Portabel AC inför sommaren [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem

Hej. Köpte denna för något år sedan men skickade tillbaka den då den lät för mycket på natten så jag inte kunde sova. Fanns inget läge för natt T.e.x

ELECTROLUX-ChillFlex-Pro-EXP26U338CW

Vad kan ni rekommendera för någon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Hej. Köpte denna för något år sedan men skickade tillbaka den då den lät för mycket på natten så jag inte kunde sova. Fanns inget läge för natt T.e.x

Mitt nattläge gör bara att kompressorn kör för fullt och sedan är avstängd... dvs att det enbart är en glorifierad fläkt och sedan hoppar igång igen för fullt när temperaturen gått upp tillräckligt. Vet inte hur andra märken gör men om jag inte klarade av ca 60dba så hade jag nog bara köpt en större golvfläkt som fått stå på. Tyvärr.
Kanske finns andra sätt andra märken gör. Jag har en electrolux.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Finns ingen tyst portabel AC.

Kan du inte sova vid en kyl/frys som går igång kan du inte sova vid en portabel AC.

Alla är ungefär lika högljudda, olika fläktar och kompressorer kan låta lite olika, men det är samma typ av grejer och ungefär samma ljudnivå.

Inverterkompressor hittar du först i fönsterenheter och split-system (vanliga värmepumpar med inom och utomhusdel). Inverterkompressor kan gå i lägre varvtal, de klassiska kan bara vara på eller av.

Är det just kompressorn du inte klarar av så finns det inget annat alternativ än att stänga av den skulle jag säga.

Permalänk
Medlem

det är inte bara kompressorn som låter utan också fläktarna - ljudtrycksmässigt skulle jag säga att de står för större mängden av ljudeffekten men vi tolererar det bättre för att det har karaktären av brus medans kompressorn har grundton av 50 Hz med övertoner som hörs mer markerat.

En inverterversion av portabel AC hade varit önskat men frågan hur många som vill betala för det...

Kör man med inverter så måste förutom en ganska komplex inverter-styrkort, ha en styrbar expansions-ventil tillsammans med kapillär-röret medans ON/OFF behöver man bara en kapillärrör på samma manér som klassiska kyl/frys och är beprövat driftsäkert - mao. inverter-AC är dyrare att tillverka och mer som kan krångla och på prispressade produkter som dessa vill man inte har för mycket returer och garanti-anspråk.

Varför styrbar expansionsventil (ofta i mitten av kapillär rör) beror på om man kör låglast och med bara kapillär-rör så kommer det att gurgla och väsa (kallas flashgas, lite som kyl och frys kan göra ibland ) om kylslingans totala strypning inte skalas ned i motsvarande kompressorns pumpkapacitet vid lågvarv, och förstås att fläktarna också kan styras steglöst i varavtal eller flera steg än typisk 3 steg som idag och med ett lägsta varvtalsområde där fläkten i princip inte hörs - både evaporatorfläkt och slangfläkt, och slangfläkten måste dessutom övervinna eventuell undertryck i lägenhet (av undertrycksventilation) och säkra tillräcklig flöde av luft och inte självklart går att ställa ned speciellt mycket i hastighet - slangfläkten och turbulensen av luftflödet i slangen ut står för rätt mycket ljud...

Permalänk
Medlem

@xxargs: Finns som sagt i Ahlsells fönsterenhet, den har jag sett neråt 5500 kr, men ligger vanligtvis någonstans runt 8000 kr. Problemet är ingen vill utveckla sina egna produkter skulle jag säga – inte priset. Du skulle säkert kunna ha riktigt stora marginaler på något du utvecklat själv.

Problemet med vår marknad är att majoriteten faktiskt bor i småhus de äger själv och kan köra split.

Att behöva marknadsföra till villa/fritidshusägare för att få upp volymen blir lite oärligt, en tvåslangs med inverterkompressor kommer vara sämre än en värmepump för 6000-7000 kr hur som helst. De som är beredda att köra oärligt kör importerat...

Permalänk
Medlem

Antar att det är stor skillnad hus till hus, men till vilken grad stör man grannar när man har en portabel AC igång? Känns som det skulle kunna överföras en del vibrationer genom golvet men svårt att veta utan att testa.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av boheyop:

Antar att det är stor skillnad hus till hus, men till vilken grad stör man grannar när man har en portabel AC igång? Känns som det skulle kunna överföras en del vibrationer genom golvet men svårt att veta utan att testa.

Typ 0 skulle jag säga, då den delet som för (o)ljud är inne hos dem.
Om din/grannens portabla AC ger en massa vibrationer är det nog dags att byta den till en ny..

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Om din/grannens portabla AC ger en massa vibrationer är det nog dags att byta den till en ny..

Okej, tack för svar! Har inga grannar som stör utan det är jag själv som funderar på att skaffa en AC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boheyop:

Skrivet av stgr:

Skrivet av boheyop:

Okej, tack för svar! Har inga grannar som stör utan det är jag själv som funderar på att skaffa en AC.

Det låter som en tystare dammsugare i ljudnivå (givetvis lite mindre om du inte maxar fläkten) så det hörs definitivt hos grannar.

Permalänk
Medlem

Portabel AC har fläktar och kompressor som vibrerar - går dessa vibrationer ned i golvet via hjulen och golvet i sig inte är väldigt stum så kan det störa grannarna (stomljud) och även mycket längre bort än så i huset, medans ljudet du hör kommer med stor sannolikhet inte att gå igenom väggarna så att det stör hos grannen. en sak att tänka på att en del akustisk ljud kan gå ut genom slangarna, så man måste ha lite akustisk koll på omgivningen där luften skickas ut och om det kan störa.

Det är samma problem med split-aggregat fastskruvad i vägg att vibrationer från utomhusdelen kan gå långt i husen om det inte är väl avfjädrat och dämpat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Portabel AC har fläktar och kompressor som vibrerar - går dessa vibrationer ned i golvet via hjulen och golvet i sig inte är väldigt stum så kan det störa grannarna (stomljud) och även mycket längre bort än så i huset, medans ljudet du hör kommer med stor sannolikhet inte att gå igenom väggarna så att det stör hos grannen. en sak att tänka på att en del akustisk ljud kan gå ut genom slangarna, så man måste ha lite akustisk koll på omgivningen där luften skickas ut och om det kan störa.

Det är samma problem med split-aggregat fastskruvad i vägg att vibrationer från utomhusdelen kan gå långt i husen om det inte är väl avfjädrat och dämpat.

Om en situation uppstod där det vore önskvärt att minska vibrationerna som överförs till golvet, finns det då någon bra lösning? Som t.e.x anti-vibrations mattor eller liknande. Eller är det en dålig idé? Kan vara intressant att veta om inte annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det låter som en tystare dammsugare i ljudnivå (givetvis lite mindre om du inte maxar fläkten) så det hörs definitivt hos grannar.

Vad menar du nu? Har aldrig hört en dammsugare i hela mitt liv från grannar. Har bott på 10+ ställen, alla hyreslägenheter.

Skrivet av boheyop:

Om en situation uppstod där det vore önskvärt att minska vibrationerna som överförs till golvet, finns det då någon bra lösning? Som t.e.x anti-vibrations mattor eller liknande. Eller är det en dålig idé? Kan vara intressant att veta om inte annat.

Borde räcka med vanlig matta. Hjälper det för högtalare så hjälper det för annat

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Vad menar du nu? Har aldrig hört en dammsugare i hela mitt liv från grannar. Har bott på 10+ ställen, alla hyreslägenheter.

Vad menar du? Jag hör dammsugare, köksfläktar, tvättmaskiner o.s.v.

Det kommer höras bättre om grannarna har sina fönster öppna då mycket av ljudet går den vägen.

Permalänk
Medlem

Hade en portabel AC, men sålde den. Lät mycket & kylde relativt bra.
Dock har jag öppet fönster nu istället och märkt att det kyler minst lika bra under samma tid som jag använde min AC. Dvs nattetid när man skall sova.

15-17 grader ute med öppet fönster ger minst lika bra kyleffekt. ialf i min 43 m2 lägenhet.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 5700x - 32 - 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det kommer höras bättre om grannarna har sina fönster öppna då mycket av ljudet går den vägen.

Har bara hört granne om granne stampat i golvet eller kör hög musik med bas. Låter som riktigt dålig isolering?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Har bara hört granne om granne stampat i golvet eller kör hög musik med bas. Låter som riktigt dålig isolering?

Spelar det någon roll om de har fönstret öppet, det hörs även om det är i grannhuset då.

Om du störs av det du hör är en annan femma, jag har då stött på de som störs av ventilationssystem i hus som är en bit bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Du måste bo i ett extremt dåligt hyreshus
Har aldrig hört någon form av dammsugare i mina senaste lägenheter jag bott i.
I ett ställe jag bodde i hörde jag sådant, och det var ett jävla värdelöst hyreshus också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AllMessedUp:

Hade en portabel AC, men sålde den. Lät mycket & kylde relativt bra.
Dock har jag öppet fönster nu istället och märkt att det kyler minst lika bra under samma tid som jag använde min AC. Dvs nattetid när man skall sova.

15-17 grader ute med öppet fönster ger minst lika bra kyleffekt. ialf i min 43 m2 lägenhet.

Detta stämmer inte alls för min del iaf :)O
När lägenheten blivit uppvärmd på sommaren så är det helt meningslöst att ha fönstret öppet (ja pytte lite svalka, men tempen gick aldrig ner på nätterna för värmen lagras överallt).
Förra sommaren var det ca 27c på nätterna med fönsterna fullt öppna, dvs totalt meningslöst.
På dagarna var det strax över 30c.

Öppna fönster var helt meningslöst typ.

AC är enda som kan göra något åt detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boheyop:

Min AC står på en matta gjord för tvättmaskin, funkar bra. Bor i trähus men har inte känt av några vibrationer har det mest för ljuddämpning neråt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

När lägenheten blivit uppvärmd på sommaren så är det helt meningslöst att ha fönstret öppet (ja pytte lite svalka, men tempen gick aldrig ner på nätterna för värmen lagras överallt).
Förra sommaren var det ca 27c på nätterna med fönsterna fullt öppna, dvs totalt meningslöst.

Samma hos oss… när väl betongen är varm, värmer det från väggar, golv och tak

Permalänk
Medlem

sommaren 2018... - då hjälpte inget utom AC... dessutom var värmeböljan nära 3 veckor lång, två-tre dagar brukar de flesta klara och hus-stommen fortfarande kyler och tar upp fukt när det är varmare och fuktigare utomhus än inomhus - men sedan blir det jätteutmattande och har man ingenstans att ta vägen med temperatur under 29 grader C under några timmar per dag (och typ sova då) så blir det jättestressande för många - speciellt om man är lite äldre (min obehagsgräns/hälsopåverkande gräns -ligger strax över 29 grader C konstaterade jag då) - att bara kunna sänka 1-2 grader (och torka ut luften lite) med en portabel AC var jättevärdefullt då - ja nästan en överlevnadsfaktor!

Det är olika på vilken ort man är men runt Södertälje-viken 2018 var det typ 32 grader utomhus under dagen och 29 grader med 100% Rh på natten kontinuerligt i veckovis - att ha öppna fönster på natten kylde inget alls och istället blötte ned allt inomhus pga. fukten i luften faktiskt kondenserades av på kläder och inredning i lägenheterna och det var ännu värre nästa dag med högre luftfuktighet inom lägenheten ovanpå värmen.

Jag hade en gammal 7000 BTU-AC som köptes på sommaren 2000 och det var fasen med en livlina trots att den hade rätt liten kapacitet och började vara skramlig och gisten och den bara orkade med att sänka några få grader i lägenheten - och framförallt att det torkade ut luften hela tiden så att svettningen fungerar mer effektivt.

Det var då folk åkte 40 mil om det fick nys på en begagnad portabel AC till salu då det var helt rensat både på portabla AC och fläktar hos alla affärer och grossister och det var så illa att även personalens fläktar vid kassorna och informationsdiskarna blev snodda...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nivity:

Om det är i stort sett vindstilla så gör det ingen större skillnad om man har öppet eller stängt. Blåser det däremot lite så blir det rörelse på luften inne och det gör enorm skillnad, trots att det är varmt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Inte speciellt konstigt, om dina grannar aldrig använder någon dammsugare?

Permalänk
Medlem

Jag har den här från Jula
https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/varme-och-ventilati...

Men undviker att köra med den då den låter som en gammal tröska.

Jag undrar om det är likadant med ex Electrolux ChillFlex Pro?

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Arctic Liquid Freezer II 360 | Ryzen 5 9600X | MSI B650M Gaming Plus WiFi | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz | RTX 4070 Ti Super | Corsair RM750X | MSI 341CQP | ASUS ROG Strix Scope II 96% | Razer Orochi V2 |

Permalänk
Medlem

Idag körde jag igång min AC. Överlevt fram till nu. Hade 28.5c i gamingrummet. så nu blir den satt på svala 21 och ser hur den klarar av det. Lite mindre än sovrummet på ca 15 kvadrat så får se hur 12000BTU kyler detta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Du måste bo i ett extremt dåligt hyreshus
Har aldrig hört någon form av dammsugare i mina senaste lägenheter jag bott i.
I ett ställe jag bodde i hörde jag sådant, och det var ett jävla värdelöst hyreshus också.

Eller så har du extremt dålig hörsel?

Vad man hör och vad man stör på sig skiljer som sagt. Jag har bott i flera olika hus, betonghus/betongstomme hörs det alltid relativt väl i. Har du en portabel ac i sovrummet och grannen under/över har sovrummet precis under/över så kommer det höras genom golv/tak. Alla är inte så känsliga för detta, men del kommer klaga och klarar i princip inte att bo i en tätort (där du har ventilationssystem, värmepumpar, trafik och annat som kan låta). Trähus kan ibland vara bättre, men så fort du får någon som är riktigt känslig står de där med kvasten och slår hål i taket.

Bor du i flerfamiljshus spelar grannen större roll än maskinen skulle jag säga.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Idag körde jag igång min AC. Överlevt fram till nu. Hade 28.5c i gamingrummet. så nu blir den satt på svala 21 och ser hur den klarar av det. Lite mindre än sovrummet på ca 15 kvadrat så får se hur 12000BTU kyler detta.

Min åkte på igår när jag hade mysiga 32 grader i vardagsrummet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Eller så har du extremt dålig hörsel?

Vad man hör och vad man stör på sig skiljer som sagt. Jag har bott i flera olika hus, betonghus/betongstomme hörs det alltid relativt väl i. Har du en portabel ac i sovrummet och grannen under/över har sovrummet precis under/över så kommer det höras genom golv/tak. Alla är inte så känsliga för detta, men del kommer klaga och klarar i princip inte att bo i en tätort (där du har ventilationssystem, värmepumpar, trafik och annat som kan låta). Trähus kan ibland vara bättre, men så fort du får någon som är riktigt känslig står de där med kvasten och slår hål i taket.

Bor du i flerfamiljshus spelar grannen större roll än maskinen skulle jag säga.

Nej faktiskt inte. Nog du som bor i värdelösa hyreshus med värdelös ljudisolering eller grannar som spelar musik med massa bas på ashög volym dygnet runt (sådana grannar har inte jag)

Och det skiljer sig väldigt mycket mellan hus i betongstomme också kan jag meddela.
Sen visst kan man vara olika typer av ljudkänslighet/hyperacusis. Men om man tar en generell nivå så hör man inte sådant om man inte bor i ett värdelöst sketet hyreshus helt enkelt.

Jag är dessutom något ljudkänslig, framförallt på högfrekventa och lågfrekventa ljud. Ex vinande fläktljud/kylskåpsljud och basljud som inte är nära mig, dvs färdas genom luften, väggar etc.

Jag har bott i ett kasst hus där det var lyhört som fan, där man hörde grannen snarka och typ allt.

Sen finns det hyreshus som detta jag bor i nu, har inte hört ett skvatt. Förutom dunk i taket då och då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Min åkte på igår när jag hade mysiga 32 grader i vardagsrummet

Samma här. Så jä.... gött att äga en AC och man kan plocka fram den nu. Hade i går 4 meter in i rummet 29 grader varmt. Då har jag en då så solen inte går in i rummet så mycket för jag kör med Rullgardin som släpper igenom ljus. Men bara lite sol kommer in.
Har inte så jag kan mätta i skugga. Men jag såg i går var rekordet 45 grader i solen utanför fönstret. Skit. Det är ju inte ens början.

Visa signatur

Intel Core i9-13900KF. ASUS ROG STRIX Z790-F GAMING WIFI. GIGABYTE AORUS RTX 4080 WATERFORCE. Creative Sound BlasterX AE-5 Plus. Corsair 32GB DDR5 5600MHz Dominator Platinum. 2 st Samsung 990 PRO M.2 2TB. 1 st Samsung 990 PRO M.2 1TB. Corsair HX1000i ATX 3.0. EK-Quantum Surface P360M. EK-Quantum Surface P240M. EK-Quantum Volume FLT 240. EK-Quantum Inertia D5 PWM

Permalänk
Inaktiv

Kan man anta (tro, hoppas etc) att detta är en ac som inte behöver tömmas på vatten i tid och otid, ur manualen:

"Dräneringsmetod
Denna produkt är utrustad med automatiskt vattenförångningssystem. Kondensatorn kyls med cirkulationen av kondensvatten för att förbättra kylningseffekten och spara energi.
".

"Skall produkten användas som luftavfuktare måste dräneringsslangen monteras bla bla bla.".

Ja, det är ju en billig och lite klen ac från Biltema men...