Monkey Island återvänder!!

Permalänk

Dang!
Älskar monkey Island oresonligt förbehållslöst ända sen grannarna kom över med ettan (då vi skaffat dator och inte längre behövde gå en halvmil till deras brors kontor för att spela) som första peka och klicka spelet vi lirade och jag impade järnet på dom med att fatta engelska och inte behöva memorera förolämpningarna.

Spelade igenom Escape på ps2 med en så hackig skiva att man fick starta om med jämna mellanrum. Stensläppet tog typ 50 omstarter att komma förbi, bleg bara laggigare och laggigare men kändes fortfarande värt det!

Dom kommer nog inte lyckas förstöra det för mig denna gång heller...

Visa signatur

"If you know the answers beforehand, it isn't research" - J. Allen Hynek
Dator högtidligen döpt till Dame Stephen Mongrella von FrankenPC:
|Asus P5Q PRO(socket 775)|Xeon E5430(socket 771 oh yeah!)|8gb ddr2 800MHz: 2x2gb Corsair XMS2(1066 uc till 800MHz)2x2gb Team Elite||XFX 5850BE(combo av stock & AC Twin Turbo kylare och limmad kondning!)|Define r3|Samsung 830 120gb|1750gb misc WD diskar|

Permalänk
Medlem

En stor glädjetår fälldes igår när jag läste detta <3
Är det spel jag mest av allt har hoppats på en uppföljare till i alla år, hoppet dog när Disney tog över Lucas arts men icke så nicke och Ron Gilbert med <3
Efter Thimbleweed park vet jag att det här spelet kommer bli 2022 års bästa spel!

Har flera obesvarade frågor från tidigare spel, samt kärt återseende av gamla karaktärer och förväntar mig mycket trevlig humor!

Hoppas på bigbox release som får stå bredvid dem andra i hyllan <3

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Är det spel jag mest av allt har hoppats på en uppföljare till i alla år, hoppet dog när Disney tog över Lucas arts men icke så nicke och Ron Gilbert med <3
Efter Thimbleweed park vet jag att det här spelet kommer bli 2022 års bästa spel!

Har flera obesvarade frågor från tidigare spel, samt kärt återseende av gamla karaktärer och förväntar mig mycket trevlig humor!

https://i.ibb.co/6FrP23F/IMG-20220405-210437-01.jpg

Wow, det var typ 20k bara i spelförpakningar i den hyllan. 👍

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

På vilket sätt har Disney förstört tidigare spel där de varit utgivare?
Monkey Island-serien har trots allt inte känts mer än PG-13 oavsett så vet inte vad de skulle lägga sig i där.

Star wars är väl det mest kända exemplet. Men Disney skulle väl aldrig släppt salo 120 dagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

https://i.ibb.co/6FrP23F/IMG-20220405-210437-01.jpg

Fan! Det där är värt pengar ju

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Väldigt kul att det kommer en uppföljare till MI2. Jag har dock inte så höga förväntningar, och den korta trailern kändes fel på något sätt. Jag tror det kommer bli rätt bra, men kanske kännas mer som ännu ett Tales of Monkey Island istället för en uppföljare till MI2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Skrivet av RVX:

Haha, tackar, inte riktigt så mycket men en rätt gedigen slant helt klart, samlar på bigbox spel så har väldigt mycket mer Men är svag för peka klicka äventyren

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Skrivet av RVX:

Är det så? Jag har nog kvar ett gäng av Lucarartsspelen i sina orginalkartonger, men de står nog i nån flyttlåda någonstans (har svårt att kasta grejjer som betytt mycket för mig). Hade ingen aning om att de kan vara värda pengar. Får ta och leta upp dem nån dag och se vilket skick de är i.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

Är det så? Jag har nog kvar ett gäng av Lucarartsspelen i sina orginalkartonger, men de står nog i nån flyttlåda någonstans (har svårt att kasta grejjer som betytt mycket för mig). Hade ingen aning om att de kan vara värda pengar. Får ta och leta upp dem nån dag och se vilket skick de är i.

Beror helt på vilka spel och i vilket skick, komplett, samt format det är för, Amiga, IBM PC kompatibla, första utgåva eller inte etc

Visa signatur

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av jan-banan:

Star wars är väl det mest kända exemplet. Men Disney skulle väl aldrig släppt salo 120 dagar.

Jag hänger inte med på jämförelsen, blir monkey island kasst för att Disney inte skildrar sexuella övergrepp i sina verk?

Ja, Disney är nischat på lite mer rumsrena produktioner men monkey island har ju inte direkt varit något som fått FCC eller dess internationella motsvarigheter att greppa högafflarna

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

Big box pc games har ett rätt bra värde på marknaden, men beror helt klart på vilket spel det gäller så klart.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Ge oss nu bara Sam and Max också 🥸

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Ge oss nu bara Sam and Max också 🥸

Sam & Max, Maniac Mansion, Indiana Jones, Simon the Sorcerer <3
Finns så många bra peka klicka äventyr som skulle behövt lite kärlek på detta viset!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Finns så många bra peka klicka äventyr som skulle behövt lite kärlek på detta viset!

Grim Fandango 🙂
Fast osäker på om inte det fått en nyrelease nyligen 🧐? Kanske inte som i detta fall av original-skaparna då?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RVX:

Grim Fandango 🙂
Fast osäker på om inte det fått en nyrelease nyligen 🧐? Kanske inte som i detta fall av original-skaparna då?

Jo det kom en ny version av Grim Fandango. https://store.steampowered.com/app/316790/Grim_Fandango_Remas...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Tycker väl att jag missat nåt, tack.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Grim Fandango 🙂

Skrivet av Exxovion:

Jo då, men remaster så samma spel, det jag syftade på var uppföljare som hade vart underbart på många titlar i samma anda/stil som MI får nu och som Thimbleweed var
Många spel man vill köra igen i ny handling 🥰

Spelar fortfarande igenom originalen då och då på tidsenlig hårdvara, vill ha rätt utfört nytt 🥰

Edit: får tillägga att jag uppskattar nya releaser av gamla spel, det lockar in nya i serierna och ökar chansen för nya spel så det är bra

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Undra om den babblande och fotvrickande Stan är med??:)

Ps är det värt att köpa timbelweed??

Visa signatur

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

En remake på Simon the sorcerer 😍😍😍

Visa signatur

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.

Permalänk
Medlem

Jag har 1&2 på steam och körde igenom hela. 1:an gick fort för den kom jag faktiskt ihåg, 2:an tog lite längre för den klarade jag aldrig av när det begav sig.

Jag tror på flopp, för peka & klicka är otroligt utdaterat, och av stilen att döma i teasern, tror jag de kommer missa rent visuellt också.

Jag menar, ställ mekaniken i Monkey Island mot ett modernt spel, typ It Takes Two. Det håller liksom inte. Visst, kommer säkert köpas av nostalgiker och däigenom bygga lite hajp, så kanske blir kommersiellt lyckat, men det kommer inte direkt bli en ny klassiker hehe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Jag har 1&2 på steam och körde igenom hela. 1:an gick fort för den kom jag faktiskt ihåg, 2:an tog lite längre för den klarade jag aldrig av när det begav sig.

Jag tror på flopp, för peka & klicka är otroligt utdaterat, och av stilen att döma i teasern, tror jag de kommer missa rent visuellt också.

Jag menar, ställ mekaniken i Monkey Island mot ett modernt spel, typ It Takes Two. Det håller liksom inte. Visst, kommer säkert köpas av nostalgiker och däigenom bygga lite hajp, så kanske blir kommersiellt lyckat, men det kommer inte direkt bli en ny klassiker hehe

Tror du har helt fel, om man gör det rätt kan det fungera som mobilspel till och med. Vissa spel är helt enkelt odödliga pga simpliciteten och story/underhållningsvärdet

Absolut kommer det inte tilltala alla, men grafik och kontrollmetod är inte allt

It takes two är ju action/plattformsspel, svårt att ens jämföra

Permalänk
Medlem
Permalänk
Chassi-Jesus 📦

Finns lite tidiga screenshots nu hos The Verge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Stilen känns rätt, färgerna från 1/2 och 2D-stilen från curse... kan bli bra om allt görs rätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Stilen påminner lite om "american mcgee's grimm"... och är inte en stil jag tycker passar till MI, men spelet kan förstås vara bra ändå
Hoppas det är mycket bakgrundsanimationer i varje scen för på stillbilderna såg det väldigt platt ut.

Visa signatur

◍◯◍ AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz ◍◯◍ Gigabyte RTX 3080 10GB GAMING OC V2.0 ◍◯◍ Gigabyte X570 UD
◍◯◍ Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 ◍◯◍ Corsair HX750i 750W
◍◯◍ Logitech G915 TKL Tactile ◍◯◍ 2x Samsung 870 QVO 8TB ◍◯◍ be quiet! Silent Base 601
◍◯◍ Sony 65" KD65XH9005 ◍◯◍ Audio Pro A36 ◍◯◍ Windows 11

Permalänk
Chassi-Jesus 📦

Första gameplay-videon finns ute nu. Är inte helt såld på art stylen, men man kanske vänjer sig?

Permalänk
Redaktion
Chefredaktör

Tankarna går lite till Tearaway. Tycker ändå det ser lite charmigt ut.

Permalänk
Medlem

Inte direkt jättefint

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av JonasT:

https://www.youtube.com/watch?v=p3mxq44HhnU

Första gameplay-videon finns ute nu. Är inte helt såld på art stylen, men man kanske vänjer sig?

Man har ju hållit kvar vid den smått absurda uppbyggnaden av karaktärerna men mja, inte riktigt vad jag hade hoppats på.

Med det sagt så avskyr jag definitivt inte det. Har haft en förkärlek till liknande stil inom andra spel och det är ju sjukt mysigt.
Men hade jag fått välja själv så hade jag hellre sett något mer åt thimbleweed park

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Här kan man läsa mer om hur RG tänker om vald artstyle:https://grumpygamer.com/when_i_made_another_monkeyisland

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''