Asus SSD-debut får specifikationer

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Men kan inte denna vara mer eller mindre "bäst inom ett visst segment"? En påkostad, och dyr, SSD utan topprestanda, ungefär som en del av grafikkorten som ni snackat om.
Känns som att det är där ni ser olika på det, kanske just för att prestandasegmenten är mer tydligt avgränsade för grafikkort.

Och implikationen blir ju i mitt tycke ungefär samma, det är oftast rätt meningslöst att pimpa en produkt i ett prestandasegment som borde vara mer "bra för priset"-orienterat.

Det som fattas är väl i så fall bäst prestanda inom det givna segmentet. Och RGB. Det finns SSD med RGB så det borde inte vara något problem för Asus att slänga på det om de nu vill kalla den Strix.

Sen blir det ju knepigt i övrigt då enda sättet att klocka en SSD är via BCLK och jag har svårt att se vad man skulle kunna göra för att kunna påverka den biten så det oftast är annat som sätter stopp där. Så då återstår ju bara att göra en produkt som pressar gränssnittet till sitt yttersta redan från fabrik och det verkar inte den här SSD'n göra.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Skillnaden är väl då att jag tycker att Strix bör betyda "bäst inom ett visst segment". Men det är en lite märklig inställning att tycka att ett Strix 3090 TI är kass för att du tycker att 3050 TI är kass. Vill minnas att du använt termenn Plebej-kort någon gång

Jag tycker inte att Strix-varumärket är kasst, är nog någon missuppfattning, men däremot är 3050 ett riktigt plebej-kort som inte borde existera som Strix-variant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det som fattas är väl i så fall bäst prestanda inom det givna segmentet. Och RGB. Det finns SSD med RGB så det borde inte vara något problem för Asus att slänga på det om de nu vill kalla den Strix.

Sen blir det ju knepigt i övrigt då enda sättet att klocka en SSD är via BCLK och jag har svårt att se vad man skulle kunna göra för att kunna påverka den biten så det oftast är annat som sätter stopp där. Så då återstår ju bara att göra en produkt som pressar gränssnittet till sitt yttersta redan från fabrik och det verkar inte den här SSD'n göra.

Så det finns isf bara ett segment per gränssnitt (och generation)? Det känns varken vettigt eller överensstämmande med verkligheten tycker jag.
Återigen så undrar jag om det är den mer flytande segmenteringen som ställer till det.

Vad gäller RGB så kommenterar jag inte utöver att det för mig är helt meningslöst och får bara dyra produkter att se billiga ut. En trend som gör mig irriterad och som jag hoppas når vägs ände så snart som möjilgt.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag tycker inte att Strix-varumärket är kasst, är nog någon missuppfattning, men däremot är 3050 ett riktigt plebej-kort som inte borde existera som Strix-variant.

Sen är det väl inte ASUS fel att grafikkorten idag kostar 66% mer än de borde göra. Men som sagt. Ställ 3050 Strix mot andra 3050-kort så är det Strix som har bäst kylare, bäst VRM etc etc, men nu är ju inte produktena i ett vakuum så jag förstår som sagt hur du tänker.

Sen är det väl också (oftast) så att går man upp ett segment och köper det billigaste xx80 kortet så får man bättre prestanda ä om man väljer det dyraste xx70 TI-kortet, så allt sådant är ju flytande och lite knepigt.

Skrivet av evil penguin:

Så det finns isf bara ett segment per gränssnitt (och generation)? Det känns varken vettigt eller överensstämmande med verkligheten tycker jag.
Återigen så undrar jag om det är den mer flytande segmenteringen som ställer till det.

Vad gäller RGB så kommenterar jag inte utöver att det för mig är helt meningslöst och får bara dyra produkter att se billiga ut. En trend som gör mig irriterad och som jag hoppas når vägs ände så snart som möjilgt.

Just vad gäller SSD's är det ju så. Har du 4 banors Gen4 så är du begränsad av gränssnittet, och det jag då menar är att ska man kalla det Strix. så ska det saturera gränssnittets fulla bandbredd vilket väl blir runt 8GB/s, och det når ju inte denna upp till

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

För SSD'n i artikeln så är vi helt överens. Då vi båda tycker att Strix-brandingen skall beteckna en topprodukt

Här har du ett par Asus prebuilt

Den ena är en ROG och den andra är en Strix, men ingen av dem verkar speciellt bra.

Skrivet av Ozzed:

Just vad gäller SSD's är det ju så. Har du 4 banors Gen4 så är du begränsad av gränssnittet, och det jag då menar är att ska man kalla det Strix. så ska det saturera gränssnittets fulla bandbredd vilket väl blir runt 8GB/s, och det når ju inte denna upp till

Om den lever upp till vad den lovar så verkar den ändå vara bland de bästa av PCI-E 4.0 M.2 SSD.
Så inom sitt segment är det väl typ en topp produkt (om den lever upp till vad den lovar).

Det är inte det mest tveksamma produkt Asus har lanserat.
Exempelvis de PC datorer i videona ovanför.
Som verkar ha PSU från Ali Express och "E-waste tangentbord" osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Här har du ett par Asus prebuilt

https://www.youtube.com/watch?v=-8IVt-S6SMU

https://www.youtube.com/watch?v=q2Qmbk8Sl68

Den ena är en ROG och den andra är en Strix, men ingen av dem verkar speciellt bra.

Om den lever upp till vad den lovar så verkar den ändå vara bland de bästa av PCI-E 4.0 M.2 SSD.
Så inom sitt segment är det väl typ en topp produkt (om den lever upp till vad den lovar).

Det är inte det mest tveksamma produkt Asus har lanserat.
Exempelvis de PC datorer i videona ovanför.
Som verkar ha PSU från Ali Express och "E-waste tangentbord" osv.

Nej, ingen verkar kunna göra vettiga prebuilds. Och att sätta ROG eller Strix på en färdigbyggd dator av ytterst tveksam kvalitet smutsar också ner varumärket. Men två fel gör ju inte ett rött

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.