Permalänk
Medlem

Oj! Många wows har det blivit!

Sierra spelen - Så detaljrikt och genomarbetat jämfört med 8 bitars spelen på NES och c64

Doom - Helt sjukt imponerande 1993

Voodoo2 på allt i början! Bara 16bits färgdjup va helt sjukt. Quake2!

Wing Commander spelen.

Black & white - vilket spel (då)!

Gta3

Far cry (1) - man kan fortfarande se varför om man inte är petig.

Sen blev det mindre wowupplevelser…

Men Metro 2033 kändes jävligt nära.

Och resident evil village gjorde det igen.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Jag va helt färsk på PC spelande och jag upptäckte att motion-blur va det som var ”felet” med min smetiga upplevelse i Crysis. Trodde jag behövde ett nytt grafikkort 😂

Känslan när jag bockade av det var amazeballz

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem

Final Fantasy VII håller fortfarande sjukt hög klass för min del.
Heavy Rain var sjukt välgjort och annorlunda spelstil, kul med alternativa slut beroende på vad man väljer och hur man spelar.
World of warcraft, metaverse före sin tid typ. När man såg och sprang i Elwynn Forest för första gången. Sen mjölkade jag ur det vid Lich King och det blev alldeles för lätt efter det med följande expansioner.
Quake 3 Arena - kan lätt säga att CS 1.5 och 1.6 kändes sådär lagom långsamt efter man lirar det med polarna.
Game Boy och fantastiska ypperliga Game Boy Color! Wow!
Finns många fler spel men dessa var de jag spontant kom på.

Edit: Najs tråd

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Utan inbördes ranking:

NES: SMB3, otroligt vad de lyckades pressa ur den enkla konsolen

SNES: A link to the Past och Super Metroid. Vilken stämning som världen och musiken gjorde

PC: Blev introducerad av en vän till Warcraft 2. Vilken upplevelse från en som bara spelet konsol innan! Startade en livslång kärlek till RTS även om det inte finns någon kärlek för genren längre så är väl 20+ åriga Warcraft 3 toppen än idag

World of Warcraft: Att springa från Gnome start-området upp mot Ironforge för första gången... magiskt. Samma med Stormwind etc. Fanns så mycket att utforska inklusive de "stängda" områden som Mount Hyjal & Caverns of Time i vanilla.

Permalänk
Medlem

Det första som poppar upp i huvudet är ju helt klart öppningen av TBC portalen när man var 16 år gammal, hypen för ett spel har nog aldrig nått dom nivåerna efter det..

Permalänk
Medlem

Första gången man lirade igenom Deus Ex. Det kanske inte är den där plötsliga plot twisten som eftersöks här, men den gradvisa uppbyggnaden från mjukstart första dagen på nya jobbet till de enormt stora skeenden det slutar i, var helt magisk.

Om man nu ändå ska välja ett ögonblick, så är det nog när brorsan föreslår att terroristerna ändå inte är helt ute och cyklar. Därifrån tar storyn fart på riktigt, och blir något långt utöver vad man förväntat sig

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Många som skriver att de gick från modem till 10Mbps bredband. Var detta inte ett onormalt stort kliv? Själv gick jag från uppringt modem till ADSL 256kbps. Det var iofs ett fantastiskt kliv det med.

Jag bodde i norra värmland och vi gick från 56k till ADSL. Jag betalade familjen 1500kr om jag kommer ihåg rätt för att vi skulle gå på 8mb istället för 2mb.

Permalänk
Medlem

Spelade Ocarina of Time på N64 hos en kompis, vi sprang runt i Kokiri Forrest i timmar.

När man var tonåring och spelade Half-Life. Gick från att ha spelat software graphics till OpenGL med ett Voodoo 3. God damn! Så snyggt, och vilket flyt!

World of Warcraft. Min första karaktär var en Night Elf Hunter. Det var kul att springa runt och döda djur och levla, sen göra lite quests. Darnassus och Auction House var en upplevelse. Men det kändes först stort på riktigt när man tog båten till Auberdine!
Jag testade på att fiska, och en vänlig medspelare gjorde mig sällskap där vi stod och pratade fiske i 30 min.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Spelade Ocarina of Time på N64 hos en kompis, vi sprang runt i Kokiri Forrest i timmar.

När man var tonåring och spelade Half-Life. Gick från att ha spelat software graphics till OpenGL med ett Voodoo 3. God damn! Så snyggt, och vilket flyt!

World of Warcraft. Min första karaktär var en Night Elf Hunter. Det var kul att springa runt och döda djur och levla, sen göra lite quests. Darnassus och Auction House var en upplevelse. Men det kändes först stort på riktigt när man tog båten till Auberdine!
Jag testade på att fiska, och en vänlig medspelare gjorde mig sällskap där vi stod och pratade fiske i 30 min.

Haha, ja, det gjorde jag också. Hajade aldrig att det var musiken man skulle lyssna på, men upptäckte till sist att det också fanns extremt subtila skillnader i det svarta mellan rätt och fel väg

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

World of Warcraft: Att springa från Gnome start-området upp mot Ironforge för första gången... magiskt. Samma med Stormwind etc. Fanns så mycket att utforska inklusive de "stängda" områden som Mount Hyjal & Caverns of Time i vanilla.

Åren då jag spelade World of Warcraft var och kommer alltid att vara mina bästa spelminnen.
Så många wow-upplevelser och fantastiska timmar med vänner.

Permalänk

Enda gången jag fått riktig ståpäls i ett spel måste vara när man klarade Blade runner och fick höra Vangelis... Fast efter lite googlande hade spelet inte rättigheterna till musiken.. endast vad spelmusikern/kompositören kunde komma ihåg med örat..
Men vill minnas att det var sjukt likt orginalet.

Permalänk

ACE +4 på Commodore PLUS/4. Det grundlade en djupgående kärlek till flygsimulatorer i mig. Och samplat ljud i realtid i ett spel på en hemdator!
Defender of the Crown på Amiga. Kan datorgrafik verkligen komma så här nära verkligheten?
Prince of Persia. Animationsjobbet!
Chuck Yeager's Air Combat. Så detaljerade destruktionsmodeller, och så realistisk flygning!
Doom. Ljuseffekterna! AI:t! Tre dimensioner!
Need For Speed. Bilar som uppförde sig som att de hade bakhjulsdrift! Ljudet! Handbroms!
TombRaider. När man kommer ut i dalgången i Sydamerika och blir attackerad av två raptors och man sedan ser marken skaka och VET att det kommer en T-Rex redan innan man sett den.
GLQuake efter att jag köpt mitt Voodoo 1. Dimma. Spegeleffekter. Grymt snyggt!

Permalänk
Medlem

Jösses vilken respons! kul!! Hoppades på ett par svar så man kunde minnas lite fler guldkorn. men detta är ju magiskt kul att läsa. Keep em coming!

Visa signatur

ASUS TUF GAMING Z690-PLUS WIFI D4 |i7 12700K | Kingston Fury 32GB DDR4 3600MHz
Gigabyte RTX 3080ti gaming oc |EK-AIO 360 | Seasonic Focus plus 750W |
Samsung 970 EVO m.2 1TB | Samsung SSD EVO 860 1TB | Fractal Design R6 | Logitech G15 Keyboard | Sennheiser PC 350|

Permalänk
Medlem

Håller helt klart med angående Voodoo 2 och Quake 2 det var riktigt coolt när det begav sig.

Final Fantasy VII till Playstation filmsekvensena när man kallade in summons, upplevde dem som riktigt snyggt.

När jag köpte ett Nintendo 64 och fick det hem levererat och fick starta upp Mario 64, det var en speciell känsla.

Sen får det bli Crysis och dess fysik då man kunde gå bananas och skjuta sönder de mesta, och ej att förglömma bygga torn av tunnor.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Minns att jag svängde förbi vårt lokala köpcenter runt 2001-2002. Ville egentligen inte åka dit men föräldrarna skulle köpa något. Steg in på Siba-huset och lämnade föräldrarna för att gå till spelhörnan.

Där ser jag några äldre barn som spelade Metal Gear Solid 2 demot (!) man fick med Zone of the Enders. Det var i början när Snake är på båten i regnet. Hade hört att spelet var snyggt men herrejävlar... Glömmer aldrig den känslan. "Det blir inte bättre än såhär" tänkte man. Hade nästan rätt.

Permalänk

Max payne. Jag va väl sådär 11-12 år. Det va de coolaste jag varit med om när man kunde slänga sig i slow-motion och skjuta skurkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av haraldgranqvist:

Max payne. Jag va väl sådär 11-12 år. Det va de coolaste jag varit med om när man kunde slänga sig i slow-motion och skjuta skurkar.

Samma här, riktigt coolt. Annars är det första gången man satte i sitt voodoo kort och jäklar vilket flyt de blev på allting direkt för att inte tala om hur mycket bättre det såg ut.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Omvänd AHA...

Man minns gamla spel som typ fotorealistiska. FF7, ja typ hela Playststion 1 eran. Sen när man tittar tillbaka på det nu så blir det lite "hur kunde jag tycka att 4 block såg it som en riktig gubbe"?

Men sen har jag ett spel dom jag tycker sticker ut gör din tid. Donkey Kong 2 till snes. Bakgrunderna är ju riktigt bra gjorda!

Permalänk

Lite off topic, men WTF?

,

Permalänk
Medlem

kanske låter löjligt men något som kändes otroligt tufft för mig var när jag spelade half life alyx i VR, hade kommit fram till någon dörr där det kom ljud och lyste från dörrspringorna och jag kom på mig själv med att naturligt ha sjunkit ner till golvet för att titta under dörren, det gick

en helt annan nivå av inlevelse

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk

Fallout: New Vegas
Framförallt en scen där man lyckas ta sig in för att döda en viktig karaktär

Mr House, som ligger lite i någon sorts livsuppehållande kuvös

spoiler

och jag blev chockad över hur dåligt samvete jag hade så fort jag såg hur utsatt karaktären va i det ögonblicket. Har aldrig upplevt något liknande i något annat spel.

System Shock 2
Jag spelade det väldigt sent, med en co-op mod tillsammans med en vän.
Atmosfären va helt fantastisk och känslan när man lyssnade på voice logs - särskilt då vi båda va tysta och sen kunde prata om det efteråt - tyckte jag va bättre än t.ex. Bioshock som va inspirerat av System Shock.

Mass Effect
Det stora ögonblicket där man får veta sanningen om liv i universum gjorde ett oerhört starkt intryck.

Dvs cyklerna i universum där Reapers rensar bort allt intelligent liv och sedan låter mindre intelligent liv i universum utvecklas tills de når samma intelligens och så rensas de bort igen.

spoiler

Zelda: Ocarina of Time
Det va länge mitt favoritspel. Känslan av äventyr när man sprang i Hyrule va fantastisk.

SOMA
Vill verkligen inte spoila något... fy fan vilken upplevelse och det får en att verkligen tänka efter på många sätt...

Deus Ex
Herregud vilket spel. Vet inte riktigt vad jag ska peka ut som den största "Aha"-upplevelsen...
Det va nog mycket atmosfären och friheten att lösa problem som jag vill.

Warcraft 3
Får fortfarande gåshud när jag ser videon där Illidan kallar till sig alla Nagas
"Betrayer...
In truth, it was I who was betrayed!"

Morrowind
Alltså. Musiken... jag vet inte vad spelet ens skulle vara utan musiken. Ett bra spel men inte alls lika minnesvärt.

Permalänk
Medlem

Våren 97 när jag flyttade in i studentkorridor och gick ifrån 56 Kbit/s modem till 100 Mbit/s (100 000 Kbit/s) nätverk.

Max Payne, kommer ihåg hur jag kastade mig in genom en dörr, slår på slow-motion och skjuter tre skurkar innan jag hunnit landa på golvet. Första gången jag fick en riktig actionhjälte känsla.

Freelancer, första open world spelet jag spelade. När man upptäcker att man kan gå "vart man vill" och inte måste följa en snävt utstakad bana.

Star Citizen, första gången man flyger sitt skepp och bara njuter av hur snyggt allting är.

Permalänk
Medlem

The last ninja 1 och 2 på C64...wow that was the real deal

Permalänk
Medlem

Definitivt WoW på förstaplats, minns pirret i magen av att utforska / lvla osv

Antar att det är därför nostalgin lever kvar för så många inkl mig

CS 1.6 för "aha-moments" kring esport & tävlande, samma pirr här när man började lira

COD4 Singelplayer

Permalänk
Medlem

Inte datorrelaterat men minns när jag fick se GTA 3 spelas på Playstation 2 hos en klasskompis första gången. Tyckte det var obeskrivligt snyggt och imponerande.

Permalänk
Medlem

Dom äldsta jag kommer ihåg är

Nes:
Metroid, redan introskärmen med den väldigt spartanska musiken fick dig att känna dig helt ensam i världen. Sen när du sprang in i en vägg som du inte kunde förbi och du insåg att du skull ha sprungit vänster i början istället för höger.
Det är en av anledningarna att jag inte gillar bilracet i film verisionen av ready player one. Någon hade provat att köra baklänges i första eller kanske andra loppet.

The legend of zelda: upptäcka att du inte har något vapen när du träffar på första monstret och att du behövde hitta ett svärd som första uppgiften. Sen när du upptäckte att du kunde spränga hål i berg, bränna buskar och så vidare blev det stora spelet gigantiskt.

Famicom
Splatterhouse: när bossarna i spelet är monstren du växt upp med i alla skräckfilmer du sett. Jason, Freddy, Damien, Myers och brendelfly. Var första gången jag såg ett ett spel med cutscenes och en riktig endingscene med en twist.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk

Super Metroid var det första atmosfäriska spelet som verkligen fick mig att tappa hakan. Jag var runt 8 och förstod inte mycket av engelskan men jag fattade hela grejen med spelet på nåt sätt. Jag var totalt såld! Det var next level jämfört med resten tyckte jag.

Ocarina of time. Shit alltså. Galen grafik, en öppen värld full av mystiska karaktärer och känsligt gameplay. Minns att jag tyckte att det var superhäftigt att man kunde blockera attacker med skölden och sånt. Känslan när man fick sin häst. Många moments!

Battlefield på internetcafeer med kompisar. Episkt att tex ta en jeep med sin squad och åka bakom fiendens linjer och campa i nåt hus. Bad company med all destruction, det var nåt speciellt det också.

World of warcraft var riktigt mäktigt. Var 14-15 bast och sprang runt i barrens med en polare och levlade. Det var tider det!

På äldre dagar är det inte många spel som ger mig den där "aha-känslan" men ett står ut bland mängden och det är the last of us serien. Den serien slår faktiskt det mesta. Älskade part 2 också. Sjukt impad över hur de lyckades få till den grafiken på ps4an. När jag red in i staden för första gången fick jag nästan samma känsla som första gången jag red ut på fälten i ocarina of time. Nånstans kände jag att det var det första spelet som verkligen kändes helt komplett. Saknade ingenting. Världen kändes levande. Storyin och karaktärerna kändes äkta. Gameplaymässigt var det också det sjukaste jag varit med om.

Permalänk
Medlem

1. Musiken och grafiken på Amiga 500 "The last Ninja"
2. Star Wars Galaxies, sandlåde MMO när man vandrade in i Mos Eisley cantina.
3. Sen massa saker i WoW

Visa signatur

Imba sign från 2003.
xp1800+ @1691MHz (199*8.5) ,Gainward ti 4200 128mb, extreme pc3200 256mb,512mb pc3200 corsair cas2,epox 8 k5a2+, 2 st IBM 120gxp 120 Gb i RAID 0 och H2O kylning (eheim 1048 Citroën Visa alu-radiator).

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

+1

Satt och spelade det med en klasskamrat samma dag som det släpptes.
När det började regna i spelet utbrast min klasskamrat att han var tvungen att springa in och släppa in hunden så att han inte var fast ute i regnet. Vi skrattade riktigt gott när vi tittade ut genom fönstret och insåg att det var strålande sol ute i verkligheten.

Hårdvarumässigt måste det vara första Voodoo och Quake hemma hos en polare. Svårt att hitta ett mer transformativt ögonblick än det.

Star Fox var också en jäkla häftig upplevelse första gången gen jag såg det på en för tiden enorm 42 tums TV. Hade stora förhoppningar på superfx men det blev aldrig någon mer titel i den kalibern.

Att gå från 56k modem till 128k isdn var också jäkligt fett. Betydligt större skillnad än vad det är på pappret så att säga.

ISDN,, vilka minnen. Det bara ,PANG, kopplade upp sig

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av drefk2000:

ISDN,, vilka minnen. Det bara ,PANG, kopplade upp sig

Ja rakt ut på nätet utan modemsången. Och låg latency samt helt stabila 128k.

Och så låg ping på det.

Good times. Men gjorde ju att hoppet till riktigt bredband inte kändes så superhäftigt som jag antar att det gjorde för många andra.

Visa signatur

240p är livet