Permalänk
Medlem

Första gången när jag kunde köra på högsta grafik efter så många år och spelat på low för att få bästa prestanda, när jag byggde ihop min första Gaming dator 2011, att se detaljer så snyggt och samtidigt uppleva en hög frame-rate.

Det är den största upplevelsen någonsin.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiban:

the butcher och King leoric i diablo är två bland många men The moment var första gången jag tågade in genom ironforges portar någon gång där 2005.

Stor igenkänning på Ironforge portarna! Blev extra stora när man var en liten Gnom

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem

Far cry. Jag trodde det var en förrenderad loop, tills jag rörde på tangentbordet och insåg att spelet faktiskt såg ut så där. Att AI:n var riktigt bra var en extra bonus.

Lord of the Rings Online. Som Tolkinnerd var det en upplevelse att få besöka alla (nåja, det var inte riktigt "alla" på den tiden...) platserna från böckerna.

På senare år är det bara VR som gett mig den där riktiga WOW-känslan. VR var tillsammans med flygande bilar och semester på månen "framtiden" när jag var liten. En av tre är inte så dåligt.

Permalänk
Medlem

Skulle bara bli att dra en massa VR upplevelser. Slår verkligen allt annat.

Ett specifikt Alien Isolation med vorpx 3D. Scenen där de reproducerar scenen där du vandrar ut till ingenjörernas rymdskepp för att bli facehuggen. Det är sandstorm och natt och det är så stämningsfullt och läckert. Trodde aldrig jag skulle längta efter att bli facehuggen men man grät i headsetet för det var så brutalt snyggt gjort som om man på något sätt teleporterats in i första Alien rullen.

Första turen på stadsbana i LFS med formula bmw på stadsbana och skräcken när murarna närmade sig.
Windlands superhjältehoppen i början
Kan lista hundratals grejer.
Hardcore henry var riktigt kul se i VR då allt är i förstapersonsperspektiv och det blir en helt galen berg och dalbana. Har inte anlag för åksjuka så fungerade för min del.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Jag kände mig helt tom efter att ha spelat ut alla Uncharted, speciellt 3 och 4! Mass Effect 1,2 och 3.
Mass Effect 1 var den största överraskningen någonsin. Hade spelat spelet i en timme, sen lagt det på hyllan. Sen tog jag upp det något år senare och blev helt fast!

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg att jag blev sjukt imponerad av musiken till spelen Bubble Bobble och Outrun när jag 1988 kopplade upp min nya Amiga till föräldrarnas stereoanläggning i källaren. Det lät helt enkelt oerhört bra. Annars tyckte jag ju att Shadow of the Beast hade fantastisk musik, intro och scrolling också.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Hedersmedlem

De minnen som har satt sig mest är nog de gånger jag har kommit på mig själv att bara sitta och småflina ensam framför datorn eller TVn. Några av tillfällena;

- Efter 4-5 uppspelningar av Cave Johnsons meddelanden i Portal 2.
- När man kliver in i hissen i Doom (2016) och musiken drar igång, följt av ett vältajmat *klick* av hagelbössan.
- Första gången jag åker ner till Siofra River i Elden Ring.

Skrivet av Ninjaflipp:

Annars är liknande tillfällen World of Warcraft när jag började spela det som 14-åring. Questa på Teldrassil, darkshore och ashenvale som night elf. Mmmmm.

Mmmmm. Att vända på klacken och springa när man stöter på sin första Ancient Protector, innan man inser att han är snäll. Level 1-60 med min första karaktär var en aha-upplevelsen hela vägen. Eller snarare en "wow"-upplevelse.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

VIC20 - Masken, programmerad i ram-minnet(?), vi hade ingen bandstation från början så datorn fick stå på 24/7 för att behålla spelet
C64 - Outrun, sjukt bra grafik och roligt tyckte jag.
Amiga 500 - Riddarspel, glömt namnet ... (man tornerade osv)
PC - WoW, första gången vi fick ner Ragnaros, what a feeling! Bara att få 40 pers att göra som de skall på samma gång ... På den hårda tiden när man dessutom inte kunde portala sig överallt

Alla "WOW" moments på sitt sätt

Visa signatur

/O

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantsoff:

Stor igenkänning på Ironforge portarna! Blev extra stora när man var en liten Gnom

Lagforge some det hette... Jag satt på 512 mb ram och crashade varje gång jag flög in... Dagen man lyckades övertala föräldrarna att köpa en till minnesticka minns jag väl xD

Permalänk

Postal 2 för att det var ett så rått spel och dessutom mytomspunnet. Far Cry för grafiken, tyckte grafiken i spelet kändes nästintill identisk med trailern. Slutligen Wow TBC launch, det kändes som att man var med om nåt stort på något sätt.

Permalänk
Medlem

Har alltid spelat på konsol, men köpte PC för att kunna spela Jurassic World Evolution på högsta grafik. Vilken wow-känsla när jag laddade in i map'en och såg hur fin grafik kan vara.

Permalänk
Medlem

Några starka minnen:

3dfx Voodoo och Quake.

Everquest på skolan på jullovet med polarna, första gången vi spelade ett MMO. Inga guider, bara ett rent äventyr. Allt var nytt och allt var ett äventyr.

När jag fick Red Alert 2 i julklapp och jag gick ner och spelade för mig själv. Helt uppslukad av spelet.

Dom första LANen med polarna när man spelade med Token-ring och termineringar.

Spela FPS med mus istället för tangentbord bara. Så svårt i början men så mycket bättre när man hade lärt sig.

Musik i Fasttracker.

När jag uppgraderade grafikkortet med dubbelt så mycket minne så jag kunde köra högre upplösning i Quake 2.

I nutid är det att få spela Rust.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Det mesta som redan är skrivit i tråden håller jag med om, men en av mina absolut första AHA var på min 10e födelsedag när jag fick en c64 och spelet jet set willy på kassett av mina föräldrar. Först fick vi inte igång och jag hann gå och lägga mig medan min far meckade vidare med azimuthen (if you know you know) för att slutligen komma och väcka mig så jag fick spela. Kommer foetfarande ihåg hur det kändes. Sen att jet set willy är ett av världens sämsta och svåraste spel någonsin förstör inte mitt minne alls av detta. Där och då grundlades ett livslångt intresse 😀

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Permalänk

TES3: Morrowinds grafik var häpnadsväckande tyckte jag. Att vattnet rörde på sig när man sprang igenom det.
Samt introt, att vakna upp på båten som fånga och höra Jiub.

"Stand up. There you go. You were dreaming. What's your name?"

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus Z690 Hero | | Intel i7 12700K | NZXT Kraken X53 | 1TB Samsung 980 PRO | 32GB Corsair Vengance DDR5 @ 5200mhz | GTX 780 (ja, på riktigt)

Permalänk
Medlem

Need For Speed 2, med Voodoo kort, de var den första gällande grafik, FarCry är med på listan över WoW moment. men inte top top. de är NFS-2.

men ett WoW-moment spel mässigt, inte grafik eller sånt, det är ändå "nya" DayZ. det finns ett sånt sjukt djup i DayZ idag. helt sanslöst. helt klart ett riktigt survival sandbox spel. samt hur mycket DayZ scenen har utvecklats när man räknar med moddar osv.
första gången jag körde DayZ så var det en mod för Arma3, hade en server hemma för 10 år sedan. spelet har utvecklats (ink mods) galet mycket under 10år. PUBG spelet är en kopia på DayZ och en modd. som de rätt så slätt gjorde sin egen av vid sidan av. därför de var så lika under en långtid.

de jag gillar mest är DayZ servers, som är lite mer åt hardcore hållet, för det gör att folk skapar grupper och håller ihop. för de är svårt på riktigt att överleva solo.
"normal" servers blir väldigt lätt "PvP" servers direkt xD

så på så sätt kan man tacka DayZ mod scenen för att PUBG, Fortnight osv finns idag.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Beklämmande nog just i WoW och ganska tidigt också.

Första gången jag närmade mig Ogrimmar i betan med min lilla orc efter den långa färden genom Durotar kändes det enormt. Känslan kommer varje gång jag hör den musiken så får väl dra igång soundtracket då jag inte spelar längre.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem

Half-Life, Unreal och Quake2 var en upplevelse för mig som grabb, Voodoo2 gjorde sitt jobb med att skapa den magin

Final Fantasy 7 hade också stor impact på mig, allt var så perfekt.

Visa signatur

Mac Mini: Apple M1 3.2GHz, 16GB LPDDR4X, 4.2TB SSD, MacOS12
Jobb laptop: Ryzen7 Pro 4750U 1.7GHz, 16GB DDR4, 512GB SSD, Win10 Enterprise
34"iiyama 3440x1440 + Logitech MX Keys + MX Master 3 + Logitech Z-207
65"LG NANO75P 4K | 16TB QNAP NAS
OnePlus 7T 128GB | DJi Mini2 drone

Permalänk
Medlem

Mitt största AHA moment var när jag uppgraderade till 3dfx voodoo graphics och spelade Ultim@te race pro, quake och och en massa andra spel. Det var som inget jag sett förut, då man varit van med "software rendering"

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWIB:

VIC20 - Masken, programmerad i ram-minnet(?), vi hade ingen bandstation från början så datorn fick stå på 24/7 för att behålla spelet
C64 - Outrun, sjukt bra grafik och roligt tyckte jag.
Amiga 500 - Riddarspel, glömt namnet ... (man tornerade osv)
PC - WoW, första gången vi fick ner Ragnaros, what a feeling! Bara att få 40 pers att göra som de skall på samma gång ... På den hårda tiden när man dessutom inte kunde portala sig överallt

Alla "WOW" moments på sitt sätt

Defenders of the crown på amigan antar jag du avser.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Mitt största AHA moment var när jag uppgraderade till 3dfx voodoo graphics och spelade Ultim@te race pro, quake och och en massa andra spel. Det var som inget jag sett förut, då man varit van med "software rendering"

Faktiskt. 3dfx var riktigt häftigt att se. Tomb Raider 1 och 2, Screamer Rally och sen första NFS Hot Pursuit är några jag minns med varmt hjärta.

Sen WoW såklart. Var redan i 30 års åldern när jag började spela det, men trots det när man efter stund insåg storleken på världen och alla små detaljer överallt, blev man smått överväldigad.

Men den absolut första var nog Last Ninja på C64. Första gången man klarade sig förbi träsket och draken innan buffen försvann, kände man sig rejält stolt. Galet. Ni som spelat det vet säkert vad jag menar.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Nu skaffade jag dator först 1998 så jag missade Voodoo 2 med Quake o så.

Min största ”VA??? ÄR MIN ORGANISATION OND???” är från Deus Ex. Ja, jag har för mig jag sa så….ni vet när man hamnar i Majestic 12s lokaler efter ca 3 banor o klarar den….

Skrivet av kokkojambo:

Men den absolut första var nog Last Ninja på C64. Första gången man klarade sig förbi träsket och draken innan buffen försvann, kände man sig rejält stolt. Galet. Ni som spelat det vet säkert vad jag menar.

Träsket….man hoppar på små landbitar ?

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Måste har varit Crysis !!

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Träsket….man hoppar på små landbitar ?

Precis.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk

Slutscenen i another world till amiga 500, vilket fantastiskt spel.
Alla in-game cinematics i blizzards spel.
Första gången när jag spelade everquest när man bara provat muds innan. Först gången i everquest när halva servern försökte sig på att raida isdraken lady vox och servern crashade så de flest dog me mäktigt med ett hundratal deltagare innan servern dök.

Visa signatur

INTEL CORE I7 4770K|ASUS MAXIMUS VI EXTREME |CORSAIR AX 1200i |16GB G.skill Trident X|GIGABYTE GEFORCE GTX 780 OC REV 2.0 SLI |3*CROSSOVER 27Q LED|CORSAIR OBSIDIAN 900D

Permalänk
Medlem

Tekniskt sett så är det egentligen tre punkter tror jag,
Först är övergången till glquake och de få spel med stöd för det med voodoo kort.
Sedan är nog övergången från alla inbyggda ljudkort AC97 dret till ett Asus Xonar.
Sist måste vara när man satte på sig ett oculus testkit på nån mässa och testade VR i UT2004 (?)
Extrapris för Sb Live! och soundfonts för den korta stund Midi användes för musik.

Permalänk
Medlem

Kan komma ihåg när jag upgraderade datorn till en egenbyggd, va det AMD Athlon 64 X2 3000(?) med den gen gpu och ny skärm. Öppna upp Wc3 och Wow för första gången i 1080p. Se alla detaljer och färger.

Andra blev nog när jag införskaffade ny dator lagom till Skyrim kom ut, och öppna upp det för första gången. Efter man spelat Oblivion många timmar både med mods och vanilla så var det en stor upplevelse när man körde igång Skyrim. Sjukt att det är 11 år sedan det först släpptes. Samma dator har levt kvar (förutom gpu) till för ett tag sen då moderkortet inte ville hänga med mer.

Tror inte jag kommer få en liknande upplevelse igen. Kanske i VR när det blir ännu bättre om ett par år. Men det återstår att se, svårt att förutspå också

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Medlem

Ny DAC/AMP kombo och nya lurar, satt och smålog och njöt av musiken som aldrig förr. Har blivit negativt "wowad" lite många gånger senaste tiden som vid BF2042 betan som kändes som ett skämt eller FO4-storyn efter att ha haft måttliga förväntningar från en väldans massa timmar New Vegas.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk

Första gången man körde Quake 1 tillsammans med soundtracket. Oj oj. Den stämningen har jag inte hittat igen, såhär 25 år senare.

Permalänk
Medlem

EVE Online, 2009. Min första fleet, noobs var inte populära då så hade fått vänta ett bra tag innan jag fick gå med i en null-sec allians. Äntligen dags, hade krånglat med att sätta upp coms och mitt skepp i flera timmar. Så får vi en titan-brygga till stället där vi ska slåss. Så otroligt mäktigt skepp jämfört med mitt plutt-skepp, pinsamt hur impad jag var. Sen pumpar adrenalinet under hela fighten, så otroligt annorlunda mot allt annat jag spelat tidigare och fruktansvärt beroendeframkallande. Trist att man bara kan få uppleva det en gång, det var så häftigt.