså i gigantiska ATX-E varianten, varför? Känns som att moderkorten borde börja bli mindre. Känner nog ingen som använder mer än max 2 PCI-e platser(om man bortser från de grafikkortet täcker). Skulle vara bättre att försöka göra mindre moderkort eftersom många inte fyller sina datorer med PCI-e kort finns där plats att hämta om det är där problemet ligger?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Körde en sväng manuell överklockning på min 5900x, så nu ligger jag på 4.4ghz all cores igen o 4.8 i single core

Får väl skriva upp mina inställningar, så att jag kan använda dem även efter nästa flash-uppdatering

// LZ

Permalänk
Skrivet av Ristaaf:

Är det bara jag som tycker att processorn (eller snarare värmespridaren kanske) ser betydligt tjockare ut än tidigare generationer?

Stor benstomme skulle jag säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Jäklar, nu vet plötsligt Intel allt om den nya pråcessorn, hur värmespridaren ser ut, vilken färg den har och kan t.om. göra en grov gissning på yttermåtten.

Illa MSI, illa

Jag tror Intels nästa generation kommer med inbyggd vattenkylning, ja ni fattar

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon