Portabel AC inför sommaren [Samlingstråd]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Perdonotknow:

Samma här. Så jä.... gött att äga en AC och man kan plocka fram den nu. Hade i går 4 meter in i rummet 29 grader varmt. Då har jag en då så solen inte går in i rummet så mycket för jag kör med Rullgardin som släpper igenom ljus. Men bara lite sol kommer in.
Har inte så jag kan mätta i skugga. Men jag såg i går var rekordet 45 grader i solen utanför fönstret. Skit. Det är ju inte ens början.

mm.
Önskar jag hade en verkstad där jag kunde såga till plywood för att passa mina 2 fönster jag kör AC:arna via.
Den ena är lite mindre, typ 50x100cm och lär vara enkel att fixa. Medans den andra är typ 200x200 och öppnas på sidan och ger enorm läckage in med värme då slangen tvingar upp fönstret rejält för att kunna blåsa ut värmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

mm.
Önskar jag hade en verkstad där jag kunde såga till plywood för att passa mina 2 fönster jag kör AC:arna via.
Den ena är lite mindre, typ 50x100cm och lär vara enkel att fixa. Medans den andra är typ 200x200 och öppnas på sidan och ger enorm läckage in med värme då slangen tvingar upp fönstret rejält för att kunna blåsa ut värmen.

Om du går till någon bygg affär så har de så de kan såga till hur du vill ha det. Det gjorde jag. Kosta 10 kr per bit.

Visa signatur

Intel Core i9-13900KF. ASUS ROG STRIX Z790-F GAMING WIFI. GIGABYTE AORUS RTX 4080 WATERFORCE. Creative Sound BlasterX AE-5 Plus. Corsair 32GB DDR5 5600MHz Dominator Platinum. 2 st Samsung 990 PRO M.2 2TB. 1 st Samsung 990 PRO M.2 1TB. Corsair HX1000i ATX 3.0. EK-Quantum Surface P360M. EK-Quantum Surface P240M. EK-Quantum Volume FLT 240. EK-Quantum Inertia D5 PWM

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Perdonotknow:

Om du går till någon bygg affär så har de så de kan såga till hur du vill ha det. Det gjorde jag. Kosta 10 kr per bit.

Närmaste jag har tar 10kr PER snitt.
Dessutom så behöver jag göra ett hål på cirka 30cm för slangen ska få plats.
plus fästa det nånstans.

Sedan så kommer det då bli bäcksvart i rummet med en plywood för det enda fönstret i rummet..

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

plus fästa det nånstans.

Sedan så kommer det då bli bäcksvart i rummet med en plywood för det enda fönstret i rummet..

Jag har använt en vanlig sticksåg. Har en till frånluft (Ut) Sen Två slangar tilluft (In) På samma skiva i fönstret.

Visa signatur

Intel Core i9-13900KF. ASUS ROG STRIX Z790-F GAMING WIFI. GIGABYTE AORUS RTX 4080 WATERFORCE. Creative Sound BlasterX AE-5 Plus. Corsair 32GB DDR5 5600MHz Dominator Platinum. 2 st Samsung 990 PRO M.2 2TB. 1 st Samsung 990 PRO M.2 1TB. Corsair HX1000i ATX 3.0. EK-Quantum Surface P360M. EK-Quantum Surface P240M. EK-Quantum Volume FLT 240. EK-Quantum Inertia D5 PWM

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon115183:

Kan man anta (tro, hoppas etc) att detta är en ac som inte behöver tömmas på vatten i tid och otid, ur manualen:

"Dräneringsmetod
Denna produkt är utrustad med automatiskt vattenförångningssystem. Kondensatorn kyls med cirkulationen av kondensvatten för att förbättra kylningseffekten och spara energi.
".

"Skall produkten användas som luftavfuktare måste dräneringsslangen monteras bla bla bla.".

Ja, det är ju en billig och lite klen ac från Biltema men...

Med tillräckligt hög luftfuktighet så kan man behöva tömma de flesta modellerna som i normalfallet ej behöver tömmas.

Permalänk
Medlem

En sak att tänka på vid första uppstart.

Jag har sett många klagar på att AC låter. Det stämmer. Jag själv sa häri gud när kompressen startade. Men sen är ju det. Det är värt det när man kan få ner temp till ca 19 grader från tex 28-29.
Men åter till kompressorn.
Detta står inte direkt någonstans. Men Tex när man köper en AC så lagrar de AC och lådan liggande ibland.
Det är mycket viktigt att man gör rätt när man får hem den. Man ska låta den stå helt upprätt. Helst någon dag eller mer. kompressorn är överkänslig för rörelse sen då ligger ännena i fel i kompressorn som måste ha sin tid.

Man ska absolut inte hålla på att köra runt AC när den är igång.

Detta är samma regel på Vanlig kylskåp.

När du har eller om du har ett litet skärande ljud eller lite knackande ljud från kompressorn så kan det vara på grund av den har skärt sig om vi kallar det så.

Så bara för jag skriver detta. Är att vissa kanske har gjort fel vid första start. Sen då kompressorn har startat i fel läge så låter den som satan.
Bara ett tråkigt tips. För man vill ju starta den direkt när man får hem den.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Nej faktiskt inte. Nog du som bor i värdelösa hyreshus med värdelös ljudisolering eller grannar som spelar musik med massa bas på ashög volym dygnet runt (sådana grannar har inte jag)

Och det skiljer sig väldigt mycket mellan hus i betongstomme också kan jag meddela.
Sen visst kan man vara olika typer av ljudkänslighet/hyperacusis. Men om man tar en generell nivå så hör man inte sådant om man inte bor i ett värdelöst sketet hyreshus helt enkelt.

Jag är dessutom något ljudkänslig, framförallt på högfrekventa och lågfrekventa ljud. Ex vinande fläktljud/kylskåpsljud och basljud som inte är nära mig, dvs färdas genom luften, väggar etc.

Jag har bott i ett kasst hus där det var lyhört som fan, där man hörde grannen snarka och typ allt.

Sen finns det hyreshus som detta jag bor i nu, har inte hört ett skvatt. Förutom dunk i taket då och då.

Är detta ett svar på:

Skrivet av Petterk:

Bor du i flerfamiljshus spelar grannen större roll än maskinen skulle jag säga.

Eller inte?

Om inte så finns det nog inget diskussionsvärde.

Jag har bara bott i äldre hus, både i trä och betong, men jag skulle inte förvänta mig att ett betongskal utan isolering mellan våningarna som byggs idag skulle vara tystare förutom att ha fönster som blockerar mer utifrån. Variation har funnits i husen jag bott i. Jag har upplevt hus som att de inte skulle vara lyhörda alls, men sedan när en ny granne flyttar in så märker man att de stör sig på allt. Har bott i tillräckligt många och under tillräckligt många år för att också uppleva att grannar kan låta drastiskt olika.

Du kan ha en granne som är nöjd med att höra lite brummande från fläktar, eller så kan du ha någon som inte ens låter dig gå på toaletten efter 21 eller slår i taket om du tittar på TV dagtid. Har du AC dagtid (som låter normalt) kommer ju inte fastighetsägaren/föreningen göra något även om grannar störs, men jag skulle inte räkna med att alla grannar är okej med att du kör den nattetid och störs de då kan fastighetsägaren/föreningen göra något.

I de flesta hus kommer du höra något på 55-65 dBa. I.a.f. om det är vägg i vägg eller golv/tak (tak/golv) som källan står. Att det kan gå att höra kan man som sagt inte dra så mycket slutsatser om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

plus fästa det nånstans.

Det är positiv om du får ett becksvart rum. Men lite tråkigt om man då sitter där med datorn. Men du får kallare om du har sol sida. När jag drar för mina mörkläggningsgardiner så får jag det svin kallt rummet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har denna.
https://www.kjell.com/se/produkter/hem-fritid/flaktar-ac/luft...

På baksidan sitter det 2 st utlopp för vatten, jag satte en slang i det översta hålet och på 4 timmar fick jag ut 4 liter vatten när jag körde den idag för första gången.
Men jag har läst att den skall kondensera ut det mesta av vattnet på egen hand.
Är det så att jag ska använde det understa utloppet istället?

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnnymann:

Jag har denna.

På baksidan sitter det 2 st utlopp för vatten, jag satte en slang i det översta hålet och på 4 timmar fick jag ut 4 liter vatten när jag körde den idag för första gången.

Nej. Det är rätt översta hålet. Men du kan köra utan. Om tanken blir full så stäng AC av. Man kan köra lite hur man själv vill. Prova dig fram. Det är så från person till person hur de får och hur mycket. Men kolla lite först om denna AC kör så det följer ut genom ut slangen. Försök inte ha för mycket byar (Vinklar) på luftslangen (ut) så ska det gå bra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnnymann:

Jag har denna.

Du ska inte använda något av utloppen om du ska skicka ut vattnet med luften. Den säger till om det skulle vara så att den inte orkar med att bli av med vattnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Du ska inte använda något av utloppen om du ska skicka ut vattnet med luften. Den säger till om det skulle vara så att den inte orkar med att bli av med vattnet.

Vadå ??? pratar den med en hö hö hö hö

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av stgr:

plus fästa det nånstans.

https://www.byggmax.se/akrylskiva-3mm-p21190#1225=51962

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perdonotknow:

Vadå ??? pratar den med en hö hö hö hö

Vad tror du den skulle göra? Fortsätta fungera men spilla vatten och förstöra hela bostaden?

Permalänk
Avstängd

1200mm täcker nog inte ens halva fönstret..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Hm, ok, tänkte ha den igång på dagen när jag är på jobbet och vill ju inte ha översvämning hemma på parkettgolvet för att det läcker vatten.
Jag trodde utloppet bara var till för det vatten som inte kondenserades ut?
Finns det någon nackdel med att ha en slang o hink som jag har nu?

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Vad tror du den skulle göra? Fortsätta fungera men spilla vatten och förstöra hela bostaden?

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Det var inte det jag fråga. Jag har redan skrivit till de andra vad som händer om.....
Jag fråga om Prata. Min Piper. En AC kan inte prata Hö Hö Hö

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

1200mm täcker nog inte ens halva fönstret..

Många fönster är runt 120 cm i höjden 50-130 cm breda.

Men det är ju bara att gå till glasmästaren eller gå in på ett annat byggvaruhus.

https://www.bauhaus.se/plexiglas-skiva-akryl-klar-3x1000x1500...

100x150 cm

https://www.k-rauta.se/produkt/gop-plana-pvc-glasklar-15x1000...

100x210 cm

https://www.jemfix.se/plexiskiva-1000-x-1500-x-3-mm/4139/9012...

100x150 cm

O.s.v.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Många fönster är runt 120 cm i höjden 50-130 cm breda.

Men det är ju bara att gå till glasmästaren eller gå in på ett annat byggvaruhus.

https://www.bauhaus.se/plexiglas-skiva-akryl-klar-3x1000x1500...

100x150 cm

https://www.k-rauta.se/produkt/gop-plana-pvc-glasklar-15x1000...

100x210 cm

https://www.jemfix.se/plexiskiva-1000-x-1500-x-3-mm/4139/9012...

100x150 cm

O.s.v.

Vad hjälper det mig att "Många fönster" är halva av mina?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnnymann:

Hm, ok, tänkte ha den igång på dagen när jag är på jobbet och vill ju inte ha översvämning hemma på parkettgolvet för att det läcker vatten.
Finns det någon nackdel med att ha en slang o hink som jag har nu?

Inte mycket. Kanske vara lite torrare luft i rummet. Om du kollar mina bilder lite längre bak i denna tråd. Så ser du kanaler vatten rinner i. Om du sätter i en slang. Så väljer den att rinna den vägen. Om du tar bort vattenslangen så bildas där mer vatten och så rinner det ner i hålen som du ser på bilden och då följer med ut i Luft slangen du har ut.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perdonotknow:

Inte mycket. Kanske vara lite torrare luft i rummet. Om du kollar mina bilder lite längre bak i denna tråd. Så ser du kanaler vatten rinner i. Om du sätter i en slang. Så väljer den att rinna den vägen. Om du tar bort vattenslangen så bildas där mer vatten och så rinner det ner i hålen som du ser på bilden och då följer med ut i Luft slangen du har ut.

Aha, tackar så mycket, hade ingen aning om det, är lite novis på detta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perdonotknow:

Det var inte det jag fråga. Jag har redan skrivit till de andra vad som händer om.....
Jag fråga om Prata. Min Piper. En AC kan inte prata Hö Hö Hö

Finns inget att driva med där. Den säger till även fast den inte kan tala svenska, vara sig det är pip eller att den bara stänger av sig och säger E4 på skärmen. Det finns inget syftningsfel där, den behöver inte talsyntes för att säga något. Talsyntes är ju dock ingen svårighet att bygga in, men säga är inte synonymt med enbart tal och är rätt begrepp. Och jo jag förstod att du ville driva, så nu kan vi gå tillbaka till ACs istället för att diskutera språk

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Vad hjälper det mig att "Många fönster" är halva av mina?

Hur svårt är det att följa rådet med glasmästare och måttbeställa?

Det är ju vad du behöver göra om du inte hittar en stor nog på hyllan. 100x210 (efter kapning) skulle fungera för vissa större fönster, också många altan/balkongdörrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Skrivet av Perdonotknow:

Men o andra sidan kan jag väl lika gärna köra med slang och hink?
Mig gör detsamma då jag ändå inte ser hinken ändå.
Men finns det någon nackdel med att göra så, dvs blir den mindre effektiv(tänkte om kondensen tar med mer värme ut)?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnnymann:

Men finns det någon nackdel med att göra så, dvs blir den mindre effektiv(tänkte om kondensen tar med mer värme ut)?

Då kan hinken rinna över.

Ja, den kan även få jobba hårdare för att kyla utan möjlighet att blöta ner kondensorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnnymann:

Aha, tackar så mycket, hade ingen aning om det, är lite novis på detta.

ingen fara jag var själv nojig om vad eller hur

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Finns inget att driva med där. Den säger till även fast den inte kan tala svenska, vara sig det är pip eller att den bara stänger av sig och säger E4 på skärmen. Det finns inget syftningsfel där, den behöver inte talsyntes för att säga något. Talsyntes är ju dock ingen svårighet att bygga in, men säga är inte synonymt med enbart tal och är rätt begrepp. Och jo jag förstod att du ville driva, så nu kan vi gå tillbaka till ACs istället för att diskutera språk

skoja och driva är två olika saker.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnnymann:

Jag har köpt en 25 liters spann. Sen har jag köpt en vatten varnare som piper när den börjar bli full med vatten. Det ska mycket till innan den blir full.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perdonotknow:

Jag har köpt en 25 liters spann. Sen har jag köpt en vatten varnare som piper när den börjar bli full med vatten. Det ska mycket till innan den blir full.

Klart han kan bygga en egen flottör som stänger av ACn, men det finns en inbyggd så varför inte bara testa om den klarar postarens luftfuktighet?

Skrivet av Perdonotknow:

skoja och driva är två olika saker.

Nej, men skulle vi inte sluta diskutera språk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Klart han kan bygga en egen flottör som stänger av ACn, men det finns en inbyggd så varför inte bara testa om den klarar postarens luftfuktighet?

Nej, men skulle vi inte sluta diskutera språk?

omg det är ju det jag har sagt till han. Att han ska testa sig fram.

Visa signatur