Anmäl dig till Roborock Challenge!

Apple avtäcker M2 och uppdaterade Macbook Air

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

Det är nog bara en Macbook Pro av senare snitt, eller?

<Uppladdad bildlänk>

Missat att de hade magsafe redan på m1 på större pro, helt klart en möjlighet... Hoppades jag såg något kul

Permalänk
Medlem

Tror ni att Apple tappar kunder pga av att de har låst in dom anställda i sin fabrik för att kringgå Covid restriktionerna ?

https://www.cnbctv18.com/business/companies/apple-supplier-fa...

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem

De priset för 256/8GB är ett automatiskt nej, annars ser de ut som en riktigt nice laptop.

Permalänk
Medlem

2022...
Ingen USB C laddanslitning...
Får de ens säljas i EU?...

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

2022...

Tunderbolt?
2st?
Kolla igen

Edit: eller har de tagit bort laddfunktionen på dessa? Låter korkat i sådanafall

Visa signatur

9800X3D | 5080 | Asus PG32UCDP

Permalänk
Medlem
Skrivet av CarlOscar:

Tunderbolt?
2st?
Kolla igen

Edit: eller har de tagit bort laddfunktionen på dessa? Låter korkat i sådanafall

Jag tittade på de bilderna som publicerades i tråden. Det jag såg (som jag tycker i alla fall), är en Apples magnet ladd kontakt. Eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Jag tittade på de bilderna som publicerades i tråden. Det jag såg (som jag tycker i alla fall), är en Apples magnet ladd kontakt. Eller?

M1 går att ladda över Thunderbolt också, alltså utöver MagSafe.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 // Macbook Pro 14" 2021 //MacbookPro M4Pro 12/16 late 2024 24GB/1TB

Permalänk
Medlem

Prisskillnaden är inte jättestor mellan M2 och M1 Pro 14" så frågan är ju vem som skulle välja Air över Pro? Skulle 100% ta en Macbook Pro för skärmens skull och hellre ta mindre intern SSD och köpa en MicroSD adapter för mer utrymme: https://www.amazon.com/dp/B012F38H9A/ref=cm_sw_r_cp_api_glt_f...

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || 2x Asus PG32UCDM 32" || Lian Li A4-H2O, Asus ROG STRIX B850-I GAMING WIFI, Asus ROG Loki SFX-L 850W, AMD 9950x3D, 64GB DDR5 6000 CL30, 4TB SN850X, NVIDIA RTX 5090 FE ||  Macbook Pro 14" M4 Pro 1TB 48GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem

Är det micro led skärm? Har inte koll på apples mambojumbo språk. Eller är det bara oklart?

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk

Det stora problemet jag tycker med Apple datorer är att det finns väldigt många som skulle vilja pröva på MacOs. Det innebär inte att de samtidigt skulle vilja köpa en dator som är extrem från normen. Där jag med extrem för normen såklart främst syftar på pris jämfört emot en helt standarddator.

Vad man prioriterar när det gäller vikt, batteritid, prestanda, funktionalitet, portar, storlek etc.
Är en helt annan fråga än om man vill ha Windows, MacOs eller Linux på ens laptop.

Jag ser Macbook lite som Microsoft Surface Book, där Microsoft Surface Booken är grym för rätt person. Men jag själv skulle aldrig köpa en sådan privat, det betyder inte alls att jag inte skulle kunna köpa en mer vanligare windows laptop privat.

Permalänk
Medlem

Fortfarande samma rimliga pristillägg för att utöka lagring och minne.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av friArsenik:

2022...

Som redan påpekats i tråden kan man även ladda via USB-C/Thunderbolt.

Men sedan handlar väl EU-lagen dels om att själva laddaren måste ha en USB-C kontakt (inte något eget ihopkok) samt att den gäller telefoner, pekplattor och handhållna spelkonsoler (d.v.s. än så länge innefattas inte bärbara datorer)?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av phlopydisk:

Är det micro led skärm? Har inte koll på apples mambojumbo språk. Eller är det bara oklart?

Tror inte det om man jämför Apples spec:ar för M2 Air med 14' Pro.
Noterade oxå endast Thunderbolt 3 stöd, inte thunderbolt 4 som 14' Pro har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Vilken Laptop är bättre som är lätt och är billigare?

Förra årets Air.
Du får högre prestanda till ett högre pris samtidigt som man höjer priserna på förra årets modeller (vilket är nytt...).

Jag är oerhört besviken att man ännu inte hoppat på 2in1-tåget, det är det enda jag saknar för att börja tänka i Apple-banor.
Hade aldrig klarat mig utan en 2in1 nu när man väl vant sig vid hur fantastiskt det är...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Den lilla prisskillnaden mellan Air M2 och Pro M1 skvallrar nog snarast om hur Pro kommer öka i pris när den får M2.
Nya Air verkar som en riktigt trevlig dator, men 21495 kr för en laptop som mest kommer användas till slösurfande (och nej, köper inte laptop med 8Gb minne och 256 GB disk 2022) är inte rimligt. Månadskostnaden blir för hög även om den håller ganska många år.

Permalänk
Medlem

M2 Air känns onödigt bra för vad den är tänkt att användas till och hamnar således i en för hög prisklass. Jag kan förstå att man kan ha 256GB lagring i baskonfigurationen då de flesta antagligen inte behöver så mycket lokal lagring. Däremot lär väl 8GB ram ändå strypa möjligheterna till att använda kraften fullt ut i M2 i många scenarion. 16 gb hade varit mycket mer rimligt sett till priset som baskonfigurationen har. Faktiskt riktigt dåliga av Apple att fortsätta ha 8GB som standard på den här prisklassen 2022.

M1 Air kändes faktiskt perfekt då man fick bra prestanda utan att priset sprang iväg. Nu säljs ju iofs M1 modellen fortfarande men den är ändå snart två år gammal och verkar dessutom ha blivit dyrare sen release? Sen är ju verkligen den svenska prissättningen mer hemsk än vanligt så det hjälper ju inte direkt.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Jag är oerhört besviken att man ännu inte hoppat på 2in1-tåget, det är det enda jag saknar för att börja tänka i Apple-banor.
Hade aldrig klarat mig utan en 2in1 nu när man väl vant sig vid hur fantastiskt det är...

Apple tycker att du ska ha en iPad Pro för det scenariot. Magic Keyboard är hur underbart som helst och ska bli intressant att se hur det blir nu med fönsterhantering och fullt stöd för extern skärm.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk

ett tangentbord som saknar inslag av pekskärmen touch bar??
Är det Google translate?

Permalänk
Skrivet av phlopydisk:

Lär inte vara Micro led , då skärmen inte kostar 50k.
Mini led har den inte heller
https://www.imore.com/macbook-air-2022-first-impressions

Permalänk
Medlem

Och det absolut största problemet från M1 är inte löst, att man är låst till endast en extern skärm om man inte vill använda tvivelaktiga tillbehör eller workarounds, va fan apple.

Permalänk
Skrivet av DUNXIII:

Och det absolut största problemet från M1 är inte löst, att man är låst till endast en extern skärm om man inte vill använda tvivelaktiga tillbehör eller workarounds, va fan apple.

Lenovo, Dell m.m lyssnar på denna kritik som vissa användare ger och tänker hur ska vi göra nu för att behålla kunderna? Jo vi gör exakt samma sak.. Detsamma gäller för övrigt att inte löda fast ramminne etc.
Det är komisk att saker som man kunde göra på sin laptop för 10år sedan ska innebära att man får fylla upp väskan med en massa idonglar. Problemet är dock inte Applespecifikt, bara att de är först och resten av tillverkarna gör samma sak.

*edit*
En lösning på problemet är att fler skärmar borde stöda usb c in, men det tar jättelång tid innan de blir vanliga på helt vanliga kontor.

Permalänk
Medlem

Tycker det är tråkigt att macbooks från 2014-2016 inte får möjligheten att uppgradera till Ventura, så nu är sista version Monterey för min macbook air 2015. Skiljer ju inte mycket mellan 2016-2017 macbooks så konstig att dom drar linjen vid 2016. inte många år kvar tills ingen intel macbook är supportad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crash:

Tycker det är tråkigt att macbooks från 2014-2016 inte får möjligheten att uppgradera till Ventura, så nu är sista version Monterey för min macbook air 2015. Skiljer ju inte mycket mellan 2016-2017 macbooks så konstig att dom drar linjen vid 2016. inte många år kvar tills ingen intel macbook är supportad.

Läste att det kan ha att göra med H.265 / HEVC hårdvarusupport saknas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Skrattretande prisssättning som alltid när det gäller Apple....

Tycker tvärtom att de rent generellt är ganska bra prissatta även om såklart det finns undantag.

Vad finns det för datorer med likande prestandan, batteritid, storlek och skärm?

Permalänk
Skrivet av spacedebree:

What? Även på Pro 13" då eller ?

Den uppdaterade modellen ser ut att ha höjts en tusenlapp den också

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Tycker tvärtom att de rent generellt är ganska bra prissatta även om såklart det finns undantag.

Vad finns det för datorer med likande prestandan, batteritid, storlek och skärm?

Men är väl det som är lite den springande punkten. Det är absolut så att de inte har några direkta konkurrenter när det kommer till prestanda, batteritid och storlek. Så frågan är om Air "ska" vara prissatt som en unik nischprodukt, eller som relativt "billig" instegsprodukt bland Apples datorer. För 16495 kr för en riktig snikkonfiguration, och 21495 kr för en vettig konfiguration, sållar nog bort de flesta "vanliga" köpare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DUNXIII:

M1 Pro/Max har stöd för fler externa skärmar, så inget problem med M1 utan med GPU-delen:
"Up to two external displays with up to 6K resolution at 60Hz at over a billion colors (M1 Pro) or
Up to three external displays with up to 6K resolution and one external display with up to 4K resolution at 60Hz at over a billion colors (M1 Max)"

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jaqob:

Den lilla prisskillnaden mellan Air M2 och Pro M1 skvallrar nog snarast om hur Pro kommer öka i pris när den får M2.
Nya Air verkar som en riktigt trevlig dator, men 21495 kr för en laptop som mest kommer användas till slösurfande (och nej, köper inte laptop med 8Gb minne och 256 GB disk 2022) är inte rimligt. Månadskostnaden blir för hög även om den håller ganska många år.

Menar du att du köper datorer på avbet? eller menar du om man slår ut det över antal månader du förväntas ha datorn?

Permalänk
Medlem

Oavsett hur trevliga dessa är, så är dom för dyra för majoriteten som eventuellt skulle vara intresserade. SÅ kul är inte Mac OS. Windows 11 må vara irriterande, men allt man behöver göra på en dator går att göra även på en Windows laptop, för mindre pengar och med mer minne och större SSD.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6000c30 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3600c18 RTX3080 Gaming OC || 3900X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400 780M 1TB 980Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Hela branschen har väl varit så ett tag nu. Skärmarna har varit tillräckligt bra sista 7-8 åren, SSD är standard, vikterna minskar med ett tiotal gram per år och batteritiden står och stampar. Den stora flaskhalsen är apan som sitter och trycker på tangenterna.

Givetvis blir allt hela tiden bättre, men det är svårt att bli riktigt exalterad för mindre förbättringar år till år. Det är först när man ser tillbaka 4-5 år som de stora skillnaderna (på gott och ont) framträder.

Batteritiden står och stampar? När Apple släppte M1 ökade batteritiden med ca 70%. Tycker batteritiden inte är vad man bör satsa på. 18-20h är lång tid utan ett eluttag.

Vad man vill se är priser som går ner. Jag tror Apple skjuter sig själva i foten här. Det är nog en del som bara inte har råd. För instegspriset borde dem skeppat 16 GB och 512 GB SSD. Nuvarande instegsspecs passar 12 995.

Min 2018 MBP 15' får hänga med till M3 Pro om dryga två år. Och den rackarn räknar jag med ska hålla mig minst 8 år.