Moddare gör vattenkyld Playstation 5 Slim

Permalänk
Melding Plague

Moddare gör vattenkyld Playstation 5 Slim

Youtube-moddaren DIY Perks tar saker i egna händer och konstruerar en Slim-version med egendesignat vattenblock och kopparklätt yttre.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Mest förvånad över hur PS5 enl detta verkar totalpaja när den inte blir tillräckligt kyld. Hade ju trott att den skulle thermal throttla eller panikstängas av.

Och nja.. separat nätdel, låt gå, fine. Men att flytta ut kylningen för att uppnå "slim", lite mer tveksam på den Sjukt kul projekt ändå, förstås.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem

Häftigt. Men det blev väl mer än Slim + extra allt?

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Tittade på denna för ett par kvällar sen och det är en riktigt underhållande video!
Framförallt häftigt att han gör ett så stort block helt utan cnc-maskin.
Nästan så man blir sugen på att testa detta själv men misstänker att det skulle sluta med mer tårar än lycka.

Permalänk
Medlem

Hur kan detta klassas som slim?

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

DIY Perks ledstjärna verkar ju vara "Inget är för overkill eller onödigt så länge det är ett coolt concept"

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem

Visar att konsolen kan göras mindre och svalare.

Chuck Norris aproved 💪

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk

Jag tycker egentligen att den senaste versionerna av xbox series x och ps5 är för klumpiga, strömtörstiga, dyr och högljud.
-Ja, jag var med när vissa gapade och skrek samma sak om playstation 2 och ännu värre den första xboxen.

Men min bild är att både Sony och Microsoft valde konsolen baserat på att de några år efter skulle göra en mindre version. Och de låt då den första vara lite väl överdriven. Och hade Sony eller Microsoft valt att göra sin säg 20% slöare men lite tystare så hade de nog förlorat försäljning.

Permalänk
Medlem

Gillar tanken att vattenkyla allt, skulle haft rör med snabbkopplingar på ställen som vid tv bänken. Sen koppla in konsoler, htpc mm på en större loop. Ha en 100-200 liters tank i garaget med ordentligt pump och kylning för alla enheter i hemmet.

Finns ju för servrar så borde kunna fixa för privat bruk. Något att tänka på när man ska bygga nytt hus

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Gillar tanken att vattenkyla allt, skulle haft rör med snabbkopplingar på ställen som vid tv bänken. Sen koppla in konsoler, htpc mm på en större loop. Ha en 100-200 liters tank i garaget med ordentligt pump och kylning för alla enheter i hemmet.

Finns ju för servrar så borde kunna fixa för privat bruk. Något att tänka på när man ska bygga nytt hus

Vore ju riktigt häftigt! Jag har dessutom cirka 8 grafer i garaget om vintrarna, så det skulle passa bra att ha en vattenkylningsslinga som utgår därifrån

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Visar att konsolen kan göras mindre och svalare. [...]

Det är nog ganska uppenbart, men om du sett videon så inser du att det krävs mer än att bara platta till konsolen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag tycker egentligen att den senaste versionerna av xbox series x och ps5 är för klumpiga, strömtörstiga, dyr och högljud.
-Ja, jag var med när vissa gapade och skrek samma sak om playstation 2 och ännu värre den första xboxen.

Men min bild är att både Sony och Microsoft valde konsolen baserat på att de några år efter skulle göra en mindre version. Och de låt då den första vara lite väl överdriven. Och hade Sony eller Microsoft valt att göra sin säg 20% slöare men lite tystare så hade de nog förlorat försäljning.

Eftersom det är mycket enklare att göra konsolen mindre, svalare osv i efterhand än vad det är att öka prestandan i efterhand så känns det, tycker jag, som en given väg att gå att först satsa på prestanda som man dessutom kommer behöva "stå ut med" under lång tid och tumma på storlek, värme osv som man i senare versioner lätt kan rätta till.

Spelen måste ju funka på första versionen så alla senare versioner kommer påverkas av prestandan i den, medans kommande versioner inte påverkas alls av övriga saker i första versionen.

Jag tycker det känns som att dom gjorde en bra balans. (ps4 hade för dålig prestanda, för dålig kylning, och ärligt talat lite onödigt billig imo)

Permalänk
Medlem

Jag tycker det ser ut som om att konsollen blev större? Han flyttade bara kylning och psu till andra änden?

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Gillar tanken att vattenkyla allt, skulle haft rör med snabbkopplingar på ställen som vid tv bänken. Sen koppla in konsoler, htpc mm på en större loop. Ha en 100-200 liters tank i garaget med ordentligt pump och kylning för alla enheter i hemmet.

Finns ju för servrar så borde kunna fixa för privat bruk. Något att tänka på när man ska bygga nytt hus

Kolla linus tech tips gamla videos när dom vattenkyler ett typ helt hus (deras gamla "kontor")

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Gillar tanken att vattenkyla allt, skulle haft rör med snabbkopplingar på ställen som vid tv bänken. Sen koppla in konsoler, htpc mm på en större loop. Ha en 100-200 liters tank i garaget med ordentligt pump och kylning för alla enheter i hemmet.

Finns ju för servrar så borde kunna fixa för privat bruk. Något att tänka på när man ska bygga nytt hus

Exakt och koppla in till uppvärmningen.. win win med mining igång 24/7.. eller hur var det nu...?
Men skämtosido, tror vi kommer se sådana satsningar framöver där företag vill placera ut servrarna närmare kunden.
Eller varför inte hyra en gaming rigg som servar flera tunna gaming-klienter över nätverket.. möjligheterna är oändliga.. det svåra är "bara" att hitta lönsamhet i det hela.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Visar att konsolen kan göras mindre och svalare.

Chuck Norris aproved 💪

Den är ju inte mindre....
Du måste ju även ta hänsyn till det "lilla" extra paket som hänger i kablarna/slangarna.

Permalänk
Medlem

Om man tar bort skalet, skruvar på ett vattenblock som kopplat till en vattenkylare på 100liter och 800w så är det plötsligt "slim" - Sweclockerlogic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Gillar tanken att vattenkyla allt, skulle haft rör med snabbkopplingar på ställen som vid tv bänken. Sen koppla in konsoler, htpc mm på en större loop. Ha en 100-200 liters tank i garaget med ordentligt pump och kylning för alla enheter i hemmet.

Finns ju för servrar så borde kunna fixa för privat bruk. Något att tänka på när man ska bygga nytt hus

Var några år sen det florerade en video på en man som koppla in sig på jordvärmens vattensystem för att kyla datorn

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag tycker egentligen att den senaste versionerna av xbox series x och ps5 är för klumpiga, strömtörstiga, dyr och högljud.
-Ja, jag var med när vissa gapade och skrek samma sak om playstation 2 och ännu värre den första xboxen.

Men min bild är att både Sony och Microsoft valde konsolen baserat på att de några år efter skulle göra en mindre version. Och de låt då den första vara lite väl överdriven. Och hade Sony eller Microsoft valt att göra sin säg 20% slöare men lite tystare så hade de nog förlorat försäljning.

Xbox series x är betydligt mindre än PS och xboxen är så gott som ljudlös.

Alla konsoler drar lite ström, vilken effekt vill du ha? Köp series s ifall 70-80w faller dig i smaken (den är också så gott som ljudlös trots sin storlek)

Permalänk
Skrivet av anon201296:

Xbox series x är betydligt mindre än PS och xboxen är så gott som ljudlös.

Alla konsoler drar lite ström, vilken effekt vill du ha? Köp series s ifall 70-80w faller dig i smaken (den är också så gott som ljudlös trots sin storlek)

När det gäller ström så är det mycket bieffekterna av värmen som den skapar. Även om såklart det inte är fel med mindre elräkning.
Jag har inget speciellt mål. Utan jag väntar på nästa version när den kommer, med högsta sannolikhet kommer jag ej kunna vänta tills detta utan köper en innan.
Ett problem är att en nära bekant vill ha ps5, jag vill ha xbox. Denna nära bekant vill jag spela emot...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

När det gäller ström så är det mycket bieffekterna av värmen som den skapar. Även om såklart det inte är fel med mindre elräkning.
Jag har inget speciellt mål. Utan jag väntar på nästa version när den kommer, med högsta sannolikhet kommer jag ej kunna vänta tills detta utan köper en innan.
Ett problem är att en nära bekant vill ha ps5, jag vill ha xbox. Denna nära bekant vill jag spela emot...

Nästa generation (PS6 och vad än Xbox kommer heta) kommer garanterat dra mer ström

Edit. Annars får vi tyvärr väldigt små prestandaökningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag tycker egentligen att den senaste versionerna av xbox series x och ps5 är för klumpiga, strömtörstiga, dyr och högljud.
-Ja, jag var med när vissa gapade och skrek samma sak om playstation 2 och ännu värre den första xboxen.

Men min bild är att både Sony och Microsoft valde konsolen baserat på att de några år efter skulle göra en mindre version. Och de låt då den första vara lite väl överdriven. Och hade Sony eller Microsoft valt att göra sin säg 20% slöare men lite tystare så hade de nog förlorat försäljning.

Va?

Både Series X och PS5 är ljudlösa..
Min Series X är tyst som en Ninja. Min PS5:a låter bara om när skivläsaren drar igång. Tystaste standard-konsolerna på länge.

Permalänk
Skrivet av anon201296:

Nästa generation (PS6 och vad än Xbox kommer heta) kommer garanterat dra mer ström

Edit. Annars får vi tyvärr väldigt små prestandaökningar

Jag tänkte på nästa version av ps5/xbox series x.
Nästa helversion dröjer nog mer, sedan har jag läst om pro versionerna som kanske kommer slutet av 2023.

Permalänk
Medlem

Så snygg! Den vill jag ha!

Permalänk
Medlem

Sjukt att PS5 tvärdör av överhettning. Verkar ju inte ha någon som helst skydd att stänga av sig eller nåt om den blir för varm. Sjukt dåligt.

Jävligt coolt o snyggt bygge dock.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av norrby89:

Kolla linus tech tips gamla videos när dom vattenkyler ett typ helt hus (deras gamla "kontor")

Den var ju dock epic fail då de använde kopparrör så värmen ändå ”kom tillbaka” till rummet delvis istället för att använda bättre isolerade rör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon242437:

Den var ju dock epic fail då de använde kopparrör så värmen ändå ”kom tillbaka” till rummet delvis istället för att använda bättre isolerade rör.

Ja dom borde haft isolering på rören där men oavsätt så är det ett coolt koncept, han har juuh till å med planer att värna Polen med deras rackmonterade datorer i deras nya hus xD

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Kolla linus tech tips gamla videos när dom vattenkyler ett typ helt hus (deras gamla "kontor")

Ja LTT är ett par riktiga klåpare, kollade på dom i början när kanalen startades men sen dess har det gått ut för. För mkt reklam och trams och flum.

Permalänk
Skrivet av Mullvaden83:

Sjukt att PS5 tvärdör av överhettning. Verkar ju inte ha någon som helst skydd att stänga av sig eller nåt om den blir för varm. Sjukt dåligt.

Jävligt coolt o snyggt bygge dock.

Hade den tanken när jag såg videon, tänk om en omoddad konsol hos någon okunnig stackare blir igensatt med damm, eller t.om fläkten dör, stryker hela konsolen med då? Skulle vara ett fläktbyte eller urblåsning för att fixa på ett vettigt system liksom.

Visa signatur

Huvudburk: POP_OS! 22.04 | Ryzen 3900X | Asus Prime B350m-a | 32GB RAM | Sapphire RX 6800 | Sleeper-chassi (Tänk P4)
Xbox: POP_OS! 22.04 | Ryzen 5600G | B550I AORUS PRO AX | 16GB RAM | Urholkad OG Xbox som chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av crash:

Ja LTT är ett par riktiga klåpare, kollade på dom i början när kanalen startades men sen dess har det gått ut för. För mkt reklam och trams och flum.

dom är fortfarande mycket bra och duktiga.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A