Permalänk
Inaktiv

Mus, styrkula eller styrplatta?

Behöver byta ut min billiga mus som ger mig stelhet och värk i handleden.

Vad rekommenderas? Förstår att det kan vara en smaksak men vad är bäst för hand- och armled? Vertikal mus som kräver armrörelser, ergonomisk mus med styrkula, bara styrkula eller styrplatta?

Funderar på något av följande:

Vertikal
https://www.logitech.com/sv-se/products/mice/lift-vertical-er...

Mus med styrkula
https://www.logitech.com/sv-se/products/mice/m575-ergo-wirele...
https://www.logitech.com/sv-se/products/mice/mx-ergo-wireless...

Har dålig koll på vilka rena styrkulor eller styrplattor som finns (utöver Apples Trackpad men har inte Mac). Finns det nått intressant på marknaden?

Har erfarenhet av vanliga möss och styrplattor (dåliga och Apples Trackpad/MacBooks). Däremot har jag noll erfarenhet av styrkulor och jag förstår att det är en inlärningskurva, men om det ger bättre ergonomi så är jag villig att prova. Speciellt då en styrkula skulle kräva mindre utrymme och kunna placeras lite var som helst.

Permalänk
Medlem

På jobbet använder jag just Logitechs Lift som du länkade, har haft den i drygt en månad och tycker att den är väldigt skön att använda. Det enda som stör lite är att den tappar anslutningen i någon sekund lite då och då, men det beror nog mest på att dongeln är inkopplad via en hubb (som i sin tur är kopplad i en USB-C docka).
Jag har tidigare använt en Logitech MX Master 2s men kände att jag fick vrida handleden i en ganska obekväm vinkel, något som jag inte alls upplevt med Lift.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ToJa92:

På jobbet använder jag just Logitechs Lift som du länkade, har haft den i drygt en månad och tycker att den är väldigt skön att använda. Det enda som stör lite är att den tappar anslutningen i någon sekund lite då och då, men det beror nog mest på att dongeln är inkopplad via en hubb (som i sin tur är kopplad i en USB-C docka).
Jag har tidigare använt en Logitech MX Master 2s men kände att jag fick vrida handleden i en ganska obekväm vinkel, något som jag inte alls upplevt med Lift.

Låter inte bra att du tappar anslutning, men det kan ju bero på något annat som du skrev. Jag hade tidigare lagg med ett billigt trådlöst tangentbord från Microsoft men sen gick det över.

Kommer själv köra in mottagaren i en skärm (dockningsskärm). Sen erbjuder den ju Bluetooth också om ens enhet stödjer det.

Väldigt nyfiken på alternativa pekdon men jag antar att en vanlig mus är mer säkert.

Önskar det fanns pekdon inbyggd i tangentbordet så man slapp räcka sig efter musen hela tiden. Sett olika försök till detta men inget direkt officiellt eller i Sverige. Typ ergonomiska tangentbord/split med styrkula eller styrplatta. Även sett försök med styrpinne (trackpoint) men det är hemmabyggen.

Permalänk
Inaktiv

Någon med erfarenhet av Microsoft Sculpt? Finns ett paket med både tangentbord, numpad och mus. Verkar prisvärt och omtyckt men det negativa jag har hört är att tangentbordet tappar anslutning. Vet inte om det är vanligt att folk gör det ibland oavsett produkt eller om Microsoft Sculpt faktiskt gör det oftare.

Permalänk
Hedersmedlem

Det som brukar rekommenderas av ergonomer är väl Rollermouse, men ska du tex spela med den skulle jag inte tro att det blir så skoj.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av giplet:

Det som brukar rekommenderas av ergonomer är väl Rollermouse, men ska du tex spela med den skulle jag inte tro att det blir så skoj.

Det begreppet hade jag inte hört tidigare. Fick flera resultat på det. Ska kika närmare på det.

Nej, jag spelar inga datorspel.

Edit: På tok för dyrt. Dessutom vet jag inte om det blir så mycket mer ergonomiskt för handleden, men däremot armleden. Kenson Well Mouse med styrplatta såg mer användbar ut, men den var också tokdyr.

Permalänk
Medlem

En styrkula har ju sina fördelar såklart.
Men på sikt är inte heller dom bra för ergonomin, du sitter ju nästan helt stilla när du använder dom.
Styrplatta kanske är bättre, men precisionen är ju inte lika bra som med en mus.

Ett alternativ är ju att köra med 2 möss.
En för höger och en för vänster hand.
Det tar såklart lite tid att vänja sig med "fel" hand, men det går snabbare än man tror.

Har även några kollegor som pratar varmt om sina mousetrapper saker.
Inget för mig, men jag ser varför dom fungerar.
Framförallt om du kombinerar skrivande med lite pekande, du behöver knappt flytta händerna.

Permalänk
Medlem

Jag kör med Logitech MX Ergo på jobb, sitter som CAD slav o kör 8+h per dag Funkar riktigt bra för mig! Gick från en logitech standard mus typ.. Och började få ont i händerna, kände de var dags o byta innan de var kört!

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

Varför hålla sig till en? Jag kör 4 olika möss och varierar ständigt mustyp och höger/vänster hand.

Vanlig
Styrkula
Vertikal
Rollermouse (har inte kvar längre, fick mer ont av att hålla handlederna neråt hela tiden. Går heller inte att använda tillsammans med delat och lutande tangentbord. Som jag förövrigt starkt kan rekommendera, sjukt mycket skönare att sitta axelbrett och ha raka underarmar! )
Mappade tangenter på tangentbordet, muslager.

Tyvärr tappar man ju lite precision och hastighet men hellre det än att ha ont.

Permalänk
Medlem

Testa byta plats på musen. Hemma har jag den på det vanliga stället till höger om tangentbordet, men på jobbet har jag musen placerad mellan bröstkorgen och tangentbordet. Hjälper med vinkeln på handleden för mig iaf.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Testat trackpoint? Enligt mig det bästa för armlederna jämfört med att ha en trackpad under eller dylikt.
https://www.lenovo.com/us/en/p/accessories-and-software/keybo...

Permalänk
Medlem

Vad är det som du gör när du sitter vid datorn? Om du sitter mycket och skriver vid datorn så kanske det inte är musen som är boven i dramat utan tangentbordet. Att ha ett ergonomisk tangentbord är så mycket bättre för handlederna. Jag har haft många olika och sitter nu med Logitech Ergo k860. Så fort jag sitter ett litet tag med ett vanligt rakt så får jag ont i handlederna.

En del har varit inne på lite av det man kan tänka på. Försök att sitta rätt, ha tangentbordet nära kanten när du skriver, flytta in tangentbordet och sätt musen framför när du använder den. Att ha musen bredvid ett normalstort tangentbord är egentligen inte så bra för varken handleder och armar. Försök lära dig kortkommandon mer. Testa dig fram. Läs Sweclockers artikel SweClockers guide till ergonomi vid datorn om du inte gjort det.

Möss har jag inte så jättebra koll på men hört att rollermouse ska vara bra men också vertikal-möss. finns en ny logitech nu om du har små händer också, annars finns den vanliga modellen också.

Om det är i jobbet så borde arbetsgivaren betala för dessa eftersom du får besvär. Om du själv betalar kan det vara värt pengarna eftersom du får ont och det kan bli värre om du inte försöker lösa detta.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Jag använder en Logitech mx ergo både hemma och på jobbet och är jättenöjd med den. Framförallt gillar jag att jag kan ha den lite varsomhelst, ofta har jag den framför tangentbordet så här:

Det är väldigt smidigt när man växlar mellan tangentbord och mus då rörelsen är så pass liten. Man kan också ha fullstort tangentbord utan att högerhanden hamnar väldigt långt ut.

Det är en inlärningskurva i början och det tar några veckor att bli bra på det. Jag fick lite ont i tummuskeln, den som sitter i handen under tummen i början men efter att jag vant mig känner jag ingenting. Ibland plockar jag också upp musen och använder den i knät eller byter vinkel på den vilket är bekvämt.

Jag testade en rollermouse men jag fann att det blev en väldigt statisk arbetsställning kontra styrkulan då jag inte kunde flytta händerna någonstans.

Permalänk
Medlem

Kör Apples Magic Trackpad, aldrig haft problem med den.

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Baxtex:

Rollermouse (har inte kvar längre, fick mer ont av att hålla handlederna neråt hela tiden. Går heller inte att använda tillsammans med delat och lutande tangentbord. Som jag förövrigt starkt kan rekommendera, sjukt mycket skönare att sitta axelbrett och ha raka underarmar! )

Förstår inte hur du bar dig åt för att hålla handlederna neråt. Det som brukar rekommenderas är att hålla handlederna raka, och då vill man ju ha ett så lågt och platt tangentbord som möjligt. Även Rollermouse är låg och platt. Att ha tangentbordet kraftigt upphöjt i bakkant som på en av bilderna ger oftast starkt uppåtlutande handleder, vilket är värsta ställningen. Jag utgår här ifrån att man har underarmarna på skrivbordet för stöd.

Skrivet av Hejss:

Jag använder en Logitech mx ergo både hemma och på jobbet och är jättenöjd med den. Framförallt gillar jag att jag kan ha den lite varsomhelst, ofta har jag den framför tangentbordet så här:
<Uppladdad bildlänk>

Det är väldigt smidigt när man växlar mellan tangentbord och mus då rörelsen är så pass liten. Man kan också ha fullstort tangentbord utan att högerhanden hamnar väldigt långt ut.

Det är en inlärningskurva i början och det tar några veckor att bli bra på det. Jag fick lite ont i tummuskeln, den som sitter i handen under tummen i början men efter att jag vant mig känner jag ingenting. Ibland plockar jag också upp musen och använder den i knät eller byter vinkel på den vilket är bekvämt.

Kan också rekommendera musen mellan tangentbordet och kroppen. Har kört så i många år, och jag inbillar mig att det hjälper mig att slippa problem med rygg och axlar. En sidoeffekt är att man får tangentbordet längre fram, vilket ger bra stöd för underarmarna plus att man inte kan sitta som en säck potatis på stolen, för då når man inte fram.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Kan inte säga att det finns så mycket fristående pekplattor. Var några som kom när Microsoft försökte med gester till Windows 8, men sedan försvann dem.

https://www.prisjakt.nu/c/moss-pekdon?11520=24290&sort=price

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Svensktiger:

En styrkula har ju sina fördelar såklart.
Men på sikt är inte heller dom bra för ergonomin, du sitter ju nästan helt stilla när du använder dom.
Styrplatta kanske är bättre, men precisionen är ju inte lika bra som med en mus.

Ett alternativ är ju att köra med 2 möss.
En för höger och en för vänster hand.
Det tar såklart lite tid att vänja sig med "fel" hand, men det går snabbare än man tror.

Har även några kollegor som pratar varmt om sina mousetrapper saker.
Inget för mig, men jag ser varför dom fungerar.
Framförallt om du kombinerar skrivande med lite pekande, du behöver knappt flytta händerna.

Fast är du inte lika stilla med en styrplatta som med en styrkula? Om du inte tänker på mus med styrkula, där är det främst tummen som jobbar. En vanlig styrkula kräver väl snarlika rörelser som en styrplatta?

Kan inte uttala mig om alla styrplattor men de få jag har testat i budget/mid-range laptops är värdelösa, men Apples har utan tvekan grymt bra precision. Känner dock inte till andra styrplattor så det begränsar ju utbudet.

Jag kan tyvärr inte använda vänster hand. Har försökt flera gånger men jag går snabbt tillbaka till höger för jag kan inte koncentrera mig när jag använder vänster hand då det kräver så mycket fokusering. Vet inte om jag är mer högerstyrd än andra men alltid imponerats av folk som kan växla och förstår att det är en fördel. Känns bara omöjligt. Inte ens med en styrplatta använder jag vänster handen särskilt mycket, lite mer men det är helt klart höger som gör det mesta.

Mousetrapper verkar lika dyrt som Rollermouse och jag kombinerar inte skrivande med lite pekande utan jag skulle nog säga att det är lite mer 50/50. Ibland använder jag nästan bara musen och ibland skriver jag bara. Olika från stund till stund.

Skrivet av Adnerhill:

Jag kör med Logitech MX Ergo på jobb, sitter som CAD slav o kör 8+h per dag Funkar riktigt bra för mig! Gick från en logitech standard mus typ.. Och började få ont i händerna, kände de var dags o byta innan de var kört!

Kul att höra. Hur var det att gå från vanlig mus till mus med styrkula? Upplever du att du får samma precision (efter att du hade blivit inkörd)? Främst inlärningskurvan och ev. precision som skrämmer mig från att prova en mus med styrkula. Samtidigt läser man ju att vissa föredrar det och anser att de har bättre precision. Så antar att det kanske är en vanesak snarare än tekniska hinder.

Skrivet av Baxtex:

Varför hålla sig till en? Jag kör 4 olika möss och varierar ständigt mustyp och höger/vänster hand.

Vanlig
Styrkula
Vertikal
Rollermouse (har inte kvar längre, fick mer ont av att hålla handlederna neråt hela tiden. Går heller inte att använda tillsammans med delat och lutande tangentbord. Som jag förövrigt starkt kan rekommendera, sjukt mycket skönare att sitta axelbrett och ha raka underarmar! )
Mappade tangenter på tangentbordet, muslager.

Tyvärr tappar man ju lite precision och hastighet men hellre det än att ha ont.

På grund av pengar, tid och intresse (bara kört en gammal mus så inte riktigt läge att köpa allt som finns utan börja med en bättre mus). Angående vänster hand se mitt svar ovan.

Kan alltid komplettera med annat i framtiden men just nu behöver jag ersätta min vanliga mus som ger mig stelhet och smärta i handleden. Övertygad om att det finns bättre möss.

Tänkte på det också. Både Rollermouse och Mousetrapper begränsar ju tyvärr utbudet av tangentbord. Precis som du skriver har jag även funderingar på att köpa ett ergonomiskt tangentbord.

Skrivet av FX9:

Testa byta plats på musen. Hemma har jag den på det vanliga stället till höger om tangentbordet, men på jobbet har jag musen placerad mellan bröstkorgen och tangentbordet. Hjälper med vinkeln på handleden för mig iaf.

Har faktiskt funderat på att testa detta mer. Problemet är att nuvarande mus är trådad vilket försvårar. Det negativa är också mindre begränsat svängrum (såvida man inte kör mus med styrkula). Tror även en vertikal mus är bra även om man försöker använda olika lägen.

Skrivet av Lovan:

Testat trackpoint? Enligt mig det bästa för armlederna jämfört med att ha en trackpad under eller dylikt.
https://www.lenovo.com/us/en/p/accessories-and-software/keybo...

Köper jag ett nytt tangentbord vill jag ha ett delat. Annars hade det varit intressant att testa trackpoint.

Synd att Lenovo inte erbjöd trackpoint på deras ergonomiska modell: https://www.lenovo.com/se/sv/accessories/lenovo-go/wireless-s...

Vet inte hur bra precision eller inlärningskurva trackpoint har men det hade ju varit ett bra komplement till t.ex. en mus. Jag behöver inte alltid samma precision och då kanske trackpoint hade varit perfekt och nära till hands.

Skrivet av Lagers:

Vad är det som du gör när du sitter vid datorn? Om du sitter mycket och skriver vid datorn så kanske det inte är musen som är boven i dramat utan tangentbordet. Att ha ett ergonomisk tangentbord är så mycket bättre för handlederna. Jag har haft många olika och sitter nu med Logitech Ergo k860. Så fort jag sitter ett litet tag med ett vanligt rakt så får jag ont i handlederna.

En del har varit inne på lite av det man kan tänka på. Försök att sitta rätt, ha tangentbordet nära kanten när du skriver, flytta in tangentbordet och sätt musen framför när du använder den. Att ha musen bredvid ett normalstort tangentbord är egentligen inte så bra för varken handleder och armar. Försök lära dig kortkommandon mer. Testa dig fram. Läs Sweclockers artikel SweClockers guide till ergonomi vid datorn om du inte gjort det.

Möss har jag inte så jättebra koll på men hört att rollermouse ska vara bra men också vertikal-möss. finns en ny logitech nu om du har små händer också, annars finns den vanliga modellen också.

Om det är i jobbet så borde arbetsgivaren betala för dessa eftersom du får besvär. Om du själv betalar kan det vara värt pengarna eftersom du får ont och det kan bli värre om du inte försöker lösa detta.

Visst skriver jag en hel del men jag är 110% säker på att värken jag har i höger handled beror på musen. Jag har inte ont eller blir stel av att skriva (trots ej ergonomiskt tangentbord) såsom jag blir av musen. Höger handled knakar så fort jag rör/vrider handleden vilket jag gör upprepande gånger av obehag. I jämförelse låter vänster handled inget så jag märker av stor påfrestning på höger handled. Hade det varit tangentbordet skulle även vänster handled vara påverkad då jag till skillnad från musen använder vänster hand lika mycket som höger hand när jag skriver.

Hade dock varit intresserad av testa Ergo K860 om den hade varit mer kompakt som t.ex. Microsoft Sculpt. Numpad är ett elände och jag fattar inte hur man kan kalla det tangentbordet ergonomiskt när det så brett. När jag använder breda/fullstora tangentbord med numpad får jag istället ont i armleden. Nu när jag har ett mindre tangentbord så har den smärtan försvunnit helt, men värken i handleden består tyvärr.

Jag har bra ergonomi i övrigt framför datorn. Nyligen skaffat en extern skärm med höj-/sänkbar fot. Har sedan tidigare sitt/stå skrivbord samt kontorsstol med sköna och ej för långa armstöd (som gör att jag kan komma närma bordet). Hade tidigare problem med nacken men det är också löst med extern skärm (man kan höja laptopens skärm men skärmen var för liten för långa sessioner samt pissig TN-panel).

Ja, jag ska experimentera med placeringen. Att ha musen i mitten framför tangentbordet istället för bredvid (dock svårt om man sen kör ett djupt ergonomiskt tangentbord såvida det inte är tudelat). Kortkommandon vore också bra att lära sig men har tänkt det i många år men aldrig brytt mig. Så tror en ergonomisk mus ändå bör prioriteras.

Ja, Logitechs nya Lift är väldigt intressant då jag inte har stora händer. Samtidigt nyfiken på Microsoft Sculpt då jag även får ett tangentbord för nästan samma pris. Å andra sidan är mitt största problem med Microsoft Sculpt att den är så Microsoft-orienterad och kanske inte fungerar så bra med t.ex. Linux. Även hört att om USB-mottagaren skulle gå sönder eller försvinna så går den ej att ersätta utan man får köpa en helt ny. Aldrig slarvat bort sånt men ändå sjukt ur miljösynpunkt.

Skrivet av Hejss:

Jag använder en Logitech mx ergo både hemma och på jobbet och är jättenöjd med den. Framförallt gillar jag att jag kan ha den lite varsomhelst, ofta har jag den framför tangentbordet så här:
<Uppladdad bildlänk>

Det är väldigt smidigt när man växlar mellan tangentbord och mus då rörelsen är så pass liten. Man kan också ha fullstort tangentbord utan att högerhanden hamnar väldigt långt ut.

Det är en inlärningskurva i början och det tar några veckor att bli bra på det. Jag fick lite ont i tummuskeln, den som sitter i handen under tummen i början men efter att jag vant mig känner jag ingenting. Ibland plockar jag också upp musen och använder den i knät eller byter vinkel på den vilket är bekvämt.

Jag testade en rollermouse men jag fann att det blev en väldigt statisk arbetsställning kontra styrkulan då jag inte kunde flytta händerna någonstans.

Som jag skrev längre upp har jag funderat på detta också. Vet inte om jag skulle vilja köra fullstort tangentbord trots det då man aldrig kan använda höger sida. Har liksom ingen användning av numpad som försvarar fullstora och breda tangentbord (tar upp onödigt stor yta också).

Angående mus med styrkula så är jag väldigt nyfiken men rädd att jag inte kommer gilla det eller får svårt med precision. Spelar inga spel men tänker på saker som att markera ett ord eller en meningar i en text. Annars verkar det ju precis som du skriver praktiskt då man inte behöver svängrum och kan placera den var som helst. Har även funderat på det där med att man kanske överanstränger tummen men å andra sidan känns det som att tummen helt glöms bort. Den används ju inte på tangentbordet eller till en vanlig mus alls. Oanvänd muskel? Sett att tudelade tangentbord dock utnyttjar tummarna bättre.

Skrivet av TheBodyLotion:

Kör Apples Magic Trackpad, aldrig haft problem med den.

Använder inte Apple längre men jag instämmer i att de gör grymma styrplattor. Dock fick jag av okänd anledning lite ont av deras externa trackpad men inte av den inbyggda i MacBook. Kanske ovan, fel position eller dylikt. Använde den inte länge nog för att utreda vidare.

Då jag inte kör Mac så är Apples Magic Trackpad tämligen ointressant. Vill dessutom kunna växla mellan enheter.

Skrivet av Petterk:

Kan inte säga att det finns så mycket fristående pekplattor. Var några som kom när Microsoft försökte med gester till Windows 8, men sedan försvann dem.

https://www.prisjakt.nu/c/moss-pekdon?11520=24290&sort=price

Instämmer. Känner inte till några styrplattor egentligen utöver Apples Magic Trackpad. Känns som att det är säkrare att välja nått annat om man inte kör Mac då man inte riktigt vet vad man får. En dålig styrplatta är verkligen inte kul.

Permalänk
Medlem

Jag hade lite problem första timmarna efter en halv arbetsdag var jag nästan helt inne i det vill påstå att samma precision som vanlig mus tog ca en arbetsvecka! Vill nog inte säga att man har bättre precision, men likvärdig.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lovan:

Testat trackpoint? Enligt mig det bästa för armlederna jämfört med att ha en trackpad under eller dylikt.
https://www.lenovo.com/us/en/p/accessories-and-software/keybo...

Jag älskar Touchpoint, dock bara Lenovos variant för Dell och HP's duger inte. Men inte heller de är ju så ergonomiska i längden, jag får ont i pekfingret efter några timmar. Det bästa är nog att ha lite olika pekdon och variera sig, även i ställning.

Det jag observerat på jobb, speciellt med äldre kollegor, är att de ofta kör någon form av rull-mus eller mouse-trapper som ligger framför tangentbordet, men för mig är det bara jobbigt. Ett tag växlade jag hand en del men blev aldrig superbra med vänstern. I slutändan ansträngde jag mig för att lära mig mer tangentbordsgenvägar så att jag kunde hålla händerna där längre, vilket har funkat för mig men det beror ju på vad man gör förstås. En del saker är svåra att lösa med tangentbordet helt enkelt.

Skrivet av Petterk:

Kan inte säga att det finns så mycket fristående pekplattor. Var några som kom när Microsoft försökte med gester till Windows 8, men sedan försvann dem.

https://www.prisjakt.nu/c/moss-pekdon?11520=24290&sort=price

Jag har en Wacom Bamboo Pen & Touch som funkar rätt bra. Inte i klass med en Macbook eller ens en Surface men den är stor och har stöd för gester och så. Var inte så dyr heller.

Permalänk
Inaktiv

Står just nu mellan dessa: https://www.pricerunner.se/list/7442158498153843673-datortill...

Står Logitech Lift "Left" men de listar tydligen båda under "Left".

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

Jag älskar Touchpoint, dock bara Lenovos variant för Dell och HP's duger inte. Men inte heller de är ju så ergonomiska i längden, jag får ont i pekfingret efter några timmar. Det bästa är nog att ha lite olika pekdon och variera sig, även i ställning.

Trackpoint hade ju varit ett intressant komplement till en ergonomisk mus. När man inte gör nått avancerat och vill slippa räcka sig efter musen så använder man trackpoint. Problemet är mer att de inte erbjuder något ergonomiskt tangentbord med trackpoint. Kan tycka att Lenovo (som jag också hört gör bäst trackpoint) missade en publik när de inte tog med det i deras nya ergonomiska tangentbord (nu särskiljer de sig inte märkbart från konkurrenterna).

Permalänk
Skrivmaskin

Jag blandar ganska friskt mellan MX Ergo, MX Vertical, Magic Trackpad (när jag använder laptop) och G305, och jag märker klar skillnad i handleden med de två förstnämnda. Jag upplever dock att jag kan bli lite seg i tummen av MX Ergo, varför jag gillar mixen med ergonomiska och vanliga möss. Därtill har jag lite svårt med att få till samma precision i CAD och spel med de ergonomiska varianterna, varför blandningen också är trevlig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon315148:

Trackpoint hade ju varit ett intressant komplement till en ergonomisk mus. När man inte gör nått avancerat och vill slippa räcka sig efter musen så använder man trackpoint. Problemet är mer att de inte erbjuder något ergonomiskt tangentbord med trackpoint. Kan tycka att Lenovo (som jag också hört gör bäst trackpoint) missade en publik när de inte tog med det i deras nya ergonomiska tangentbord (nu särskiljer de sig inte märkbart från konkurrenterna).

Jo. De har några varianter av ett tangentbord som typ ser ut som en laptop utan skärm ungefär, dock har det inga handledsstöd och ingen touchplatta, utan bara de tre knapparna till Touchpointen. Som detta. Annars kanske Unicomps EnduraPro kunde vara något? Dock tar de inte beställningar för tillfället. Det är inte ergonomiskt i formgivningen, men buckling spring-switchar är ju riktigt trevligt (dock högljutt).

Permalänk
Inaktiv

Då jag inte har besvär av vanligt tangentbord kanske Lenovos med trackpoint vore intressant att testa ändå. Så får jag två pekdon att växla mellan. Hm...

Märkt att jag inte håller mina händer såsom folk säger att man gör när man använder ett vanligt tangentbord. Mina händer går inåt precis som om jag skrev på ett delat tangentbord. Kanske därför jag inte får ont? Aldrig tänkt på det utan det sker automatiskt. Jag försöker liksom inte böja händerna framåt (så att det blir raka med tangentbordet) utan händerna går inåt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wittwang:

Jag blandar ganska friskt mellan MX Ergo, MX Vertical, Magic Trackpad (när jag använder laptop) och G305, och jag märker klar skillnad i handleden med de två förstnämnda. Jag upplever dock att jag kan bli lite seg i tummen av MX Ergo, varför jag gillar mixen med ergonomiska och vanliga möss. Därtill har jag lite svårt med att få till samma precision i CAD och spel med de ergonomiska varianterna, varför blandningen också är trevlig.

Vad är det för skillnad du märker i handleden mellan de två förstnämnda?

Nu sysslar jag inte med CAD och spel så vet inte vilken precision som används där. Precision för mig är att kunna markera ett tecken, text, rita nått snabbt/frihand (alltså inte rita som rita utan dra linje eller nått) och vid videoredigering att markera var i klippet jag ska klippa. Dra fram till rätt tidpunkt i en video osv.

Skrivet av snajk:

Jo. De har några varianter av ett tangentbord som typ ser ut som en laptop utan skärm ungefär, dock har det inga handledsstöd och ingen touchplatta, utan bara de tre knapparna till Touchpointen. Som detta. Annars kanske Unicomps EnduraPro kunde vara något? Dock tar de inte beställningar för tillfället. Det är inte ergonomiskt i formgivningen, men buckling spring-switchar är ju riktigt trevligt (dock högljutt).

Yes, sett Lenovos tangentbord med trackpoint. De är inte ergonomiskt utformade vilket är det som gör att jag tvekar då jag tänker att nästa tangentbord skulle vara just ergonomiskt. Å andra sidan kanske trackpoint är ergonomiskt försvarbart också.

https://www.lenovo.com/se/sv/accessories-and-monitors/keyboar...

https://www.lenovo.com/se/sv/accessories-and-monitors/keyboar...

Permalänk
Inaktiv

Ingen som har erfarenhet av Microsoft Sculpt Ergonomic Desktop?

Tycker jag läser att många gillar det och köper om det trots, enligt vissa, bristande kvalité. Känns som bra omdöme om folk köper om det trots att det inte håller bara för att det är så skönt.

Undrar dock om nån använder det med Linux och hur det fungerar? Så tråkigt med Microsoft-orienterat men det verkar inte finnas något likvärdigt på marknaden, speciellt inte ett helt kit för den prislappen.

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av anon315148:

Vad är det för skillnad du märker i handleden mellan de två förstnämnda?

Nu sysslar jag inte med CAD och spel så vet inte vilken precision som används där. Precision för mig är att kunna markera ett tecken, text, rita nått snabbt/frihand (alltså inte rita som rita utan dra linje eller nått) och vid videoredigering att markera var i klippet jag ska klippa. Dra fram till rätt tidpunkt i en video osv.

Sorry, lite otydligt formulerat! Jag märker stor skillnad när jag använder någon av de ergonomiska, ställt mot traditionella diton. Den stora skillnaden mellan de två är dock nämnda seghet i tummen och precision, där MX Ergo är sämre i båda kategorier. När det gäller textredigering eller markering i största allmänhet fungerar MX Ergo bra med lite mer tålamod. Att dra raka streck kan dock vara knepigt och särskilt att göra det snabbt, varför musen inte är något alternativ i snabba spel. Jag upplever att Vertical ger bättre kontroll och samma vinster för just handleden.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wittwang:

Sorry, lite otydligt formulerat! Jag märker stor skillnad när jag använder någon av de ergonomiska, ställt mot traditionella diton. Den stora skillnaden mellan de två är dock nämnda seghet i tummen och precision, där MX Ergo är sämre i båda kategorier. När det gäller textredigering eller markering i största allmänhet fungerar MX Ergo bra med lite mer tålamod. Att dra raka streck kan dock vara knepigt och särskilt att göra det snabbt, varför musen inte är något alternativ i snabba spel. Jag upplever att Vertical ger bättre kontroll och samma vinster för just handleden.

Tack för ditt utförliga svar. Det var detta jag funderade på. Enda fördelen med MX Ergo verkar vara att jag slipper svängrum men i gengäld får jag bättre kontroll. Prioriterar faktiskt bättre kontroll framför svängrum då jag inte har sådan platsbrist men det är klart att en styrkula kan placeras enklare framför tangentbordet exempelvis.

Speciellt när du skrev "När det gäller textredigering eller markering i största allmänhet fungerar MX Ergo bra med lite mer tålamod." vilket får mig att rygga tillbaka lite. Jag har väldigt svårt för pekdon som försvårar placering av pekaren såsom var i en text den ska placeras eller markera ett tecken/mening/stycke. Detta då jag skriver mycket och arbetar med text så blir det frustrerande när det försvåras. Har inga problem med att markera med vanlig mus, vill bara slippa värk i handleden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon315148:

Yes, sett Lenovos tangentbord med trackpoint. De är inte ergonomiskt utformade vilket är det som gör att jag tvekar då jag tänker att nästa tangentbord skulle vara just ergonomiskt. Å andra sidan kanske trackpoint är ergonomiskt försvarbart också.

https://www.lenovo.com/se/sv/accessories-and-monitors/keyboar...

https://www.lenovo.com/se/sv/accessories-and-monitors/keyboar...

Tja det är nog värt ett försök i alla fall. Jag tycker ergonomin är ganska bra i deras laptops vilket ju är typ samma, dock är tangentbordet bättre i min några år gamla W541 än min rätt nya P1, vet inte om det handlar om att P1 är tunnare och man därmed får mindre slaglängd eller om det handlar om att de har snålat allt mer med tiden. Kanske lite av varje.

Skrivet av anon315148:

Ingen som har erfarenhet av Microsoft Sculpt Ergonomic Desktop?

Tycker jag läser att många gillar det och köper om det trots, enligt vissa, bristande kvalité. Känns som bra omdöme om folk köper om det trots att det inte håller bara för att det är så skönt.

Undrar dock om nån använder det med Linux och hur det fungerar? Så tråkigt med Microsoft-orienterat men det verkar inte finnas något likvärdigt på marknaden, speciellt inte ett helt kit för den prislappen.

Jag hade en föregångare på mitt förra jobb som var rätt nice. Dock tror jag inte formen var det som gjorde den stora skillnaden för mig, snarare att man kunde höja tangentbordet i framkant och därmed få en bättre vinkel (nedåt mot skärmen liksom).

Permalänk
Medlem

Det handlar mycket om att hitta lägen/vinklar som känns bra i längden, kombinerat med utrustning som passar för såväl användningsområdet som användarens kroppsform/-mått.
För en del passar vissa prylar bättre än för andra.

Jag arbetar bl a med att rekommendera/välja teknisk utrustning, inkl tillbehör, till användare inom ett företag med några tusen anställda.
Det baserat på feedback, samtal med användare (mycket ute på plats på deras kontor), produktrecensioner, egna erfarenheter och samarbete med ergonom.

Jag brukar rekommendera att känna vad som känns behagligt och vilsamt, samt vad som fungerat bra el mindre bra för individen tidigare. Tänk dig att du lägger händerna ledigt framför dig på ett bord utan mus och tgb, naturligt hamnar de då lite inåt.

Som flera andra också säger är det inte enbart musen man ska fokusera på, utan helheten inkl tangentbord m m.

Om man spelar behöver man mer sällan ha båda händerna på tangentbordet, kan då vinkla detta för att få en bra ställning för ena handen på tangentbordet och andra på musen. För kontorsanvändning/liknande är det vanligare med båda händerna på tangentbordet.

Många fullstora tangentbord är rätt breda, vilket kan göra att musen hamnar långt ut på sidan och ger onaturliga arm-/handvinklar.
Ska man kunna ha båda händerna på tangentbordet och då även kunna ha musen i bra vinkel gäller det att hitta ett tgb som är tillräckligt smalt. Är bl a därför s k "tenkeyless" el andra mindre format på tangentbord blivit vanligare.

Musen sen då?
Undvik ambidextriösa som är gjorda för att fungera för båda händerna, välj en som ger en bra hand- och handledsvinkel. Handleden ska inte vinklas utåt och du ska inte behöva spänna handen/fingrarna för att hålla i den, musen ska kännas bra i princip direkt.
Av egen (haft flera) och även flera andras erfarenhet ska man undvika Steelseries, de ser till synes bra ut men ger konstiga vinklar el fungerar tekniskt dåligt. Därmed inte sagt att de inte blivit bättre på sistone. Men Steelseries-mössen är de enda jag haft/använt som gjort ont för mig vid användning.

En del tycker att vertikala möss fungerar bra för dem, medan andra byter tillbaka till vanlig traditionell mus då den vertikala kändes annorlunda än de var van vid och inte nödvändigtvis bättre. En del i det som jag kan tänka mig är att de haft rätt dålig och enkel mus innan; som varit antingen ambidextriös, inte alls ergonomisk el bara för liten. De väljer då att prova en s k "ergonomisk mus" som då är vertikal/justerbar. Den vertikala tvingar fram en annan handleds-/armvinkel vilket för en del upplevs som bättre.

Nu blev det kanske lite väl lång utläggning.
Men sammanfattningsvis är det inte nödvändigtvis just en annan typ av pekdon som behövs, snarare att titta på helheten och hitta något som passar och känns bra för användningen.