Hur äter Swec:are sin gröt? (Tips sökes)

Permalänk
Medlem

Hur äter Swec:are sin gröt? (Tips sökes)

I dessa bistra ekonomiska tider med skenande matpriser så har det blivit att man börjat käka denna mättande klassiker varje dag igen Letar dock efter sätt att förbättra både smak, variation och näringsinnehåll för en rimlig peng (helst utan socker). Nötter och frysta bär i all ära men det kostar mer än det smakar IMO.

Nuvarande favorit för mikrogröten är:

Gröt på 1dl havregryn och 2 dl vatten
ca 2 msk osötat jordnötssmör
1 mosad banan
1 nypa kardemumma
1 nypa salt
Rostade kokosflakes

Banan, jordnötssmör och kokosflakes blandas i efter tillagning. Serveras med fil.

Fyll gärna på med era favoriter

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Havregryn, vatten, salt.
Serveras i sin helhet med ett glas vatten.

Permalänk
Medlem

Kör samma mått havre som du i micron plus en nypa salt, sedan blandar jag i lingonsylt och på med mjölk, inte mycket mer spännande än så

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

När jag kör på gröt så har jag gått från det rekommenderade receptet för att göra i micro och kör på 1,25dl havregryn och 1,5dl vatten (2 min i 900W micro). Tycker det blir en trevligare gröt då. Jag gillar inte när det är för rinnit.
Ett tips kanske är att justera själva mängderna vatten och havregryn för att testa olika grejor.

En ganska frisk variant som jag körde på ett tag var ha till lite rivet äpple.

Jag kör med havremjölk eftersom jag uppenbarligen inte tycker det smakar havre nog xD

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem

Jag brukar ha i russin, tycker det gör mycket. Dock brukar jag inte äta gröt med salt (jag älskar salt annars, men just gröt - nej, där går en slags osynlig gräns)

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

För den mikrade brukar jag köra 1,5 dl havregryn och 3 dl vatten samt något kryddmått eller två salt. Toppas sedan med alldeles för mycket äppelmos (gärna hemlagad) och jordnötssmör och äts sedan med mjölk.

Tycker annars det kan vara trevligt att göra i kastrull för att få den lite slätare, och brukar då byta ut hälften av vattnet mot mjölk och blanda i mosad banan.

Permalänk
Medlem

Jag äter havregryn "rått" alltså inte med någon värmning i micro eller kastrull.
Hur gott som helst, lagom med gryn ca 1½dl, lite mjölk, lite russin eller annan valfri torkad frukt och sedan är det bara att äta.
Själv föredrar jag att grynen inte suger i sig för mycket av vätskan men man behöver inte glupa i sig för det.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

>Mät upp 1,5 dl havregryn i en djuptalrik.
>Tillsätt 2 dl mjölk eller havredryck.
>Tillsätt godtycklig med mängd frusna bär och frukter.
>Kör i mikron.
>Täcka allt med mald kanel, ingefära och kardemumma.
>Tillsätt sötma med honung eller sirap
>???
>PROFIT

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

1.5 dl havregryn & 2-2.5dl vatten i mikron.

Efter mikron blir det kanel och en matsked äpplemos. Alternativt, så bryner jag skivade äpplen - När de börjar få färg så häller man på lite vatten och massor av kanel (Äpplena suger åt sig & vattnet avdunstar)!

Permalänk

Yoghurt plus honung är underskattade som gröttillbehör. Annars håller jag med om russin.

Permalänk
Medlem

Färdig tomtegröt, mjölk, kanel. Äts max 1 gång per år vid jul. Annars undviker jag det.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Overnight oats: 2 dl havregryn, 2.5 dl rödmjölk, 1 krm salt. Står i kylen över natten. Värms till rumstemperatur på morgonen och lägger till en banan, kanel och russin. Min standardfrukost.

Vanlig havregrynsgröt: Havregryn och vatten i ratio 1:2 (förutsatt att det är havregryn från ICA eller AXA. Gyllenhammar är det snarare 1:1,5) och en skvätt salt. Äts med mjölk och lingon. Resten av familjens standardfrukost.

Risgrynsgröt: 4 dl risgryn, 8 dl vatten, 1 tsk salt, 2 bitar kanel och 13 dl rödmjölk. Äts (med kanel och mjölk) mycket och ofta av samtliga familjemedlemmar, därav mängderna.

Permalänk
Medlem

Jag låter cirka 4 dl vatten koka upp i en kastrull och har sedan i 2 dl havregryn samt en nypa salt. När vattnet har kokat bort en bit så har i en skivad frukt (oftast äpple, banan eller päron). Gröten har tillräckligt med vätska kvar i sig vid servering, så jag behöver inte fylla på med (havre)mjölk.

På morgnarna brukar jag dock ta fram kallgröten som jag rört ihop kvällen före (2 dl havregryn och 1,5 dl vatten samt lite salt) och blanda ner en skivad frukt.

Visa signatur

Speldator: AMD P2 X4 955BE @ 3,2 GHz + Antec Kühler H2O 620 | ASRock M3A770DE | Asus GTX560 Ti DCII 1GB | Corsair XMS3 4x2GB 1600MHz | Intel 520 240GB SSD | Samsung SpinPoint F3 500GB + Western Digital 500GB | FSP FSP650-80EGN 650W 80+ Gold | W7 HP SP1 64-bit| Cooler Master Elite 430 | LG IPS236 | Microsoft Wireless Keyboard/Mouse 700 v2.0 | Logitech X-230 | Steelseries Siberia v2 | Steelseries QcK

Permalänk
Medlem

Jordnötssmör på havregrynsgröt? Det är nog något jag aldrig skulle få för mig att testa om jag inte läst det här 😂.

Jag brukar köra i kastrull och med mjölk istället för vatten när jag vill ha extra krämig gröt. Sen antingen hemmagjord lingonsylt eller äpplemos på, i generösa mängder. Ingen extra kall mjölk i skålen/tallriken. Men gärna ett glas mjölk vid sidan av.
Är det brådis så blir det med vatten i micron, antingen strösocker på eller lingon/äpplemos.

Men det äta även andra typer av gröt. Mannagrynsgröt är gott, men kräver ett jävla vispande på spisen. Äts med samma tillbehör som havregröten, eventuellt jordgubbssylt. Eller varför inte koka lite risgrynsgröt? Med sirap och kanel på 😋.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Havregryn, vatten, salt.
Serveras i sin helhet med ett glas vatten.

Riktigt så bistra tider är det inte (än)

Skrivet av GreyWilk:

När jag kör på gröt så har jag gått från det rekommenderade receptet för att göra i micro och kör på 1,25dl havregryn och 1,5dl vatten (2 min i 900W micro). Tycker det blir en trevligare gröt då. Jag gillar inte när det är för rinnit.
Ett tips kanske är att justera själva mängderna vatten och havregryn för att testa olika grejor.

En ganska frisk variant som jag körde på ett tag var ha till lite rivet äpple.

Jag kör med havremjölk eftersom jag uppenbarligen inte tycker det smakar havre nog xD

Har redan experimenterat med vatten:gryn-ratio en del faktiskt. Jordnötssmöret och bananen gör att det tjocknar en hel del, annars håller jag med om att det inte får vara för rinnigt. Havremjölk blir lite havre-overkill för egen del.

Skrivet av zyberzero:

Jag brukar ha i russin, tycker det gör mycket. Dock brukar jag inte äta gröt med salt (jag älskar salt annars, men just gröt - nej, där går en slags osynlig gräns)

Jag tillhör skaran som plockar bort russinen ur lussekatterna och allmänt hatar russin med passion, men gillar man russin så

Skrivet av JonasT:

För den mikrade brukar jag köra 1,5 dl havregryn och 3 dl vatten samt något kryddmått eller två salt. Toppas sedan med alldeles för mycket äppelmos (gärna hemlagad) och jordnötssmör och äts sedan med mjölk.

Tycker annars det kan vara trevligt att göra i kastrull för att få den lite slätare, och brukar då byta ut hälften av vattnet mot mjölk och blanda i mosad banan.

Äppelmos, där sa du något. Det är ju förbannat gott, i alla fall mormors när man var liten Får nog prova en köpeburk även om det är förbannat mycket socker.

Skrivet av Zero Cool:

Jordnötssmör på havregrynsgröt? Det är nog något jag aldrig skulle få för mig att testa om jag inte läst det här 😂.

är nog ingen höjdare men röra ner i gröten så att det fördelas någorlunda jämt är riktigt gott faktiskt. Blir inte så överväldigande som man kanske kan tro. Kalori- och proteinrikt utan socker dessutom.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk

1dl havregryn
2dl vatten
koka
sleva upp i tallrik
ta fram vaniljkvarg
släng i några matskedar av den
plus lite bär om finnes
= gott

Permalänk
Medlem

Kör ögonmått 😁

Glutenfritt havregryn
Kanel
Salt
Frysta blåbär
Mjölk eller Cocos mjölk beroende på känsla.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Overnight oats: 2 dl havregryn, 2.5 dl rödmjölk, 1 krm salt. Står i kylen över natten. Värms till rumstemperatur på morgonen och lägger till en banan, kanel och russin. Min standardfrukost.

Har inte testat overnight oats ännu men verkar ju vara populärt. Vad är största fördelen med det, mindre tapetklistrigt?

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Havregryn, vatten, salt.

+ lingonsylt

Permalänk
Medlem

Intressant tråd. Jag brukar hålla mig till 1 dl havre, om jag har bägge hemma så blanda 50% vanliga gryn med 50% steel cut, 1 dl mjölk, 1,5 dl vatten och en nypa salt. Toppas med banan och agavesirap, alternativt äpple, kanel och lönnsirap, samt lite blandat russin, nötter och kokosflingor. Ett glas juice vid sidan av.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

Oftast den enkla varianten: havre, vatten, salt + banan/blåbär

Avancerad variant: steker havreflingorna i lite smör så att de får färg, lägger på vatten och kokar upp, kläcker ett par ägg och steker vidare, river lite västerbottenost och avslutar med lite jordnötssmör på. Smakar gudomligt.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag äter den oftast med sked.

Har inga tvångstankar om recept utan brukar addera det som finns tillgängligt i frukt och bärväg ibland även nötter och ägg så det blir ganska varierat.
Den enda preferensen är att inte använda havregryn krossade till stora flingor så fullkorn eller motsvarande storlek är nog det enda jag tycker är lite viktigt för det bli så mycket bättre konsistens när man slipper klistergröten som blir av de stora flingorna men jag tar den också om jag inte har bättre flingstorlek.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molgorain:

+ lingonsylt

mjee... lingon... Själv är man uppvuxen med en rätt välfylld tallrik gröt (typiskt på 2 dl havregryn, 4.5 dl vatten och en knapp tsk salt (1 krm är för lite för mig)) kokad i gryta, det behöver ha sina minuter i koktemperatur för att tjockna till och bli mjukare gryn, 3 matskedar äppelmos (helst hemgjord) klickas i den upphällda gröten på tallriken och massor av kall mjölk inledningsvis runt om kanten på tallriken - kylan i mjölken och äppelmoset är viktig för att temperera den heta gröten så att det går fort att veva i sig med skeden utan att bränna sig för mycket!.

Havregryn och kall mjölk direkt i tallriken med en slinga sirap ovanpå går också ned emellanåt, havregryn typ AXA och motsvarande andra med samma storlek på grynen - inte de mer finmalda typerna då det finns en gräns då det plötsligen bara växer i munnen som blå bands 'frukost' på närmas malda havregryn med torkade lingon som man fick ut ibland i kronans regi. - den går fan inte att äta...

Permalänk
Medlem

Ca 0.75dl vanlig och ca 0.25dl med extra fiber. 2 dl vatten och lite salt. Sedan in i micron på högsta i 2 min. Sedan jordgubbssylt, kanel och mjölk. Varierar med tex honung, solrosfrön, blåbär och lingonsylt.
Hallonsylt gör att mjölken skär sig och äppelsylt ger knappt någon smak.

Permalänk
Medlem

Overnight oats, have, havremjölk, lite salt, ett äpple hackat i småbitar och lite kanel.

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av JonasT:

För den mikrade brukar jag köra 1,5 dl havregryn och 3 dl vatten samt något kryddmått eller två salt. Toppas sedan med alldeles för mycket äppelmos (gärna hemlagad) och jordnötssmör och äts sedan med mjölk.

Din micro-mani börjar fan gå överstyr!

Permalänk
Hedersmedlem

Havregrynsgröt ska kunna tillagas och ätas i sömnen.

1 dl axa havregryn
2,25-2,5dl vatten
salt

kör 3 minuter på 600w, rör om, sen 1 minut på 600w. Ger slätare och lenare gröt än max effekt och minskar risken för överkokning avsevärt.

Äts med mjölk och äpplemos. Inget annat tillåtet.

Ska det kokas till hela familjen så är det 2,5 dl havregryn och 6,5dl vatten i en kastrull. Koka upp på näst högra läget på plattan och väck sovande barn och sambo under tiden som den kokar upp.

Äts med mjölk, äpplemos och Greta Gris.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

havregryn
proteinpulver
blåbär
jordnötssmör

enkelt och gött

Permalänk
Medlem

1,5 dl havregryn och 3 dl vatten samt 1 tesked salt, körs på spisen i kastrull tills klar med plattan på 7,5 av 9. Ätes med mjölk, äppelmos och kanel.

Det och två ägg är perfekt lunch när man jobbar hemifrån. Det viktigaste är saltet, 1 tesked är precis rätt mängd för att balansera upp sötman från äppelmosen.

Permalänk
Medlem

Havregryn 1 dl
Vatten 2 dl
In i micro 2 minuter
Häll på en skvätt mjölk och lakritspulver

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C