Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

hej. försöker hitta 12/16mm hard tubing frostad/satin men värkar svårt och hitta. hittar i 14mm från corsair. Bykski har någon men funkar dom med ek's K-Quantum Torque HDC 16 ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av werter123456789:

hej. försöker hitta 12/16mm hard tubing frostad/satin men värkar svårt och hitta. hittar i 14mm från corsair. Bykski har någon men funkar dom med ek's K-Quantum Torque HDC 16 ?

Nu vet jag inte vart det finns att köpa, men du kan göra det själv med sandpapper vad jag förstått.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Skrivet av Brainsplitter:

Nu vet jag inte vart det finns att köpa, men du kan göra det själv med sandpapper vad jag förstått.

https://www.youtube.com/watch?v=Y8EO5GNeGWU

jo har sett det och funderat på det men kanske inte behöver 12/16 utan knaske kan köra på 12/14 från corsair för är inte så stor skillnad.
vad kör ni andra med för storlek på era hard tubing? är det någon skillnad ?
för jag kör just nu 19mm soft tubing nu men vill snygga till systemet och testa hard tubing.

Permalänk

@werter123456789: Jag har kört 16mm och 14mm, tycker inte om 12mm, ser så tiny enligt mig.

Håller med att 14mm är en bra storlek mellan 12mm och 16mm, beror också på vilket chassi du använder. Här har du en liten jämförelse mellan 16mm och 14mm:

16mm:

14mm:

GPU-Sag..... Hmm, kanske en liten tub kan fixa det

Permalänk
Skrivet av SirAlex18:

@werter123456789: Jag har kört 16mm och 14mm, tycker inte om 12mm, ser så tiny enligt mig.

Håller med att 14mm är en bra storlek mellan 12mm och 16mm, beror också på vilket chassi du använder. Här har du en liten jämförelse mellan 16mm och 14mm:

16mm:
<Uppladdad bildlänk>

14mm:
<Uppladdad bildlänk>
GPU-Sag..... Hmm, kanske en liten tub kan fixa det

har corsair 900d och med 19mm soft tube. vill inte att det skall se för klent ut för är mkt utrymme i lådan men tror du 16mm skulle funka bra?

Permalänk

@werter123456789 ska du böja rör?

Permalänk
Skrivet av SirAlex18:

jo tänkte ge mig på det med

Permalänk

@werter123456789 16mm kommer definitivt känner som du fyller ditt chassi, men 14mm är en bra mellangrund, det är inte för litet och inte för stort heller.

Efter har använt 14mm, så skulle jag rekommenderar 14mm, har dock inte stor erfarenhet att böja, så det är kanske någon annan upplevelse/erfarenhet som kan ge en annan rekommendation

Permalänk
Medlem

Vad skulle ni rekommendera för dimension för Hard tubes? 12, 14 eller 16?

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Vad skulle ni rekommendera för dimension för Hard tubes? 12, 14 eller 16?

Det är lite personlig preferens över rör-dimension. 12mm kan se spinkigt ut i ett stort chassi samtidigt som 16mm kan se för stort ut i ett litet chassi. Tror inte att dimensionen spelar någon större roll gällande vattenflödet heller (jag kan ju ha fel här).

Själv är jag nöjd med 12mm i mitt system. Var lite sugen på att gå upp till 14mm när jag byggde om senast, men bestämde mig för att testa 12mm kopparrör när jag ändå hade massa 12mm anslutningar hemma.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

Hoppas det är ok med en värderingsfråga här.

Har två Zalman Reserator 1 V2 där pumparna är borttagna. Hade tänkt bygga ett tyst system men efter lite läckage och annat strul fick det bli en vanlig luftkylare istället. Nu står de på balkongen och ser tråkiga ut. Var bla snabbkopplingarna som läckte. Den ena är svart och den andra är typ titan eller vad man nu ska kalla det. Slangkopplingarna (10/13) som sitter på skulle kunna medfölja. Med dessa kopplingar är de helt täta.

Är osäker om de ska sparas till senare då de inte är helt lätta att få tag på. Samtidigt känner jag att jag troligen kommer köra på något mer kompakt eller ett färdigt aio-system om den dagen skulle komma.

Obs!! Vill inte ha bud på dem här. Bara värderingsvägledning. Väljer jag att sälja dem kommer de läggas upp på säljsidan här på swec.

Visa signatur
Permalänk
Entusiast

När man hade spenderat över 12 timmar på plocka isär den temporära loopen och äntligen sätta sig och bygga ihop datorn. Rengöra, bygga ihop, slänga på gpu-block, dra slang o kablage, trycktesta och slutligen fylla...

På morgonen när man kommer ut till köksbordet och inser att enda sättet att få nätagget på plats är att skruva lös PSU-shrouden och trycka den 2cm framåt för att få ut den. Då har ju jag satt en panel kant i kant med denna samt skruvat fast grafikkortet uppepå...

Känslan som uppstår då...

Får riva båda looparna nån gång framöver när jag känner att jag har orken... försöker att inte tänka på att det ser ut så här baktill

-- Berättar som att det är nutid... detta var snart två veckor sen och det ser fortfarande likadant ut --

Permalänk
Medlem

Hur gissar folk att det skulle gå, med en custom loop, att kyla en r7 5800x och ett 6900 XT i ett ghost s1 med en 240 radiator? Helst med en cpublock+pump-reservoar-kombo.

Att undervoltning blir ett krav är jag beredd på.

Permalänk
Medlem

Med Noctua industrial 3000rpm fläktar i push pull så tror jag det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgtjohnson:

Hur gissar folk att det skulle gå, med en custom loop, att kyla en r7 5800x och ett 6900 XT i ett ghost s1 med en 240 radiator? Helst med en cpublock+pump-reservoar-kombo.

Att undervoltning blir ett krav är jag beredd på.

Ja de blir nog lite tufft med en 240mm radiator.
Du tappar lite syftet med costumloop, de ska vara svalt och tyst.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

ITX chassi och en extern radiator tror jag på, typ Watercool MO-RA3 420

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Ja de blir nog lite tufft med en 240mm radiator.
Du tappar lite syftet med costumloop, de ska vara svalt och tyst.

Det kanske är det vanligaste syftet men mitt syfte är att få plats med grafikkortet, och om jag ändå ska sätta en tophat på ett Ghost S1 så kan jag kanske lika gärna köra vattenkyld CPU också, särskilt med tanke på att man kan köra t.ex Alphacool Eisbaer LT med inbyggd pump för att spara plats.

Jag är fine med att det går till 70 °C vid gaming och närmar sig 85 grader vid benchmarks. Syftet är som sagt att få plats med alla grejerna, och hur eller hur så verkar det ändå kunna gå tystare än om jag luftkylt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniac:

ITX chassi och en extern radiator tror jag på, typ Watercool MO-RA3 420

Spelar hellre cloud gaming än monterar en sån där i vardagsrummet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgtjohnson:

Det kanske är det vanligaste syftet men mitt syfte är att få plats med grafikkortet, och om jag ändå ska sätta en tophat på ett Ghost S1 så kan jag kanske lika gärna köra vattenkyld CPU också, särskilt med tanke på att man kan köra t.ex Alphacool Eisbaer LT med inbyggd pump för att spara plats.

Jag är fine med att det går till 70 °C vid gaming och närmar sig 85 grader vid benchmarks. Syftet är som sagt att få plats med alla grejerna, och hur eller hur så verkar det ändå kunna gå tystare än om jag luftkylt.

Ja de är ju framförallt grafikkortet som kommer trycka upp vattentempen. Har själv ett 6900XT i min loop och kör 450W på den gpun PPT. CPUn undervoltad men också uppskruvad i effekt. Spelar jag tex BF2042 så kan cpu tempen nå 85C, gpun ligger på ca 52C och vattentempen på 34C. Vattentempen kommer bli högre i din loop, och om jag inte missminner så är 55c rekommenderat som max vattentemp för pumpen. Antar att du inte uppnår dessa vattentemps med en 240mm, men både din cpu och gpu klockar ner sig ju högre tempen blir.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Tack, intressant information! Där har du mycket radiatoryta men samtidigt kör du din GPU så hårt du över huvud taget kan misstänker jag? Där är ju frågan om en undervoltning av både CPU och GPU kan bli nog för att hålla det tillräckligt svalt och tyst för att det ska vara värt det. Gränsen för vad jag vill tillåta när det kommer till ljudnivå går ju någonstans vid ljudet av en Noctua NH-L12 när den närmar sig 100 %. För luftkylt ska väl den gå i 100 % för att kyla den oförskämt varma 5800x jag har, som jag gärna inte vill behöva byta ut riktigt än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgtjohnson:

Tack, intressant information! Där har du mycket radiatoryta men samtidigt kör du din GPU så hårt du över huvud taget kan misstänker jag? Där är ju frågan om en undervoltning av både CPU och GPU kan bli nog för att hålla det tillräckligt svalt och tyst för att det ska vara värt det. Gränsen för vad jag vill tillåta när det kommer till ljudnivå går ju någonstans vid ljudet av en Noctua NH-L12 när den närmar sig 100 %. För luftkylt ska väl den gå i 100 % för att kyla den oförskämt varma 5800x jag har, som jag gärna inte vill behöva byta ut riktigt än.

Jag har mycket radiator yta. Dubbla 420mm är större än dubbla 480mm i radiator yta. Dessutom tystare med 140mm vs 120mm.
De finns användare på forumet som kört 600W på samma gpu för benchmarkscore.
Mina fläktar varvar som mest 850rpm i full belasting, har ställt pull fläktarna i datorn på max 950rpm för lite mer luftflöde på de överklockade ram-minnet.

Har du möjlighet och bygga en loop för endast gpun men fortfarande luftkyla cpun. Största skillnaden blir på gpun. När jag bytte från luftkylning på mitt gamla Nvidia 1080 till vatten sjönk tempen med ungefär 35c på gpun. Har du utrymmet, kör en luftkylare på cpun.

CPUn har inte alls samma värmeöverföring som GPUn.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Ja om man har utrymmet så är ju fler ytor och större fläktar alltid ett plus. Hade helst sett 140mm fläktar men i Ghost S1 måste jag gå ner till 120 vilket kommer öka ljudnivån.

Ja egentligen är det bara GPUn jag behöver kyla med vatten då det är luftkylaren som inte går in i chassit. Men när jag ändå ska sätta igång med det projektet så funderade jag på om jag inte bara kunde slänga på ett vattenblock på CPUn också, särskilt med tanke på att jag ändå behöver en pump/reservoar och dessutom att potentialen för att få ner ljudnivån lite potentiellt finns om man vattenkyler CPUn i samma veva.

Slipper ju helst en custom pump/reservoar då det är ont om plats i bygget som det är. 35 °C på GPU är inte något jag suktar efter utan som sagt att få in grejerna i chassit och få det tystare än rent luftkylning. Temperaturerna kan vara hemska sett till vattenkylningens måttstock, så länge jag kan få dem rimliga med en måttlig undervoltning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgtjohnson:

Spelar hellre cloud gaming än monterar en sån där i vardagsrummet

Det beror såklart var man har datorn, i tv-bänken så kan det bli svårt. Men om datorn står på skrivbordet går det alltid att hänga radiatorn under skrivbordet exempelvis. Sett någon som dragit slangar och har radiatorn nere i källaren, det mesta går om man vill.

Men jag bara gav ett tips då jag har svårt att se systemet du beskriver kylas med endast en 240 radiator. Det går säkert, men du kommer att få höga vattentemperaturer som @TaunyTiger är inne på.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Entusiast

Sitter lite i valet o kvalet... i dagsläget kyler jag min 10900K med en 45mm 480 rad i fronten och mitt 3080 med samma variant. I toppen av chassit sitter det åtta fläktar som bara agerar chassifläktar. Mäter jag så finns det med några millimeter tillgodo möjlighet att smälla in två till 45mm 480 radiatorer. Tänkte att då det ändå finns utrymme så why not liksom, eller hur? Behöver bara fyra 90-graders fittings utöver radiatorerna...

Men då fläktarna i toppen är standard 1450rpm och inte "radiatoranpassade" funderar jag på om det inte är bättre med 30mm tjock radiator? Tänkte köra på alphacool då det är vad jag har på allt i dagsläget. FPI på 30mm är 15 medan FPI på 45mm är 12. Frågan är hur pass stor diff det gör med en tjockare variant? Hur hade ni resonerat?

Känner inget sug att lägga ut 2500kr för att köpa 8 nya high speed då jag redan har de som sitter där...

Permalänk
Entusiast

To close for comfort med 45mm... har typ 2mm tillgodo vid närmare mätning med ett bättre objekt för att mäta. Måttbandet lurade mig en aning. Får bli 30mm framöver då

Permalänk
Medlem

Lägger in tipset även här:

Produkt: vattenkylning
Länk: https://www.inet.se/kampanj/8212/ekwb-black-friday-2022

20% på all vattenkylning från EKWB
Så här gör du för att använda rabattkoden:

I kassan väljer du Presentkort och klicka på "har du en värdekod".
Skriv sedan in koden nedan så aktiveras rabatten direkt i kundvagnen.

Rabattkod:
EK9S4QWA
Gäller t.o.m. 28-11-2022

Permalänk

Lite tråkigt men åtminstone för tillfället slut på vattenkylandet för min del, gör plats i garderoben om någon behöver startkit:

https://www.sweclockers.com/marknad/221560-vattenkylning-radi...

Permalänk

Hej, skulle behöva lite tips på kylning till i9-9900kf. Har märkt att cpun går över 90c vid spelande och har bara en 120mm vattenkylare, har precis tänkt beställa en 280mm vattenkylare men märkte att den inte passar i mitt h510 chassi med mitt rtx 3070 suprim x vilket var väldigt surt då jag inte har någon aning om vad jag ska göra just nu. Har 40mm från grafik kort till där fläktarna monteras.

Finns det kanske någon smalare verision av vattenkyklare? Eller bör jag köpa en luftkylare? Tycker inte luftkylare är så snyggt men i nuläget bryr jag mig inte speciellt mycket, vill helst bara få ner temperaturerna och kunna spela igen. Isf vilken luftkylare rekommenderar ni? Har sett lite att Noctua NH-D15 ska va bra för i9-9900 men vad vet jag är inget proffs inom datorer så behöver verkligen hjälp. Undrar ni något om datorn är det bara o fråga.

Permalänk
Medlem

hjälp

har precis bytt chassi från Lian Li PC-O11 Dynamic Razer Edition till Cooler Master HAF 700. Det fungerade som de skulle i början med Cooler Master HAF 700 men nu verkar pumpen ge upp. har 2st 360mm radiatorer i toppen. och en 240mm bak till med en EK-XTOP DDC 3.2 PWM Elite var inga som helst problem innan och byggde även utanför datorn i lian Li chassi. någon som har någon ide vad de kan vara? har alltid legat runt 2500 rpm men nu ligger den på 1800 och kan inte höja.

Visa signatur

Daniel.N

Permalänk
Medlem

Det är säkert världens dummaste fråga, men finns det en 90 graders böj till soft tubing i ett ytterhörn? Alltså jag tänker att du använder dig av raka slangbitar och för att få en 90 gradersböj så använder du dig av en fitting, så som du kan göra med rör?

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7