Rykte: Intel Core 14000-serien kommer med ny sockel

Permalänk
Melding Plague

Rykte: Intel Core 14000-serien kommer med ny sockel

Enligt Youtube-profilen "Moore's Law is Dead" håller Intel liv vid traditionen av att behålla en sockel i två processorgenerationer, där Core 14000 uppges stödja sockel LGA 2551.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Mer eWaste to the people!
Jag är tveksam till att 8 stora kärnor och 16 små är rätt dimensionerat på en desktop. Där en fråga såklart vad man menar med små, men jag syftar på lågklockade med låg IPS. Det var inte länge sedan folk pratade om att 4 core var enouth. Och nu 16st små..

Jag tror dock inte att Intel är mindre kompetent än mig, så de har väl en plan som jag ej fattar. Observera att 16 stora och 8st små kärnor förstår jag mycket mer på.
De 16st stora är de man använder när man jobbar med tyngre saker och de 8st små är när man surfar, kollar på film, skriver rapporter etc. Sedan såklart en mellanblandning av detta, som att bara aktivera 2st stora kärnor.

*edit*
Ett problem är marknaden blir mer segmenterat. Jag besökte elgiganten idag, det var typ ultratunna laptops för hela slanten. I dessa ultratunna så är strömförbrukningen det allra viktigaste. På desktop däremot så är det mer prestanda, speciellt idag när marknaden för billiga desktop har minskas (de köper laptops istället)
Och jag tvivlar egentligen på att en design är bäst för de båda. Men det blir billigare att ha det så och då troligen också bättre.

Permalänk
Medlem

Blir intressant att se när Qualcomms M1-utmanare kommer, om det kommer ett ARM ekosystem för PC ur det, mycket som händer.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Enligt Videocardz (källa Benchlife) är det LGA1851 som kommer användas för Meteor Lake och Arrow Lake.
https://videocardz.com/newz/intel-lga-1851-socket-for-desktop...
https://benchlife.info/arrow-lake-s-and-meteor-lake-s-will-ta...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Enligt Videocardz (källa Benchlife) är det LGA1851 som kommer användas för Meteor Lake och Arrow Lake.
https://videocardz.com/newz/intel-lga-1851-socket-for-desktop...
https://benchlife.info/arrow-lake-s-and-meteor-lake-s-will-ta...

Känns ju betydligt mer sannolikt. Med 2551 pinnar känns det ju som att de bakar in styrkretsen eller någon liknande större förändring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag tror dock inte att Intel är mindre kompetent än mig, så de har väl en plan som jag ej fattar. Observera att 16 stora och 8st små kärnor förstår jag mycket mer på.
De 16st stora är de man använder när man jobbar med tyngre saker och de 8st små är när man surfar, kollar på film, skriver rapporter etc. Sedan såklart en mellanblandning av detta, som att bara aktivera 2st stora kärnor.

Du gör nog samma tankevurpa som många andra och tror att de små kärnorna bara är till för att sänka strömförbrukningen när det inte behövs så mycket processorkraft, men poängen på desktop är snarare att öka den totala prestandan.

De stora kärnorna drar så mycket ström att de ändå måste klocka ner rejält när många av dem används, så för jobb som skalar till många kärnor är det betydligt mer effektivt med massor av små energieffektivare kärnor (se t.ex. grafikkort som har tusentals "små kärnor"). Samtidigt finns det många jobb på desktop som kräver högsta möjliga enkeltrådsprestanda, så stora kärnor behövs också där.

Ryktena för Arrow Lake (2024) säger att de planerar att köra upp till 8+32, så det verkar som att Intel tänker fortsätta med 8 stora inom den närmsta framtiden i alla fall.

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av Fulci:

Enligt Videocardz (källa Benchlife) är det LGA1851 som kommer användas för Meteor Lake och Arrow Lake.
https://videocardz.com/newz/intel-lga-1851-socket-for-desktop...
https://benchlife.info/arrow-lake-s-and-meteor-lake-s-will-ta...

Bra fångat! Jag utökade artikeln med denna information

Permalänk
Datavetare
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Mer eWaste to the people!
Jag är tveksam till att 8 stora kärnor och 16 små är rätt dimensionerat på en desktop. Där en fråga såklart vad man menar med små, men jag syftar på lågklockade med låg IPS. Det var inte länge sedan folk pratade om att 4 core var enouth. Och nu 16st små..

Jag tror dock inte att Intel är mindre kompetent än mig, så de har väl en plan som jag ej fattar. Observera att 16 stora och 8st små kärnor förstår jag mycket mer på.
De 16st stora är de man använder när man jobbar med tyngre saker och de 8st små är när man surfar, kollar på film, skriver rapporter etc. Sedan såklart en mellanblandning av detta, som att bara aktivera 2st stora kärnor.

*edit*
Ett problem är marknaden blir mer segmenterat. Jag besökte elgiganten idag, det var typ ultratunna laptops för hela slanten. I dessa ultratunna så är strömförbrukningen det allra viktigaste. På desktop däremot så är det mer prestanda, speciellt idag när marknaden för billiga desktop har minskas (de köper laptops istället)
Och jag tvivlar egentligen på att en design är bäst för de båda. Men det blir billigare att ha det så och då troligen också bättre.

Det är tvärtom: när du surfar, kör MS Office, rent generellt när du jobbar med interaktiva applikation, så är än idag det optimala 1-2 st riktigt starka CPU-kärnor. Vid interaktivt arbete är låg latens kritiskt och väldigt många av dessa uppgifter skalar illa med CPU-kärnor.

De fall som typiskt skalar riktigt bra med kärnor lyfts i allt större utsträckning ut till GPGPU, men GPGPU hanterar bara en klass av parallella problem väl: de data-parallella.

Exempel på data-parallella problem är matrisberäkningar, vissa typer av simuleringar, 3D-rendering, etc. Den andra klassen är uppgifts-parallella problem, ett typexempel här är kompilering av stora projekt och läsa data från databaser.

Har man många oberoende uppgifter jobbade i ett problem som är data/uppgifts-parallellt kan man skala det till väldigt många kärnor. Optimal prestanda får man då genom att optimera perf/W, vilket fler lite långa sammare kärnor gör bättre än lite färre starkare kärnor.

Sen är inte riktigt Gracemont en "liten" kärna, den är inte i nivå med Golden Cove / Zen3 men den är ju helt i nivå med Skylake

Klicka för mer information
Visa mer

Denna är rätt talande: 8 st Gracemont kärnor har nära identisk "package-power" som 1 st Zen 2 / Golden Cove kärna, men de presterar väsentligt bättre om man har något som skalar bra över alla kärnor.

Klicka för mer information
Visa mer
Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det är tvärtom: när du surfar, kör MS Office, rent generellt när du jobbar med interaktiva applikation, så är än idag det optimala 1-2 st riktigt starka CPU-kärnor. Vid interaktivt arbete är låg latens kritiskt och väldigt många av dessa uppgifter skalar illa med CPU-kärnor.

Det är väl lite samma sak som "race to sleep" konceptet bland mobila processorer?

Och, hur ser framtiden ut för spel? Hur många kärnor ser det ut att dom kan dra nytta av?

Vilka konkreta användningsområden är det som mest kommer tjäna på en 8+16 arkitektur?

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Det är tvärtom: när du surfar, kör MS Office, rent generellt när du jobbar med interaktiva applikation, så är än idag det optimala 1-2 st riktigt starka CPU-kärnor. Vid interaktivt arbete är låg latens kritiskt och väldigt många av dessa uppgifter skalar illa med CPU-kärnor.

Interaktiva program tycker jag är ett dåligt ordval då jag räknar spel dit. Men jag förstår din poäng.
Dock är det så att för de flesta i Word, Excel, webbläsaren så är det inget som går segt. Värre är dessa f-rbaskade fläktar och sedan strömförbrukningen. Man kan i dessa program acceptera lite sämre prestanda.
-Jag vet att excel kan vara otroligt systemkrävande, men gemene person gör inget krävande där. Och Libre Office Calc är obrukbar vid större filer, men det problem som utvecklarna har skapat.

Skrivet av Yoshman:

De fall som typiskt skalar riktigt bra med kärnor lyfts i allt större utsträckning ut till GPGPU, men GPGPU hanterar bara en klass av parallella problem väl: de data-parallella.

Vilket går segt, undra om lösningar som att skicka upp materialet till molnet be en datacenter göra beräkningen och sedan få tillbaka resultatet slår igenom före? Men det beror på vilka områden man jobbar inom. https://archvision.com/have-you-tried-autodesk-cloud-renderin...

Skrivet av Yoshman:

Sen är inte riktigt Gracemont en "liten" kärna, den är inte i nivå med Golden Cove / Zen3 men den är ju helt i nivå med Skylake

Denna är rätt talande: 8 st Gracemont kärnor har nära identisk "package-power" som 1 st Zen 2 / Golden Cove kärna, men de presterar väsentligt bättre om man har något som skalar bra över alla kärnor.

Ja, framtiden får utvisa. Det handlar om att operativsystem, mjukvaror och hypervisors får optimeras för att behandla detta bra. Jag ser det lite som PS3ans Cell processor. Den är riktigt snabb med sina 8st små SPU core som man bara hade obegränsad utvecklingstid
https://www.gtplanet.net/playstation-3-cell-more-powerful-mod...

Problemet med Intels lösning är att man gör generella program och undviker hoppa på nya trender utan att se hur de fungerar i praktiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Det är väl lite samma sak som "race to sleep" konceptet bland mobila processorer?

Och, hur ser framtiden ut för spel? Hur många kärnor ser det ut att dom kan dra nytta av?

Vilka konkreta användningsområden är det som mest kommer tjäna på en 8+16 arkitektur?

Yoshman svarade rätt bra på sista frågan iallafall! Saker som som kan köras parallellt.

"Exempel på data-parallella problem är matrisberäkningar, vissa typer av simuleringar, 3D-rendering, etc. Den andra klassen är uppgifts-parallella problem, ett typexempel här är kompilering av stora projekt och läsa data från databaser."

Permalänk
Medlem

Hm, hade varit en nyhet om Intel hade hållt kvar vid sockeln, nu känns det som business as usual bara...

Visa signatur

Stationär: 7600XT - Radeon 6800 XT
Bärbar: HP Omen 15 - Ryzen 4800H, RTX 2060
Server: Define R3 - Phenom II X6 - WD 3TB Red x3, Seagate Ironwolf 3TB x3

Permalänk
Medlem

"När det gäller Core 14000-serien "Meteor Lake" menar "Moore's Law is Dead" att Intel sänker klockfrekvenserna ställt mot "Raptor Lake", men att de färska arkitekturerna "Redwood Cove" och "Crestmont" skruvar upp prestandan vid en given klockfrekvens (IPC)."

Kan detta betyda att prestandan blir bättre utan att öka effekten? Som jag förstått så har kretsarna blivit mer och mer hungriga på ström senaste generationerna?

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Observera att 16 stora och 8st små kärnor förstår jag mycket mer på.

Små kärnor ger mer "bang for buck" när man skalar MT. IPC skalar inte i närheten linjärt med transistorbudgeten. Ska du ha fler stora kärnor, då begräsnar du hur mycket transistorer du kan använda om budgeten ska vara densamma.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Interaktiva program tycker jag är ett dåligt ordval då jag räknar spel dit. Men jag förstår din poäng.
Dock är det så att för de flesta i Word, Excel, webbläsaren så är det inget som går segt. Värre är dessa f-rbaskade fläktar och sedan strömförbrukningen. Man kan i dessa program acceptera lite sämre prestanda.
-Jag vet att excel kan vara otroligt systemkrävande, men gemene person gör inget krävande där. Och Libre Office Calc är obrukbar vid större filer, men det program på utvecklarna.

Samma gäller spel! Även om spel idag kan utnyttja flera kärnor, de behöver faktiskt hyfsat med kärnor, så är en stor flaskhals ändå hur mycket man vill göra i sin spel-logik (den är tyvärr fortfarande enkeltrådad i de flesta spelmotorer, bl.a. Unreal Engine och Unity).

Det spelen blivit bra på är att i allt större utsträckning använda flera CPU-kärnor för att hantera saker som animeringar och fysik (även om fysik nog mer använder sig av SIMD, SSE/AVX på x86, än många kärnor). Så ju mer avancerad grafiken blir, ju fler kärnor kommer det gå att använda (exakt det som beskrivs av Gustavssons lag).

Sen är tyvärr rätt många program begränsad av enkeltrådprestanda idag. Word må gå snabbt i små dokument, vilket är vad de flesta sitter med. Men de gånger jag behövt jobba med dokument som är hundratals sidor blir enkeltrådprestanda rätt snabbt kritiskt!

Samma gäller många utvecklingsmiljöer. De är allt bättre på att erbjuda kontext-känslig hjälp, funktioner som i praktiken helt körs på en enda kärna. Mycket i editorer för spel är också väldigt tungt, och tyvärr skalar dessa ofta bara till en eller några enstaka kärnor (undantaget är kompilering av kod och framförallt shaders).

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Ja, framtiden får utvisa. Det handlar om att operativsystem, mjukvaror och hypervisors får optimeras för att behandla detta bra. Jag ser det lite som PS3ans Cell processor. Den är riktigt snabb med sina 8st små SPU core som man bara hade obegränsad utvecklingstid
https://www.gtplanet.net/playstation-3-cell-more-powerful-mod...

Problemet med Intels lösning är att man gör generella program och undviker hoppa på nya trender utan att se hur de fungerar i praktiken.

Skulle säga att Alder Lake, M1 och Qualcomms/Samsungs "big/little" designer är milsvid från Cell-processorn. Det vi ser med "big/little" är långt enklare att använda.

Sen har dessa tre olika strategier, framtiden får utvisa vem som valt bästa vägen.

Apple verkar haft detta i åtanke under väldigt lång tid. Redan 2009 infördes något Apple kallar "Grand Central Dispatch" i MacOS och iOS. Denna teknik gör det möjligt för applikationer att "tagga" vilket typ av service man vill ha i en viss OS-tråd. Denna information är ju väldigt värdefull för att avgöra vad som bäst läggs på respektive kärna. Apple har rätt stor skillnad i prestanda (och IPC) mellan sina två typer av kärnor, de små drar väldigt lite ström.

Intel har egentligen inte en "big/little" design. Gracemont är i praktiken ännu en "big-core" design, fast man har gjort en del designval som kraftigt ökar perf/W. Dessa designval gör också att designen inte kan klockas speciellt högt och den har inte samma "burst-kapacitet" per kärna (man får bara ut prestandan när många kärnor kan jobba samtidigt). Gracemont har helt OK SIMD-prestanda, men den är internet begränsad till 128-bit trots stöd för AVX/AVX2 (likt Zen1/Zen+).

I stället för explicit OS-stöd likt Apples GCD satsar Intel på en kombination av kisel och OS-stöd för att "automatiskt" lura ut vad respektive OS-tråd har för sig, och därmed styra vad som körs var.

Den "lilla" kärnan som ARM designat och som Qualcomm/Samsung använder är verkligen "liten". Den är i praktiken helt värdelös till att förutom rena icke-interaktiva bakgrundsuppgifter. Deras "middle core" är mer lik Apples "lilla kärna", d.v.s. klart svagare än stora kärnorna men ändå på en nivå där de ger ett relevant tillskott till "vanliga" program som skalar väl.

Dagens high-end Android-mobiler har ofta bara en enda stor kärna. I >9/10 är det helt rätt, för de latenskritiska uppgifterna skalar tyvärr ytters sällan förbi någon enstaka tråd

Intels tanke framåt verkar vara: 8 "starka" kärnor är "tillräckligt". Genom att begränsa till 8 kärnor samtidigt som socket-effekten skruvats upp en hel del får man en design där alla 8 kärnor kan köras rätt nära sin maxfrekvens. Fler än 8 strömslukande kärnor skulle inte bli vettigt (man har pushat det en del redan för att förse 8 st).

Även om AMD också väljer att skriva upp sockel-effekten kommer det inte räcka att förse 16 kärnor utan att dra ned frekvensen en hel del vid all-core last. Framtiden får utvisa om Intel eller AMD valt rätt (mycket pekar i.o.f.s. att även AMD kommer gå till en asymmetrisk CPU-design framöver). Fördelen med 8+24 är ju att de "små" kärnorna bara motsvarar ~6 stora kärnor i kisel och ~3 stora kärnor i effekt (sen kan man fråga sig hur många desktop-användare som verkligen har nytta av 32 kärnor, men finns ju andra modeller också)!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Knappast förvånande, Intel har säkert avtal med moderkortstillverkarna att dom ska försöka sälja så många moderkort per processor som möjligt. En 12100F & en 13900KS passar nog inte så bra med samma moderkort till ändå, därav segmenteringen.
Detta är konsument & miljöfientligt.
AMD är lite bättre här, men inte mycket, då man mjukvarusegmenterar istället, med alla BIOS som dom dikterar släppen på. Mindre e-skräp dock.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Oväntat 🤣

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Mer eWaste to the people!
Jag är tveksam till att 8 stora kärnor och 16 små är rätt dimensionerat på en desktop. Där en fråga såklart vad man menar med små, men jag syftar på lågklockade med låg IPS. Det var inte länge sedan folk pratade om att 4 core var enouth. Och nu 16st små..

Jag tror dock inte att Intel är mindre kompetent än mig, så de har väl en plan som jag ej fattar. Observera att 16 stora och 8st små kärnor förstår jag mycket mer på.
De 16st stora är de man använder när man jobbar med tyngre saker och de 8st små är när man surfar, kollar på film, skriver rapporter etc. Sedan såklart en mellanblandning av detta, som att bara aktivera 2st stora kärnor.

Tyckte du för 5 år sen att en Core i5 7600 var fruktansvärt långsam?
Kan man få prestanda som är någonstans runt i5 7400 - i5 7600 per kärna, fast att gå upp till 8, 16, eller ännu fler kärnor tycker jag inte att det är jätte dåligt.
Om dessa Kaby Lake motsvarigheter dessutom är de "små" kärnorna och man dessutom får 8 kraftfullare kärnor så låter det för mig som prestanda man kan klara sig långt på.

Permalänk
Medlem

Kan dom inte skapa sockel LGA 4096 och låta den leva i ett antal år så man slipper byta moderkort nästan lika ofta som CPU? 4096 möjliga ben borde kunna räcka ett tag, oavsett om processorn som sätts i där behöver dom eller ej.

Om man får tillgång till fler minneskanaler eller PCI-e banor så blir det upp till moderkortet att avgöra om det kan nyttjas, men alla har kanske inte dom behoven utan vill bara byta CPU för själva hastigheten, instruktioner eller något annat som är internt i CPU:n.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Om inte intel gör som AMD så kommer de fortsätta tappa kunder. Har man en familj med flera datorer så kan man med AMD ”återvinna” CPUn när ma uppgraderar. Här hemma har jag nu 3st Ryzen CPUer. 1700,3700 och 5800 skulle det komma en 59003D eller 5950 3D så skulle 3st ifamiljen bli glada 😃

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

-Jag vet att excel kan vara otroligt systemkrävande, men gemene person gör inget krävande där. Och Libre Office Calc är obrukbar vid större filer, men det problem som utvecklarna har skapat.

Mja, säg inte det.
Jag tycker det går jättesakta när jag håller på webscrapa hela kommuners näeinslivsregister med företagsinfo, ofta runt 15.000 rader och typ 30 kolumner, totalt nästan en halv miljon fält.

Och jag tycker inte jag är så speciell 😁

Permalänk
Skrivet av Ricerunner:

Mja, säg inte det.
Jag tycker det går jättesakta när jag håller på webscrapa hela kommuners näeinslivsregister med företagsinfo, ofta runt 15.000 rader och typ 30 kolumner, totalt nästan en halv miljon fält.

Och jag tycker inte jag är så speciell 😁

Jag har gjort excellösningar som tar timmar att köra igenom. (VBA kod) och vet allt att excel kan vara segt.
Min min poäng är att man i många fall prioriterar en tyst dator som kan vara lite slöare på denna bekostnad.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag har gjort excellösningar som tar timmar att köra igenom. (VBA kod) och vet allt att excel kan vara segt.
Min min poäng är att man i många fall prioriterar en tyst dator som kan vara lite slöare på denna bekostnad.

Fast sysslar man med sådana jobb så är det väl ändå inte helt främmande att klämma på största tornkylaren man hittar heller, om man vill ha det tyst.

Har en dark rock pro 4 och har svårt att föreställa mig att den skulle låta särskilt mycket med en 5950x istället för en 3700x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Knappast förvånande, Intel har säkert avtal med moderkortstillverkarna att dom ska försöka sälja så många moderkort per processor som möjligt. En 12100F & en 13900KS passar nog inte så bra med samma moderkort till ändå, därav segmenteringen.
Detta är konsument & miljöfientligt.
AMD är lite bättre här, men inte mycket, då man mjukvarusegmenterar istället, med alla BIOS som dom dikterar släppen på. Mindre e-skräp dock.

Menar du att datorerna slängs på deponi [vilket är olagligt i Sverige sedan länge] efter en kort tid då, eller hur blir det elektronikavfall av att CPU-sockeln ersätts i nya produkter efter ett par år? 🤔

Permalänk
Medlem

Kan förstå varför intel väljer ny sockel igen....tror de vill skrota DDR4 supporten. Släpper de en ny CPU på samma sockel så behöver den ju stödja alla DDR4 moderkort eller hantera all skit som kommer om de INTE supportar DDR4 moderkorten.
Men det är tråkigt att intel byter så ofta

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Kan förstå varför intel väljer ny sockel igen....tror de vill skrota DDR4 supporten. Släpper de en ny CPU på samma sockel så behöver den ju stödja alla DDR4 moderkort eller hantera all skit som kommer om de INTE supportar DDR4 moderkorten.
Men det är tråkigt att intel byter så ofta

Resten av teknologin och kringutrustningen utvecklas dock, vilket gör moderkortsbyte högst relevant.

De som klagar är såna här som sitter kvar med samma burk och innehåll från 2008 och tycker att den rimliga uppgraderingsvägen är att sätta i en ny CPU. De är lyckligtvis inte någon representativ del av marknaden, vilket man även ser på begagnatmarknaden där det är försvinnande ovanligt att några begagnade grejer med prylar som inte tillhör "samma generation" säljs ihop i kompletta burkar.

Bakåtsträvarna får gärna sitta och vara arga om att diskettstationen inte finns längre, men allt som innehåller en dator kommer att föråldras långt innan delen är utsliten ända tills den dag utvecklingen fullständigt stagnerar.

Om man ska säga något om miljömässigheten så är det otroligt att dagens elektronikkomponenter har fått så mycket högre kvalitet, med samma eller mindre resurser för att tillverka dem, att man i praktiken inte längre behöver oroa sig för den tekniska livslängden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Menar du att datorerna slängs på deponi [vilket är olagligt i Sverige sedan länge] efter en kort tid då, eller hur blir det elektronikavfall av att CPU-sockeln ersätts i nya produkter efter ett par år? 🤔

Jag har ingen aning om hur deponi(som du pratar om) fungerar, men det måste ju vara fler som byter bort det gamla moderkortet när det inte håller lika länge. Ponera att man byter CPU 1 gång om året, med Intel behöver man varannat år även byta moderkort, så då säljs ju 2 prollar per moderkaka, medans med AMD så kanske man köper 4 prollar per moderkaka.
På 4 år går det ju åt 4 prollar i bägge fallen, men med Intel så går det ju åt 2 moderkakor istället för en.
Köper man ny prolle vart 10:e år så spelar det ju ingen roll iofs, men hur ofta man byter beror ju kanske på hur snabb utvecklingen är.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag har ingen aning om hur deponi(som du pratar om) fungerar,

Deponi är en soptipp eller avstäljpningsplats där avfall hamnar på en hög, ofta utomhus.

Hur kan du inte veta hur det fungerar och samtidigt påstå att datorers utvecklingskurva skapar e-skräp?

Skrivet av Fenrisulvfan:

men det måste ju vara fler som byter bort det gamla moderkortet när det inte håller lika länge.

Köper alla en ny dator och kastar den gamla i soporna då, eller är det så att andrahandsmarknaden suger upp i stort sett alla saker som fortfarande är användbara?

Skrivet av Fenrisulvfan:

Ponera att man byter CPU 1 gång om året, med Intel behöver man varannat år även byta moderkort, så då säljs ju 2 prollar per moderkaka, medans med AMD så kanske man köper 4 prollar per moderkaka.
På 4 år går det ju åt 4 prollar i bägge fallen, men med Intel så går det ju åt 2 moderkakor istället för en.
Köper man ny prolle vart 10:e år så spelar det ju ingen roll iofs, men hur ofta man byter beror ju kanske på hur snabb utvecklingen är.

Ok, och delarna som en person byter ut kastas då alltså på en soptipp någonstans, eller hur blir det till avfall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Deponi är en soptipp eller avstäljpningsplats där avfall hamnar på en hög, ofta utomhus.

Hur kan du inte veta hur det fungerar och samtidigt påstå att datorers utvecklingskurva skapar e-skräp?
Köper alla en ny dator och kastar den gamla i soporna då, eller är det så att andrahandsmarknaden suger upp i stort sett alla saker som fortfarande är användbara?
Ok, och delarna som en person byter ut kastas då alltså på en soptipp någonstans, eller hur blir det till avfall?

Jag behöver inte veta vart e-skräpet tar vägen för att räkna ut att mängden ökar om fler moderkort görs av med.
Huruvida moderkort säljs vidare begagnat, återvinns eller slängs i skogen är irrelevant för mängdens storlek.
Utvecklingskurvan skapar inte mer skräp, den påverkar nog inte mängden skräp, men den påverkar ju hur ofta man känner behov av att uppgradera. Snabbare utveckling = snabbare uppgraderingsbehov.
Jag är inte intresserad av hårklyverier om det ska kallas återvinningsbart, avfall, sopor eller e-skräp.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag har gjort excellösningar som tar timmar att köra igenom. (VBA kod) och vet allt att excel kan vara segt.
Min min poäng är att man i många fall prioriterar en tyst dator som kan vara lite slöare på denna bekostnad.

Det liknar min situation för flera decennier sedan. Det var då jag insåg att jag måste lära mig programmera "på riktigt". Excel suger på det jag gissar du vill uppnå.

Det fanns flera språk som förvisso var snabba, men som inte kunde leverera begripliga tabeller och diagram på ett snabbt och effektivt sätt, på samma sätt som Excel. Sedan upptäckte jag R... Python är bra, men, har inte på långa vägar lika mycket färdigpaketerat och välstrukturerat. Wow! Sex timmars Excel sjönk för mig till en handfull sekunder. Här är tre länkar om R på Youtube där man förklarar hur man kommer igång samt genomför några enkla diagram, tabeller mm:

Vad och hur man kan använda det

Hur man importerar från Excel

Hur man exporterar till Word

Det finns långt fler, men dessa räcker kanske en bit.

Då det går att importera och exportera data från ordbehandlare, databaser, eller, kalkylark som t.ex. Excel så behöver man inte överge något som omgivningen kanske använder. Exportera till Word eller pdf går utmärkt. Det är en extremt viktig faktor!

Prova det. Du kommer inte att ångra det.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|