AMD bekräftar 170 watt som ny TDP-topp för Ryzen 7000

Permalänk
Melding Plague

AMD bekräftar 170 watt som ny TDP-topp för Ryzen 7000

Företaget förtydligar nu att många kärnor och höga klockfrekvenser mår bra av ett uppvridet TDP-värde, varför Ryzen 7000-serien kliver över gränsen 105 watt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Såå, Datorer kommer verkligen dra lika mycket som micron nästa generation

Permalänk
Medlem

Så mycket för "No extra tricks" för att nå 5.5 GHz

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Betyder det att man kan dimensionera kylningen för 140W om man klockar ner den till 5GHz? Isåfall är det sista 500MHz sällan värda om man räkna perf/W.

Permalänk
Medlem

5950x med PBO och lite tuning drar redan 300W max. Mitt 3090 drygt 550W max så kilowatten är man uppe i redan idag. Så kanske 1.5kW med nästa generation. Vattenkylning ny standard och luft blir ovanlig ?

Permalänk

Vi får se när processorn kommer och oberoende tester utförs. Jag tycker saker som maxförbrukning av något är lite P14 att klaga på. För när t.ex. Volvo lanserar ett ny lastbil så är maxförbrukningen av diesel/h irrelevant om man inte vet mer information som vad lasten då är och hur mycket effekt motorn genererar.

Jag misstänker dock att AMD nya processor generellt kommer bli strömtörstig och det kommer med mängder av problem. Dyrare kylare, mer högljuddator, dyrare moderkort och nätdel, högre elräkning, sämre batteritid, klumpigare laptop, oönskad värmekälla på kontor på sommaren etc.

Jag misstänker dock även Intels kommer bli strömtörstig och det handlar om att de vill få ut mycket prestanda och inte ligga efter AMD där. Det är en tuff konkurrens. Apple kan såklart ta marknaden av enklare laptops. Men så längre de är extrema med inlåsningar så får de svårt någon annanstans. -Folk av bättre datorer vill uppgradera dem i efterhand. Speciellt om mängden ssd & ram som man hade för över 10år sedan är svindyr att idag få på en ny Appledator.

I andra sidan blir iGpun allt kraftigare i cpun, kanske räknar AMD med om man maxar 16 core + iGpun. Vilket man i praktiken inte gör på en desktop, på en laptop så 8 core + max iGPU visst. Självklart kan man maxa 16 core på laptoppen också, men det bör då vara en laptop som är extremt klumpig p.g.a gedigen kylning.

Permalänk
Medlem

Mer strömtörstiga komponenter leder till mer värme i dator samt högre elkostnader. Dessutom krävs ju såklart uppgradering av nätagg för de flesta av oss. Men kommer de även ha tydlig påverkan på värmen i rummet? Blir så sanslöst varmt när man spelar under sommartid...

Permalänk
Skrivet av Daniel75:

5950x med PBO och lite tuning drar redan 300W max. Mitt 3090 drygt 550W max så kilowatten är man uppe i redan idag. Så kanske 1.5kW med nästa generation. Vattenkylning ny standard och luft blir ovanlig ?

Kan inte vara billiga elräkningar du får?

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Rätt tråkig utveckling men ganska förväntat. Man ska inte glömma att det åtminstone gör någonting åt fel håll med för TDP med integrerad GPU. Amd sitter precis som alla andra fast i att det inte går att krympa mer, det är tydligt från alla tillverkare. Visst, de kan få in fler transistorer på mindre yta fortfarande men det verkar inte alls visa sig att de får ner energiåtgången i motsvarande grad.

TDP är ju inte heller någon bra siffra för hur verklig förbrukning ser ut.
Edit
Ett exempel https://www.extremetech.com/computing/319402-intels-desktop-t...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Kan inte vara billiga elräkningar du får?

Om han maxar datorn 4 timmar om dagen i snitt så blir det 102kwh i månaden.

Har man råd att köpa den datorn har man väl råd med ett par hundralappar i månaden för att förse den med ström.

On-topic: Förresten, ska det inte vara ett rdna2 också? I så fall är väl den medräknad i tdp?

Permalänk
Medlem

Alltså kommer nya ryzen med något nytt utöver mer strömtörstig samt högre clocks? Om man jämnför med nuvarande modeller. Vad jag förstår det så är det väl ingen direkt banbrytande med detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Kan inte vara billiga elräkningar du får?

Har aldrig riktigt brytt mig om de. Det är vad det är för ett intresse, annars hade jag suttit på en 286 laptop från 80 talet som var underklockad och myst över en låg elräkning.

Permalänk
Skrivet av Trigger:

Rätt tråkig utveckling men ganska förväntat. Man ska inte glömma att det åtminstone gör någonting åt fel håll med för TDP med integrerad GPU. Amd sitter precis som alla andra fast i att det inte går att krympa mer, det är tydligt från alla tillverkare. Visst, de kan få in fler transistorer på mindre yta fortfarande men det verkar inte alls visa sig att de får ner energiåtgången i motsvarande grad.

TDP är ju inte heller någon bra siffra för hur verklig förbrukning ser ut.
Edit
Ett exempel https://www.extremetech.com/computing/319402-intels-desktop-t...

Helt sjukt ju. Att TDP inte har varit samma som maxeffekt var förstås känt redan på den gamla goda tiden, men hur fan har man mage att branda något som "65 W" och sen kan den i verkligheten dra 215 W?

Jo, jag vet att inga storföretag har rent mjöl i påsen eller existerar för att göra svenne glad, men Intel är alltid några resor värre än sina konkurrenter. De trixar med ALLT, hederlighet existerar verkligen inte hos dem.

Synd att Intel är enda företaget i väst som kan tillverka konkurrenskraftiga kretsar.

Visa signatur

1

Permalänk

Hade det varit för några år sen hade man kanske inte brytt sig så mycket. Men nu är det ganska stor turn off hur mycket ström prylarna drar.

Visa signatur

AMD Ryzen Threadripper 3970X | Corsair iCUE H150i RGB PRO XT | Corsair Vengeance LPX 128GB (4x32GB) 3600MHz | MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X | Samsung 980 Pro series 4TB (2x2TB RAID 0) M.2 | Corsair MP600 PRO 1TB M.2 | Seagate Exos 128TB (8x16TB) | 80TB LaCie d2 Professional (10x8TB) | Corsair HX1000i 1000W | Fractal Design Define 7 XL Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av tapcatfan:

Hade det varit för några år sen hade man kanske inte brytt sig så mycket. Men nu är det ganska stor turn off hur mycket ström prylarna drar.

Ja det tycker jag också.
Blir lite extra kronor i månaden om det snurrar 24/7

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tapcatfan:

Hade det varit för några år sen hade man kanske inte brytt sig så mycket. Men nu är det ganska stor turn off hur mycket ström prylarna drar.

Tycker det är rätt skönt med bundet elavtal på 4,30 cent/kWh. Plus överförings avgiften.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av ox:

Alltså kommer nya ryzen med något nytt utöver mer strömtörstig samt högre clocks? Om man jämnför med nuvarande modeller. Vad jag förstår det så är det väl ingen direkt banbrytande med detta?

DDR5, PCIE5, LGA socket.

Visa signatur

R7 5800X. MSI X570 Unify. 2x16 G.Skill Ripjaws V. RTX2080Ti. MP600. Custom Loop 360+280 i Meshify S2, 1260 på balkongen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av talonmas:

Så mycket för "No extra tricks" för att nå 5.5 GHz

De nämnde 170 W i videon innan de körde speldemo, så det är knappast något missvisande där.
"No extra tricks" var väl snarare en pik mot Intels överklockade CPU-demo med kylsystem på >30 kg / 1 hk och liknande grejer.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Tycker nuvarande cpu generation räcker gott för det mesta och några år framöver. Just nu när Europa står inför en elkris blir det inte bättre av ännu mer strömtörstiga komponenter för den breda massan. Folk gnäller redan på dyra elräkningar. Och sen kommer Nvidias 4000 serie som också ökar på energiförbrukningen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Tycker nuvarande cpu generation räcker gott för det mesta och några år framöver. Just nu när Europa står inför en elkris blir det inte bättre av ännu mer strömtörstiga komponenter för den breda massan. Folk gnäller redan på dyra elräkningar. Och sen kommer Nvidias 4000 serie som också ökar på energiförbrukningen.

Högre energiförbrukning märker du knappt på elräkningen om du inte ständigt maxar CPU och Gpu i datorn, vilket de flesta vanliga hemanvändarna väldigt sällan gör. Har du råd att köpa produkter i klass med 12900k och 3090 så har du råd med några kronor mer på elräkningen. Dessutom kan det vara så att det blir mer gjort på kortare tid vilket kan innebära bättre effektivitet men det får vi se när riktiga tester kommer ut.

Problemet är mer för de som inte kan bygga i chassin som tillåter god kylning (ex många mitx system) men de får helt enkelt välja komponenter i de lägre segmenten.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av Xverminator:

Tycker nuvarande cpu generation räcker gott för det mesta och några år framöver. Just nu när Europa står inför en elkris blir det inte bättre av ännu mer strömtörstiga komponenter för den breda massan. Folk gnäller redan på dyra elräkningar. Och sen kommer Nvidias 4000 serie som också ökar på energiförbrukningen.

Samtidigt behöver denna grupp svenssonanvändare som klarar sig på dagens cpugeneration inte köpa ny cpu med ny plattform(moderkort+ram). Även om denna grupp skulle köpa en ny cpu så kör de inga tyngre laster som får cpun att dra väldigt mycket effekt. Och vi får hoppas att den kommande generationen av cpuer är mer energieffektiv än den gamla, såklart att de inte kommer ner till Arm-nivåer.

Grafikkort däremot är något som vilken 10åring som helst kan maxa direkt i ett spel. Och det är inne att diskutera saker som att speltillverkare borde tvingas lägga in grafikbegränsningar i sina spel för att hålla nere på elkonsumtionen hos gruppen gamers. Jag tror dock dessa förslag inte är så populärt på detta forum.
När det gäller generellt så används grafikkort till mycket seriöst arbete och snabbare GPU är bättre för miljön på många sätt.

Att klaga på att de kraftfullaste datorerna drar mycket ström är exakt samma sak som att klaga på att de största traktorer, lastbilar, grävmaskiner drar mycket energi. Och helt bortse från att t.ex. en 100tons grävmaskin säkerligen drar mer bränsle per timma än en liten 3,5tons grävmaskin, men den stora grävmaskinen kanske istället utför lite mer arbete per timma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

5950x med PBO och lite tuning drar redan 300W max. Mitt 3090 drygt 550W max så kilowatten är man uppe i redan idag. Så kanske 1.5kW med nästa generation. Vattenkylning ny standard och luft blir ovanlig ?

Normalt drar väl din CPU kanske 50W i snitt. Du behöver göra något väldigt krävande för att nå 300W och mycket möjligt att temperaturen stryper ner effektanvändingen också. GPUer kan däremot lättare ligga och "maxa" när man kör krävande spel.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Som jag skrev i någon annan tråd, detta handlar nog främst om höjda frekvenser för multitrådade laster, inte för få trådar

Känns nästan onödigt

Permalänk
Medlem

Hm 170 W TDP bra kyl yta på cpu så kan man lätt leda bort värmen.
Sen nästa fråga om man behöver dom där extra hertz??

Kom igen AMD kasta in en 7000 cpu till Sweclockers testlabb så dom får sätta tänderna i den

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Högre energiförbrukning märker du knappt på elräkningen om du inte ständigt maxar CPU och Gpu i datorn, vilket de flesta vanliga hemanvändarna väldigt sällan gör. Har du råd att köpa produkter i klass med 12900k och 3090 så har du råd med några kronor mer på elräkningen. Dessutom kan det vara så att det blir mer gjort på kortare tid vilket kan innebära bättre effektivitet men det får vi se när riktiga tester kommer ut.

Problemet är mer för de som inte kan bygga i chassin som tillåter god kylning (ex många mitx system) men de får helt enkelt välja komponenter i de lägre segmenten.

Bra poäng. Det är egentligen upp till användaren hur mycket de vill att datorn ska dra i bemärkelsen att...
- Kör du workloads så drar den mer - men arbetet blir klart snabbare så kWh blir förhoppningsvis lägre för samma arbetsuppgift.
- Processorn drar utefter belastning, så spelar du är det bara sätta en FPS-limit för att sänka förbrukningen.
- Måste ju inte köpa det värsta bara för att AM5 sockeln är spec'ad till att klara mer.

Jag sitter lugnt i båten så länge 65W och 105W modellerna finns kvar som alternativ.
Då betyder det ju bara att vi konsumenter fått fler valmöjligheter, vilket är bra.
(Vi vet ju faktiskt att AMD kan konfigurera sina cores till att vara strömsnåla, som synes i deras laptops)

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Högre energiförbrukning märker du knappt på elräkningen om du inte ständigt maxar CPU och Gpu i datorn, vilket de flesta vanliga hemanvändarna väldigt sällan gör. Har du råd att köpa produkter i klass med 12900k och 3090 så har du råd med några kronor mer på elräkningen. Dessutom kan det vara så att det blir mer gjort på kortare tid vilket kan innebära bättre effektivitet men det får vi se när riktiga tester kommer ut.

Problemet är mer för de som inte kan bygga i chassin som tillåter god kylning (ex många mitx system) men de får helt enkelt välja komponenter i de lägre segmenten.

Problemet blir snarare att det inte spelar någon roll om du har ett stort eller litet chassi, god eller dålig ventilation. Även om du har dubbla 420mm radiatorer så kommer du bara på ett effektivare sätt flytta värmen från datorn till rummet den står i och troligtvis du sitter i.

Offtopic, Ni som säger att er dator idag drar 800w, sitter Ni och benchar CPU/GPU 24/7?

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Sägs att vara en felsägning, att det egentligen är 170W PPC, enl. Ian Cutress.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Problemet blir snarare att det inte spelar någon roll om du har ett stort eller litet chassi, god eller dålig ventilation. Även om du har dubbla 420mm radiatorer så kommer du bara på ett effektivare sätt flytta värmen från datorn till rummet den står i och troligtvis du sitter i

Faktiskt inget problem jag upplevt själv. Visst om datorn står och foldar så gpu samt CPU går 100% ständigt så kan det säkert värma upp rummet. Men jag körde för några år sedan en överklockad fx9590 med två st r9 fury (ganska hög energiförbrukning på de grejerna) så och det var inget jag upplevde värmde upp rummet särskilt mycket, de gånger jag spelade.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Faktiskt inget problem jag upplevt själv. Visst om datorn står och foldar så gpu samt CPU går 100% ständigt så kan det säkert värma upp rummet. Men jag körde för några år sedan en överklockad fx9590 med två st r9 fury (ganska hög energiförbrukning på de grejerna) så och det var inget jag upplevde värmde upp rummet särskilt mycket, de gånger jag spelade.

För mig så va ( numera AC) det ett verkligt problem. Har ett ganska litet kontor 11kvm. Varma sommardagar så klättrade temperaturen i rummet upp till 35c när jag satt och spela, extremfall va den uppe i 40c.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag tycker saker som maxförbrukning av något är lite P14 att klaga på.

Snarare tvärtom, de flesta P14 skiter fullständigt i om datorn låter som en dammsugare. Är snarare vi äldre som vill kunna vistas i samma rum som andra när datorn är på.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS