Veckans fråga: Äger du en elbil?

Permalänk
Melding Plague

Veckans fråga: Äger du en elbil?

Första elbilen började rulla redan 1890, men det är inte förrän nu sådana har blivit en allt mer vanlig syn på gatorna. Hur ser elbilsägandet ut för dig?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Rekordmedlem

Nej men jag äger flera bensinbilar men ingen körs utan jag cyklar och ibland elcyklar jag också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Int nå el trams här int’, ska va lös-buse och oktan kladd på fingertopparna nä man klivä u bilen.

Dalarna 4 lyfe

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem

Etanolbil men röstade på bensinbil då den ändå kan köra på det..

Kanske bra att ha ett extra alternativ för andra typer (etanol, gas, etc).

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem

Hade jag haft pengar för att köpa en Tesla eller en Lucid air, så hade jag gjort det. Utan tvekan.

Permalänk
Medlem

Nej men jag borde ha haft en redan. Nu är min elbil iaf byggd och i juni borde jag vara en Cupra Born rikare

Får hålla ut i min VW Golf '19 tills dess

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se hur statistiken här ser ut gentemot den svenska fordonsflottan ca 3% av svenska bilar är rena elbilar(källa elbilsstatistik.se), men det känns som att det finns lite fler teknikintresserade/elbilsentusiaster här

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Inaktiv

För tillfället har jag ingen egen bil alls utan min arbetsgivare betalar hyrbil utomlands men den har ottomotor och går på bensin.

Nästa privata bil blir nog med elmotor men finns inget som riktigt lockar idag förutom möjligtvis Polestar..

Permalänk
Medlem

Ingen elbil än, men naturligtvis intresserad.

Största hindret idag är pris/utbud. Vill man ha en större kombi finns det inte många modeller att välja bland, framförallt om man vill ha en som har ett par år på nacken. Nya bilar är väldigt dyra.
Ja, de bör vara billigare i drift, men man måste köra mycket innan man tjänar in prisskillnaden/värdeminskningen för en nyare elbil kontra en begagnad dieselbil.

Andra hindret är räckvidden, men tittar jag på min egen användning så är 99% av mina resor under 25 mil, så en bil med en räckvidd enligt tillverkaren på c:a 40 mil skulle räcka långt, året runt. De gånger jag behöver åka längre skulle jag antingen kunna planera med laddning alternativt hyra/låna en bil med förbränningsmotor.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem

Äger en Flexifuel Volvo som kan köras både på Bensin eller Etanol, men det alternativet fanns inte att välja...

Visa signatur

🗄️ Corsair Carbide 100R Chassi] 🔲AMD® RYZEN™ 9 5950X] 🏬MSI X570 MAG TOMAHAWK WIFI] ❄️Arctic Cooling Liquid Freezer II 240] 🎞️Kingston Fury 128GB (4x32GB) DDR4 3600MHz/CL18.22.22 @CL 16.19.19 Beast] 🏴Powercolor Radeon RX 6950XT 16GB Red Devil] [Thermaltake Toughpower 1200W ] 💾Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 500GB] [Lexar NM700 M.2 NVMe SSD 4Tb] [Kingston NV2 M.2 NVMe SSD 4Tb ] [Samsung SSD 870 QVO 4Tb] [15 TB WD NAS RED 7200rpm Lagringsdiskar] 🖥️ASUS VP28U 4K 28" Skärm] 🔌Comhem 1000/1000Mbit fiber] [Windows 11 Pro SWE]

Permalänk
Medlem

I sure do, never going back...Har ingen egen laddstation då jag bor i lägenhet, pendlar jobbet 6mil varje dag och kör en maaaaaaassa ligger på runt 1200kr i energikostnad på publika laddstationer/månad

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk

Äger inget elfordon alls. Jag har kollat på dem och tycker alla är svindyra. Elbil, Elmoped, ElATV, Eltraktor etc.
Jag funderar hur länge det dröjer till det blir min första av något. Det känns ju som att Elmopeder borde kunna bli billigare än bensinare men icke.

Permalänk
Medlem

Självklart. Bor man på landsbygden och behöver bil så ska den så klart gå på el.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyne:

Ingen elbil än, men naturligtvis intresserad.

Andra hindret är räckvidden, men tittar jag på min egen användning så är 99% av mina resor under 25 mil, så en bil med en räckvidd enligt tillverkaren på c:a 40 mil skulle räcka långt, året runt. De gånger jag behöver åka längre skulle jag antingen kunna planera med laddning alternativt hyra/låna en bil med förbränningsmotor.

Du svarade på din egen fråga och fundering där direkt. Väldigt få som behöver använda sin räckvidd dagligdags.

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

Nej men skulle gärna ha en elbil med dagens bränslepriser.

Men då elbilar börjar från ~ 30 000 € och ligger på drygt 50 000€ för något vettigt så är det helt enkelt för dyrt.

Permalänk
Medlem

Min bil har anti-sladd-system, så antar att den nästan kan räknas som en elbil? 🤓

Jag skulle klarat mig fint på en elbil till 99,9% av min körning (100% med lite anpassning), men känner mig direkt osugen på att lägga ut 500k på en bil rent allmänt, då bortsett från att jag inte skulle ha någonstans att ladda den bekvämt, utan typ få åka och drälla på stans Tesla Supercharger en gång i veckan.

Elbil är långt borta för min del, oavsett om jag så blev miljonär imorgon, eftersom jag inte heller känner något behov av en elbil som statusmarkör.

Permalänk
Medlem

Nja, har en Niro Plug-In hybrid. Både jag och frugan jobbar på orten som vi bor i så vi klarar oss hela veckan på de stackars 5 mil man kommer på en laddning. Det är endast när vi ska iväg till Kungsbacka eller Göteborg som det brukar gå åt bensin. Lite synd att den måste starta bensinmotorn när det är kallt dock.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem

Visst gör jag det! Den går på hela 8 AA-batterier haha

Permalänk
Medlem

Kör fuldiesel med alla tänkbara avgasreningssystem förutom SCR.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Jag äger en gasbil! Biogas är nice. Fast just nu blir det inte mycket bil öht... jag behöver knappt bil.

Visa signatur

"There are 10 kinds of people, those
that understand binary, and those
that do not"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Du svarade på din egen fråga och fundering där direkt. Väldigt få som behöver använda sin räckvidd dagligdags.

Ja, exakt, räckvidden är en nackdel jämfört med förbränningsmotorer men för de flesta/den mesta användningen så tycker jag inte att det är ett argument som håller.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem

När jag köpte ny bil 2019 funderade jag på en Tesla, men det gick ju fan inte att få till en test-tid då. Att lägga en dryg mille på en bil utan att testa? Nope. I övrigt kändes det inte helt "prime-time" på övriga vid tidpunkten heller. Tänkte således att det är sista "chansen" på en bensinare, så det blev så. Innan skatten blev helt sinnessjuk tack å lov.

Permalänk
Medlem

Diesel med Adblue

Permalänk
Skrivet av Ostbullen:

Ska bli intressant att se hur statistiken här ser ut gentemot den svenska fordonsflottan ca 3% av svenska bilar är rena elbilar(källa elbilsstatistik.se), men det känns som att det finns lite fler teknikintresserade/elbilsentusiaster här

Statistiken kommer bli dålig. Grundfelet är att inte precis alla som ser artikeln går in och röstar utan de som är intresserade. Jag skulle gissa att en klar majoritet som har köpt en svindyr elbil kommer absolut rösta när de ser denna artikel, medans många som inte ens funderar på att skaffa en bil alls inte röstar.
Detta problem finns alltid med röstningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deeziel:

När jag köpte ny bil 2019 funderade jag på en Tesla, men det gick ju fan inte att få till en test-tid då. Att lägga en dryg mille på en bil utan att testa? Nope. I övrigt kändes det inte helt "prime-time" på övriga vid tidpunkten heller. Tänkte således att det är sista "chansen" på en bensinare, så det blev så. Innan skatten blev helt sinnessjuk tack å lov.

Hade du köpt en Tesla så hade den värdeminskningen varit försumbar.

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja ha en hybrid.
Men istället har jag en bensinbil som har mindre effekt än enbart elmotorn i den bilen. :/

Men ja man får väl vara glad att man har en bil som fungerar och har rimliga kostnader och så.
På en kurvig väg kan den t.o.m. kännas lite sportig.

Permalänk
Medlem

Yepp, är på elbil nummer 2!

Elbil nummer 1 var en Hyundai Ioniq Electric (2018), sålde den nu i våras då jag behövde med räckvidd (den hade 18 mil på vintern och 21 mil på sommaren). Hade den samtidigt som en Peugeot 3008 (2017).

Elbil nummer 2 är en Hyundai Ioniq 5 (2021), kört den 1400 mil nu. Helt förälskad! Den ersatte även vår Peugeot 3008! Ungefär samma kvalitet på inredning etc som min Passat (som vi också har) men avsevärt mkt trevligare tekniska lösningar. Räckvidd i vintras var ca 33-34 mil och nu när det börjar bli varmare är jag uppe i ca 37 mil.

Elbil + solceller är underbart måste jag säga!

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem

Om man äger mer än en kategori bilar? Eller flera av en kategori?

#Kännersigutanför

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyne:

Ja, exakt, räckvidden är en nackdel jämfört med förbränningsmotorer men för de flesta/den mesta användningen så tycker jag inte att det är ett argument som håller.

Personligt ser jag inte räckvidden som ett problem, på 80-90 talet var det inte långt man kom på en tank med (gamla)automat volvo, ca. 30mil, men å andra sidan var det 3 minuter på närmsta tapp och 30 nya mil.
IMHO allt över 15min för att tanka är bara att mata mackägare med korvpengar.
( i elbilens "barndom" räknade jag på att det skulle ta mig tre dagar att åka hem till mina föräldrar, det blir inte mycket till helg tur på det viset )

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Kör mitt välbehållna mercedes 300d ett decennium till....tyvärr är elbilar mycket volatila just nu. Kostar för mycket och osäkert hur längre batteriet håller. Vem vill ha en beggad elbil när man inte vet om den blir en flera tons pappersvikt om något år typ...Däremot har jag inga problem med räckviddsångesten eller laddningen som de flesta verkar ha...