Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon8870:

Ah hehe, lätt hänt man kikar lite på ledig tid.

Är det fel att köpa både Focal Clear MG och Hifiman Arya om man inte kan bestämma sig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Meze har jag tyvärr aldrig hört tyvärr. Måste nog drabbas av en lägenhetsbrand för att kunna motivera nya hörlurar.

Meze Audio - Rumanian supplier of first-rate headphones, such as the 99 Classics and the new top-of-the line headphone Empyrean.

Inte mycket att tveka på

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Är det fel att köpa både Focal Clear MG och Hifiman Arya om man inte kan bestämma sig?

Det är Focal som gäller i alla lägen

Visa signatur

⚙️ AMD Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | AMD ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ WLMouse BeastX Wireless
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 55G3 / 65GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av improwise:

Jag hade tagit Focal av dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallen:

Det är Focal som gäller i alla lägen

Skrivet av anon8870:

Jag hade tagit Focal av dem.

Ja, det var nog eg de jag hade bestämt mig för men verkar som Arya är rätt populära också i samma prisklass så jag börjar tveka, och vet hur det brukar sluta Funderar på om Focal Clear MG kanske är lite mer lik den Mark Levinson 5909 som jag plockade upp för några veckor sedan, som visserligen är en sluten lur men fått för mig att den kanske är lite mer lik Clearen rent ljudmässigt än Aryan.

Är det värt att lägga 3K extra för Clear MG istället för Clear MG Pro? Vad jag kunnat läsa är det exakt samma hörlur i grunden, och eventuella påstådda skillnader har mer med variation i tillverkningen att göra i den mån dom ens finns? Tillbehören verkar skilja lite men nästan till Pro-modellens fördel om jag minns rätt. Clear OG verkar inte säljas längre i Sverige vad jag kunnat se vilket gör det valet lite enklare.

Funderar även lite på om Aryan kanske kan vara lite bättre till gaming, främst då till FPS, då jag fått för mig att den är lite bättre på "staging" (vad det nu heter på svenska). Kan väl inte direkt påstå att jag är någon Pro-gamer oavsett tillbehör så knappast avgörande allt annat lika Här verkar både gamla och nya versionen säljas fortfarande och recenssionerna om vilken som är "bäst" tycks vara 50/50...

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Ja, det var nog eg de jag hade bestämt mig för men verkar som Arya är rätt populära också i samma prisklass så jag börjar tveka, och vet hur det brukar sluta Funderar på om Focal Clear MG kanske är lite mer lik den Mark Levinson 5909 som jag plockade upp för några veckor sedan, som visserligen är en sluten lur men fått för mig att den kanske är lite mer lik Clearen rent ljudmässigt än Aryan.

Är det värt att lägga 3K extra för Clear MG istället för Clear MG Pro? Vad jag kunnat läsa är det exakt samma hörlur i grunden, och eventuella påstådda skillnader har mer med variation i tillverkningen att göra i den mån dom ens finns? Tillbehören verkar skilja lite men nästan till Pro-modellens fördel om jag minns rätt. Clear OG verkar inte säljas längre i Sverige vad jag kunnat se vilket gör det valet lite enklare.

Funderar även lite på om Aryan kanske kan vara lite bättre till gaming, främst då till FPS, då jag fått för mig att den är lite bättre på "staging" (vad det nu heter på svenska). Kan väl inte direkt påstå att jag är någon Pro-gamer oavsett tillbehör så knappast avgörande allt annat lika Här verkar både gamla och nya versionen säljas fortfarande och recenssionerna om vilken som är "bäst" tycks vara 50/50...

Jag har haft båda varianterna, Clear MG Pro har faktiskt bättre bas. Nu spelar jag mest för min egen skull, men varje gång jag har en polare över och vi börjar lyssna på lite musik så går dem hem med köpsug på just dessa lurar

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallen:

Jag har haft båda varianterna, Clear MG Pro har faktiskt bättre bas. Nu spelar jag mest för min egen skull, men varje gång jag har en polare över och vi börjar lyssna på lite musik så går dem hem med köpsug på just dessa lurar

Intressant, för som jag förstått det så hävdar Focal själva ska vara helt identiska. Men det är väl rimligtvis en viss variation mellan varje tillverkat exemplar. Sen vet jag inte om dom kanske har olika ear pads?

Edit:

Efter lite ytterligare sökning så verkar det inte finnas någon som helst skillnad på Pro och icke Pro annat än designen och tillbehören.

Permalänk
Skrivet av improwise:

Nu skall jag inte peka finger. Var på demo ett tag tillbaka och fick lyssnat på Naim ihop med den Focal som kostar runt 10-12
Kommer ej ihåg modellen. I mina öron inget som direkt imponerade på mig. Då väljer jag hellre en Beyerdynamic T5/T1 eller Audio Technica ATH-AWAS
Focal i sig är inte dåligt. Jag tycker Focal låter för sterilt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Intressant, för som jag förstått det så hävdar Focal själva ska vara helt identiska. Men det är väl rimligtvis en viss variation mellan varje tillverkat exemplar. Sen vet jag inte om dom kanske har olika ear pads?

De har olika pads. Man får dessutom med ett extra par om man tar MG Pro.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallen:

De har olika pads. Man får dessutom med ett extra par om man tar MG Pro.

Är det olika pads annat än till färgen?

Permalänk
Medlem

Tro det eller ej men lyckades faktiskt hitta en recenssion för Focal Clear MG Pro som iaf till viss del handlar om gaming

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av improwise:

Tycker även hörlursvalet beror på vilken förstärkare du har eller tänker investera i. Nu har jag inte hört Arya så många gånger och har inte hört Arya Stealth men jag har Edition X som är en föregångare. Och spelat både Clear och Edition X med 20-30 olika förstärkare.

Mina Clear låter bäst på rör med utgångstrafo eller rörhybrid, Clear har även rapporterats spela bra ur OTL:er men inget jag testat. Clear är väldigt amp-picky tycker jag, skulle undvika allt THX AAA eftersom mellanregistret blir platt och dött med Clear. Kanske även undvika andra solid-state med liknande ljud som THX AAA, Topping ska ju tex låta snarlikt. Det är ingen tillfällighet att Focal demar Clear med rör.

Hifiman brukar gilla kraftfulla förstärkare men det finns undantag. Gillar mina Edition X främst från Liquid Platinum (med bättre rör, mina orginalrör var mediokra) f.n. Soundstage är lite större på mina Edition X men placering är mer exakt på Clear. Clear har även förmågan eller nackdelen att en del ljud hamnar bakom örat liksom. En del gillar inte detta. Clear upplever jag som den med bättre instrumentseparation jämfört med Edition X, men detta gissar jag har förbättrats med Arya.
Clear har mer slam och dynamik, kan bli för mycket för öronen om man spelar fps med mycket gunshots.
Grymma hörlurar båda två med rätt matching av förstärkare.

Är det Arya eller Arya Stealth du funderar på?

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X/Arya Stealth, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Fidelio X2, B&W P7, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Fyndjägare

Hifiman Ananda inbyte 5500kr
1 års garanti.
Gamla icke Stealth version.

https://rcljudbild.se/butik/fynd/hifiman-ananda-2/

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X/Arya Stealth, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Fidelio X2, B&W P7, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Tycker även hörlursvalet beror på vilken förstärkare du har eller tänker investera i. Nu har jag inte hört Arya så många gånger och har inte hört Arya Stealth men jag har Edition X som är en föregångare. Och spelat både Clear och Edition X med 20-30 olika förstärkare.

Mina Clear låter bäst på rör med utgångstrafo eller rörhybrid, Clear har även rapporterats spela bra ut OTL:er men inget jag testat. Clear är väldigt amp-picky tycker jag, skulle undvika allt THX AAA eftersom mellanregistret blir platt och dött med Clear. Kanske även undvika andra solid-state med liknande ljud som THX AAA, Topping ska ju tex låta snarlikt. Det är ingen tillfällighet att Focal demar Clear med rör.

Hifiman brukar gilla kraftfulla förstärkare men det finns undantag. Gillar mina Edition X främst från Liquid Platinum (med bättre rör) f.n. Soundstage är lite större på mina Edition X men placering är mer exakt på Clear. Clear har även förmågan eller nackdelen att en del ljud hamnar bakom örat liksom. En del gillar inte detta. Clear upplever jag som den med bättre instrumentseparation jämfört med Edition X, men detta gissar jag har förbättrats med Arya.
Clear har mer slam och dynamik, kan bli för mycket för öronen om man spelar fps med mycket gunshots.
Grymma hörlurar båda två med rätt matching av förstärkare.

Kan relatera gott till Focal Elear även om den samlar damm sedan länge. Varken lyssnat på Clear eller Arya men generellt tycker jag väl inte magneplanar är så där väldigt bra på just imaging eller ljudbild eller vad annan audiofilterm jag kan reta vissa här med Att positionera ljud lyckas jag alltid bättre med dynamiska drivare versus de magneplanarlurar jag testat. Kör the hunter classic och sniper elite 4 nu främst där man gärna vill ha bra positionering. Sniper Elite 4 stödjer till och med binaural med väldigt god effekt på ultrasone pro 900 jag testar för tillfället. DCA Ether C Flow vinner på knock gällande ljudkvalitet men den ligger ändå efter trots jag aldrig hört en magneplanar med bättre ljudbild. En bra bit efter. Jag är rätt säker att jag kan gå och hämta exakt alla mina dynamiska lurar och de kommer alla prestera bättre än ether C flow på just den punkten.

Bäst i test enligt Babben är helt klart Sennheiser HD 800 av de jag testat

Men nu är inte ljudbild allt och när man inte de facto behöver veta exakt var ljuden kommer ifrån så är det inget jag direkt tänker på med ananda eller ether c flow ex Så jag skulle inte värdera den biten för högt om du inte är extremt kompetitiv men då kan man ju gå för någon riktigt billiga gaminglurar iof.

Focal Elear tycker jag har förbluffande snäv ljudbild för att va öppen och så pass fullsize de är ändå. Nu är de ju rejält vinklade men tycker ändå de borde kunna lira vidare men på rör är den absolut mycket bra på alla sätt och vis

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Tack för en bra sammanställning.

Ang. din fråga så vet jag ärligt talat inte, har egentligen inte nog intresse för detta att sätta mig in i alla detaljer, men samtidigt en vilja av att förbättra ljudet (vad det nu än innebär) och tyvärr råd att köpa mer än jag förmodligen borde och letar därför efter någon end game lösning

Problemet är väl bara att här verkar det inte riktigt finnas någon sådan, då upplevelsen av vad som är bra inom ljud känns klart mer subjektiv än inom bild, som jag väl normalt är mer inne på. Det är dessutom summan av väldigt många olika delar. Överlag påminner det lite om tiden när man körde projektor, där jag förmodligen la minst lika mycket tid på att försöka förbättra upplevelsen som att faktiskt ta del av den.

Här måste jag överlag säga att livet onekligen blir lite enklare med aktiva lösningar, dvs hörlurar med inbyggd DAC och även ANC, vilket jag lärt mig inte alls bara handlar om att ta bort oönskat ljud utan även att optimera önskat ljud (eller iaf det som brukar kallas bara för ANC). Att bara ha en USB-C sladd rakt in i hörluren som i sin tur har en, får man anta, optimerad DAC osv för dess konstruktion, har helt klart många fördelar. Och för all del en del nackdelar

För egen del skulle jag gärna se fler high end hörlurar med "aktiva lösningar". Ska dock erkänna att jag inte riktigt vet vilka kompromisser man måste göra för det med allt ifrån DAC:ar med väldigt lite utrymme och tungdrivna lurar som kräver mer kraft än vad man kan få ut via USB-C/inbyggt batteri osv. Även tanken med en aktiv "feedback mechanism" som optimerar det faktiska ljudet för den faktiska lyssnaren i den faktiska situationen är klart intressant, åtminstone för oss som egentligen bara vill ha bättre ljud men samtidigt kanske inte har intresset att bli experter på hur det sker. T.ex. bara en sådan sak som hur väl hörlurarna sitter på en viss persons huvud/öron måste rimligtvis i praktiken ha klart större inverkan än många andra saker. Om en 12-årig tjej med litet huvud provar samma hörlurar som en 55 årig man med helskägg med stort huvud borde det rimligtvis ha rätt stor inverkan även om hörlurarna i sig är desamma, även borträknat att 12-åringen förmodligen har en klart bättre hörsel.

Sorry för en lång rant som eg till stora delar inte alls har något att göra med den fråga jag citerade

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av improwise:

Problemet är väl bara att här verkar det inte riktigt finnas någon sådan, då upplevelsen av vad som är bra inom ljud känns klart mer subjektiv än inom bild, som jag väl normalt är mer inne på.

Ja, alla hör vi och gillar olika. Men för mig är det även tjusningen. Jag köper, långtestar och behåller det jag gillar. Resten säljer jag vidare.

Så här tänker jag:
1. Hitta hörlurar som du gillar för dina användningsområden (musiksmak, spel, film, öppen/sluten konstruktion etc) och som har en passform som passar ditt huvud och sitter bekvämt under långa stunder inkl eventuella glasögon. Enda sättet att verkligen veta är att testa och lyssna själv. Försök ta reda på vad du uppskattar för egenskaper ex soundstage, klang, baskvantitet/baskvalitet, 3-dimensionalitet, positionering, instrumentseparation, dynamik samt alla andra hifi-floskler

2. Ta reda på om hörlurarna anses spela bättre med bra förstärkning eller om dom låter bra ur vadsomhelst. Leta efter rekommendationer på specifika förstärkare till den hörluren du gillar, omdömen utöver "ja den orkar driva tillräckligt högt". Testa hörluren med olika förstärkare. Upplever du liten till ingen skillnad, vänta med dyrt förstärkarköp tills du är inlyssnad på hörlurarna. Börja gärna med en billigare DAC/AMP istället eller spela direkt från hörlursutgång, ljudkort eller vad du nu har för källa. Eventuellt kommer du märka skillnader senare när du "kan" hörluren. Iom att förstärkare kan förbättra vissa egenskaper beroende på hörlur, så kan det vara bättre att lyssna in sig för att sedan komma underfund med vad man vill förbättra, exempelvis:
- jag vill att allt ska låta supercleant och basen ska vara stenhård -> leta upp en lämplig solidstate
- jag vill få ett så naturligt, 3-dimensionellt mellanregister som möjligt med tyngd i instrumenten -> börja testa rör

3. DAC:en gör skillnad den med men jag tycker det är svårare att höra skillnad där. Därav tycker jag hörlur-förstärkare-DAC i prio-ordning. Men inget fel heller att köpa en HD650 och sedan fläska på med flera ggr dyrare rörhäck med NOS rör och en finare DAC. Huvudsaken man är nöjd själv.

4. Överkursen är väl sen att utforska bitperfect playback, koppla ur alla switchande nätagg, släcka alla lampor och allt annat man kan hitta på tills sambon ringer psyket.

Ovan är ingen universiell filosofi. En del går all in på mätningar från diverse sajter, köper baserat på det och är supernöjda.

Gällande aktiva hörlurar så blir dom ofta tyngre, eventuella batterier slits och hörluren får en begränsad livslängd, de modeller som finns hittills är väl inte i nivå med de bästa fullt analoga hörlurarna. Tillverkarna älskar förstås den begränsade livslängden.

Visa signatur

Permalänk
Snusfri

Så, vilka är de "bästa" trådlösa over-ear lurarna?

De skall användas primärt till gaming, mic kan jag mer än gärna vara utan då jag aldrig spelar MP.

Runt 2 loppor är maxpris hade jag tänkt mig.

Kikat på bla Philips Fidelio L3 samt Sennheiser Momentum 3 Wireless.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Ja, alla hör vi och gillar olika. Men för mig är det även tjusningen. Jag köper, långtestar och behåller det jag gillar. Resten säljer jag vidare.

Så här tänker jag:
1. Hitta hörlurar som du gillar för dina användningsområden (musiksmak, spel, film, öppen/sluten konstruktion etc) och som har en passform som passar ditt huvud och sitter bekvämt under långa stunder inkl eventuella glasögon. Enda sättet att verkligen veta är att testa och lyssna själv. Försök ta reda på vad du uppskattar för egenskaper ex soundstage, klang, baskvantitet/baskvalitet, 3-dimensionalitet, positionering, instrumentseparation, dynamik samt alla andra hifi-floskler

2. Ta reda på om hörlurarna anses spela bättre med bra förstärkning eller om dom låter bra ur vadsomhelst. Leta efter rekommendationer på specifika förstärkare till den hörluren du gillar, omdömen utöver "ja den orkar driva tillräckligt högt". Testa hörluren med olika förstärkare. Upplever du liten till ingen skillnad, vänta med dyrt förstärkarköp tills du är inlyssnad på hörlurarna. Börja gärna med en billigare DAC/AMP istället eller spela direkt från hörlursutgång, ljudkort eller vad du nu har för källa. Eventuellt kommer du märka skillnader senare när du "kan" hörluren. Iom att förstärkare kan förbättra vissa egenskaper beroende på hörlur, så kan det vara bättre att lyssna in sig för att sedan komma underfund med vad man vill förbättra, exempelvis:
- jag vill att allt ska låta supercleant och basen ska vara stenhård -> leta upp en lämplig solidstate
- jag vill få ett så naturligt, 3-dimensionellt mellanregister som möjligt med tyngd i instrumenten -> börja testa rör

3. DAC:en gör skillnad den med men jag tycker det är svårare att höra skillnad där. Därav tycker jag hörlur-förstärkare-DAC i prio-ordning. Men inget fel heller att köpa en HD650 och sedan fläska på med flera ggr dyrare rörhäck med NOS rör och en finare DAC. Huvudsaken man är nöjd själv.

4. Överkursen är väl sen att utforska bitperfect playback, koppla ur alla switchande nätagg, släcka alla lampor och allt annat man kan hitta på tills sambon ringer psyket.

Ovan är ingen universiell filosofi. En del går all in på mätningar från diverse sajter, köper baserat på det och är supernöjda.

Gällande aktiva hörlurar så blir dom ofta tyngre, eventuella batterier slits och hörluren får en begränsad livslängd, de modeller som finns hittills är väl inte i nivå med de bästa fullt analoga hörlurarna. Tillverkarna älskar förstås den begränsade livslängden.

Jag är orolig att om jag försöker mig på det där så kommer det gå från en dyr hobby till en väldigt dyr hobby då jag absolut har alla som krävs för att fastna i ett beroende även där - rakt ner i kaninhålet som dom väl säger på utrikiska

Om man tar bort batterierna, som väl inte måste finnas där för att det ska vara en aktiv hörlur, så borde väl skillnaden i vikt vara rätt marginell? Antar att typ en inbyggd DAC knappast kan väga så mycket. Just det är väl vad som gör ML 5909 lite intressant, då det är noterbart högre kvalite och bättre ljud än typ de vanliga trådlösa ANC lurarna. Sen finns det så klart analoga lurar som är något bättre och väldigt mycket dyrare än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Så, vilka är de "bästa" trådlösa over-ear lurarna?

De skall användas primärt till gaming, mic kan jag mer än gärna vara utan då jag aldrig spelar MP.

Runt 2 loppor är maxpris hade jag tänkt mig.

Kikat på bla Philips Fidelio L3 samt Sennheiser Momentum 3 Wireless.

Är latens ett problem? Isf faller väl många BT lurar bort och då återstår väl bara 2,4 Ghz lurar med dongel vad jag vet, men om det finns några sådana under 2K är jag tveksam till. Sen måste du väl då ha BT på din gamingdator, alternativt köra med dongel av något slag.

För egen del blir jag mer och mer tveksam till om man verkligen måste ha mikrofonen på hörluren om man inte typ spelar MP många timmar varje dag seriöst. Numera har väl rätt många en setup där man har en webcam med inbyggd mikrofon som borde fungera rätt bra utan att man på samma sätt måste göra tradeoff med ljudet som de flesta gaming headset innebär. Ljudkvaliten blir så klart inte 100% men om det är bra nog för typ ett två timmars zoom möte tänker jag att det borde vara nog bra för att skrika "Ya ne govoryu po-russki" i CS GO

Annars vidhåller jag att SteelSeries Artic Pro Wireless (Nova Pro i den nya versionen) är det bästa trådlösa gamingheadset som finns, men det spränger din budget rätt rejält.

Permalänk
Medlem

Vad är det smidigaste sättet att, med ljud från en PC, växla mellan hörlurar/högtalare utan att behöva växla ljudutgång i Windows? Har DAC/AMP för hörlurar normalt några utgångar annat än till hörlurarna? Had väl tänkt mig aktiva högtalare för skrivbordet så drivningen i sig bör inte vara något problem. Har varit lite ute ur hela "Hifi-världen" rätt länge nu...på den tiden löste man det hela genom att plugga in/ur hörlurarna så styrdes ljudet om automatiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Vad är det smidigaste sättet att, med ljud från en PC, växla mellan hörlurar/högtalare utan att behöva växla ljudutgång i Windows? Har DAC/AMP för hörlurar normalt några utgångar annat än till hörlurarna? Had väl tänkt mig aktiva högtalare för skrivbordet så drivningen i sig bör inte vara något problem. Har varit lite ute ur hela "Hifi-världen" rätt länge nu...på den tiden löste man det hela genom att plugga in/ur hörlurarna så styrdes ljudet om automatiskt.

Har lite svårt att testa då jag inte har någon aktiv högtalare att prova med, men en PCM2704 borde skicka ut ljudsignalen genom utgångarna samtidigt så då borde det bara vara att stänga av högtalaren när man inte vill ha ljud genom dem.

OBS, om någon vet med säkerhet så rätta mig gärna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Har lite svårt att testa då jag inte har någon aktiv högtalare att prova med, men en PCM2704 borde skicka ut ljudsignalen genom utgångarna samtidigt så då borde det bara vara att stänga av högtalaren när man inte vill ha ljud genom dem.

OBS, om någon vet med säkerhet så rätta mig gärna.

En aktiv högtalare borde väl egentligen inte skilja sig så mycket i detta fall annat än att de då inte behöver någon amp för drivningen (eller snarare ingen extern då). Man vill ju gärna slippa ha någon förstärkare modell större på skrivbordet

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av improwise:

Att du matar ut ljudet till samma dac och växlar ljudet analogt efter dacen i nån typ av försteg så att du även får tillgång till en analog volymkontroll så att du alltid kan ha full signalnivå genom dacen så att den presterar optimalt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

En aktiv högtalare borde väl egentligen inte skilja sig så mycket i detta fall annat än att de då inte behöver någon amp för drivningen (eller snarare ingen extern då). Man vill ju gärna slippa ha någon förstärkare modell större på skrivbordet

Ok, var kanske otydlig, Jag har inte två olika ljudenheter tillgängliga att försöka ta ljud genom samtidigt, så jag kan inte kolla hur väl det fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Att du matar ut ljudet till samma dac och växlar ljudet analogt efter dacen i nån typ av försteg så att du även får tillgång till en analog volymkontroll så att du alltid kan ha full signalnivå genom dacen så att den presterar optimalt.

Hade nog dock tänk mig någon DAC + AMP i samma låda för att slippa onödigt mkt på/vid skrivbordet, med aktiva högtalare lär man väl även få volymkontroll osv på dessa så det enbart behöva signal?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Har DAC/AMP för hörlurar normalt några utgångar annat än till hörlurarna? Had väl tänkt mig aktiva högtalare för skrivbordet så drivningen i sig bör inte vara något problem.

Ja.

Jag har två hörlursförstärkare, en solid state (Schiit Magni 3+) och en med rör (Xduoo TA-26) och båda har utgångar på baksidan för aktiva högtalare via RCA. De fungerar lite olika, dock. På TA-26 så är både hörlursutgången och högtalarna aktiva samtidigt, så jag behöver stänga av högtalarna med knapp om jag vill lyssna via hörlurar. På Schiiten så kopplas högtalarutgången förbi när en hörlurskontakt är inkopplad.

Så kika på hur de hanterar den biten om det är viktigt för dig.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av improwise:

Jag är orolig att om jag försöker mig på det där så kommer det gå från en dyr hobby till en väldigt dyr hobby då jag absolut har alla som krävs för att fastna i ett beroende även där - rakt ner i kaninhålet som dom väl säger på utrikiska

Om man tar bort batterierna, som väl inte måste finnas där för att det ska vara en aktiv hörlur, så borde väl skillnaden i vikt vara rätt marginell? Antar att typ en inbyggd DAC knappast kan väga så mycket. Just det är väl vad som gör ML 5909 lite intressant, då det är noterbart högre kvalite och bättre ljud än typ de vanliga trådlösa ANC lurarna. Sen finns det så klart analoga lurar som är något bättre och väldigt mycket dyrare än så.

Behöver inte bli dyrt om man har lite tålamod och testar sig fram. Men sen kan ju även ens ljudideal ändras under tidens gång, jag lyssnar och prioriterar annorlunda idag än för 15 år sen när jag började seriöst med hörlurar.

DAC och hörlursförstärkare kan göras väldigt små ex alla dongle-dacar men sen tar strömförsörjningen lite plats också. Problemet med alla trådlösa hittills är i mitt tycke att de implementerade Bluetooth codecsen fortfarande är lossy och samplar om och förstör signalen. Qualcomm släppte aptX Lossless (max 44.1kHz, 16-bit) i höstas men det finns inga hörlurar som stöder det ännu. Nu har jag inte hört just ML5909 men iom att den stöder LDAC (tror jag) som bäst så är det inte lossless eller bitperfect playback.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av improwise:

Hade nog dock tänk mig någon DAC + AMP i samma låda för att slippa onödigt mkt på/vid skrivbordet, med aktiva högtalare lär man väl även få volymkontroll osv på dessa så det enbart behöva signal?

De flesta bra aktiva högtalare (närfältsmonitorer) har inte någon volymkontroll utan sånt brukar bara finnas på modeller med sämre ljud. Dessutom är det ofta ganska bökigt att ha volym på högtalarna för det är nått man vill ha bättre placerat och ska man bygga en fjärrkontrollerad volym som är riktigt bra så står den för en ganska stor andel av högtalarnas pris i de lägre prisklasserna säkerligen 25% av hela kostnaden om det ska vara en bra volymkontroll i en enklare högtalare.
Det blir ju också svårt att få det att funka med hörlurar om man har volymen i högtalaren för då behöver man bygga hörlursförstärkare i högtalarna och de flesta kommer inte att använda den och inte heller vilja betala för den.

Det finns också monitorkontrollers som integrerar det mesta/allt i en och samma enhet
https://www.thomann.de/se/studio_monitorcontroller.html

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Ja.

Jag har två hörlursförstärkare, en solid state (Schiit Magni 3+) och en med rör (Xduoo TA-26) och båda har utgångar på baksidan för aktiva högtalare via RCA. De fungerar lite olika, dock. På TA-26 så är både hörlursutgången och högtalarna aktiva samtidigt, så jag behöver stänga av högtalarna med knapp om jag vill lyssna via hörlurar. På Schiiten så kopplas högtalarutgången förbi när en hörlurskontakt är inkopplad.

Så kika på hur de hanterar den biten om det är viktigt för dig.

Xduoo TA-26 tycker jag ser ut som en fritös och är nog inget jag skulle vilja ha inom synhåll, men smaken är väl som baken

Har funnit mig mer och mer fundera på att köpa en "iFi Audio NEO iDSD Performance Edition" eller till och med i vissa stunder den ännu dyrare "iFi Audio Pro iDSD Signature" som båda verkar vara "allt i ett" lösningar, den senare några klasser upp och som jag förstått det även med en AMP som kan driva det mesta utom det mest tungdrivna. Vill gärna slippa allt för många olika lådor på skrivbordet och sladdar mellan dom, kompabilitetsproblem etc. Rätt ner i kaninhålet var det visst...

Ska läsa på lite mer kring detaljerna, att det går att lösa tvivlar jag inte på, det är mer smidigheten i det hela som gärna ska slå att bara byta ljudkälla i Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

De flesta bra aktiva högtalare (närfältsmonitorer) har inte någon volymkontroll utan sånt brukar bara finnas på modeller med sämre ljud. Dessutom är det ofta ganska bökigt att ha volym på högtalarna för det är nått man vill ha bättre placerat och ska man bygga en fjärrkontrollerad volym som är riktigt bra så står den för en ganska stor andel av högtalarnas pris i de lägre prisklasserna säkerligen 25% av hela kostnaden om det ska vara en bra volymkontroll i en enklare högtalare.
Det blir ju också svårt att få det att funka med hörlurar om man har volymen i högtalaren för då behöver man bygga hörlursförstärkare i högtalarna och de flesta kommer inte att använda den och inte heller vilja betala för den.

Det finns också monitorkontrollers som integrerar det mesta/allt i en och samma enhet
https://www.thomann.de/se/studio_monitorcontroller.html

Jo, har väl tänkte lite på detta också. Att, när man sitter vi datorn, ändra volymen via snabbtangenterna på tangentbordet är väl svårslaget i smidighet. Kanske det då totalt sett är enklare att bara definiera några makron för att byta ljudutgång och därmed slippa beroendet mellan dom.

Att hitta bra aktiva högtalare för "near field" verkar inte vara det lättaste, även om man är beredd att betala lite. Dels ska dom väl inte vara allt för kinkiga med placering (basport nära vägg osv) och dels ska de väl gärna inte vara allt för stora. Gjorde lite research tidigare och kom fram till att Edifier något överraskande verkade stå sig rätt bra mot alternativen, i synnerhet de med basporten på framsidan. Sen finns det så klart högtalare som i sig är väldigt mycket bättre, men det innebär inte nödvändigtvis att dom är bättre för detta ändamål. Av olika skäl vill man inte alltid köra med hörlurar, iaf tycker jag det är lite onödigt när man t.ex. lyssnar på pratradio osv. Kollade lite på Klipsch The Fives men det verkade råda lite delade meningar om hur väl dom fungerade för near field, men annars tyckte träffade dom rätt i mycket som jag gillar, möjligtvis lite stora men det är väl alltid en tradeoff mellan storlek och ljudkvalité.