Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Intel Smooth Sync ska sudda ut screen tearing

Permalänk
Melding Plague

Intel Smooth Sync ska sudda ut screen tearing

Problem med bruten grafik på skärmar utan stöd för adaptiv synkronisering ska tacklas genom att helt sonika applicera ett suddigt filter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vilseledande namn på denna funktion. Det pågår ingen direkt "sync" av något här.

"Tear Blurring" är väl mer korrekt?

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Novdid:

Vilseledande namn på denna funktion. Det pågår ingen direkt "sync" av något här.

"Tear Blurring" är väl mer korrekt?

Haha ja, namnet antyder verkligen något helt annat.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Novdid:

Vilseledande namn på denna funktion. Det pågår ingen direkt "sync" av något här.

"Tear Blurring" är väl mer korrekt?

Det vore väl möjligen om man kopplar det till att de synkar suddeffekten typ, men det är vääääldigt väldigt långsökt. Tear Blurring eller Tear Smoothing eller nåt hade varit rimligare.

Hade velat se det i rörelse för att faktiskt se om det stör mer eller mindre, för jag vetesjutton om jag tycker att det ser sådär värst bra ut

Permalänk
Medlem

Så istället för att synka så gör man bilden suddig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Så istället för att synka så gör man bilden suddig?

Exakt! Lite av en win-lose situation.

Win:

  • Du slipper tearing

Lose:

  • Det blir utsmetat

  • Det blir kladdigt

  • Det blir suddigt

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Exakt! Lite av en win-lose situation.

Win:

  • Du slipper tearing

Lose:

  • Det blir utsmetat

  • Det blir kladdigt

  • Det blir suddigt

Fast tearen slipper man inte. Den är ju bara lite suddig istället...

Permalänk
Medlem

Vem vill ha suddigare bild? Känns som om man störs av screen-tearing så skaffar man sig någon skärm med sync funktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thunderbolt:

Vem vill ha suddigare bild? Känns som om man störs av screen-tearing så skaffar man sig någon skärm med sync funktion.

Fast kommer du hinna uppfatta bilden som suddig? Ögat kommer förmodligen kompensera för detta i väldigt hög omfattning på samma sätt som vi inte ser en glödlampas pulserande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Exakt! Lite av en win-lose situation.

Win:

  • Du slipper tearing

Lose:

  • Det blir utsmetat

  • Det blir kladdigt

  • Det blir suddigt

Haha lite så! Men visst, smutskastning i all ära men det vore faktiskt intressant att se i verkligenheten hur pass "suddigt" det blir. Man märker förmodligen inte av det? Det är väl iaf tanken bakom det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fatmajk:

Haha lite så! Men visst, smutskastning i all ära men det vore faktiskt intressant att se i verkligenheten hur pass "suddigt" det blir. Man märker förmodligen inte av det? Det är väl iaf tanken bakom det.

Nä, suddet verkar ju inte som nåt problem i mina ögon, men tearingen är ju kvar, bara att själva gränsen är mindre tydlig. Väggen bakom är ju lika trasig i båda bilderna.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Gladpack?

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Utan att ha sett det i användning utan bara på bilden i artikeln så tror jag att det är en inställning jag helst skulle ha avstängd.

Permalänk
Medlem

Jag respekterar nya lösningar kring gamla problem, huruvida det fungerar bra återstår att se.

Permalänk
Inaktiv

Svårt att säga om det är bra eller dåligt före man har testat men jag avskyr screentearing som det är idag och det tar nästan ont i ögonen. Men vi har ju faktist funktioner redan som nästan eliminerar detta problem och i framtiden när vi förhoppningsvis spelar spel i 500fps+ kommer det definitivt vara ett "icke-problem" även utan adaptiv sync

Permalänk
Medlem

Som att ha smörpapper på skärmen, vi minns väl alla första DLSS med Metro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Som att ha smörpapper på skärmen, vi minns väl alla första DLSS med Metro?

Fast blur-effekten är väl bara på revan? Inte hela bilden.

Om valet är mellan detta och en skarp linje så kanske det här vinner? Blir kul att se video på detta

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Vilseledande namn på denna funktion. Det pågår ingen direkt "sync" av något här.

"Tear Blurring" är väl mer korrekt?

Funktionen synkar ju och applicerar blur filtret kring där revan uppstår om jag förstår rätt.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Som att ha smörpapper på skärmen, vi minns väl alla första DLSS med Metro?

Ja en tunn strimma smörpapper i så fall. Samt att den flyttas i synk med vart tearingen uppstår.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Fast blur-effekten är väl bara på revan? Inte hela bilden.

Om valet är mellan detta och en skarp linje så kanske det här vinner? Blir kul att se video på detta

Ska absolut bli kul att se en djupare analys av detta

Kan se teoretiskt hur det skulle kunna fungera med typ 100 pixel-linjer där första är 99% gamla bilden och 1% nya bilden och sedan 98:2, 97:3, ... 2:98, 1:99

Då blir det en fade-in av nästa frame och bara några procent av latensen av en hel frame

Permalänk
Bildexpert 📺

Intressant om man får tearing som ligger någorlunda i synk med uppdateringen. Blir en smetig och suddig balk som vandrar över skärmen i stället.

Förmodligen något som gör sig bäst i höga frekvenser så jag ska inta ropa bu än. För kampen om stabilitet runt 60+ FPS tror jag däremot det fortfarande är adaptiv synk som gäller.

Permalänk
Medlem

Det gamla uttrycket att sminka en gris, eller polera en bajskorv känns högst relevant här.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Detta hade väl varit lite intressant för en 10 år sedan. Nu har vi ju löst problemet redan med adaptiv synk.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Ähm.. det är inte bara jag som inte är imponerad verkar det som. Är inte det här är i princip som att göra fulkod mot tearing i sitt spel?

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Detta hade väl varit lite intressant för en 10 år sedan. Nu har vi ju löst problemet redan med adaptiv synk.

Alla enheter har inte det och alla är inte villiga att betala extra för det heller.
Säkert bra för billigare datorer som ofta pressar priset så gott det går.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Entusiast

Jag tycker att det verkar vara ett bra komplement till de tekniker som redan finns. En liten low end lösning till lågbudget maskiner.
Alla har inte råd med det dyraste. Det såg helt klart bättre ut när det var utsmetat.

Har man en low end dator som inte orkar med Vsynk så får man leva med tearing helt enkelt. I vissa spel ser det för jävligt ut.
Om den här tekniken gör att tearingen inte blir lika påtaglig så är det i allra högsta grad ett fint tillskott.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Kollade en extra gång i kalendern… men nä, det var inte 1’a april!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Nej tack, ser redan dåligt som det är.

Permalänk
Medlem

Adaptiva grafikinställningar för att hålla bildfrekvensen känns som en vettigare lösning, svårt att göra mycket åt från drivrutinssidan dock..

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Undrar vad prestandakostnaden ligger på och ifall det är värt det.

Någon synkronisering är det ju som sagt inte talan om.