Veckans fråga: Hur skyddar du mot dataförlust?

Permalänk
Melding Plague

Veckans fråga: Hur skyddar du mot dataförlust?

En smidig NAS-lösning är ett sätt att minska risken för att data går upp i rök. Hur och hur väl skyddar du din data?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Har vissa saker kopierade på många diskar, men det mesta är inte skyddat alls. Ganska lat tyvärr!

Och kom ihåg att RAID inte är backup, det är bara ett sett att hålla data tillgängligt (bättre uptime)

Flera kopior på flera fysiska platser är det enda som räknas, gärna med flera olika format

Permalänk
Medlem

Google foto och för document så mailar jag mig själv och sedan flaggar mailet xD

Har inte direkt något som jag behöver göra backup på ärligt talat.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Samma här har vissa saker utspritt både i molnet och lokal lagringsmedia.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Tagit ett tag att bygga upp men nu fungerar det.
NAS hemma för allting.
Backup NAS hemma inkrementell varje natt.
NAS i stuga (50 mil bort) som är autosyncad med NAS hemma.
Borde täcka de flesta situationer som kan uppstå inkl brand och stöld.

Permalänk
Medlem

Bilder finns på tre till fyra ställen:
(0. Mobilen, om bilden togs med mobilen. Togs bilden med en kamera är det bara nedan som gäller:)
1. Server här hemma
2. Server på annan ort
3. iCloud

Dokument och annan sparad data finns på två till tre ställen:
(0. Datorn som skapade datan. )
1. Server här hemma
2. Server på annan ort

Känner mig helt OK med setupen vi har idag. Hade varit trevligt att ha ytterligare en -- av mig kontrollerad -- server på tredje ort; men det är inte prio idag.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Filserver, offsite backup & offline backup. Fast bara backup på det viktigaste.
Majoriteten av datan på filservern är meh om det försvinner. Surt visst, men går att få tag på igen. T ex gog installations filer för alla spel man har. Försvinner gog dock så lär dom läggas till på backupen.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loffis:

Tagit ett tag att bygga upp men nu fungerar det.
NAS hemma för allting.
Backup NAS hemma inkrementell varje natt.
NAS i stuga (50 mil bort) som är autosyncad med NAS hemma.
Borde täcka de flesta situationer som kan uppstå inkl brand och stöld.

Risken med autosync är ju ransomware eller om man tar bort saker (av misstag) så försvinner de överallt. Skulle generellt fundera extra på om stugan kanske ska synkas manuellt veckovis istället kanske?

Permalänk
Musikälskare

Allt av värde skickas upp till Jottacloud

79kr i månaden för oändligt med lagring, har haft det sen 2017 utan några som helst problem

För mig räcker det med den investeringen och säkerheten, så länge man har någon extra säkerhet känns det tryggt och jag litar på det företaget (vad det nu är värt)

Urklipp från deras sida:

Jotta is the name of the company behind the service. Founded in 2008, today we are located in central Oslo and consist of 27 employees.

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Molnlagring (Tresorit). Betalar extra för en tjänst "modell bättre".

Har annars ingen backup lokalt. Det enda är ett USB-minne på 128 GB där jag har ett gäng viktiga filer skyddade med Veracrypt. Dessa finns såklart även i molnet.

Permalänk
Medlem

Jag har backup men också ett verktyg (integrit) som håller koll på vilka filer som försvinner eller förändras, så att jag kan upptäcka om jag själv råkat ta bort filer eller fått in ett malware, innan det sprider sig till backupen. Om man ska behålla familjefoton över flera decennium så gäller det att vara paranoid

Permalänk
Medlem

Allt åker upp på Google Photos.
Är det viktiga dokument och dylik hamnar det på Google Drive.

När min Pixel dör och det är slut med gratis Photos så får det bli något annat.

Skrivet av flashen:

Allt av värde skickas upp till Jottacloud

Tack för tipset!

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem
Skrivet av suncore:

Jag har backup men också ett verktyg (integrit) som håller koll på vilka filer som försvinner eller förändras, så att jag kan upptäcka om jag själv råkat ta bort filer eller fått in ett malware, innan det sprider sig till backupen. Om man ska behålla familjefoton över flera decennium så gäller det att vara paranoid

nice Jag kör MS Synctoy av samma anledning!

Ska kolla på detta Integrit oxo - hur hittar jag det? Google hittade inte?

// LZ

Permalänk
Hedersmedlem

Har en Synology som kör raid-6. Den skeppar sen viktig data till min server som står i Skåne. Fundrar på en moln-lagring också någonstans.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk

3.5" floppys!

Hur jag lagrar är såklart hemligt, men jag har multipla backuper på olika platser i landet. Datan på dessa plaser är krypterade och de är dessutom dolda. (usb hdd gömd)

Lokalt så vill jag förbättra. Men det är så fruktansvärt mycket pengar på något halvdant. Jag vill minst ha 5 Gbit/s ethernet till en nas, ja redan detta krav sätter käppar i hjulet och gör det dyrt.

Permalänk
Medlem

Hårddisk-backup mot en NAS i min källare (raidz5 med 4 diskar), som i sin tu speglas mot en NAS hemma hos mina föräldrar. Deras NAS speglas mot min, så deras data är säkrad också.

...Om jag bara kan få morsan att börja lägga över sina bilder på deras NAS någon gång!

Permalänk
Medlem

Datorer och telefoner backupar till main NAS.
Main NAS kör synk mot backup-NAS i garaget veckovis.
Main NAS kör backup till extern disk veckovis.

Borde vara hyfsat ok, särskilt när backup-nasen står i garaget som också är ett skyddsrum.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

PostIT lappar

Nävars, Google drive och några USB diskar

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk

Badmössa 😀👍

Permalänk
Hedersmedlem

1) Versionerad backup via Duplicati som körs till en dator hemma hos föräldrarna, på alla viktiga och någorlunda viktiga filer.
2) Versionerad backup på filer via Macrium Reflect till extern HDD.
3) Image/kloning av C: (också med Macrium Reflect) till extern hårddisk, så jag kan återställa OS enkelt. De viktiga filerna kommer förstås med i övriga backups också.
4) Kör även FreeFileSync på de flesta diskarna för att kopiera över allt med ett fåtal undantag (t ex installerade spel, tar flera TB och backup gör ingen nytta), till extern HDD, alltså saker där versionering är irrelevant eller tar för mycket plats.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Aldrig haft data som direkt behöver skyddas. Lite foton på sin höjd kanske, men inte mer än vad ett USB-minne klarar av. All annan data jag lagrar är fullt ersättningsbar.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

Skaffade äntligen Backblaze igår efter att ha hört tjat om det i många år på podcasts. Tänkte nu när jag bytt till en laptop som main dator kan det vara bra att alltid ha en konstant backup på den.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Jag har byggt en egen NAS efter guider på youtube. Men jag är för korkad för att sätta mig in i hur de verkligen fungerar med backuper etc. Jag är mest nöjd med att ha en "nätverkshårddisk" som jag kommer åt från valfri dator i hemmet.

Har varit med om så många diskkrascher genom åren att jag slutat bry mig.

Visa signatur

Tro på mig

Permalänk
Medlem

En NAS hemma som innehåller allt som bedöms värt att spara.
En veckovis backup till extern server som i sin tur backas upp till bandrobot.

Har kört en liknande uppsättning i väl över 10 år nu och har fungerat rätt väl så här långt.

Permalänk
Medlem

Synology NAS med deras C2 cloud tjänst för off-site backup av det allra viktigaste. Supersmidigt!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Lägger stuff på min Unraid. Därifrån kör Duplicati och lägger backup i Google Drive. Noll huvudvärk!

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem

Gammal frånkopplad HDD, kopplas bara in vid behov.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Har man ett fåtal tb så är väl Dropbox eller
Likande inget problem alls. Däremot om man skapar ett par tb i månaden ja då blir det likasom helt annat.
Har idag en NAS men 48tb utrymme men inom 4-5 år kommer den vara full. Så då Kommer jag behöva göra någonting. Backup är ju bra men tyvärr har jag ingen att ställa hos

Permalänk
Medlem

En extern hårddisk bara, enkelt kanske men känner mig trygg med det.
Har samma saker på den interna, så två kopior på allt borde räcka.
Skyddar väl inte mot brand/stöld men känns ok ändå, vill inte lägga för mycket pengar på det heller.

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk

TrueNAS hostar all data via zRAID som sen med jämna intervall synkas mot en Synology NAS.
Enda jag vill få till är att flytta synologyn nånstans off-site men det är ingen lyx jag har haft

Visa signatur

Jag kan hittas på 127.0.0.1