Bygga om dator för ultratyst drift

Permalänk

Bygga om dator för ultratyst drift

Hej, har i dagsläget en PC med följande delar,

CPU Intel i9 9900K 3,6GHz
Palit GTX 1060 grafikkort med 6GB DDR5 minne
2x16GB RAM 3200MHz så totalt 32GB
EVGA 650 GQ nätdel
Asus Prime Z370-P Moderkort
CPU kylare Noctua NH-U9B
Chassifläktar 3xNoctua 120mm
Raijintek Thetis Classic Chassi
2st SSD

Som trådrubriken säger, jag vill bygga om detta för att få en så tyst dator som det bara är möjligt att göra och är villig att byta ut de delar som är nödvändiga för ändamålet. Kan tillägga att jag spelar inget alls på datorn vilket ni kan ha i åtanke. Sysslar primärt med trading men även lite video redigering ibland och lite mediauppspelning.

Inet rekommenderade byteb av chassi, nätdel & CPU kylare med dessa förslag https://www.inet.se/kundvagn/visa/WEwDAQhUswv8ViZBkGiCEgk_4iw/namnlos

Är nyfiken på vad ni tycker om dessa förslag på ändringar och hur ni hade gjort för att få datorn i princip helt tyst eller så nära det bara går.
En fundering jag har är hurvida en grafikkortskylare kan hjälpa, vad tror ni. Är det nåt jag bör lägga till?

Hur viktigt är det med bytet av nätdelen skulle ni säga, absolut nödvändigt eller kan jag behålla den jag har i dagsläget?

När det gäller kylning överlag, räcker det med luft eller bör jag överväga vattenkylning? Om jag förstår det rätt är vatten mer lämpat för gaming byggen och inte så mycket för den typen av användningsområden som jag kommer syssla med.

Bör jag lägga till nån ljud dämpande matta till chassit också?

Tacksam för all input jag kan få så att jag väljer rätt grejer till min uppgradering.

Permalänk
Medlem

jag tror chassit kommer göra den mesta skillnaden, men sen att plocka ur de 3 120mm fläktarna till ev. en (eller 2 om det blir svettigt) 140mm istället.

Nätagget tror jag inte blir nån skillnad, du har redan ett semipassivt som borde först dra igång när den närmar sig 260W. om något så skulle du behöva öka på rejält med typ ett på 1000W https://www.inet.se/produkt/6905143/seasonic-focus-gx-1000w#s... för att öka gränsen där fläkten går igång (men tror inte det är värt det oavsett).

Kan va sjysst att köra på en lite fetare cpu kylare framförallt med 140mm fläkt för de tillfällen då den behöver köra i över 50% användning

Permalänk

Skulle använda noctua redux fläktar med pwn styrning de ligger runt 19db. Bra luftflöde per db.

Bättre nätagg skulle hjälpa om du använder över 230W, installera hw info eller ha en effekt plugg till datorn för att kolla drift W under exempelvis video redigering.

Viktigast av allt är att göra fläktkurvor för dina produkter.

I min dator så är gpu 50db vid 70% rpm (58C) medan vid 50% rpm är den 35db (62C), i spel.
cpu+chassi fläktar är 38db vid 100%, dock sällan att de går fortare än 65% så ligger runt 28db eller så

Jag körde msi afterburner och satte gpu kurvan mindre aggressiv så den låter gpu gå upp till 70 innan den hoppar upp till jetmotor ljud.

Som du kan se ovan så är inte temp skillnaden så himla stor fast rpm går ner avsevärt.
Du kan också byta fläkt på gpu för att göra den tystare.

Enligt erfarenhet så är ljud bovar psu och gpu.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av rasberry3:

Hej, har i dagsläget en PC med följande delar,

CPU Intel i9 9900K 3,6GHz
Palit GTX 1060 grafikkort med 6GB DDR5 minne
2x16GB RAM 3200MHz så totalt 32GB
EVGA 650 GQ nätdel
Asus Prime Z370-P Moderkort
CPU kylare Noctua NH-U9B
Chassifläktar 3xNoctua 120mm
Raijintek Thetis Classic Chassi
2st SSD

Som trådrubriken säger, jag vill bygga om detta för att få en så tyst dator som det bara är möjligt att göra och är villig att byta ut de delar som är nödvändiga för ändamålet. Kan tillägga att jag spelar inget alls på datorn vilket ni kan ha i åtanke. Sysslar primärt med trading men även lite video redigering ibland och lite mediauppspelning.

Inet rekommenderade byteb av chassi, nätdel & CPU kylare med dessa förslag https://www.inet.se/kundvagn/visa/WEwDAQhUswv8ViZBkGiCEgk_4iw/namnlos

Är nyfiken på vad ni tycker om dessa förslag på ändringar och hur ni hade gjort för att få datorn i princip helt tyst eller så nära det bara går.
En fundering jag har är hurvida en grafikkortskylare kan hjälpa, vad tror ni. Är det nåt jag bör lägga till?

Hur viktigt är det med bytet av nätdelen skulle ni säga, absolut nödvändigt eller kan jag behålla den jag har i dagsläget?

När det gäller kylning överlag, räcker det med luft eller bör jag överväga vattenkylning? Om jag förstår det rätt är vatten mer lämpat för gaming byggen och inte så mycket för den typen av användningsområden som jag kommer syssla med.

Bör jag lägga till nån ljud dämpande matta till chassit också?

Tacksam för all input jag kan få så att jag väljer rätt grejer till min uppgradering.

Byt till ett Fractal Design Define C och en Noctua NH-D15S, byt sedan ut chassi fläktarna till 140mm så får du en knäpptyst dator 😉 Du kan få 2-3 140mm fläktar av mig om du vill ha

Permalänk
Medlem
Skrivet av rasberry3:

Hej, har i dagsläget en PC med följande delar,

CPU Intel i9 9900K 3,6GHz
Palit GTX 1060 grafikkort med 6GB DDR5 minne
2x16GB RAM 3200MHz så totalt 32GB
EVGA 650 GQ nätdel
Asus Prime Z370-P Moderkort
CPU kylare Noctua NH-U9B
Chassifläktar 3xNoctua 120mm
Raijintek Thetis Classic Chassi
2st SSD

Som trådrubriken säger, jag vill bygga om detta för att få en så tyst dator som det bara är möjligt att göra och är villig att byta ut de delar som är nödvändiga för ändamålet. Kan tillägga att jag spelar inget alls på datorn vilket ni kan ha i åtanke. Sysslar primärt med trading men även lite video redigering ibland och lite mediauppspelning.

Inet rekommenderade byteb av chassi, nätdel & CPU kylare med dessa förslag https://www.inet.se/kundvagn/visa/WEwDAQhUswv8ViZBkGiCEgk_4iw/namnlos

Är nyfiken på vad ni tycker om dessa förslag på ändringar och hur ni hade gjort för att få datorn i princip helt tyst eller så nära det bara går.
En fundering jag har är hurvida en grafikkortskylare kan hjälpa, vad tror ni. Är det nåt jag bör lägga till?

Hur viktigt är det med bytet av nätdelen skulle ni säga, absolut nödvändigt eller kan jag behålla den jag har i dagsläget?

När det gäller kylning överlag, räcker det med luft eller bör jag överväga vattenkylning? Om jag förstår det rätt är vatten mer lämpat för gaming byggen och inte så mycket för den typen av användningsområden som jag kommer syssla med.

Bör jag lägga till nån ljud dämpande matta till chassit också?

Tacksam för all input jag kan få så att jag väljer rätt grejer till min uppgradering.

Chassit som Inet rekommenderat är ingen höjdare, det finns bättre val på alla sätt och vis för en likvärdig peng.

Kylaren är utmärkt, inga konstigheter, dock finns det andra kylare som presterar likvärdigt med samma ljudnivå, D-15 börjar bli till åren.

Fläktar är en smaksak men Noctua Redux är grymt bra, har själv kört dem i två år

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk

Tack för eran input!

Så det jag kan sammanfatta från ovan är att jag bör satsa på Noctua Redux PWN 140mm istället för de 120mm jag använder nu. Räcker det med 2st eller behöver jag 3st?

Sen gällande chassi, är det verkligen stor skillnad mellan Fractals Design chassi och Cooler Master som rekommenderades? Varför är Fractals bättre mer specifikt?

Gällande GPU? Har jag nåt att vinna på att byta fläktarna till Palit kortet eller ska jag lägga till nån kylare för kortet?

Permalänk

Jag har gjort lite ljud tester själv på nuvarande bygge och från det jag kan utröna verkar det som det mesta av ljudet kommer från nedre delen av chassit där CPU kylaren sitter. Övre delen med grafikkortet och chassifläktarna i toppen är relativt tysta så det mesta ljudet kommer från botten. Kan också vara nätdelen

Så här ser det ut just nu

https://imgur.com/a/9a4Ulzz
https://imgur.com/a/flqlBax
https://imgur.com/a/g7IkdMn

Permalänk
Medlem

@rasberry3: Om du inte spelar något skulle du kunna plocka ur grafikkortet och köra på cpu'ns inbyggda grafik genom moderkortet istället så eliminerar du en ljudkälla till

Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA

Permalänk
Medlem

Har du testat skruva ner RPM på nuvarande fläktar? Om det inte är krävande applikationer borde det inte bildas speciellt mycket värme i lådan.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Skrivet av immutable:

@rasberry3: Om du inte spelar något skulle du kunna plocka ur grafikkortet och köra på cpu'ns inbyggda grafik genom moderkortet istället så eliminerar du en ljudkälla till

Han nämner video redigering dock, nu håller jag inte på med det men gissar att det kan kräva en del av en gpu?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av immutable:

@rasberry3: Om du inte spelar något skulle du kunna plocka ur grafikkortet och köra på cpu'ns inbyggda grafik genom moderkortet istället så eliminerar du en ljudkälla till

Skaffade kortet för att kunna köra 4st 4k skärmar, dock använder jag bara 3st i nuläget via displayport men vill fortfarande ha möjligheten att lägga till en fjärde skärm om det skulle behövas.

Permalänk
Skrivet av rinosaur:

Har du testat skruva ner RPM på nuvarande fläktar? Om det inte är krävande applikationer borde det inte bildas speciellt mycket värme i lådan.

Inte manuellt skruvat ner, dock har jag varit inne i Asus kontrollpanel och kalibrerat fläktarna med deras verktyg. Dom gick inte ovanligt högt från det jag märkte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rasberry3:

Inte manuellt skruvat ner, dock har jag varit inne i Asus kontrollpanel och kalibrerat fläktarna med deras verktyg. Dom gick inte ovanligt högt från det jag märkte.

Testa sänka manuellt och lyssna på ljudnivån, därefter övervaka temperaturer för att se att systemet är stabilt. På så sätt kan du även sänka till minimum för att se om fläktarna gör ljud ifrån sig.

Mitt grafikkort snurrar inte på fläktarna i windows, vet inte om den funktionen är aktiverad på 1060, mitt gamla 1080 strix hade liknande dock.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Tror att många har positiva erfarenheter av Fractals chassin och därför rekommenderar dom över Cooler Master.

Sen så tror jag det är bättre att sats på ett chassi som har bra luftgenomströmning istället för ett som är ljudisolerat med en solid front.

Har man chassi som är bra på ta in och skjuta ut stora volymer av luft utan för mkt som hindrar det så kan man köra fläktarna på lägre varvtal och uppnå låga temperaturer med lite oljud från själva burken. Jag gjorde det och fick ett Fractal Meshify C chassi att bli väldigt tyst utan att kompromissa på ljudnivån.

Fick inspiration ifrån Gamers Nexus när dom tittade närmare på detta.
https://www.youtube.com/watch?v=T6jxiE2GQpY&t=2s&ab_channel=G...

Visa signatur

Ryzen R9 5900X | Dark Rock Pro 4 | Gigabyte Pro 3060 Ti | MSI B450 PRO CARBON AC | 32GB Corsair Vengeance LPX 3600 MHZ

Permalänk

Sitter och kikar på Fractals chassin och det finns ju så många olika att välja mellan, C, S, Meshify etc.
S varianten har fått väldigt bra omdömen från vad jag kan läsa gällande ljuddämpning och verkar aningen bättre än C. Vad tycker ni, fördelar/nackdelar med S vs C?

Just nu lutar det åt ett byte till Fractal chassi, 2 eller 3st Redux 140mm fläktar och Noctua D15 kylare. Tror jag behåller mitt Evga nätdel just nu och kan ju alltid byta det vid senare tillfälle om jag fortfarande upplever att ljudnivån är för hög.

Nåt annat jag bör överväga?

Permalänk
Medlem

Första frågan är väl, vad är det som låter?
Tar man reda på det så är det ju lättare att gå vidare.

Låter nätaggregatet så byt det, är det CPU/GPU kylarna så kolla över dem.
Har du hårddiskar så är det värt med ett chassi med ljuddämpning annars är det bättre med ett mer öppet chassi för bättre luftgenomströmning vid en låg ljudnivå.
Svalare luft i chassit gör att du kan kyla med lägre hastigheter på CPU/GPU fläktarna.

Ta reda på maxtemperatur på både CPU och GPU och ställ sedan fläktarna så att du hamnar strax under dem, ingen ide att kyla mer än nödvändigt. Men en större kylfläns kommer ju göra att du kan gå ännu lägre i hastighet på fläktarna, skaffa den största kylflänsen som får plats i Chassit.

Vattenkylning är kanske inte att rekommendera (i alla fall inte AIO), för pumpen kan börja ge oljud ifrån sig samt att luftblåsor som fastnar i systemet kan även de låta.

Permalänk
Skrivet av z3poxx:

Tror att många har positiva erfarenheter av Fractals chassin och därför rekommenderar dom över Cooler Master.

Sen så tror jag det är bättre att sats på ett chassi som har bra luftgenomströmning istället för ett som är ljudisolerat med en solid front.

Har man chassi som är bra på ta in och skjuta ut stora volymer av luft utan för mkt som hindrar det så kan man köra fläktarna på lägre varvtal och uppnå låga temperaturer med lite oljud från själva burken. Jag gjorde det och fick ett Fractal Meshify C chassi att bli väldigt tyst utan att kompromissa på ljudnivån.

Fick inspiration ifrån Gamers Nexus när dom tittade närmare på detta.
https://www.youtube.com/watch?v=T6jxiE2GQpY&t=2s&ab_channel=G...

Allra bäst vore väl ljudisolerat med luftgenomströmning? Likt detta:

Visa signatur

PC: B550 TOMAHAWK | 5800X3D | Palit 4090 GameRock @2520 MHz, 925 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3600MHz CL16 | Peerless Assassin | WD Black SN850 1TB | Intel 660P 1TB | Seasonic Prime PX 1300W | Kolink Void X | Corsair iCUE ML120 RGB ELITE x4 | Arctic P12 x2 Kringutrustning: LG OLED55C15LA | Centrum subwoofer | Keychron K2 | Logitech G305 | PS5 DualSense Edge @8000Hz | Xbox trådlöst headset HTPC: Biostar B550MX/E PRO | 3600 @4.05 GHz, 1.22 V | ASUS 1070 Turbo @1822 MHz, 2702 MHz, 943 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3200MHz CL14 | Dark Rock TF 2 | Crucial P3 1TB | Intel AX200NGW | Cougar GEX 750W | SilverStone GD09 | Finlux 40FLHY127B ROG Zephyrus G14: 4800HS | 1660 Ti Max-Q

Permalänk

https://www.direktronik.se/direktronik/bild--ljud/multimediaa...
(Exempel)
Ställ burken i garderoben/ annat rum. Finns USB-förlängning också. Med flera skärmar kostar det nog en slant men blir tyst och svalt.

Visa signatur

Intel i7 8700, ASUS Prime Z370,

Permalänk
Skrivet av Adlersparre:

https://www.direktronik.se/direktronik/bild--ljud/multimediaa...
(Exempel)
Ställ burken i garderoben/ annat rum. Finns USB-förlängning också. Med flera skärmar kostar det nog en slant men blir tyst och svalt.

Absolut den bästa lösningen! Och jag hade faktiskt burken i ett annat rum i min tidigare bostad men dessvärre funkar inte denna lösning i nuvarande bostad. Blev bortskämd med hur tyst & svalt det alltid var i rummet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rasberry3:

Jag har gjort lite ljud tester själv på nuvarande bygge och från det jag kan utröna verkar det som det mesta av ljudet kommer från nedre delen av chassit där CPU kylaren sitter. Övre delen med grafikkortet och chassifläktarna i toppen är relativt tysta så det mesta ljudet kommer från botten. Kan också vara nätdelen

Så här ser det ut just nu

https://imgur.com/a/9a4Ulzz
https://imgur.com/a/flqlBax
https://imgur.com/a/g7IkdMn

Sväng chassifläkten bredvid cpu-kylaren så den blåser ut istället för att blåsa mot kylaren, alternativt sväng fläktarna på cpukylaren så dom inte blåser motvind mot den fläkten.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Rekordmedlem

Det är väl bara att skaffa ett öppet chassi eller ta bort lådväggarna på det befintliga, slänga ut grafikkortet, skaffa en passivkyld eller semipassiv nätdel och en stor luftkylare så kan du köra med passiv kylning.
Helst borde du väl byta plattform och skaffa en av de nya APUeernas som snart kommer för Phoenix och uppåt borde kunna driva 4 skärmar om du har skärmar som stödjer det, DP daisychaining.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

En liten uppdatering, efter byte av chassi, kylare & nya chassi fläktar går nu burken väldigt tyst och är som natt & dag skillnad jämfört med tidigare bygge. Tack alla som tipsade om lämpliga delar att byta ut, det blev kanonbra till slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av rasberry3:

En liten uppdatering, efter byte av chassi, kylare & nya chassi fläktar går nu burken väldigt tyst och är som natt & dag skillnad jämfört med tidigare bygge. Tack alla som tipsade om lämpliga delar att byta ut, det blev kanonbra till slut!

Vad bytte du till?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Skrivet av Aeig:

Vad bytte du till?

Mvh

Bytte chassi till ett Fractal Define S och även kylare till den större Noctua NH-D15S (hade NH-U9B tidigare). Sen två st Noctua Redux 140mm fläktar till chassit och passade även på att byta ut min gamla 2,5tums SSD till en ny M.2 som är ruskigt snabb!

Bad även Inet att lägga till fläktkurva som tipsades om här i tråden tidigare när dom byggde ihop den nya burken.

Permalänk

Ser att du är klar redan. Skönt att det blev tyst! Tänkte tipsa om att slå på "ECO-mode" på PSU om du inte redan gjort det. Detta läge gör den semi-passiv och fläkten drar bara igång när en viss temperatur uppnås.

Visa signatur

"What sharp little eyes you've got"

Permalänk
Skrivet av XerxesYngve:

Ser att du är klar redan. Skönt att det blev tyst! Tänkte tipsa om att slå på "ECO-mode" på PSU om du inte redan gjort det. Detta läge gör den semi-passiv och fläkten drar bara igång när en viss temperatur uppnås.

Ska kolla vilket läge den står i, har faktiskt inte tänkt på det tidigare. Tack för tips!