Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Statlig e-legitimation ska utredas

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Varför ska körkort gälla? Det gör det inte överallt annars. Du kan inte använda körkortet som leg för pass-syften, men "nationellt id" utfärdat av bank är giltigt i schengen.

Nationellt ID-kort är giltig i HELA Europeiska Unionen, inte bara schenen! Källa: https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2015/06/res-till-h... Jag har använt nationellt ID-kort för identifiering/legitimering i: Tyskland, Storbritannien (när de var med i EU) Irland (2 gånger) och Nederländerna

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

På tiden.

Död åt BankID .

Och då skall det vara något som kan köras plattformsoberoende. Då tänker jag på Linux användare och gärna även BSD.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Vilka skulle dessa vara?

Sjukvården?
Äldrevården?
Privata skolor?
Stockholms kommunaltrafik?

Hjälp mig gärna här, jag ser inga exempel på samhällskritiska tjänster som har skötts på ett bra sätt av privata företag.

Dom flesta IT-haverier som skett i offentlig sektor handlar ju också om privata företag. Så det känns väldigt konstigt att hänvisa till när massa privata företag har gjort ett dåligt jobb som argument för att offentlig verksamhet inte ska göra den typen av jobb.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Låter bra men ja litar inte på att staten är kompetent nog.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Dom flesta IT-haverier som skett i offentlig sektor handlar ju också om privata företag. Så det känns väldigt konstigt att hänvisa till när massa privata företag har gjort ett dåligt jobb som argument för att offentlig verksamhet inte ska göra den typen av jobb.

Upphandlar man från sketna företag så får man sketen service. Till sist måste staten använda sig av "privata aktörer" i kedjan, även om Sverige har fullbordat kommunism så kommer inte resten av världen ha gjort det.

Problemet hela tiden med statlig förvaltning är att det finns 0 konsekvenser av fuckups. Kolla Dan Eliasson, snubben fortsätter inkassera 100k plus kronor i lön trots att han i praktiken blivit sparkad från två senaste uppdragen (nu har han ett låtsasuppdrag). Spelar ingen roll hur mycket han kör myndigheter i botten, dels i förtroende och i styrning. Privata aktörer har iaf. någon form av självbevarelsedrift som gör att man försöker rensa ut inkompetent folk.

Kör reglering, och straffa hårt om det blir fuckups. Likt nu senast där det blev dryga böter för "internetsladd i hårddisken", men man får gärna göra också så ansvarig chefer får skaka lite galler om de slappar på regler som är viktiga.

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem

Jag ser verkligen inte problemet med att BANK-ID inte stödjer Linux eller andra mindre populära operativsystem som vissa verkar uttrycka i tråden, man måste se till den stora massan.

Jag har aldrig stött på en person som inte har något av: iOS, Android, Windows eller MAC enhet hemma idag...
Såvidare dem inte är en icke-teknisk person (äldre) men då har dem knappast linux heller.

Känns som att kasta utvecklingspengar i sjön, finns så mycket annat i samhället som behöver digitaliserats och förbättras.
Att utveckla BANK-ID till typ linux borde ligga väldigt långt ner på prioriteringsordningen

Permalänk
Snusfri

Implantat i handen som du kopplar leg, pass, bankkort, busskort osv till är framtiden.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av padinni:

Känns som att kasta utvecklingspengar i sjön, finns så mycket annat i samhället som behöver digitaliserats och förbättras.
Att utveckla BANK-ID till typ linux borde ligga väldigt långt ner på prioriteringsordningen

Det är väl just det som skedde, BankID utvecklades först för "alla plattformar" (det var snarare "vissa plattformar") men sen skippade man allt som inte var kommersiellt lönsamt så det finns över huvud taget inte på prioriteringsordningen.

Permalänk
Medlem

Dom kanske borde kolla öster ut som har haft ett staligt system i botten sedan 1999. Ett nationellt ID kort med Eid.
Finland och nu även Estland om jag inte minns helt fel.
Men uppfinn hjulet igen.

Visa signatur

..:[EVGA Z97 Classified][Intel Core i7 4790K @ 4.8][4x8GB Dominator @ 2133 XMP][2x EVGA GTX 980 Ti SC+ ACX 2+][Cooling EKWB custom loop]:..
..:[EVGA X99 FTW K][Build in progress]:..

Permalänk
Medlem
Skrivet av LazySoft:

Dom kanske borde kolla öster ut som har haft ett staligt system i botten sedan 1999. Ett nationellt ID kort med Eid.
Finland och nu även Estland om jag inte minns helt fel.
Men uppfinn hjulet igen.

Estland har haft e-id i 20 år:
https://e-estonia.com/solutions/e-identity/id-card/

Estland är ju världsledande på området, och använder även blockkedja i sitt system:
https://e-estonia.com/solutions/cyber-security/ksi-blockchain...

"With KSI Blockchain deployed in Estonian government networks, history cannot be rewritten by anybody and the authenticity of the electronic data can be mathematically proven. It means that nobody – neither hackers, nor system administrators, nor even the government itself – can manipulate the data and get away with it."

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Jag hade även önskat att man på något tydligare sätt skiljde mellan identifikationsdelen och "bekräfta något" delen. För oss som hänger här är det inget bekymmer att det är samma app och samma procedur, men för framförallt den äldre generationen så tror jag att det till stor del är den hopblandningen som möjliggör alla bedrägerier. Man förstår helt enkelt inte om man bara identifierar sig, eller om man godkänner något (så som att föra över alla sina pengar till ett annat konto).

Det finns ett enkelt sätt. Gå över till QR-koder. Det minskade bedrägerier rejält. Men vissa sajter har fortfarande personnummer som alternativ.
Fast om man absolut inte vill läsa vad man skriver under så kan man nog lyckas att bli av med pengar om man vill. Om man följer vad någon främling säger på telefon kan man nog låta sig luras även med QR-inloggning.

Godkänn:
*Logga in
*Lägg till ny mottagare A
*Godkänn överföring av X kr till A

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Varför ska körkort gälla? Det gör det inte överallt annars. Du kan inte använda körkortet som leg för pass-syften, men "nationellt id" utfärdat av bank är giltigt i schengen.

Tog med körkortet för att det finns bara 1 körkort. Ingen annan än Transportstyrelsen utfärdar det. Alltså känner alla igen det.
Som man skulle gjort med ett vanligt ID utfärdat av en myndighet istället för massa olika företag som gör SIS leg.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk

Jag försökte med BankID i Googles egen emulator. Men det satte BankID tvärstopp för!

Ett e-leg för fler operativsystem än Win/Android/iOS/macOS tror jag vore bra för konkurrensen / fria marknaden.
Eller ur ett ekonomiskt perspektiv (ex. för användaren).

(Lite nyfiken på hur BankID känner av att appen körs i en emulator. OBS i ARM64-miljö - samma som en Android-telefon har).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hammonder:

Jag försökte med BankID i Googles egen emulator. Men det satte BankID tvärstopp för!
<Uppladdad bildlänk>
Ett e-leg för fler operativsystem än Win/Android/iOS/macOS tror jag vore bra för konkurrensen / fria marknaden.
Eller ur ett ekonomiskt perspektiv (ex. för användaren).

(Lite nyfiken på hur BankID känner av att appen körs i en emulator. OBS i ARM64-miljö - samma som en Android-telefon har).

Det finns en hel branch som sysslar med liknande frågor, root-detection, genuine android, emulator detection, hook-detection, ...

I det här fallet så har de nog signalement på unika egenskaper hos den emulerade hårdvaran skulle jag tro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejss:

Man kanske borde lagstifta att digitalt ID skall accepteras på samma sätt som fysiskt. Dvs man kan inte neka någon för att dom bara har ett digitalt ID.

Det är väl just detta som blir första steget?
Att Freja redan idag kan användas hos Posten, Trafikverket etc (Egentligen överalls förutom polisen) gör ju tjänsten mer eller mindre redo. Du leggar dig med körkort hos ett ombud som signerer och vips, E-leg som faktiskt funkar.

BankID har inget med legitimation att göra, det är väl egentligen bara en 2FA-tjänst rent krasst...

Skrivet av Hammonder:

Jag försökte med BankID i Googles egen emulator. Men det satte BankID tvärstopp för!

Använder man inte säkra chip / "Enklaver" för att säkerställa riktigheten bakom BankID?
Dvs - Det kanske går att köra på Windows/ mfl mha F-TPM som då agerar enklav för alltesammans?
(Jag har ingen aning, gissar högt...)

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hammonder:

(Lite nyfiken på hur BankID känner av att appen körs i en emulator. OBS i ARM64-miljö - samma som en Android-telefon har).

Det mest troliga är att emulatorn berättar för appen att den är en emulator. Finns inget skäl att Google skulle göra en emulator som inte går att särskilja från en telefon, skulle bara innebära problem för dem.

Permalänk
Medlem

E-legitimationen skall göras statlig och tillgänglig för alla medborgare.

EU bör förövrigt få igång ett eget betalkort (kan gärna vara privat), något som kan användas istället för Visa/Mastercard/etc som alla är amerikanska bolag.

Permalänk
Medlem

[quote postid="19634422" userid="145339" name="SuperSverker"]
Det är väl just detta som blir första steget?
Att Freja redan idag kan användas hos Posten, Trafikverket etc (Egentligen överalls förutom polisen) gör ju tjänsten mer eller mindre redo. Du leggar dig med körkort hos ett ombud som signerer och vips, E-leg som faktiskt funkar.

Jo Freja fungerar på många ställen men jag personligen är inte redo att lämna mitt fysiska id hemma ännu iallafall. Det är märkligt att polisen inte godkänner Freja heller, det bör ju i teorin vara säkrare än fysiskt id. Sen vet jag inte hur bra det funkar i krogkön för unga, personligen är jag för gammal för att prova

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

E-legitimationen skall göras statlig och tillgänglig för alla medborgare.

EU bör förövrigt få igång ett eget betalkort (kan gärna vara privat), något som kan användas istället för Visa/Mastercard/etc som alla är amerikanska bolag.

Hela EU världen bör få igång digitalt ID för alla medborgare. Skulle lösa många sammhällsproblem. Sen är ju det inte gjort i en handvändning precis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Vilket nonsense, har du några som helst fakta bakom din skrämselpropaganda?

Polisen och FRA har redan rätt att ta del av relevant information utifrån lagens krav, detta kommer varken bli mer eller mindre med statligt ID. Antar att du inte end vet att körkort eller natiknelal ID-kort finns?

Kostnaden lär vara i miljoner iaf, då fokus ska ligga på *säkerhet* och det måste få kosta. Om något är det väl bättre att staten fixar detta än att det ska ligga på privata företag som skattefifflar och ska ha vinst på varenda krona...

Sist men inte minst så finns styrkan i att en statlig lösning kan vara kompatibel med *EUs regler* och därför fungera utomlands, vilket Bank-ID inte kan göra i dess nuvarande form. Dessutom finns en statlig lösning tillgänglig för *alla medborgare* inte bara de som är kund hos ett par väl utvalda banker.

Sist men inte minst så har ex inte riksdagsledamöter tillgång till Bank-ID få de anses vara i "utsatt politisk ställning" och därför inte får ha en sådan säkerhetsrisk. Vilket för livet mycket svårare då Bank-ID är så vanligt

Axplock av upphandlade IT-system som kostade skattebetalarna miljarder:

Skolplattformen kostade 1 miljard att bygga – nu tvingas Stockholm böta

It-direktören om miljardfloppen: ”Tror inte det kan bli värre

Haveriet inifrån: Så gick Pust från succé till fiasko

Med avseende på integritet finns det massvis med artiklar på Sweclockers, SvD har en hel sektion "Övervakningssamhället", etc.

Permalänk
Avstängd

Gör om gör rätt.

Bank ID fungerar fint, dock finns det alltid rum för förbättring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av padinni:

Jag ser verkligen inte problemet med att BANK-ID inte stödjer Linux eller andra mindre populära operativsystem som vissa verkar uttrycka i tråden, man måste se till den stora massan.

Jag har aldrig stött på en person som inte har något av: iOS, Android, Windows eller MAC enhet hemma idag...
Såvidare dem inte är en icke-teknisk person (äldre) men då har dem knappast linux heller.

Känns som att kasta utvecklingspengar i sjön, finns så mycket annat i samhället som behöver digitaliserats och förbättras.
Att utveckla BANK-ID till typ linux borde ligga väldigt långt ner på prioriteringsordningen

Du glömmer bort att vissa vill inte betala för att behöva använda BankID då deras hårdvara har mer än tillräckligt för att köra BankID men BankID spärrar möjligheten att använda deras produkt på det operativsystem man har. I år blev jag tvungen att köpa en dator för att köra Windows 10 bara för att BankID slutade fungera på Windows 7 trots att Windows 7 fungerar klockrent och med mindre problem än jag har med Windows 10.

Det handlar om att ha rätt typ av resursers på rätt plats. Utvecklare med kunskaper kring hur man utvecklar mjukvaror för flera datorplattformar ifrån samma grundkod finns på marknaden. Frågan är om man vet hur man skall rekrytera dom.

Behövs egentligen en baskod för grunden(denna blir helt portabel mellan alla plattformar), därefter en riktad mot datorplattformar(oavsett om det är Windows, *BSD, Linux m.fl), en annan för plattor/telefoner och sedan gränssnittet som dessutom kan vara samma för Windows, *BSD, Linux m.fl. och en annan för telefoner/plattor.

Qt har använts sedan minst 20 år tillbaks för att underlätta för utvecklare att bygga mjukvaror där huvudkoden är helt portabel och OS-specifika funktioner paketeras in(wrappers) i andra anropsfunktioner som sedan styrs rätt vid kompileringstillfället beroende på vilken plattform som man kompilerar mot.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av padinni:

Jag ser verkligen inte problemet med att BANK-ID inte stödjer Linux eller andra mindre populära operativsystem som vissa verkar uttrycka i tråden, man måste se till den stora massan.

Jag har aldrig stött på en person som inte har något av: iOS, Android, Windows eller MAC enhet hemma idag...
Såvidare dem inte är en icke-teknisk person (äldre) men då har dem knappast linux heller.

Känns som att kasta utvecklingspengar i sjön, finns så mycket annat i samhället som behöver digitaliserats och förbättras.
Att utveckla BANK-ID till typ linux borde ligga väldigt långt ner på prioriteringsordningen

Till skillnad från företag så har väl staten större skyldighet till att inkludera minoriteter d.v.s. inte bara den stora massan?

Att tvinga folk till proprietär mjukvara med allt vad det innebär är bara fel, även om majoriteten använder det. Linux är annars relativt stort med alla sina distros.

Kasta pengarna i sjön gör man när man tvingar folk att köpa nya mobiler bara för att få tillgång till mobilt BankID.

En lösning är att ha programvaran i kortläsaren istället för att hämta ner ett program till datorn. Alltså som BankID på kort fast programvaran finns i kortläsaren istället för på datorn vilket också gör det säkrare. Då krävs inte samma kompatibilitet hos varje operativsystem. Tror AB Svenska Pass fungerar så förutom att man behöver nått tillägg i webbläsaren (men de erbjuder stöd för flera webbläsare inkl. Firefox som alltså fungerar lika bra på Linux).

Hur man löser mobilt BankID på en Linux-telefon har jag inget konkret förslag på förutom att helt enkelt stödja Linux. Läst att man i Norge har BankID på SIM-kortet, men exakt hur det fungerar vet jag inte.

För övrigt ska man inte underskatta vikten av fri och öppen källkod vad det gäller såväl frihet som säkerhet. Kan inte begripa att våra politiker inte var mer upprörda över att USA avlyssnat deras telefoner (som Danmark visste om). Bara för att vi är "vänner"/allierade med USA idag så betyder det inte att vi alltid kommer att vara det. Sen ser jag de inte som riktiga vänner för en riktig vän avlyssnar inte. Har noll tillit till USA och att inte jobba hårdare på alternativ är skrämmande. Det är dessutom skamligt att tvinga sina medborgare att använda proprietär spionage mjukvara för att kunna delta i samhället.

Hade jag varit politiker hade jag efterfrågat en telefon som Librem 5 sett till hårdvara (fysiska dödsbrytare för mikrofoner, kameror, trådlöst/Bluetooth och mobilnät). Det borde vara något alla ville ha och inte minst politiker, journalister, företagare och militär. Tillbaka med det hederliga utbytbara batteriet också. Skamligt att jag inte ska kunna byta ut det själv.

Permalänk
Skrivet av kogeltio:

Känns som man fått lite panik att ryssarna ska paja bankid. Som vanligt är regeringen sena på bollen.

Tror att storbankerna har större säkerhetsbudget än staten men men… kan ha fel..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av THB:

Implantat i handen som du kopplar leg, pass, bankkort, busskort osv till är framtiden.

Inte om du inte har en hand. Checkmate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Till skillnad från företag så har väl staten större skyldighet till att inkludera minoriteter d.v.s. inte bara den stora massan?

Att tvinga folk till proprietär mjukvara med allt vad det innebär är bara fel, även om majoriteten använder det. Linux är annars relativt stort med alla sina distros.

Kasta pengarna i sjön gör man när man tvingar folk att köpa nya mobiler bara för att få tillgång till mobilt BankID.

En lösning är att ha programvaran i kortläsaren istället för att hämta ner ett program till datorn. Alltså som BankID på kort fast programvaran finns i kortläsaren istället för på datorn vilket också gör det säkrare. Då krävs inte samma kompatibilitet hos varje operativsystem. Tror AB Svenska Pass fungerar så förutom att man behöver nått tillägg i webbläsaren (men de erbjuder stöd för flera webbläsare inkl. Firefox som alltså fungerar lika bra på Linux).

Hur man löser mobilt BankID på en Linux-telefon har jag inget konkret förslag på förutom att helt enkelt stödja Linux. Läste dock att man i Norge har BankID i SIM-kortet, men exakt hur det fungerar vet jag inte.

För övrigt ska man inte underskatta vikten av fri och öppen källkod vad det gäller såväl frihet som säkerhet. Kan inte begripa att våra politiker inte var mer upprörda över att USA avlyssnat deras telefoner (som Danmark visste om). Bara för att vi är "vänner"/allierade med USA idag så betyder det inte att vi alltid kommer att vara det. Sen ser jag de inte som riktiga vänner för en riktig vän avlyssnar inte. Har noll tillit till USA och att inte jobba hårdare på alternativ är skrämmande. Det är dessutom skamligt att tvinga sina medborgare att använda proprietär spionage mjukvara för att kunna delta i samhället.

Hade jag varit politiker hade jag efterfrågat en telefon som Librem 5 sett till hårdvara (fysiska dödsbrytare för mikrofoner, kameror, trådlöst/Bluetooth och mobilnät). Det borde vara något alla ville ha och inte minst politiker, journalister, företagare och militär. Tillbaka med det hederliga utbytbara batteriet också. Skamligt att jag inte ska kunna byta ut det själv.

Det stora problemet med Bank-ID sett som generell metod för identifiering och autentisering är att staten inte har kontrollen. Bank-ID ägs av Finansiell ID-Teknik BID AB som i sin tur ägs av ett konsortium av flera banker (Danske Bank, Handelsbanken, Ikano Bank, Länsförsäkringar Bank, SEB, Skandiabanken och Swedbank)
Bank-ID är ursprungligen avsett att tillhandahålla tillräckligt säker inloggning på din bank, inget annat. Att man sedan först accepterade Bank-ID som legitimation berodde på statens senfärdighet, man utvecklade inget statligt elektroniskt ID. Efter en serie av utredningar och utvärderingar satte man upp en mängd regler som Bank-ID vidareutvecklades till att uppfylla. Men fortfarande är det bankerna som äger Bank-ID och har kontrollen. De har naturligtvis ekonomiska ramar för vad man vill stödja.
Har staten andra idéer bör ett rent statligt elektroniskt ID-system skapas men det finns idag inte förutsättningar för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

Inte om du inte har en hand. Checkmate.

Då kan du få implantatet i pannan så du kan dunka huvudet i apparaten som läser av implantatet.

Men men ... det fungerar ju bara om du har ett huvud

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av serafim:

Det stora problemet med Bank-ID sett som generell metod för identifiering och autentisering är att staten inte har kontrollen. Bank-ID ägs av Finansiell ID-Teknik BID AB som i sin tur ägs av ett konsortium av flera banker (Danske Bank, Handelsbanken, Ikano Bank, Länsförsäkringar Bank, SEB, Skandiabanken och Swedbank)
Bank-ID är ursprungligen avsett att tillhandahålla tillräckligt säker inloggning på din bank, inget annat. Att man sedan först accepterade Bank-ID som legitimation berodde på statens senfärdighet, man utvecklade inget statligt elektroniskt ID. Efter en serie av utredningar och utvärderingar satte man upp en mängd regler som Bank-ID vidareutvecklades till att uppfylla. Men fortfarande är det bankerna som äger Bank-ID och har kontrollen. De har naturligtvis ekonomiska ramar för vad man vill stödja.
Har staten andra idéer bör ett rent statligt elektroniskt ID-system skapas men det finns idag inte förutsättningar för.

Jo, jag är medveten om vad BankID är. Även fast jag kan tycka att det är synd att BankID inte fungerar med Linux så har jag ändå högre krav på staten att inkludera även Linux i sin statliga e-legitimation.

Varför skulle det inte finnas förutsättningar för statlig e-legitimation? Självklart kan och ska staten ansvara för både våra fysiska och elektroniska legitimationer. Varför ska Polisen annars utfärda våra pass och ID-kort? Att staten varit sena är ju synd men det betyder inte att de inte ska ta kontrollen ändå.

AB Svenska Pass fungerar som sagt på Linux och BankID hade väl även Linux-stöd för några år sedan. Så att det inte går att inkludera Linux är bara struntprat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Jo, jag är medveten om vad BankID är. Även fast jag kan tycka att det är synd att BankID inte fungerar med Linux så har jag ändå högre krav på staten att inkludera även Linux i sin statliga e-legitimation.

Varför skulle det inte finnas förutsättningar för statlig e-legitimation? Självklart kan och ska staten ansvara för både våra fysiska och elektroniska legitimationer. Varför ska Polisen annars utfärda våra pass och ID-kort? Att staten varit sena är ju synd men det betyder inte att de inte ska ta kontrollen ändå.

AB Svenska Pass fungerar som sagt på Linux och BankID hade väl även Linux-stöd för några år sedan. Så att det inte går att inkludera Linux är bara struntprat.

Jag har inte påstått att det inte går och, ja, det fanns ursprungligen ett Linux-stöd som man slutade med för c:a tio år sen. Bevekelsegrunden var ekonomisk, Finansiell ID-Teknik ansåg att kostnaderna för att upprätthålla Linux-stödet inte svarade mot nyttan.

Det finns inga förutsättningar för ett statligt elektroniskt ID eftersom man från statligt håll har bestämt sig för att låta kommersiella företag "spela" enligt det "spel"-regelverk man skapat. Självklart skulle man från statligt håll kunna bestämma rent politiskt att det skall skapas ett statligt ID som alla måste acceptera och att det ska bekostas av skatter o.s.v. men jag ser inte att något parti eller någon partigrupp bekymrar sig om att skapa incitament för en sådan väg framåt. Självklart skulle man även kunna ha krav i regelverket på vilka hård- och mjukvaruplattformar som ska stödjas. Det fanns ursprungligen en sådan klausul men den togs bort eftersom "hård- och mjukvaruplattformar är föränderliga till sin natur" (minns inte exakta lydelsen, det är länge sen jag var en av de som ingick i Linux-representationen vid E-legitimationsdagen, det årliga mötet om E-legitimation som hölls en gång i tiden och kanske fortfarande hålls (fick till och med viss ersättning från Ubuntu för jobbet))

EDIT: Jo, numera heter det "e-legitimationsdagarna" så några har tydligen tyckt att det var värt att fortsätta och utöka till mer än en dag. Går att Googla på och nästa tillfälle är i februari 2023. Men det kostar att vara med och mitt intryck var dåförtiden att där mest var folk som ville synas och att det var mest prat och mycket mycket lite verkstad.

Felstavningar (måste kanske byta tangentbord...)