M2-baserade Macbook Pro 13 i basutförande får långsammare SSD

Permalänk
Medlem

Alla har vi väl olika behov. Jag skulle aldrig klara mig med en (primär)dator med 250GB intern lagring. Så lite har jag inte haft sen, öh, jag vet inte ens. Bortemot 20 år sedan förmodligen.

SSD-lagring blir billigare men inte alltid bättre vid nya modeller. Har en 500GB QLC-SSD som jag förpassade till en laptop då den helt tappate schvunget efter några skrivna GB på raken. Dvs, skriva småfiler gick ju snabbt, men kopiera några större images fick hastigheten att dala betänkligt efter ett tag. Sämre än snurrdisk. Satte i en äldre Intel SSD med MLC istället, mycket bättre. (kör SATA)

Angående Mac och RAM så har jag några gamla sopiga (numera) Macbook Pro med core 2 duo, och min erfarenhet är att 4GB är kass (möjligen sämre än Windows 10 och 4GB RAM), 6GB funkar för "svensson" som facebookar, surfar, betalar räkningar och ibland skriver lite i Word. 8GB funkar för det mesta jag gör, men jag har i min ca 10 år gamla "huvuddator", en "hackintosh" med i7 2600K, 16GB för att kunna köra en VM eller ibland 2.

Jag tror att väldigt många klarar sig väldigt bra med 8GB RAM och 250GB lagring. Om SSDn sen är vrålsnabb eller supersnabb, tja, det märks nog sällan.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Datavetare
Skrivet av trickeh2k:

Det handlar nog också om man vad man gör med den och vad man är van/förväntar sig av sin arbetshäst!

Bara som referens: min Windows jobbdator är en 5950X med 128 GB RAM körandes Windows 11, det är anmärkningsvärt många fall där M1 MacMinin faktiskt är snabbare än den datorn. Fast jag har kanske onormalt många arbetsmoment som primärt beror av enkeltrådprestanda...

Skrivet av trickeh2k:

Beror väl på vad man gör med datorn samt vad den hade för specs när den väl köptes in. Starta ett Teamsmöte med video så kommer den datorn gå på knäna (nu är iofs Teams rejält prestandahungrigt).

Hur är Teams en prestanda-hog m.a.p RAM, programmet äter dock CPU-kraft vilket är sanslöst? Notera att Teams kör med Rosetta 2 på MacOS (än så länge, det finns en beta-version som är ARM64 native), det ökar mängden resurser som behövs jämfört med att köra "ARM64 native" (är primärt CPU-last som ökar, mängden RAM som används ökar rätt minimalt)

Lite över 200 MB RAM är väl knappast ett problem?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Jag spär på med fler osanningar. Min 2012 MacBook Air (8GB) är inte ens den horribelt slö. Jag kvalificerar den som fullgod Office/surfmaskin, men skärm och batteri lämnar en del att önska. Fick OS-uppdateringar fram till 2020, säkerhetsuppdateringar fortfarande.

Min MacBook Pro 13" från 2013 har bättre batteritid än min jobbdator som är en HP Elitebook från 2020.
Upplever också min MacBook Pro som helt kompetent surfdator. Visst, den är inte den snabbaste längre, men
den duger till det mesta man gör. Jag upplever den inte som slö.
Dock har min son fått ta över den nu, han spelar Roblox och Minecraft på den. Funkar det med, om än inte med bästa fps, men han har inte klagat hittills

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av zipmiX:

Jag t.ex. är en sådan person som inte vill ha saker på molnet. Det känns inte som jag har någon kontroll över mina filer på så vis. Om något händer med servern/företaget/strömlöshet ja vad som helst egentligen så föredrar jag att ha filerna lokalt hemma. Jag gör då bara backups på "bärbara" diskar och förvarar säkert istället. Såklart är det långsökt att det skulle bli på det sätt jag beskriver och det finns säkert något som ska förhindra problem. I'm just saying

Edit: Jag använder också molnbaserat med vissa saker t.ex. kopiera appar och sånt krafs från telefonen för att enklast kunna byta lur utan strul.

Man kan ju ha sitt egna moln genom en NAS-enhet. Jag har inte så mycket lagring på mina datorer utan lagrar det mesta på min server/NAS. Även smidigt då jag utan problem kommer åt filerna från varje dator. Har 10Gbps/s nätverk, så bandbredden blir heller ingen flaskhals direkt.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Man kan ju ha sitt egna moln genom en NAS-enhet. Jag har inte så mycket lagring på mina datorer utan lagrar det mesta på min server/NAS. Även smidigt då jag utan problem kommer åt filerna från varje dator. Har 10Gbps/s nätverk, så bandbredden blir heller ingen flaskhals direkt.

Ja en NAS är ju smidigt för det är ju ens privata. Jag tänkte mer på molntjänster och dess servicar man betalar för som ligger på ställen du inte har koll på

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Bara som referens: min Windows jobbdator är en 5950X med 128 GB RAM körandes Windows 11, det är anmärkningsvärt många fall där M1 MacMinin faktiskt är snabbare än den datorn. Fast jag har kanske onormalt många arbetsmoment som primärt beror av enkeltrådprestanda...

Hur är Teams en prestanda-hog m.a.p RAM, programmet äter dock CPU-kraft vilket är sanslöst? Notera att Teams kör med Rosetta 2 på MacOS (än så länge, det finns en beta-version som är ARM64 native), det ökar mängden resurser som behövs jämfört med att köra "ARM64 native" (är primärt CPU-last som ökar, mängden RAM som används ökar rätt minimalt)

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Lite över 200 MB RAM är väl knappast ett problem?

Under pandemin har ett flertal kunder fått uppgradera sin gamla laptop då datorn gick på högvarv och det laggade/hackade i samtalen. Vet inte hur applikationen är skriven, men den verkar vara väldigt krävande. Samma personer som använde Zoom hade inga problem (datorerna var åldersstigna).

M1:orna är fantastiska dock! Svårt att hitta ett mer kompetent chip för en arbetshäst i laptops idag sett till vilket pris du kan dem för!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Bara som referens: min Windows jobbdator är en 5950X med 128 GB RAM körandes Windows 11, det är anmärkningsvärt många fall där M1 MacMinin faktiskt är snabbare än den datorn. Fast jag har kanske onormalt många arbetsmoment som primärt beror av enkeltrådprestanda...

Hur är Teams en prestanda-hog m.a.p RAM, programmet äter dock CPU-kraft vilket är sanslöst? Notera att Teams kör med Rosetta 2 på MacOS (än så länge, det finns en beta-version som är ARM64 native), det ökar mängden resurser som behövs jämfört med att köra "ARM64 native" (är primärt CPU-last som ökar, mängden RAM som används ökar rätt minimalt)

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Lite över 200 MB RAM är väl knappast ett problem?

Nu har jag inte Teams för Mac installerat för närvarande, men jag vill minnas att det ofta drog bortåt en GB minne sammanlagt på min x86-Mac, om man räknar också dess ”helper”-processer.

Men ja: det stora problemet var att - åtminstone på äldre kretsar - programmet verkade använda mjukvarukompression på screensharing och video så att alla fläktar gick för fullt och andra processer slöades ner när man försökte samarbeta över Teams.

Permalänk

En person som har testat och slutsatsen är typ att M2 med 256GB skulle aldrig ha lanseras, då den är slöare än M1an för väldigt basic saker: https://wccftech.com/m2-macbook-pro-speed-test-comparison-sho...

Så tycker man M2 med 512GB är för dyr, köp då en M1a och de säljs sprillans nya.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

En person som har testat och slutsten är typ att M2 med 256GB skulle aldrig ha lanseras, då den är slöare än M1an för väldigt basic saker: https://wccftech.com/m2-macbook-pro-speed-test-comparison-sho...

Så tycker man M2 med 512GB är för dyr, köp då en M1a och de säljs sprillans nya.

Det gäller väl "bara" när man får slut på minne och måste använda SSDn som RAM, vilket i praktiken typ aldrig händer.

Gör man mindre krävande saker så räcker 8GB, men vet man med sig att man gör slut på 8GB så köper man självfallet 16GB och inte 8GB M1.

Med det sagt så är det förstås dumt ändå. M2 Macbook Pro borde knappt finnas överhuvudtaget. Förhoppningsvis är M2 Macbook Air bättre, men risken är väl att det blir likadant med den.

Edit: Har börjat kika på videon du länkade och det verkar värre än vad jag trodde. Tråkigt!

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Jag har hört att de beräknas snitta strax under 40% vinst på sina produkter. Deras instegsprodukter är inte helt horribelt prissatta för vad du får, om du jämför med konkurrenterna, men de tar vad kunderna tål för alla uppgraderingar över basnivån.

Kan inte vara möjligt med Airpods, de måste ha en snuskig marginal där, 400% är för lite

Permalänk
Skrivet av ZaaphodBleebronx:

Kan inte vara möjligt med Airpods, de måste ha en snuskig marginal där, 400% är för lite

För det första: Jag skrev att de - enligt vad jag hört - snittar 40% vinst. Det betyder att de garanterat har områden där de tjänar mindre pengar än så och andra där de tjänar mer.
För det andra: Finns det särskilt många hörlursmodeller från andra tillverkare som med samma funktionalitet kostar betydligt mindre? Detta säger iofs ingenting om respektive företags vinstmarginaler, men i praktiken verkar marknaden för trådlösa lurar vara uppdelad i "ren skit" och "rätt dyra produkter som å andra sidan funkar bra". Jag kan inte tänka mig att tillverkarna av de senare skulle låta bli att gå med vinst på sina produkter av sitt hjärtas godhet.

(Sen ska väl erkännas att jag inte använt rena AirPods på länge: Pro-modellen konkurrerar ju - till ett ännu högre pris än vanliga AirPods - med andra snäckor som har ANC och medhörningsfunktionalitet, och de är rätt dyra).

Permalänk
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

För det första: Jag skrev att de - enligt vad jag hört - snittar 40% vinst. Det betyder att de garanterat har områden där de tjänar mindre pengar än så och andra där de tjänar mer.
För det andra: Finns det särskilt många hörlursmodeller från andra tillverkare som med samma funktionalitet kostar betydligt mindre? Detta säger iofs ingenting om respektive företags vinstmarginaler, men i praktiken verkar marknaden för trådlösa lurar vara uppdelad i "ren skit" och "rätt dyra produkter som å andra sidan funkar bra". Jag kan inte tänka mig att tillverkarna av de senare skulle låta bli att gå med vinst på sina produkter av sitt hjärtas godhet.

(Sen ska väl erkännas att jag inte använt rena AirPods på länge: Pro-modellen konkurrerar ju - till ett ännu högre pris än vanliga AirPods - med andra snäckor som har ANC och medhörningsfunktionalitet, och de är rätt dyra).

Vi pratade marginaler här inte hur bra eller dåligt något var.
Och de är snuskiga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

För det första: Jag skrev att de - enligt vad jag hört - snittar 40% vinst. Det betyder att de garanterat har områden där de tjänar mindre pengar än så och andra där de tjänar mer.
För det andra: Finns det särskilt många hörlursmodeller från andra tillverkare som med samma funktionalitet kostar betydligt mindre? Detta säger iofs ingenting om respektive företags vinstmarginaler, men i praktiken verkar marknaden för trådlösa lurar vara uppdelad i "ren skit" och "rätt dyra produkter som å andra sidan funkar bra". Jag kan inte tänka mig att tillverkarna av de senare skulle låta bli att gå med vinst på sina produkter av sitt hjärtas godhet.

(Sen ska väl erkännas att jag inte använt rena AirPods på länge: Pro-modellen konkurrerar ju - till ett ännu högre pris än vanliga AirPods - med andra snäckor som har ANC och medhörningsfunktionalitet, och de är rätt dyra).

Jag har vanliga AirPods (gen 2) pga. att gen 3 och Pro inte passar mina öron. Att inte ha spatial audio spelar mig ingen roll, men däremot så är det galet skönt att hörlurarna automagiskt kopplas till den enhet jag behöver använda dom på, utan att behöva trycka på en enda knapp eller koppla om.

Att kunna gå från Mac Mini till Iphone, sedan sätta sig vid soffan och hörlurarna automagiskt kopplas till Apple TV, ut och springa med Watch och sen slappa i soffan med Ipad - allt utan att en enda gång ändra enhet manuellt eller behöva återansluta hörlurarna.

Vad jag vet finns inte något annat likvärdigt. Tre olika enheter är väl rätt standard (fast inte med automatiskt byte mellan enheterna?), men fem olika enheter blir svårt.

Däremot kan jag inte påstå att mikrofonen är speciellt bra, så det är ju lite synd om folk jag pratar med.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Hur är Teams en prestanda-hog m.a.p RAM, programmet äter dock CPU-kraft vilket är sanslöst? Notera att Teams kör med Rosetta 2 på MacOS (än så länge, det finns en beta-version som är ARM64 native), det ökar mängden resurser som behövs jämfört med att köra "ARM64 native" (är primärt CPU-last som ökar, mängden RAM som används ökar rätt minimalt)

Tipset till vi har en native version är att köra Progressive Web App istället:
https://luiyongsheng.medium.com/native-microsoft-teams-perfor...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Skrivet av ZaaphodBleebronx:

Vi pratade marginaler här inte hur bra eller dåligt något var.
Och de är snuskiga

Har du något belägg för det för just denna produkt, eller killgissar du bara? Man tycker ju att om Apple har 400% marginal på Airpods så borde någon kunna kapa åt sig marknaden genom att sälja en likvärdig produkt för runt hundringen och fortfarande gå med bra vinst...

Permalänk
Medlem
Skrivet av zipmiX:

Ja en NAS är ju smidigt för det är ju ens privata. Jag tänkte mer på molntjänster och dess servicar man betalar för som ligger på ställen du inte har koll på

Absolut, jag hostar hellre min egen data än har den i någons moln där man som du säger inte har kontroll över den.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Har du något belägg för det för just denna produkt, eller killgissar du bara? Man tycker ju att om Apple har 400% marginal på Airpods så borde någon kunna kapa åt sig marknaden genom att sälja en likvärdig produkt för runt hundringen och fortfarande gå med bra vinst...

Man kan inte ha 400% marginal, Däremot 400% påslag. Marginalen kan inte vara mer än 99,99%.
100*400% är inte 2500 eller vad nu airpodsen kostar. Du får nog gå en mattekurs.

Permalänk
Skrivet av Ceji:

Man kan inte ha 400% marginal, Däremot 400% påslag. Marginalen kan inte vara mer än 99,99%.
100*400% är inte 2500 eller vad nu airpodsen kostar. Du får nog gå en mattekurs.

Jag är inte ekonom, och det är tjugo år sen jag gick en mattekurs, men jag förstår din poäng. Oavsett felaktigt ordval: Poängen var att det är högst osannolikt att ett framgångsrikt företag tar ut idiotisk vinst i ett område där andra kan göra ett lika bra jobb och begära en bråkdel av priset för produkten. Däremot kan man mycket framgångsrikt ta hutlöst betalt av dem som har bestämt sig för en produkt men där basmodellen inte fyller deras krav eller önskemål, vilket du ser hos mer eller mindre alla försäljare av lyxprodukter oavsett om vi pratar elektronik, bilar eller hus.

Permalänk
Medlem

Känner fortfarande att det var helt rätt val att köpa en base macbookk pro 14” (8 core M1 Pro/16Gb/512Gb) än att köpa en M2 Air med 16Gb/512Gb. Köpte min pro för 21990 på Netonnet och jag tror en air går på mer pengar än så med 16/512..

Edit: M2 Air kostar 500 spänn mindre än en base Macbook pro med 16/512 på båda.
Helt klart inte värt att köpa en air, med tanke på att det mesta är sämre på den så som skärm m.m. ProMotion är ju rätt trevligt, vilket air saknar. Likaså är ju skärmen överlag bättre på pro 14” (13,3-macbooken räknar jag knappt som en pro längre) än air vad gäller allt, bättre anslutningsmöjligheter m.m.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Skrivet av SanTeoX:

Känner fortfarande att det var helt rätt val att köpa en base macbookk pro 14” (8 core M1 Pro/16Gb/512Gb) än att köpa en M2 Air med 16Gb/512Gb. Köpte min pro för 21990 på Netonnet och jag tror en air går på mer pengar än så med 16/512..

Edit: M2 Air kostar 500 spänn mindre än en base Macbook pro med 16/512 på båda.
Helt klart inte värt att köpa en air, med tanke på att det mesta är sämre på den så som skärm m.m. ProMotion är ju rätt trevligt, vilket air saknar. Likaså är ju skärmen överlag bättre på pro 14” (13,3-macbooken räknar jag knappt som en pro längre) än air vad gäller allt, bättre anslutningsmöjligheter m.m.

Det är just det: Jag tror i verkligheten en Air med 24GB minne och tillräckligt med lagring hade räckt för mig i nuläget, men varken den eller Studio Display fanns när jag köpte min laptop, så jag köpte något som jag visste skulle räcka för mig även om jag var tvungen att använda den inbyggda skärmen under överskådlig framtid. Med det sagt sitter jag inte exakt och gråter över min nuvarande laptop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Det är just det: Jag tror i verkligheten en Air med 24GB minne och tillräckligt med lagring hade räckt för mig i nuläget, men varken den eller Studio Display fanns när jag köpte min laptop, så jag köpte något som jag visste skulle räcka för mig även om jag var tvungen att använda den inbyggda skärmen under överskådlig framtid. Med det sagt sitter jag inte exakt och gråter över min nuvarande laptop.

Jo samma här, dock med 24Gb ram så blir ju priset ännu högre. Och behöver du använda den inbyggda displayen ett bra tag så är ju pro:n mycket bättre än en air. Hade Air varit mycket billigare (som den var förut) hade jag valt en sån jag med, men nu när prisskillnaden är minimal så känns en PRO så mycket mer prisvärd. Gråter inte här heller alltså ;D

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |