Microsoft pensionerar Internet Explorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Jag gillade först Netscape ända fram till version 2.0 sedan körde jag Internet Explorer ända fram till 2012 typ och bytte sedan till Chrome som huvudwebbläsare. Har kört Firefox och Opera parallellt med jämna mellanrum (har oftast Firefox installerat).

Tycker nya Edge har blivit användbart igen, däremot måste Microsoft göra något åt Bing om de vill komma nån vart.

En undran Microsoft blev ju stämda för att de hade Internet Explorer inbyggt / förinstallerat i Windows (det är det ju nu med).

Har inte Mac OS Safari inbyggt direkt i OS, samt i Linux har ju alla linux distributioner Firefox som default.

Det slår ju undan benen för andra webbläsare som Opera, Vivaldi mfl...

Det som orsakade problem för Microsoft var väl just deras operativsystems monopolliknande ställning i kombination med att de inkluderade en webbläsare som konkurrerade med andra aktörers webbläsare.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det som orsakade problem för Microsoft var väl just deras operativsystems monopolliknande ställning i kombination med att de inkluderade en webbläsare som konkurrerade med andra aktörers webbläsare.

Just det så vart det. Det är märkligt att de fortfarande får ha sin webbläsare som default. Microsoft är fortfarande rätt dominerande på PC.

Fast idag så finns det mobiltelefoner, surfplattor och Google Chrome har tagit över en hel del.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Just det så vart det. Det är märkligt att de fortfarande får ha sin webbläsare som default. Microsoft är fortfarande rätt dominerande på PC.

Fast idag så finns det mobiltelefoner, surfplattor och Google Chrome har tagit över en hel del.

Skulle vara ännu mer märkligt med ett operativsystem utan webbläsare.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Citat:

Paketet kostade 49,99 dollar, cirka 910 kronor inklusive moms i dagens penningvärde.

Är ni säkra på det? Om vi kollar vad dollarn kostade år 1995 så kanske vi kan ta snittet över året, 7,25kr? SEN får vi väl räkna vad 362kr i 1995 skulle vara värt idag? Då får jag det till en femhundring.

Det är ju alltid knepigt att räkna ut vad saker kostar, men min metod ger halva priset mot erat, och jag tycker ju såklart att jag har rätt

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk

Det enda som jag minns av IE idag är att datorerna alltid laggade ihop i några sekunder, till och med minuter, när man råkade öppna IE av misstag istället för en annan webbläsare.

Lär inte sakna den weebbläsaren ett dugg! xD

Permalänk
Medlem

Jag hade riktigt sopiga datorer med Windows nt4 och 98, IE fungerade tyvärr bäst då den på mina datorer inte var lika minneshungrig och slö som netscape/Mozilla och senare Firefox (men då körde jag win xp på usel hårdvara). Sedan började jag köra Opera på både nt4 och xp (98 var då begravet hos mig), ie7, Edge etc har jag bara kört undantagsvis.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emma242:

På min arbetsplats, en statlig myndighet, har vi plattformar som enbart fungerar ordentligt med IE. Blir bra det här. Men så använder vi fortfarande Skype också. ”Har ju alltid funkat hittills.”

Det har ju pratats om att den här dagen kommer, så tid har ju funnits att ordna till beroendet av IE

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av thesutex:

Njaaa, fins ju supporterad på servrar i X antal år till

vart har du läst det? , kör inte explorer på en enda server vi hanterar , kör edge på alla.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Jag använde IE väldigt lite. Innan Firefox var det mer Netscape som jag använde

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Självklart körde man IE i början. Men har kört Firefox sedan jag upptäckte det någonstans runt version 3.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Skrivet av Emma242:

På min arbetsplats, en statlig myndighet, har vi plattformar som enbart fungerar ordentligt med IE. Blir bra det här. Men så använder vi fortfarande Skype också. ”Har ju alltid funkat hittills.”

Vi har liknande hos oss, men där har IE mode i edge varit räddaren i nöden. fungerat klockrent.

Visa signatur

Lian Li O11 XL | Asus Crosshair VII Dark Hero | AMD 5950x, Watercool IV Pro| 32gb G-skill trident-z neo @ 3600 Mhz | EVGA 3090 FTW3 Ultra | Seasonic Prime PX 1000 | Asus ROG Swift PG348q

Permalänk
Medlem

Företaget jag jobbade på hade "lite" egenheter ihop med explorer. en dag slog de på stora trumman att nu ska vi bli moderna så att vi har tagit bort explorer (bara genvägen såklart) och nu ska vi köra allt med google chrome.
Ärende systemet, inköps system och mycket annat fungerade inte med chrome över huvutaget, sidorna bara crashade totalt. IT avdelningen på det företaget var...ÄR katastrof, jag jobbade inte på IT avdelningen och ville absolut aldrig göra det heller. Jag la enkelt en ny genväg på mitt skrivbord och jobbade på som inget hänt medan alla sprang runt i panik. total anarki utbröt som jag inte orkade med så jag satte bara på mig hörlurarna och arbetade i frid. Efter en stund upptäckte folk detta och jag hjälpte dom snällt så de också kunde arbeta igen.

Händer kanske någon gång per år när man hittar något som inte riktigt ser/fungerar 100% ut och då öppnar man det i hederliga gamla IE och det ser ut och fungerar som det ska.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Då jag jobbat med applikationsutveckling med webben som användargränssnitt sen typ 1998 så har jag en hel del minnen av IE. Inga av dom är goda.
Själv har jag kört med Netscape, sen Mozilla och Firefox så länge jag kan minnas. Chrome då och då också.
Kan dock sägas att senare Edge fungerar fint. Den är ju dock baserad på Chromes webbmotor så det är väl en anledning.

Permalänk
Medlem

Vet företag som faktiskt använder internet Explorer och MÅSTE använda det pga att vissa sidor dom utnyttjat använder Silverlight och går således endast att köra igenom IE 😎

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem

Min egna historik gällande webbläsare har varit följande:
Mosaic -> Netscape -> Internet Explorer -> Firefox -> Chrome ->Firefox
I början använde jag även lynx i en linuxterminal ibland när man inte hade tillgång till ett fönstersystem.
En viss period under 90-talet så surfade jag även på min Amiga 1200 innan jag köpte min första PC men jag minns inte vilken webbläsare jag använde då.

Jag minns att man ibland för vissa program var tvungen att använda t.ex. Internet Explorer när man installerade Shockwave Flash för att då installerades ActiveX-versionen av Flash pluginen vilket vissa program krävde.

Permalänk
Medlem

Tycker IE är snabbare i Google Maps Street View. Använder alltid IE när jag kollar länder.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Just det så vart det. Det är märkligt att de fortfarande får ha sin webbläsare som default. Microsoft är fortfarande rätt dominerande på PC.

Fast idag så finns det mobiltelefoner, surfplattor och Google Chrome har tagit över en hel del.

Jag har alltid undrat över vad som skulle ha hänt om m$ kört med "malicious-compliance" efter domen och inte inkluderat någon webbläsare alls i OS, utan bara en popup när man försöker hitta den att "Här skulle det finnas en webbläsare, men vi får inte inkludera den. Pallra dig hem till en kompis med ett usb för att skaffa installationsfil för ditt val av webbläsare".

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Detta saknar man inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av outbox:

Verkligen inte. Nästan så man får mardrömmar.

Minns med fasa, ibland då man installerade ett program, och var lite för bråttom med att bara trycka next ,next i installationen och vips så hade man en toolbar, man definitivt inte ville ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Då jag jobbat med applikationsutveckling med webben som användargränssnitt sen typ 1998 så har jag en hel del minnen av IE. Inga av dom är goda.
Själv har jag kört med Netscape, sen Mozilla och Firefox så länge jag kan minnas. Chrome då och då också.
Kan dock sägas att senare Edge fungerar fint. Den är ju dock baserad på Chromes webbmotor så det är väl en anledning.

Är själv back-endare men minns med fasa åren kring 2008-2013 när det fanns massa statliga direktiv om att besökare med en viss version av IE var tvugna att kunna nå webbplatsen. Det gällde framförallt när man arbetade mot sjukhus och liknande. Minns att våra front-end:are knappt sov i slutet av projekten pga alla bajsmackor dom behövde lösa inför olika utpushningar av ny kod.

Byggde mina första hemsidor runt 00. Minns känslan än idag när man öppnade IE och såg att ens lilla krumelurer man hade skrivit i notepad++ kunde bli en hemsida. Så startade min programmerarkarriär, så lite goda minnen har man av IE iaf.

Och om vi ska vara ärliga, Safari är ju inte speciellt mycket bättre än IE :).

Permalänk
Avstängd

Vilken tur att MS förlorade sin monopolställning. IE6 var verkligen seg

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Avstängd
Skrivet av raxxor:

Verkligen inte. Nästan så man får mardrömmar.

Minns med fasa, ibland då man installerade ett program, och var lite för bråttom med att bara trycka next ,next i installationen och vips så hade man en toolbar, man definitivt inte ville ha.

Det hände att man fick rensa liknande från en del äldre släktingar och så, men de var ju för det mesta lätta att få bort i alla fall.

Själv har jag nog använt alla större browsers. IE hade sin storhetstid mellan v. 3 till 5 men har också för mig att jag körde det lite vid kanske 7 eller 8. Idag kör jag Vivaldi främst men Firefox "kakburkar" ser rätt lockande ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aturing:

Är själv back-endare men minns med fasa åren kring 2008-2013 när det fanns massa statliga direktiv om att besökare med en viss version av IE var tvugna att kunna nå webbplatsen. Det gällde framförallt när man arbetade mot sjukhus och liknande. Minns att våra front-end:are knappt sov i slutet av projekten pga alla bajsmackor dom behövde lösa inför olika utpushningar av ny kod.

Byggde mina första hemsidor runt 00. Minns känslan än idag när man öppnade IE och såg att ens lilla krumelurer man hade skrivit i notepad++ kunde bli en hemsida. Så startade min programmerarkarriär, så lite goda minnen har man av IE iaf.

Och om vi ska vara ärliga, Safari är ju inte speciellt mycket bättre än IE :).

Själv är jag "full-stackare". Gör allt från back-end, databaser, arkitektur, deployment, IT-drift, webbgränssnitt och styling. Men inte "hemsidor" då utan webbapplikationer.
Safari har jag haft en del duster med också, men för det mesta har den uppfört sig väl. Dock med iframes och popupper så vill den inte alltid vara med. Tolkar detta med sessionscookies över iframes på ett hårdare sätt än t.ex chrome. Men har faktiskt just nu en rapporterad bugg på just Safari. Så lite rätt har du där!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Själv är jag "full-stackare". Gör allt från back-end, databaser, arkitektur, deployment, IT-drift, webbgränssnitt och styling. Men inte "hemsidor" då utan webbapplikationer.
Safari har jag haft en del duster med också, men för det mesta har den uppfört sig väl. Dock med iframes och popupper så vill den inte alltid vara med. Tolkar detta med sessionscookies över iframes på ett hårdare sätt än t.ex chrome. Men har faktiskt just nu en rapporterad bugg på just Safari. Så lite rätt har du där!

Kul!
Ja, jag programmerar knappt längre. Det är lite script för att underlätta vardagen och automatisera CI/CD-pipelines och sånt inom jobbet. Nu arbetar jag med Linux, CNCF-miljöer och orkestrering för ett statligt bolag. Front-end kommer jag aldrig röra haha.

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Någon som lyckats få igång IE på en Windows 10 pro eller vet om det öht går, tillfälligt?
På mitt jobb har vi en tjänst som inte fungerar helt med Edge eller Chrome, (chromium?).

Själv kör jag bara FF men det var först i skrivande stund jag kom på att man kan ju testa med FF, varför tänkte jag inte på det förut? 😂

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem
Skrivet av smkr:

Någon som lyckats få igång IE på en Windows 10 pro eller vet om det öht går, tillfälligt?
På mitt jobb har vi en tjänst som inte fungerar helt med Edge eller Chrome, (chromium?).

Själv kör jag bara FF men det var först i skrivande stund jag kom på att man kan ju testa med FF, varför tänkte jag inte på det förut? 😂

Du får väl googla! Finns ju ett kompatibilitetsläge i Edge för IE man kan testa.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient