Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem

Om jag stod inför valet hade jag kört med Toslink bara av anledningen att USB delar bandbredd med allt annat på USB. Nu är det ju bara ett teoretiskt problem som sällan lär påverka något, men vafan. Min USB-kontroller på mitt moderkort är inte perfekt den heller, och ibland kukar den ur. Och "att det inte hänt lika mycket" är väl snarare bra; det som behövs lösas är redan löst.
Det är ingenting jag själv hade lagt ned tid på att optimisera, snarare hade jag felsökt om fel uppstår.

Men det är alltid spännande att läsa andras ingångsvinklar.

Permalänk
Rekordmedlem

Toslink överför inga elektriska störningar från datorn till ljudsystemet och det är en stor fördel, ska man uppnå samma isolation med usb blir det dyrare för då måste man lägga till nått "filter" typ gå via transformatorer eller optokopplare och kollar man på priset på en "filterenhet" eller en kabel som har kretsarna inbyggda så är de minst 500 kr dyrare än en vanlig enkel kopparkabel.

Dessutom gör Toslink att man inte frestas att använda strömförsörjning via usb för den kan också skapa egna problem, ljudkretsarna bör ha en egen linjär nätdel och inte dela en switchad nätdel med datorkretsar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Om jag stod inför valet hade jag kört med Toslink bara av anledningen att USB delar bandbredd med allt annat på USB. Nu är det ju bara ett teoretiskt problem som sällan lär påverka något, men vafan. Min USB-kontroller på mitt moderkort är inte perfekt den heller, och ibland kukar den ur. Och "att det inte hänt lika mycket" är väl snarare bra; det som behövs lösas är redan löst.
Det är ingenting jag själv hade lagt ned tid på att optimisera, snarare hade jag felsökt om fel uppstår.

Men det är alltid spännande att läsa andras ingångsvinklar.

Skrivet av mrqaffe:

Toslink överför inga elektriska störningar från datorn till ljudsystemet och det är en stor fördel, ska man uppnå samma isolation med usb blir det dyrare för då måste man lägga till nått "filter" typ gå via transformatorer eller optokopplare och kollar man på priset på en "filterenhet" eller en kabel som har kretsarna inbyggda så är de minst 500 kr dyrare än en vanlig enkel kopparkabel.

Dessutom gör Toslink att man inte frestas att använda strömförsörjning via usb för den kan också skapa egna problem, ljudkretsarna bör ha en egen linjär nätdel och inte dela en switchad nätdel med datorkretsar.

Detta var väl bland annat det som gjorde mig sugen på att satsa på en portabel lösning som blir källan, då slipper man en del av problematiken eftersom kännan då finns i samma enhet som DAC/AMP (i mitt fall skulle det då handla om att köra Spotify/Tidal etc direkt på enheten då). En annan fördel är förmodligen att det är en kontrollerad miljö, en modern PC är som bekant väldigt konfigurerbar, på gott och ont, vilket kan påverka slutresultetet mer än vad man kanske tänkt sig.

Hur är det med elektroniken som gör om den digitala bitströmmen till den optiska signal som skickas ut i en Toslink-kabel? Även om båda är digitala så måste det rimligtvis ske någon form av konvertering för att göra den optisk, finns det en risk att det kan uppstå kvalitetsförluster där om denna konvertering inte är bra nog? Vet inte i vilken mån USB kan ha en fördel här?

Min bild är att de flesta optiska utgångar idag på datorer, åtminstone dom jag sett, mer känns som att man slängt på dom för att få bakåtkompabilitet snarare än att det är något som känns prioriterat. Kollar man t.ex. på nya moderkort så är det rätt ofta det pratas om hur fantastisk USBn är, men för att hitta om den ens har en optisk utgång brukar man vara hänvisad till tech specen. Det får mig att dra slutsatsen att oavsett hur bra det må vara i teorin så känns det som branschen i sig gått vidare och lämnat den bakom sig i något slags legacy-mode. Detta är dock bara baserat på min högst personliga känsla av hur det är.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av improwise:

Detta var väl bland annat det som gjorde mig sugen på att satsa på en portabel lösning som blir källan, då slipper man en del av problematiken eftersom kännan då finns i samma enhet som DAC/AMP (i mitt fall skulle det då handla om att köra Spotify/Tidal etc direkt på enheten då). En annan fördel är förmodligen att det är en kontrollerad miljö, en modern PC är som bekant väldigt konfigurerbar, på gott och ont, vilket kan påverka slutresultetet mer än vad man kanske tänkt sig.

Hur är det med elektroniken som gör om den digitala bitströmmen till den optiska signal som skickas ut i en Toslink-kabel? Även om båda är digitala så måste det rimligtvis ske någon form av konvertering för att göra den optisk, finns det en risk att det kan uppstå kvalitetsförluster där om denna konvertering inte är bra nog? Vet inte i vilken mån USB kan ha en fördel här?

Min bild är att de flesta optiska utgångar idag på datorer, åtminstone dom jag sett, mer känns som att man slängt på dom för att få bakåtkompabilitet snarare än att det är något som känns prioriterat. Kollar man t.ex. på nya moderkort så är det rätt ofta det pratas om hur fantastisk USBn är, men för att hitta om den ens har en optisk utgång brukar man vara hänvisad till tech specen. Det får mig att dra slutsatsen att oavsett hur bra det må vara i teorin så känns det som branschen i sig gått vidare och lämnat den bakom sig i något slags legacy-mode. Detta är dock bara baserat på min högst personliga känsla av hur det är.

Det är ingen konvertering i normal bemärkelse av ljuddatan utan den elektriska signalen får en diod att blinka. Sony har motarbetat Toslink sedan de började försöka pracka på världen SACD/DSD, troligen handlade det mest om att få in DRM via HDMI överförin för det finns inga ljudtekniska fördelar, Hela tramset med SACD var nog mest för att försöka få sälja mer apparater för formatet i sig är ofta sämre än CD och aldrig bättre än vad DVD Audio presterar, DVD-A är bättre än hörseln och bättre än vad normal elektronik kan prestera i rumstemperatur så det finns ingen rimlig teknisk anledning att försök göra ett bättre format innan hörselsinnet muterat till nått nytt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Nu ska man bara ha tid att koppla in grejerna också. Sen återstår väl bara att se om jag klarar att återgå till att vara sladdbunden igen efter många år, något jag är lite mer orolig för. Kan redan nu höra ljudet när antingen hörlurssladden går av eller AMP/DAC:en rasar ner i parkettgolvet när jag glömmer bort att jag har koppel

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Nu ska man bara ha tid att koppla in grejerna också. Sen återstår väl bara att se om jag klarar att återgå till att vara sladdbunden igen efter många år, något jag är lite mer orolig för. Kan redan nu höra ljudet när antingen hörlurssladden går av eller AMP/DAC:en rasar ner i parkettgolvet när jag glömmer bort att jag har koppel

<Uppladdad bildlänk>

Så du fick AKM modellen från amazon se?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Så du fick AKM modellen från amazon se?

Ja, verkar så att döma av bilden på kartongen även om jag inte öppnat den ännu. Gör nog marginell skillnad i praktiken skulle jag tro, men minns att Fiio själva beskrev AKM som mer musikalisk och ESS som mer korrekt eller något i den stilen.

Edit:

https://www.fiio.com/newsinfo/562016.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är ingen konvertering i normal bemärkelse av ljuddatan utan den elektriska signalen får en diod att blinka. Sony har motarbetat Toslink sedan de började försöka pracka på världen SACD/DSD, troligen handlade det mest om att få in DRM via HDMI överförin för det finns inga ljudtekniska fördelar, Hela tramset med SACD var nog mest för att försöka få sälja mer apparater för formatet i sig är ofta sämre än CD och aldrig bättre än vad DVD Audio presterar, DVD-A är bättre än hörseln och bättre än vad normal elektronik kan prestera i rumstemperatur så det finns ingen rimlig teknisk anledning att försök göra ett bättre format innan hörselsinnet muterat till nått nytt.

Fast PS 3 och PS 4 har ju toslink och min senaste sony tv hade toslink som de flesta brukar ha. Alla moderna konsoler har alla skippat toslink dock av någon anledning? Nu har ju mina dacar usb också men fel standard för de nya konsolerna tydligen så det är ju bara puckat gå till ett format med 511 olika standarder. Toslink har ju bara en vad jag vet har aldrig stött på patrull iaf

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av oqvist:

Fast PS 3 och PS 4 har ju toslink och min senaste sony tv hade toslink som de flesta brukar ha. Alla moderna konsoler har alla skippat toslink dock av någon anledning? Nu har ju mina dacar usb också men fel standard för de nya konsolerna tydligen så det är ju bara puckat gå till ett format med 511 olika standarder. Toslink har ju bara en vad jag vet har aldrig stött på patrull iaf

PS3 kom i samband med att SACD släpptes och 4an inte långt efter så det är inte så underligt att de har kvar Toslink och HDMI var inte heller så vanligt på PS3 tiden utan det var i "teknikskiftestiden"
Hur som helst så har Sony jobbat hårt mot Toslink, det är inte deras teknik och så blev de ju med skivbolag och riktigt rabiata med att försöka införa olika kopieringsskydd, de spred ju ett tag även virus med sina musikcds som raderade mp3 or och de tvingasdes att ta bort cd-audiologotypen på musikskivorna eftersom de inte följde "Red book"
https://en.wikipedia.org/wiki/Sony_BMG_copy_protection_rootki...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

PS3 kom i samband med att SACD släpptes och 4an inte långt efter så det är inte så underligt att de har kvar Toslink och HDMI var inte heller så vanligt på PS3 tiden utan det var i "teknikskiftestiden"
Hur som helst så har Sony jobbat hårt mot Toslink, det är inte deras teknik och så blev de ju med skivbolag och riktigt rabiata med att försöka införa olika kopieringsskydd, de spred ju ett tag även virus med sina musikcds som raderade mp3 or och de tvingasdes att ta bort cd-audiologotypen på musikskivorna eftersom de inte följde "Red book"
https://en.wikipedia.org/wiki/Sony_BMG_copy_protection_rootki...

SACD släpptes 1999 o PS2 ett år senare.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Gurrrra:

SACD släpptes 1999 o PS2 ett år senare.

Och PS3 ingick i lanseringen till den stora massan eftersom många ljudentusiaster var ganska skeptiska till SACD och inte hoppade på tåget eftersom SACD/DSD för det mesta presterade sämre än cd, PS3an var ett försök att göra SACD populärare bland folket men det gick inte så bra det heller utan SACD blev ingen kommersiell framgång, Sony borde ha stött DVD-A i stället för att hitta på nått eget tekniskt mycket sämre format.
Sony har gjort en del försök att hitta på egna format som floppat i modern tid för att de varit så inlåsta att ingen har accepterat dem och spelkonsolerna är väl det enda som accepterats av kunderna.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Varken DVD-A eller SACD hade en framtid eftersom folk hade vant sig att ladda ner låtar gratis.
Dessutom så är CD-speccarna bättre än högtalare ändå.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kaleid:

Varken DVD-A eller SACD hade en framtid eftersom folk hade vant sig att ladda ner låtar gratis.
Dessutom så är CD-speccarna bättre än högtalare ändå.

Nja Cd formatet har oftast bättre frekvensomfång men det överträffar sällan ens ganska enkla högtalare vad gäller dynamik och det överträffar inte heller de flesta instrument och hörseln på den parametern. Däremot är det ju svårt att kunna utnyttja dynamiken och att i praktiken återge den pga de begränsningar som rummet oftast innebär men det har egentligen inte med formatet att göra.
DVD-A formaten 24/96 och 24/192 är ju idag vanliga men dock inte på DVD-A skivor så det både lever och är dött det har blivit ett Schrödingers format.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har dålig koll på Toslink ska erkännas, men antar att det då inte förekommer någon komprimering, felhantering, checksummor osv? Behovet för rent ljud är kanske mindre än för en mer typisk dataöverföring, inte direkt så att någon fil riskerar att bli korrupt eller liknande.

Mer av nyfikenhet, finns det några andra tillämpningar av detta annat än för ljud? Egentligen borde det väl gå att skicka vad som helst som är digitalt, men aldrig hört talas om det annat än för ljudöverföring.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av improwise:

Har dålig koll på Toslink ska erkännas, men antar att det då inte förekommer någon komprimering, felhantering, checksummor osv? Behovet för rent ljud är kanske mindre än för en mer typisk dataöverföring, inte direkt så att någon fil riskerar att bli korrupt eller liknande.

Mer av nyfikenhet, finns det några andra tillämpningar av detta annat än för ljud? Egentligen borde det väl gå att skicka vad som helst som är digitalt, men aldrig hört talas om det annat än för ljudöverföring.

Det finns felhantering i det men det går inte att sända om data, interfacet i sig går väl att använda till vad som helst men det har nog bara använts inom ljudsektorn, hemma för spdif och i studios kan det även användas för Lightpipe/Adat.

Det togs fram en version mer lik optiska nätverk där man hade en dubbelkontakt och 2 fibrer så man fick kommunikation i båda riktningarna men det har nog aldrig använts kommersiellt.

Det finns även prylar som överför Spdif och AES/EBU med nätverkskontakter (ST)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det finns felhantering i det men det går inte att sända om data, interfacet i sig går väl att använda till vad som helst men det har nog bara använts inom ljudsektorn, hemma för spdif och i studios kan det även användas för Lightpipe/Adat.

Det togs fram en version mer lik optiska nätverk där man hade en dubbelkontakt och 2 fibrer så man fick kommunikation i båda riktningarna men det har nog aldrig använts kommersiellt.

Det finns även prylar som överför Spdif och AES/EBU med nätverkskontakter (ST)
https://img.directindustry.com/images_di/photo-g/39229-2503459.webp

Ett problem med Toslink, eller snarare Toslink med S/PDIF, verkar vara att det kan addera jitter, mer så än motsvarande USB, det borde väl kunna ha en påverkan på ljudkvalitén? Om det sen är en hörbar skillnad kan man väl diskutera, men det gäller väl i ärlighetens namn det mesta inom "audiofili"

Permalänk
Medlem

Kanske är välkänd sen tidigare men kan annars tipsa om denna site som innehåller en hel del matnyttigt för den som börjat fundera på att lyfta sig över nivån Spotify via blåtand. Designen till trots så är den uppdaterad och aktuell även idag och tar upp många av de frågor som vi diskuterat här senaste dagarna. Verkar vara en rätt sansad person som ligger bakom innehållet,men det får väl var och en avgöra själv

The Well-Tempered Computer

Permalänk
Medlem

Tänk på att TOSLINK är ruskigt bandbreddsbegränsat. Jag funderade på att byta ut HDMI mot TOSLINK mellan TV <-> Reciever, men ändrade mig snabbt när jag såg vad den klarade av och att den förstör-komprimerar om man ens vill köra 5.1...

Visa signatur

ASRock X870E Nova WIFI / Ryzen 9800X3D (CO: -45 AC) / Corsair Vengance 64GB DDR5 6000MHz CL30 / Crucial T705 1TB Gen5 + 5.5TB sekundära / ASUS TUF 4080 Gaming OC / Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / FD Torrent Compact / Phantom Spirit 120 SE / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X / Switch 2 / Steamdeck OLED

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av improwise:

Ett problem med Toslink, eller snarare Toslink med S/PDIF, verkar vara att det kan addera jitter, mer så än motsvarande USB, det borde väl kunna ha en påverkan på ljudkvalitén? Om det sen är en hörbar skillnad kan man väl diskutera, men det gäller väl i ärlighetens namn det mesta inom "audiofili"

Usb har också problem så man bör ha en buffert för själva dacen som matar ut datan med jämn och korrekt takt och bättre dacar brukar vara byggda på det viset.

Skrivet av KroesusSork:

Tänk på att TOSLINK är ruskigt bandbreddsbegränsat. Jag funderade på att byta ut HDMI mot TOSLINK mellan TV <-> Reciever, men ändrade mig snabbt när jag såg vad den klarade av och att den förstör-komprimerar om man ens vill köra 5.1...

Det finns inget ljudformat som behöver högre bandbredd än Toslink tekniskt klarar av utan begränsningarna är påhittade för att man vill tvinga folk att använda HDMI som har DRM. Bandbredden på Toslink räcker för att d ska kunna strömma filmer i 4K från Netflicx med både bild och ljud om det nu skulle vara möjligt att köra det över Toslink men bandbredden räcker i vart fall även om det inte finns nått protokoll som gör det praktisk möjligt.
Sony har jobbat hårt för att bli av med Toslink för de gillar inte att det inte är DRM skyddat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Rent praktiskt har inte jitter varit ett problem i åratal, det är långt under nivåer som människor kan höra.

Skrivet av KroesusSork:

När det kommer till musik så är 24/96 mer än tillräckligt iofs. Film så är det inte helt odugligt heller om man kan nöja sig med DTS. Själv kör jag stereo även för film så då funkar toslink perfekt

Permalänk
Fyndjägare
Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X/Arya Stealth, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Fidelio X2, B&W P7, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det finns inget ljudformat som behöver högre bandbredd än Toslink tekniskt klarar av utan begränsningarna är påhittade för att man vill tvinga folk att använda HDMI som har DRM. Bandbredden på Toslink räcker för att d ska kunna strömma filmer i 4K från Netflicx med både bild och ljud om det nu skulle vara möjligt att köra det över Toslink men bandbredden räcker i vart fall även om det inte finns nått protokoll som gör det praktisk möjligt.

Buddaz var inne på samma sak, men jag är skeptisk.
Ja, optiskt i sig klarar av massor av bandbredd över långa avstånd, men ren vanlig standard budgetimplementerad TOSlink har jag hört flera på tex head-fi säga att det inte är helt självklart att en enkel 24/192 stereoström är pålitligt i praktiken...
Så att säga att TOSLINK klarar alla ljudformat (tex alla moderna flerkanals bit-perfekta surroundformat) och alla bildformat känns orealistiskt... Och som du säger så finns inte protokoll för det heller.
En TOSLINK 2.0 vore riktigt grymt dock - önskar det fanns!

Med det sagt:
om man enbart är efter tillräckligt bra stereosignal (säg 24/96) för att rimligt tillfredsställa alla mänskliga öron så räcker TOSLINK, om den inte är riktigt kasst implementerad. Vill man ha fullständig elektrisk isolering mellan källa och uppspelare så är den ett tänkvärt alternativ fortfarande.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

<Uppladdad bildlänk>

Nu har jag packat upp K9 Pro:n, som definitivt verkar vara AKM varianten. Har egentligen inte hunnit testa den mer än att se så det verkar fungera och så. Det är helt klart en rätt rejäl pjäs och verkar välbyggd, och ber inte om ursäkt för sig på skrivbordet. Det känns väl annars som en rätt typisk kinaprodukt på så sätt att hitta drivers, firmware etc handlar om att försöka tolka diverse texter på "chinish" och sedan ladda ner filer som man hoppas är OK från Google Drive etc. Kanske inte känner mig helt bekväm med att ladda ner halvokända filer från just ett kinesiskt företag på det sättet, men förhoppningsvis innehåller dom inte mer funktionalitet än dom borde

Det verkar för övrigt vara exakt samma progarmvara som till iFi, åtminstone ser gränssnittet på PC sidan helt identiskt ut, så inte omöligt att det fungerar också. Texten på framsidan för varje "knapp" är verkligen extremt liten, och verkar dessutom vara skriven i någon vit färg som bara syns i direkt belysning. Har hyfsat bra syn men får ändå ta i lite för att se det. Fast i längden kanske det är bättre, för det gör att enheten ser lite mer clean ut samtidigt som man säkert kommer lära sig vilken knapp som är vad (i den mån man alls ändrar något efter första setupen).

Ska sen testa lite ljudkvalitet och så men ärligt talat är nog inte mitt öra tränat nog att göra några större jämförelse/analyser där om det inte är uppenbart fel. Dessutom ska väl även hörlurarna spelas in lite osv. Har inte hunnit testa appen ännu, hoppas den finns även på Google Play och inte bara som den APK man fick i download-zip:en från Google Drive

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Buddaz var inne på samma sak, men jag är skeptisk.
Ja, optiskt i sig klarar av massor av bandbredd över långa avstånd, men ren vanlig standard budgetimplementerad TOSlink har jag hört flera på tex head-fi säga att det inte är helt självklart att en enkel 24/192 stereoström är pålitligt i praktiken...
Så att säga att TOSLINK klarar alla ljudformat (tex alla moderna flerkanals bit-perfekta surroundformat) och alla bildformat känns orealistiskt... Och som du säger så finns inte protokoll för det heller.
En TOSLINK 2.0 vore riktigt grymt dock - önskar det fanns!

Med det sagt:
om man enbart är efter tillräckligt bra stereosignal (säg 24/96) för att rimligt tillfredsställa alla mänskliga öron så räcker TOSLINK, om den inte är riktigt kasst implementerad. Vill man ha fullständig elektrisk isolering mellan källa och uppspelare så är den ett tänkvärt alternativ fortfarande.

Jag tror det är ren marknadsföring att man behöver 24/192
Jag kör optisk mellan TV och Streamern och den återger som regel 24/48 och jag kan lova att jag hör inte skillnad på 16/44 1 under det gör jag viss det är dåligt gjort.
Var på en demo med NAIM full stack, då försteg/effektsteg/streamer Dac/poewrsupply med Audiovector R6
Frågade snäll om man kunde få höra skillnad på Qubos och Tidal. Qubos i 24bit medan Tidal i 16bit. Jag hörde knappt. Utav de övriga var det väldigt få som hörde det. Kan lova dig att jag har hyfsat bra hörsel.
Så för att göra en lång historia kort.
Den optiska signalen med sin fasta 24/96 håller i mängder. Problematiken ligger inte där när det kommer till ljud. Utan ofta är det alla dessa ljudformat och annat som man alltid hävdar är si och så. Det finns en bra grund till varför folk gillar LP. Det har definitivt inte att göra med kvaliteten utan handlar om mycket annat. Samma visa är det med övrigt inom ljud.

Permalänk
Medlem

För den som vill veta mer om hur processen kan se ut när en ny AMP/DAC ska designas så snubblade jag över denna tråd om K9 Pro:n. Rätt intressant läsning, utan att gå helt in i en massa grafer och siffror

https://www.head-fi.org/threads/update-completed-fiio-k9-pro-...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Nja Cd formatet har oftast bättre frekvensomfång men det överträffar sällan ens ganska enkla högtalare vad gäller dynamik och det överträffar inte heller de flesta instrument och hörseln på den parametern. Däremot är det ju svårt att kunna utnyttja dynamiken och att i praktiken återge den pga de begränsningar som rummet oftast innebär men det har egentligen inte med formatet att göra.
DVD-A formaten 24/96 och 24/192 är ju idag vanliga men dock inte på DVD-A skivor så det både lever och är dött det har blivit ett Schrödingers format.

Enklare högtalare börjar dista rätt rejält kring 96dB, det gör faktiskt många dyrare också om man kollar läser lite mätningar.
Dessutom så spelar man oftast inte på så höga nivåer, så CD-formatet i sig räcket gott och väl. Men som jag har tidigare påpekat så är det inte fel att gå till t.ex. 24/96 eftersom ljud i sig kräver inte speciellt mycket data till skillnad från video.

Rummen har förstås begränsningar men nog så är loudnesswars ett större problem, för mycket är mastrat för att låta högt hela tiden.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Buddaz112:

Jag tror det är ren marknadsföring att man behöver 24/192

Det blir enklare (billigare) att tillverka de analoga filtren som behövs om man har höga samplingsfrekvenser, man kan helt enkelt designa billigare och sämre filer utan att de ger hörbar påverkan sedan kan man kalla det marknadsföring eller nått annat men kostnaden för slutproduken kan bli lägre av högre samplingsfrekvenser på källmaterialet eller uppsampling.
4 gånger uppsampling var ju mer eller mindre minimum under en stor del av cdns kommersiella livstid.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tips på bra och prisvärda inear med true wireless sökes. Går det att få några vettiga under 1000kr eller måste man ligga mellan 1-2k?

Permalänk
Medlem

I kategorin oväntade produkter lanserar MOONDROP denna

"Thrilled to share MOONDROP's first customized HIFI keyboard, DASH.⌨️

75% layout, CNC molding, It uses the Top structure which provides a crisp bottom sound and covers the majority of users.
Self-designed dye-sub keycap with delicate surface, replaceable and upgraded expansion module and convenient HUB, and modules supporting 3.5 and 4.4 balanced outputs.

✨ Offering the keyboard tapping sound with HiFi quality!
Delivering a unique enjoyment brought by a customized keyboard!"

https://www.instagram.com/p/Ce1Bwq6JZEH/
https://www.reddit.com/r/headphones/comments/vcwryu/moondrop_...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det blir enklare (billigare) att tillverka de analoga filtren som behövs om man har höga samplingsfrekvenser, man kan helt enkelt designa billigare och sämre filer utan att de ger hörbar påverkan sedan kan man kalla det marknadsföring eller nått annat men kostnaden för slutproduken kan bli lägre av högre samplingsfrekvenser på källmaterialet eller uppsampling.
4 gånger uppsampling var ju mer eller mindre minimum under en stor del av cdns kommersiella livstid.

Lättare nuförtiden att göra vettiga filter för lägre samplerates iofs. 44.1khz låter sällan dåligt liksom, men visst är lite headroom alltid najs, fast 192khz är lite väl overkill imo.