Tråden om gröna energikällor [Vindkraft, solenergi, kärnkraft osv.)

Permalänk
Skrivet av Dahle86:

Vilket tänker du på?
Det försenade i Olkiluoto är klart och i drift.
Det planerade i Hanhikivi bygget har avbrutits.

Det var Hanhikivi jag syftade på.

Läste att de kan ändå få tillstånd att bygga om de vänder sig till en annan leverantör än Rosatom. Men i vilket fall som helst så blir det fördröjt många år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Jag vet inte om det tagits upp men Finlands försenade kärnkraftverk kommer bli ännu mera försenade efter de skulle byggas av Rosatom och det blir inte av med tanke på att ryssarna gick in i Ukraina.

Vad har de för alternativa leverantörer?

Följer inte finska nyheter, men det kommer inte byggas något i Pyhäjoki.

I och med att de förklarade för Rosatom att de inte skulle fortsätta med projektet så upphörde allt arbete även kring licensiering. Rosatoms dotterbolag och Rosatom ligger nu i juridisk konflikt med Fennovoima där det låter som de lutar åt någon form av medling. Finns knappast något arbete på att börja om allt arbete för att bygga på samma plats, delägare har ju förklarat att de vill ur projektet. Hade ju tagit 10-15 år att börja bygga något annat, men någon i Finland kanske snappat om det finns något intresse.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

När ett hus i Sverige förbrukar noll i uppvärmning, redan har solfångare och det inte finns några andra åtgärder att göra kan vi prata om att solceller kan ge tillskott. Idag är det bättre att du bygger stora parker om du ska producera el i våra bredgrader.

Finns en nackdel med dessa energihus. Jag har en kollega som bor i ett och han säger att det är ett helvete sommartid. Det blir tydligen fruktansvärt varmt i dessa hus halva året (nåja) så han får köra AC på sommaren konstant istället. Vet inte om man hittat på någon bättre lösning med husen som byggs idag. Hans hus är nog 10 år gammalt. Något nollförbrukningshus gällande skönt inomhusklimat året runt finns inte mig veterligen, men du kanske har läst lite mer inom ämnet än jag har.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Finns en nackdel med dessa energihus. Jag har en kollega som bor i ett och han säger att det är ett helvete sommartid. Det blir tydligen fruktansvärt varmt i dessa hus halva året (nåja) så han får köra AC på sommaren konstant istället. Vet inte om man hittat på någon bättre lösning med husen som byggs idag. Hans hus är nog 10 år gammalt. Något nollförbrukningshus gällande skönt inomhusklimat året runt finns inte mig veterligen, men du kanske har läst lite mer inom ämnet än jag har.

Det är ingen nackdel, det är ett felkonstruerat hus om det var tänkt att inte kräva luftkonditionering. Ett rätt och välisolerat hus med vettig ventilation och ofta med markiser är lättare att hålla kallt. Du hindrar att det värms upp genom taket med rätt isolering, du hindrar att den värms upp genom fönsterna med exempelvis markiserna eller andra sätt att hindra solen när den står högt, för solavskärmning behövs.

Men ja, det räcker inte att bygga ett tätt hus, även om de också använder mindre energi än en gammal villa. I den gamla villan sitter du och kör värmepumpen i kylläge samtidigt som du har dörrar och fönster öppna av vana, det är svårt att komma ifrån

Att bygga om äldre hus är svårare då du inte har planerat för solavskärmning från början där. I ett äldre hus kan du inte heller placera olika rum/funktioner i huset utifrån vilka som kan värmas upp mest sommartid.

Sen är det givetvis en nackdel om du sen tycker att det inte räcker att du bor i ett lågenergihus med värmeåtervinning (vintertid) och markiser (sommartid) och huset är byggt utan berg- eller jordvärme – just för att sistnämnda skulle kunna ha använts för frikyla. Fast där ser jag inte hur energikrav för uppvärmning skulle ställt till något och det är där mycket av energin går åt. När det gäller flerbostadshus så finns regler som gör att de måste tänka på temperaturen sommartid, så gör de något galet där måste de åtgärda. Händer givetvis att de bygger nytt som blir tokvarmt, men det gäller även när de inte försöker bygga lågenergihus. Bygger du själv får du vad du betalar för.

I nybyggda lokaler som utspelet handlade om så används redan kyla sommartid och mer isolering skulle inte skada, i.a.f. inte sett till energianvändning över året. Detta är inte portabel AC-tråden och pratar vi energikällor så ligger användning nära till hands. När uppvärmning är så stor post är det svårt att göra något annat än att isolera.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Det är ingen nackdel, det är ett felkonstruerat hus om det var tänkt att inte kräva luftkonditionering. Ett rätt och välisolerat hus med vettig ventilation och ofta med markiser är lättare att hålla kallt. Du hindrar att det värms upp genom taket med rätt isolering, du hindrar att den värms upp genom fönsterna med exempelvis markiserna eller andra sätt att hindra solen när den står högt, för solavskärmning behövs.

Men ja, det räcker inte att bygga ett tätt hus, även om de också använder mindre energi än en gammal villa. I den gamla villan sitter du och kör värmepumpen i kylläge samtidigt som du har dörrar och fönster öppna av vana, det är svårt att komma ifrån

Att bygga om äldre hus är svårare då du inte har planerat för solavskärmning från början där. I ett äldre hus kan du inte heller placera olika rum/funktioner i huset utifrån vilka som kan värmas upp mest sommartid.

Sen är det givetvis en nackdel om du sen tycker att det inte räcker att du bor i ett lågenergihus med värmeåtervinning (vintertid) och markiser (sommartid) och huset är byggt utan berg- eller jordvärme – just för att sistnämnda skulle kunna ha använts för frikyla. Fast där ser jag inte hur energikrav för uppvärmning skulle ställt till något och det är där mycket av energin går åt. När det gäller flerbostadshus så finns regler som gör att de måste tänka på temperaturen sommartid, så gör de något galet där måste de åtgärda. Händer givetvis att de bygger nytt som blir tokvarmt, men det gäller även när de inte försöker bygga lågenergihus. Bygger du själv får du vad du betalar för.

I nybyggda lokaler som utspelet handlade om så används redan kyla sommartid och mer isolering skulle inte skada, i.a.f. inte sett till energianvändning över året. Detta är inte portabel AC-tråden och pratar vi energikällor så ligger användning nära till hands. När uppvärmning är så stor post är det svårt att göra något annat än att isolera.

Har själv en grön energikälla till mitt hus, pellets för uppvärmning och garanterat kärnkraftsel i ledningarna (pga närheten till Ringhals)
Jag har själv en källare som fungerar ypperligt sommartid för att kyla ner sig. Man kan väl i någon mån se det som frikyla från marken. Sedan håller jag inte med dig ang "I ett äldre hus kan du inte heller placera olika rum/funktioner i huset utifrån vilka som kan värmas upp mest sommartid." Du kan ju välja att utnyttja rum åt öster/norr till sovrum i större utsträckning. Det är ju inte spikat vilket rum som ska användas till vad. Kök och badrum såklart men i övrigt är det väl fritt val? Bor själv i en 50 år gammal kåk och det är stor skillnad på rum i västerläge jämfört med rum i österläge. Då är det ändå 3-glas isolerfönster och tilläggsisolerat PLUS markiser.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Har själv en grön energikälla till mitt hus, pellets för uppvärmning och garanterat kärnkraftsel i ledningarna (pga närheten till Ringhals)
Jag har själv en källare som fungerar ypperligt sommartid för att kyla ner sig. Man kan väl i någon mån se det som frikyla från marken. Sedan håller jag inte med dig ang "I ett äldre hus kan du inte heller placera olika rum/funktioner i huset utifrån vilka som kan värmas upp mest sommartid." Du kan ju välja att utnyttja rum åt öster/norr till sovrum i större utsträckning. Det är ju inte spikat vilket rum som ska användas till vad. Kök och badrum såklart men i övrigt är det väl fritt val? Bor själv i en 50 år gammal kåk och det är stor skillnad på rum i västerläge jämfört med rum i österläge. Då är det ändå 3-glas isolerfönster och tilläggsisolerat PLUS markiser.

Tror du missar poängen med att du inte bara kan slänga på mer energi om du pratar om gröna energikällor. Får du inte ner förbrukningen i världen i stort kommer mängden fossil energi bara fortsätta öka, alla i världen har inte tillgång till pellets och kan inte få tillgång till pellets. Om fossila energislag står för 80 eller 75 % av energin spelar inte så stor roll, när vi nått 75 % så använder vi ändå mer fossil energi än idag då vi fortfarande ökar förbrukningen och den är säkert dyrare att framställa (när vi når exempelvis 75 %) vilket driver upp priserna i stort.

OT, inte ditt hus vi talar om och inte ett sidospår som ska vara här. Du felciterar också, ditt hus är inte ombyggt för att vara tätt och kunna värmas upp med enbart värmeåtervinnande FTX-aggregat och spillvärme från aktivitet i huset.

Permalänk
Medlem

Men är det privat hushåll där de största energi vinsterna kommer med gröna energi källor?

KWH Mirka (sandpapper, verktyg m.m.) bygger en ny fabrik/utbyggnad här i närheten. Har inte möjlighet att länka hela artikeln men kortfattat.

Energilösningen i Jakobstad i korthet

Geoenergifältet: 115 brunnar med ett djup på 340 meter var
Värmepumpar med en effekt på 1650 kW och vatten-luftvärmepumpar på 340 kW
Solpaneler med en nominell effekt på 100 kWp
Andel förnybar energi: 98 procent

Min poäng är det här är en ganska liten fabrik i sammanhanget. Men motsvarar otroligt många privat hushåll.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Men är det privat hushåll där de största energi vinsterna kommer med gröna energi källor?

KWH Mirka (sandpapper, verktyg m.m.) bygger en ny fabrik/utbyggnad här i närheten. Har inte möjlighet att länka hela artikeln men kortfattat.

Energilösningen i Jakobstad i korthet

Geoenergifältet: 115 brunnar med ett djup på 340 meter var
Värmepumpar med en effekt på 1650 kW och vatten-luftvärmepumpar på 340 kW
Solpaneler med en nominell effekt på 100 kWp
Andel förnybar energi: 98 procent

Min poäng är det här är en ganska liten fabrik i sammanhanget. Men motsvarar otroligt många privat hushåll.

Bostäder förbrukar mer energi för uppvärmning och varmvatten än lokaler och industrier. Energiläget i siffror från Energimyndigheten redovisar för olika sektorer i Sverige. Det vanligaste i Sverige är att lokaler värms upp med fjärrvärme, fjärrvärmeverk skulle kunna byggas om och generera mer el om man faktiskt kunde dra ner behovet av uppvärmning.

Småhus (villor, fritidshus, parhus, radhus, kedjehus byggda för max två hushåll) står för största andelen när det gäller uppvärmning.

Småhus står för straxt över 44 % av area, lokaler står för straxt över 25 % när vi räknar yta.

Lokaler i Sverige (som är uppvärmda) använder 19,5 TWh till uppvärmning och varmvatten, bostäder när vi räknar småhus + flerfamiljshus är 54 TWh. Då räknas alltså gas, fjärrvärme, biobränslen, olja och el in. Senaste året som redovisas är 2020 så siffrorna är därifrån.

Mängden solkraft 2020 var 1 TWh. Mer solkraft kommer inte minska mängden bränsle fjärrvärmen behöver bränna på vintern och då är det svårare att motivera att bygga om verken för elproduktion. Kan det byggas nya lokaler och anläggningar som inte behöver anslutas till fjärrvärme är det nog enklare att ha annat i planeringen än att bara bygga ut kapaciteten hela tiden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Ska inte poängen vara att nyttja resurser effektivt kommer världen bara fortsätta öka mängden energi och därav mängden fossil energi vi använder.

Jo, men det finns många aspekter som avgör hur effektivt något är. Solceller ger en vinst ganska fort, både ekonomiskt och miljömässigt, även i norra delar av landet och så.

Citat:

Netto ja, mest import från Norge, Storbritannien och Finland. Åtminstone två av dessa behöver stärka sin elproduktion så de kan gott ta hand om detta själv. Vi behöver inte dessa sopor om vi drar ner fjärrvärmeanvändningen marginellt.

Samtidigt är vi ganska bra på det, vi har haft förhållandevis hårda krav på filter och liknande i denna typen av anläggningar, så ofta är det ju bättre att vi eldar upp dem här i våra fjärrvärmeanläggningar än att de typ läggs på deponi i England eller ens eldas upp i andra fjärrvärmeanläggningar med sämre filtrering av utsläppen och så. Sen vet jag inte om Norge eller GB är så mycket sämre än oss där, men det har ju inte varit ovanligt att exportera sopor till Kina för förbränning och så, och då är det ju väldigt mycket värre i alla fall.

Citat:

Om solceller är så billigt ska inte politiken lägga sig i det hela. Bort med bidragen och kraven så hamnar de där det är lämpligt eller där det finns privata pengar. Skattepengar kan göra större nytta på andra områden, ge större produktion eller mindre förbrukning.

Tja, bidraget är ju nere på typ 15% nu, så jag vet inte om staten kan få så mycket mer miljönytta för de pengarna. Samtidigt behövs ju inte bidragen längre egentligen, det är lönsamt på ganska kort tid att installera solceller i typ hela landet även utan bidrag. Men bidraget gör ju att byggtakten blir högre, och det är ju bra.

Citat:

Mer solel får vi om panelerna sitter i bättre läge.

Bra läge är förstås viktigt, men ett platt tak är ju nästan alltid ett bra läge. Sen kanske det inte är det bästa läget alltid förstås, men gör man det till ett krav så blir det ju av i alla fall, vilket inte alltid är fallet om man ska hitta det perfekta läget, säkra tillgång till marken, skaffa bygglov och så vidare.

Citat:

När ett hus i Sverige förbrukar noll i uppvärmning, redan har solfångare och det inte finns några andra åtgärder att göra kan vi prata om att solceller kan ge tillskott. Idag är det bättre att du bygger stora parker om du ska producera el i våra bredgrader.

Det är inte alls säkert. Bygger man en stor byggnad så ökar det inte kostnaden så mycket att bygga solceller på taket, man har redan en massa byggarbetare där, kanske kranar eller hissar, och ytan är ju gratis liksom och har inga direkta andra användningsområden. Ska man bygga en solcellspark tar man ju ofta mark som hade kunnat användas till exempelvis odling eller skogsbruk, och den får man förstås betala för (oftast också mer ju närmare "civilisationen" man befinner sig, och det är ju där vi har ett behov av mer elproduktion), och man behöver bygga stängsel och infrastruktur för att hindra obehöriga men låta behöriga komma dit för underhåll och så. På ett tak har man liksom redan det. Sen hjälper ju solpanelerna till att hålla klimatet i byggnaden något bättre på sommaren, eller snarare minskar nedkylningskostnaderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Bygger man en stor byggnad så ökar det inte kostnaden så mycket att bygga solceller på taket, man har redan en massa byggarbetare där, kanske kranar eller hissar, och ytan är ju gratis liksom och har inga direkta andra användningsområden.

Solvärme? Eller använder du inte varmvatten?

Skrivet av snajk:

Men bidraget gör ju att byggtakten blir högre, och det är ju bra.

Nej det är ju inte bra att snedvrida marknaden. Finns de tillgängliga för folk i t.ex. Spanien istället så producerar de 50 % extra el om året.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Det försenade i Olkiluoto är klart och i drift.

Det är det inte, det är nedstängt till den 30e september och det anses som tveksamt om det ens kan starta då. Realistisk drift mot konsument anses vara december. Kärnkraft i all ära, men det är ingenting att satsa på. EU och REPower EU fonden är betydligt mycket bättre och ger resultat i närtid och stegvis, inte om 15-20 år och 85 miljarder senare.

Permalänk
Skrivet av ingenjören:

De flesta hus är varma sommartid. Ett välisolerat hus håller både värme och kyla bättre än ett sämre isolerat dito.

Nya hus har även oftast mekaniskt ventilation, varav gamla hus är mer eller mindre oventilerade sommartid (självdrag).

Och bygger man nytt så gäller det att inte snåla och installera utvändiga fönsterskydd, så slipper man få in mycket av solvärmen.

Har erfarenhet av både äldre och nyare hus och de nya är bättre på sommaren i min erfarenhet. Givet att båda har samma konstruktion då. Har man källare så är det en annan femma.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Solvärme? Eller använder du inte varmvatten?

Ja ok, men det kräver inte så stora ytor kanske? Beroende på vad för verksamhet som pågår i byggnaden förstås.

Jag har flera kollegor med solpaneler som ger dem ungefär deras årsförbrukning av el, många av dem har dock bergvärme eller i alla fall värmeväxlare, men också elbil vars förbrukning täcks av solpanelernas produktion med.

Citat:

Nej det är ju inte bra att snedvrida marknaden. Finns de tillgängliga för folk i t.ex. Spanien istället så producerar de 50 % extra el om året.

Spanien har redan högre subventioner än vad vi har, så vi borde snarare höja våra om marknaden inte ska vara snedvriden i förhållande till Spanien.

Men samtidigt så är det inte säkert att en solpanel är så mycket effektivare bara för att den är närmare ekvatorn utan det finns många saker som spelar in, allt ifrån temperatur (värme gör de mindre effektiva), reflektioner från snö och vinkel på ljus och panel till tekniken som används och förstås antal soltimmar. Men en stor grej är ju att vi eller våra politiker inte kan bestämma över vad de gör i Spanien, bara vad vi gör här. Utbudet på solpaneler beror förstås på efterfrågan också, om det säljs fler byggs det fler och förhoppningsvis innebär det mer pengar till att utveckla dem till att bli bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Men samtidigt så är det inte säkert att en solpanel är så mycket effektivare bara för att den är närmare ekvatorn utan det finns många saker som spelar in, allt ifrån temperatur (värme gör de mindre effektiva), reflektioner från snö och vinkel på ljus och panel till tekniken som används och förstås antal soltimmar. Men en stor grej är ju att vi eller våra politiker inte kan bestämma över vad de gör i Spanien, bara vad vi gör här. Utbudet på solpaneler beror förstås på efterfrågan också, om det säljs fler byggs det fler och förhoppningsvis innebär det mer pengar till att utveckla dem till att bli bättre.

Så är det, all form av solenergi är morgondagen och det är för forskningen att utveckla effektivare metoder för att ta till vara på den. Det förstår dock inte den konservativa sidan utan de läser rapporter och tror att det är så det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Men samtidigt så är det inte säkert att en solpanel är så mycket effektivare bara för att den är närmare ekvatorn utan det finns många saker som spelar in, allt ifrån temperatur (värme gör de mindre effektiva), reflektioner från snö och vinkel på ljus och panel till tekniken som används och förstås antal soltimmar.

Det är typ 50 % högre solinstrålning och 80 % fler soltimmar.

Termisk solkraft kan vara effektivare i parker där nere, men pratar vi hustak/byggnader är det alltid bättre att se till att panelerna hamnar där än här.

Det som däremot inte spelar någon större roll är däremot var i Sverige de sitter, särskilt inte om de är solföljande.

Hur mycket som produceras är begränsat så är poängen att producera el så ska de inte användas här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Så är det, all form av solenergi är morgondagen och det är för forskningen att utveckla effektivare metoder för att ta till vara på den.

Nu innehåller ditt inlägg samma information, fast utan den onödiga polariseringen

Permalänk
Skrivet av pine-orange:

Nu innehåller ditt inlägg samma information, fast utan den onödiga polariseringen

Tyvärr därför jag slutade skriva i denna tråd tidigare. Det blev för polariserat och stundtals ganska otrevligt med personangrepp. Nu är det dags att avfölja den igen inser jag. Ciao och trevlig midsommar!

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Det är typ 50 % högre solinstrålning och 80 % fler soltimmar.

Termisk solkraft kan vara effektivare i parker där nere, men pratar vi hustak/byggnader är det alltid bättre att se till att panelerna hamnar där än här.

Det som däremot inte spelar någon större roll är däremot var i Sverige de sitter, särskilt inte om de är solföljande.

Hur mycket som produceras är begränsat så är poängen att producera el så ska de inte användas här.

Men Spanien är ju inte bäst heller, all världens solpaneler borde ju placeras i ett band längs med ekvatorn om man ska följa din logik. Men det är inte så lätt att få till förstås. Poängen är att solpaneler producerar så mycket el att det är en positiv totaleffekt även i norra Norrland. De hade förstås producerat mer i exempelvis Gabon eller Ecuador, men vad spelar det för roll, de kommer sannolikt inte att köpa dessa paneler om vi inte köper dem ändå liksom? Och de minskar ju påverkan från mänsklighetens totala elproduktion även här i landet liksom. Kan det vara så att en större efterfrågan på solceller gör att produktionen ökar och priset på sikt går ner samtidigt som effektiviteten ökar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Men Spanien är ju inte bäst heller, all världens solpaneler borde ju placeras i ett band längs med ekvatorn om man ska följa din logik. Men det är inte så lätt att få till förstås. Poängen är att solpaneler producerar så mycket el att det är en positiv totaleffekt även i norra Norrland. De hade förstås producerat mer i exempelvis Gabon eller Ecuador, men vad spelar det för roll, de kommer sannolikt inte att köpa dessa paneler om vi inte köper dem ändå liksom? Och de minskar ju påverkan från mänsklighetens totala elproduktion även här i landet liksom. Kan det vara så att en större efterfrågan på solceller gör att produktionen ökar och priset på sikt går ner samtidigt som effektiviteten ökar?

Nej i dagsläget ökar vi mängden fossila bränslen. Ju mer efterfrågan på energi ju mer fossil används.

Det spelar roll, då efterfrågan ökar för att vi som kan inte hushåller med resurserna.

Edit: Tankevurpa? Det är inte rationellt att exportera stora mängder solel. Därför krävs det inte mycket för att länder som Gabon och Ecuador ska få mer solel än de vet vad ska ska göra med. Årliga solpanelsproduktionen bör vara ca 200 000 MW. Gabon använder ~2 TWh årligen, Ecuador ~32 TWh årligen. Det finns alltså solpaneler till andra länder än ett fåtal runt ekvatorn, men det finns inte till varenda hustak i världen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Nej i dagsläget ökar vi mängden fossila bränslen. Ju mer efterfrågan på energi ju mer fossil används.

Det spelar roll, då efterfrågan ökar för att vi som kan inte hushåller med resurserna.

Jo, men likväl är det bättre att bygga solpaneler på taken här än att inte bygga dem alls. För det är ju det mest sannolika alternativet.

Sen behöver vi förstås jobba på effektiviteten på förbrukarsidan också, och en massa annat. Det påverkar dock inte att en solpanel här minskar användningen (eller minskar ökningen av användningen) av fossila bränslen.

Skrivet av Petterk:

Edit: Tankevurpa? Det är inte rationellt att exportera stora mängder solel. Därför krävs det inte mycket för att länder som Gabon och Ecuador ska få mer solel än de vet vad ska ska göra med. Årliga solpanelsproduktionen bör vara ca 200 000 MW. Gabon använder ~2 TWh årligen, Ecuador ~32 TWh årligen. Det finns alltså solpaneler till andra länder än ett fåtal runt ekvatorn, men det finns inte till varenda hustak i världen.

Missade din redigering. Men du säger emot din egen argumentation här lite. Ska solpaneler byggas där de ger mest energi, där de behövs mest på grund av brister i (lokal) energiproduktion, eller där de faktiskt finns möjligheter att bygga dem både finansiellt och politiskt? Det sistnämnda talar ju för att bygga här och införa denna typ av lagar som vi diskuterar nu. Dina argument verkar ha gått från det förstnämnda till det mittersta. Jag har varken varit i Gabon eller Ecuador men jag har varit i andra fattiga länder och det är ju inte så att efterfrågan på det man kan få med el inte finns utan folk väljer bort el av andra anledningar, kostnad och stabilitet främst. Man kör på kol eller ved för matlagning för elen går inte att lita på, eller så har man en fossildriven generator för att täcka upp de timmar varje dag när det inte finns el, eller förstås en kombination.

Samtidigt är det ju alltid mer komplext med denna typen av frågor. Om politiska påtryckningar eller incitament gör att det säljs dubbelt så mycket solceller än vad det annars hade gjort, så måste produktionen ökas, fabrikerna som bygger dem behöver bli större vilket också innebär att de blir mer effektiva, och detta gör att priset går ner. Många länder, eller de som styr många länder, bryr sig ju inte så mycket om miljöaspekten, däremot är det rätt många av dem som bryr sig om kostnaden så om förnybart blir billigare genom storskalighet så kan det få mycket mer genomslag än om vi exempelvis ger bistånd till fattiga länder för att köpa dagens paneler eller så.

Permalänk
Medlem

Kärnkraftsvurmarnas ständiga argument: SMR verken.
Dessa har nu visat sig vara ännu smutsigare än de vanliga. Jag är inte emot kärnkraft, låt den som finns vara - men satsa inte på den.

Citat:

However, a new study has found that SMRs will actually generate far more radioactive waste than conventional nuclear power plants, and governments to spend large amounts to find a safe way to dispose of it

https://www.express.co.uk/news/science/1623824/energy-crisis-...

För övrigt anser jag inte att uttalandet om att ökad efterfrågan på energi kräver mer fossila bränslen är korrekt. Kina är inte relevant för världen i stort. Även om de tar sin beskärda del så finns tekniken tillgänglig om vilja finns.

Permalänk
Avstängd

https://www.energinyheter.se/20220216/25872/energimyndigheten...

Energimyndigheten beviljar 99 miljoner i anslag till SMR-projekt i Oskarshamn

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Kärnkraftsvurmarnas ständiga argument: SMR verken.
Dessa har nu visat sig vara ännu smutsigare än de vanliga. Jag är inte emot kärnkraft, låt den som finns vara - men satsa inte på den.

https://www.express.co.uk/news/science/1623824/energy-crisis-...

Vanliga reaktorer är inte särskilt smutsiga. De producerar ~20 ton avfall per år för ~8TWh och det motsvarar el för ~1,6 miljoner hushåll i ett år. Det är förstås bra att de kollar på hur SMRs kommer påverka avfallsströmmarna, ifall de slår igenom är det bra att ha rätt processer på plats. Det hjälper myndigheter att evaluera olika reaktortyper med, de kan i så fall välja en SMR som ökar avfallsmängden så lite som möjligt.

Citat:

För övrigt anser jag inte att uttalandet om att ökad efterfrågan på energi kräver mer fossila bränslen är korrekt. Kina är inte relevant för världen i stort. Även om de tar sin beskärda del så finns tekniken tillgänglig om vilja finns.

<Uppladdad bildlänk>

Du kan få ökad användning av fossila bränslen och samtidigt få lägre CO2-utsläpp, t.ex. om du skulle byta ut all kol i världen mot gas. CO2 är ett globalt problem, det går inte att ignorera enskilda länder och säga att det inte är relevant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Vanliga reaktorer är inte särskilt smutsiga. De producerar ~20 ton avfall per år för ~8TWh och det motsvarar el för ~1,6 miljoner hushåll i ett år. Det är förstås bra att de kollar på hur SMRs kommer påverka avfallsströmmarna, ifall de slår igenom är det bra att ha rätt processer på plats. Det hjälper myndigheter att evaluera olika reaktortyper med, de kan i så fall välja en SMR som ökar avfallsmängden så lite som möjligt.
Du kan få ökad användning av fossila bränslen och samtidigt få lägre CO2-utsläpp, t.ex. om du skulle byta ut all kol i världen mot gas. CO2 är ett globalt problem, det går inte att ignorera enskilda länder och säga att det inte är relevant.

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

20 ton avfall som ska lagras x tusen år till de som kommer efter oss kan inte jag se som särskilt rent, det är helt enkelt inget att satsa på även om det i dagsläget antagligen är fel att avveckla de som redan puttrar. Moderaternas tjat idag går tvärt emot EU's direktiv och även om de kommer igång efter valet så kommer det ta åtminstone en halv mandatperiod innan de får igenom något och sedan antagligen närmre två decennium innan det har leverera något. Den kostnaden och den energianvändningen kan gå till annat som ger en renare energi fortare.

Antog att någon skulle bita på CO2 problemet. Det man får ta i beaktning är att Kina som jätteland är en diktatur, förhållandevis nedstängt och väldigt annorlunda och det finns bara ett fåtal liknande länder. Tittar man på det rent binärt ja, absolut men det är också därför jag anser att rapporter inte är för alla.

Ta bort Kina så ser man att utsläppen minskar, så enkelt är det. Kina har tyvärr valt att satsa på kolkraft, vilket kanske är ett av få länder som faktiskt borde satsat på kärnkraft med tanke på hur deras städer och behov ser ut. Egentligen är det inte fossila bränslen som är problemen utan utsläppen som de skapar. På samma sätt är det inte flygen som är problemet utan utsläppen som flygen skapar. Att utsläppen minskar är rätt steg och tittar man på de demokratiska länderna så är det just vad som sker. Även din bild säger att utsläppen i stort minskar, trots ökat behov.

Permalänk
Avstängd

Skicka skräpet/avfallet till solen med en raket ifrån Tesla gubben.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Antog att någon skulle bita på CO2 problemet. Det man får ta i beaktning är att Kina som jätteland är en diktatur, förhållandevis nedstängt och väldigt annorlunda och det finns bara ett fåtal liknande länder. Tittar man på det rent binärt ja, absolut men det är också därför jag anser att rapporter inte är för alla.

Ta bort Kina så ser man att utsläppen minskar, så enkelt är det. Kina har tyvärr valt att satsa på kolkraft, vilket kanske är ett av få länder som faktiskt borde satsat på kärnkraft med tanke på hur deras städer och behov ser ut. Egentligen är det inte fossila bränslen som är problemen utan utsläppen som de skapar. På samma sätt är det inte flygen som är problemet utan utsläppen som flygen skapar. Att utsläppen minskar är rätt steg och tittar man på de demokratiska länderna så är det just vad som sker. Även din bild säger att utsläppen i stort minskar, trots ökat behov.

Utsläpp och energianvändning finns oavsett politiskt styre. Du argumenterar inte varför det är rimligt att plocka bort Kina. Dessutom har västvärlden outsourcat en stor del av sin produktion till Kina, vill vi göra någon rättvis jämförelse får vi räkna på hur det kommer påverka utsläppen om vi tar hem produktionen igen.
Kina satsar inte bara på kol. De satsar på alla energislag, men just kol går att skala upp rätt fort. Det är nästan bara råvaran som kan vara en flaskhals och de har gott om kol i Kina. Till skillnad från kärnkraft, solkraft, vindkraft, vattenkraft, gas, ... De väljer ekonomin och landets stabilitet framför deras CO2-mål helt enkelt.

Det är inte riktigt vad min bild säger, men det är också därför jag anser att grafer inte är för alla. 2020 är en anomali pga corona, utsläppen och energianvändningen kommer fortsätta öka igen. Trenden går ju uppåt. Ökningen kanske bromsas lite pga västvärlden men när flera miljarder människor i U-länder ska börja köra bil, äta mer kött, resa, ... Det är en svår ekvation att få ihop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Utsläpp och energianvändning finns oavsett politiskt styre. Du argumenterar inte varför det är rimligt att plocka bort Kina. Dessutom har västvärlden outsourcat en stor del av sin produktion till Kina, vill vi göra någon rättvis jämförelse får vi räkna på hur det kommer påverka utsläppen om vi tar hem produktionen igen.
Kina satsar inte bara på kol. De satsar på alla energislag, men just kol går att skala upp rätt fort. Det är nästan bara råvaran som kan vara en flaskhals och de har gott om kol i Kina. Till skillnad från kärnkraft, solkraft, vindkraft, vattenkraft, gas, ... De väljer ekonomin och landets stabilitet framför deras CO2-mål helt enkelt.

Det är inte riktigt vad min bild säger, men det är också därför jag anser att grafer inte är för alla. 2020 är en anomali pga corona, utsläppen och energianvändningen kommer fortsätta öka igen. Trenden går ju uppåt. Ökningen kanske bromsas lite pga västvärlden men när flera miljarder människor i U-länder ska börja köra bil, äta mer kött, resa, ... Det är en svår ekvation att få ihop.

Då missade du hela argumentet då det finns där och det är så det är. Kinas ekonomi är utsatt och ska de "komma ifatt" eller hur man ska benämna det så behöver de mängder med energi. Nu efter pandemin så tar många delar av världen hem sin produktion igen, EU som kanske är mest relevant för oss ger stöd för Intel med flera så väl som frigöra sig från Ryssland genom REPower EU fonden.

Jo jag vet att de inte enbart satsar på kol. Men kolet är den stora boven i sammanhanget. Kina har byggt solcellsvägar och har en hel del annat spännande på gång, mycket tack vare den industriella satsningen som gjorts hittills så med lite tur är det kanske en kort övergångsperiod för dem. Trenden går uppåt nu, statistik släppt idag visar en hyfsad ökning, men det betyder inte att den kommer fortsätta gå upp. Att den går upp under omstarten som pågår just nu är kanske snarare förväntat. Din slutsats är för kortsiktig, skulle jag säga där ändrat beteende har visat att andra resultat går att uppnå. Det borde vara en orimlighet för de allra flesta att gå tillbaka dit vi var innan Covid, men för att komma till nästa fas kan ett temporärt steg tillbaka vara ett måste.

De länder du nämner kommer också hoppa över flera steg av utveckling, samtidigt som den mer moderna världen fortsätter att utvecklas och driva tekniken framåt. Så i praktiken är jag inte så bekymrad, ej heller över befolkningsmängden globalt som enligt de flesta prognoser förväntas minska inom de närmsta hundra åren. Då är det ett betydligt större problem i EU och USA hur befolkningsbristen ska hanteras.

Permalänk
Medlem

EUs mål är att vara klimatneutrala 2050, FN pratar om att hela världen ska vara klimatneutral 2050. Jag skulle inte säga att de faktiskt arbetar mot det målet däremot, så jag vet inte varför någon inte skulle vara bekymrad. Teknik har bara förvärrat läget och inte bidragit till någon förändring. Tycka vad man vill om fossila bränslen, men har man mål som man i praktiken inte siktar mot skapar det osäkerhet och leder inte till långsiktiga investeringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Då missade du hela argumentet då det finns där och det är så det är. Kinas ekonomi är utsatt och ska de "komma ifatt" eller hur man ska benämna det så behöver de mängder med energi. Nu efter pandemin så tar många delar av världen hem sin produktion igen, EU som kanske är mest relevant för oss ger stöd för Intel med flera så väl som frigöra sig från Ryssland genom REPower EU fonden.

Jo jag vet att de inte enbart satsar på kol. Men kolet är den stora boven i sammanhanget. Kina har byggt solcellsvägar och har en hel del annat spännande på gång, mycket tack vare den industriella satsningen som gjorts hittills så med lite tur är det kanske en kort övergångsperiod för dem. Trenden går uppåt nu, statistik släppt idag visar en hyfsad ökning, men det betyder inte att den kommer fortsätta gå upp. Att den går upp under omstarten som pågår just nu är kanske snarare förväntat. Din slutsats är för kortsiktig, skulle jag säga där ändrat beteende har visat att andra resultat går att uppnå. Det borde vara en orimlighet för de allra flesta att gå tillbaka dit vi var innan Covid, men för att komma till nästa fas kan ett temporärt steg tillbaka vara ett måste.

De länder du nämner kommer också hoppa över flera steg av utveckling, samtidigt som den mer moderna världen fortsätter att utvecklas och driva tekniken framåt. Så i praktiken är jag inte så bekymrad, ej heller över befolkningsmängden globalt som enligt de flesta prognoser förväntas minska inom de närmsta hundra åren. Då är det ett betydligt större problem i EU och USA hur befolkningsbristen ska hanteras.

Det känns som att vi hamnar allt längre ifrån där vi började. Kommer ökad energiefterfrågan leda till en ökning av fossila bränslen de närmaste decennierna eller inte? Vi betraktar hela världen. Om svaret är ja då är vi överens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det känns som att vi hamnar allt längre ifrån där vi började. Kommer ökad energiefterfrågan leda till en ökning av fossila bränslen de närmaste decennierna eller inte? Vi betraktar hela världen. Om svaret är ja då är vi överens.

Nej!
De närmsta åren, ja. Decennium? Absolut inte.
Solenergi i dess olika former är morgondagen, det tror jag alla är överens om. Sedan handlar det bara om hur snabbt omställningen kan tänkas gå. Vi har redan teknik för att bli klimatpositiva, så det handlar mer om viljan. Sedan kan man också fundera på om det är brutto eller nettoutsläpp man ska räkna med, CO2-infångare är också rätt hett att satsa på.