högre lön eller fler semesterdagar?

Permalänk
Bildexpert

Personligen skulle jag hellre ha tagit det andra alternativet. 25 semesterdagar är fortfarande fem arbetsveckor och det är mer än tillräckligt på ett år för min del då jag varken reser eller har familj. I dagsläget har jag 29 semesterdagar per år och det tycker jag nästan är för mycket och då väljer jag hellre att få mer deg på kontot varje månad.

Huruvida parkeringen är en dealbreaker beror på andra faktorer, i huvudsak trängselskatt och avstånd samt bilköer vid aktuella tidpunkter. 1000 kr/mån motsvarar i snitt 46,50 kr/dag (1000/21,5). Jämför det med trängselskatt i Stockholms innerstad kl 07.00-08:29 samt 16:00–17:29 där varje passage kostar 45 kr. På en månad blir det nästan 2000 kr i endast trängselskatt vilket är betydligt tråkigare pengar än parkeringskostnader.

Permalänk
Skrivet av Parmenides:

Det kan hänga på att arbetsgivaren bråkar när man vill ta ut sin semester så att man till endast får ta ut den när man inte vill.

Semsterlagen:
11 § Om det inte går att komma överens om hur semesterledighet ska förläggas, bestämmer arbetsgivaren om förläggningen, om inte något annat har avtalats.
12 § Om inte annat har avtalats, ska semesterledigheten förläggas så, att arbetstagaren får en ledighetsperiod av minst fyra veckor under juni-augusti. Även utan stöd av avtal får en sådan semesterperiod förläggas till annan tid, när särskilda skäl föranleder det. Lag (2009:1439).

Det finns ju som synes vissa kryphål som kan nyttjas och det hänger en del på arbetgivarens inställning, kollektivavtal och facklig närvaro om det blir så bra som man har tänkt sig.

Jo, det finns så klart lagar att förhålla sig till, men har man en arbetsgivare som man måste "bråka" med varje gång det ska planeras semester, då är det fel arbetsgivare redan där i min bok. Självklart förväntar jag mig inte att alltid få min vilja igenom vad gäller semester, det är "give and take som gäller".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Personligen skulle jag hellre ha tagit det andra alternativet. 25 semesterdagar är fortfarande fem arbetsveckor och det är mer än tillräckligt på ett år för min del då jag varken reser eller har familj. I dagsläget har jag 29 semesterdagar per år och det tycker jag nästan är för mycket och då väljer jag hellre att få mer deg på kontot varje månad.

Huruvida parkeringen är en dealbreaker beror på andra faktorer, i huvudsak trängselskatt och avstånd samt bilköer vid aktuella tidpunkter. 1000 kr/mån motsvarar i snitt 46,50 kr/dag (1000/21,5). Jämför det med trängselskatt i Stockholms innerstad kl 07.00-08:29 samt 16:00–17:29 där varje passage kostar 45 kr. På en månad blir det nästan 2000 kr i endast trängselskatt vilket är betydligt tråkigare pengar än parkeringskostnader.

Solna - Kista inga tullar. Och åker mestadels motströms, dvs tillbringar lite tid i trafik.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Bildexpert

@Savage_Gray: Grymt ju.

I ditt fall så tror jag att alternativ 1 passar dig bättre, såvida du trivs på arbetsplatsen. Som flera tidigare har nämnt så är de extra semesterdagarna antagligen mer avgörande än den lite högre lönen men det är ytterst individuellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Major Pain:

Jo, det finns så klart lagar att förhålla sig till, men har man en arbetsgivare som man måste "bråka" med varje gång det ska planeras semester, då är det fel arbetsgivare redan där i min bok. Självklart förväntar jag mig inte att alltid få min vilja igenom vad gäller semester, det är "give and take som gäller".

Jo absolut, men det är svårt att veta innan om man inte känner någon som jobbar eller har jobbat på arbetsplatsen. Jag tänker mig att fulknep förekommer mer ofta när det handlar om personer som är svåra att ersätta, kanske har unik kompetens och driver eller är nyckelpersoner i projekt. Då finns risken att AG börjar oja sig om hur svårt det är att bevilja.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Tidigare i mitt liv har jag aldrig tagit ut full semester. Har tagit nån vecka under sommaren, nån vecka under hösten. Vad är vits med semester, när alla arbetsuppgifter läggs på hög och väntar på dig, så får du jobba dubbelt så mycket när du kommer tillbaka, dessutom var jag alltid anträffbar via mejl/tele på mina semestrar.

Nu har jag ett litet barn.... Semestern blir helt plötsligt mycket viktig när förskolor stängs..

Ja, jag är medveten att den löneökningen jag kan få kommer till största del att ätas upp av skatt + parkering. Netto blir det ingen större skillnad Men när man passerar gränsen för statlig skatt så höjs pensionsavsättningen från 4,5% till 30% i ITP1.

Jag är högstavlönad och har mest erfarenhet på mitt nuvarande jobb. Nästa steg är att bli områdeschef, men det finns inga vakanser för detta. Löneutvecklingen kommer bli minimal framöver.

Jo om uppgifterna läggs på hög när man är borta så är det ju tråkigare. Känns som företaget inte är bemannat för det nödvändiga arbetet Känns ju nästan som ett Japanskt företag där du har semester men plockar du ut för mycket av den så blir teamet pissed för de måste täcka för dig istället för att företaget räknar med X% mindre resultat.

Om det lutar åt att ta det nya erbjudandet: har du hört med din nuvarande arbetsgivare vad de kan göra? Säg att du har fått ett attraktivt erbjudande och överväger karriärmöjligheterna - värsta som kan hända är ju att de säger nej och då flyttar du på dig. Det är lite snyggare att formulera det som att man tänker karriär långsiktigt än att man vill ha mer betalt.

Är du dock sugen på att stanna kvar så finns det en risk att du bränner en del broar med den approachen eftersom de ser att du överväger att sluta och kanske är mindre benägna att "investera" i dig (eller så tycker de att du är AWESOME och gör allt för att behålla dig). Isf hade jag kanske inte nämnt erbjudandet men ändå gjort det tydligt att du är intresserad av/förväntar dig en ny roll inom något år.

Edit: Oavsett vad du väljer så lycka till och hoppas att det blir bra!

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Avstängd

Om företaget står för parkeringen så blir man förmånsbeskattad för det. Har man då en marginalskatt på 53% så får man ändå betala 47% av kostnaden.

Parkeringsavgiften ska vara marknadsmässig, enligt Skatteverket. Om inte, så blir det skatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TANDEMCYKELN:

Om företaget står för parkeringen så blir man förmånsbeskattad för det. Har man då en marginalskatt på 53% så får man ändå betala 47% av kostnaden.

Parkeringsavgiften ska vara marknadsmässig, enligt Skatteverket. Om inte, så blir det skatt.

inte om företaget i fråga är fastighetsägare, och låter personalen stå på sin mark.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Hej gott folk.

Står inför ett vägval. Har blivit erbjuden ett nytt jobb och vet inte om jag ska ta erbjudandet eller inte.
Det jag har idag:
44000kr/mån
34 dagar semester
gratis parkering
5000 friskvård

det jag erbjuds är:
49000kr/mån
25 dagar semester (blir 30 om 3 år)
ingen parkering, jag beräknar att parkering på jobbet kommer kosta runt en tusenlapp/mån
5000kr friskvård.

Om man bortser från kollegor, arbetsbörda, etc vad hade ni valt?

Tar du normalt sett ut 34 dagar per år eller bara 25? Personligen hade jag valt semester i detta scenario, för liten löneökning, inga förmåner. Skillnad i ITP/försäkring?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

inte om företaget i fråga är fastighetsägare, och låter personalen stå på sin mark.

Skatteverket bryr sig inte om vem som äger marken parkeringen är på. Är det något du får gratis som andra skulle fått betala för så är det skatt på det. Sen att det aldrig följs upp är en helt annan sak.

Angående valen skulle jag säga att det är ganska lika alternativ egentligen. Fundera istället vad din framtidsplan är och hur du kommer trivas på platserna. Känner du att den nya platsen (kommunen?) är mindre hårt belastande kan det vara en fördel med mindre barn. Kan vara precis tvärtom dock.
Sen kommer du troligtvis inte vara på den här positionen/arbetsgivaren resten av karriären så fundera över vilket som ser bättre ut i ditt CV. Oftast är fler arbetsplatser bättre för du har mer erfarenhet vilket alltid är en fördel. Jag antar att det är inom samma yrke?
Det finns en gammal skröna att när män blir pappor så hoppar de upp ett par steg i karriären. Kan inte svara för andra men för mig blev det absolut så (för att man värderar mer att kunna försörja familjen i mitt fall).

Permalänk
Medlem
Skrivet av TANDEMCYKELN:

Om företaget står för parkeringen så blir man förmånsbeskattad för det. Har man då en marginalskatt på 53% så får man ändå betala 47% av kostnaden.

Parkeringsavgiften ska vara marknadsmässig, enligt Skatteverket. Om inte, så blir det skatt.

Du får betala 53%, inte 47%. Du betalar ju skatten på det

Permalänk
Medlem

Det är ju inte en enorm skillnad mellan vilkoren.
Så var vill du befinna dig om 5 år?
Vilken av tjänsterna/arbetsplatserna kommer ge dig största möjliga utbyte och möjlighet till en bra och rolig karriär.
Så hade jag valt.

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lovan:

Du får betala 53%, inte 47%. Du betalar ju skatten på det

Det har du rätt i. Tänkte lite fel.