M2-baserade Macbook Pro 13 i basutförande får långsammare SSD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tankjunior:

Ser inte hårddisken som det stora problemet. Hur folk kan sitta med en 13 tummare och göra något produktivt undgår mig

Vem har sagt de används till något produktivt? De flesta kommer högst antagligen bli använda till Youtube och Netflix

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Du kan omöjligt använt en gammal mac med 8GB ram från 2015 (än mindre än med 4GB). Den är horribelt slö, precis som motsvarande PC från samma tid är. Den håller generellt sett längre än en PC, men å andra sidan uppdaterar de hårdvaran (knappt) vartannat år men säljer den som ny. Sluta sprid osanningar, tack.

Jag skulle inte säga att det är omöjligt att använda en gammal mac med 8 GB ramminne. Jag använder fortfarande min MBP från 2014, en klen liten 13tummare med 8 GB ram, och den funkar hur bra som helst. Jag har inte träffat på någon som har kvar motsvarande från dell, hp etc, men många som fortfarande kör vidare på sina MBPs från 2013-2015.

Horribelt slö? Jag förstår inte vad du menar, jag tycker den funkar bättre än instegslaptopsen för runt 5000kr idag. Sen spelar jag såklart inte på den, det har jag min stationära till.

Visa signatur

GPU: Sapphire 5700 XT CPU: i9 10850K @ 5 GHz med NH-D15 RAM: 32 GB Vengeance @ 3600 MHz PSU: eVGA Supernova 750 G3 Chassi: Define R5 Moderkort: Asus Strix Z490-F Lagring: 970 EVO 500 GB och 840 EVO 250 GB Skärm: Asus TUF VG259Q, PHILIPS Brilliance 230C, Samsung U28E590
Äldre grejer: 4790K, i7 920, Athlon 3800+ X2, 290X Crossfire, 560 Ti Sli, 560 Ti 448 cores, 8800 GT Sli.
Laptop:  MacBook Pro 13" mid 2014 

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon244477:

Är det inte så att alla SSD vinner prestanda ju större dom är? Eller jag kanske rör ihop med nått jag läst för flera år sedan.

Generellt sett ja då det går att sprida ut arbetet på fler celler. Men nu är den ju även långsammare än föregående generation med 256GB.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av tankjunior:

Ser inte hårddisken som det stora problemet.

Det är ingen som ser hårddisken som ett problem då datorn inte ens har en hårddisk utan en ssd.

Skrivet av anon244477:

Är det inte så att alla SSD vinner prestanda ju större dom är? Eller jag kanske rör ihop med nått jag läst för flera år sedan.

De blir generellt snabbare ju större de är åtminstone tills interfacet nåt maxkapaciteten.
Å andra sidan är läs och skriv hastigheterna ganska oväsentliga för det är mycket få tillfällen man kommer att märka skillnad vid normalt användande bara de inte är katastrofalt låga.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Du kan omöjligt använt en gammal mac med 8GB ram från 2015 (än mindre än med 4GB). Den är horribelt slö, precis som motsvarande PC från samma tid är. Den håller generellt sett längre än en PC, men å andra sidan uppdaterar de hårdvaran (knappt) vartannat år men säljer den som ny. Sluta sprid osanningar, tack.

Jag spär på med fler osanningar. Min 2012 MacBook Air (8GB) är inte ens den horribelt slö. Jag kvalificerar den som fullgod Office/surfmaskin, men skärm och batteri lämnar en del att önska. Fick OS-uppdateringar fram till 2020, säkerhetsuppdateringar fortfarande.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Du kan omöjligt använt en gammal mac med 8GB ram från 2015 (än mindre än med 4GB). Den är horribelt slö, precis som motsvarande PC från samma tid är. Den håller generellt sett längre än en PC, men å andra sidan uppdaterar de hårdvaran (knappt) vartannat år men säljer den som ny. Sluta sprid osanningar, tack.

Skriver detta från en Mac (tidig 2015) 8gb ram, med runt 40 flikar igång i Chrome och det enda som slöar ner den är 4K-content. Lär nog kunna nyttja den i 4 år till som surf/office-dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av padinni:

Jag håller inte med, skulle säga att stora massan klarar sig på 256 GB.
Jag har själv 256 GB m1 macbook och är supernöjd.

Jag använder iCloud för lagring av bild & video då jag kör iPhone.
Ser inget behov av mer lagringsutrymme och då har jag en hel del sparat i datorn och ändå 150 GB över.

Man har ju inte MAC som speldator.
Visst om man ska ha hela sitt mediebibliotek lokalt sparat på datorn, men det är också riskfyllt om den skulle gå sönder exempelvis

Varför skulle jag behöva mer?

Jag t.ex. är en sådan person som inte vill ha saker på molnet. Det känns inte som jag har någon kontroll över mina filer på så vis. Om något händer med servern/företaget/strömlöshet ja vad som helst egentligen så föredrar jag att ha filerna lokalt hemma. Jag gör då bara backups på "bärbara" diskar och förvarar säkert istället. Såklart är det långsökt att det skulle bli på det sätt jag beskriver och det finns säkert något som ska förhindra problem. I'm just saying

Edit: Jag använder också molnbaserat med vissa saker t.ex. kopiera appar och sånt krafs från telefonen för att enklast kunna byta lur utan strul.

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Egentligen är hela basmodellen konstig från första början, en sådan kraftig maskin med den lilla lagringen och ssd. Lenovo gör dock exakt samma sak med deras basmodeller. Bara skillnaden är att på en bra Lenovomaskin så kan användare själv uppgradera från 8GB ram till 128GB ram. Och från 256GB ssd stoppa in 3* 8TB ssd =24TB ssd om man så skulle vilja. (ja, det är svindyrt, men mer vanligt är att gå upp till 4TB)

Sen är Lenovo tråkigt nog ren dodo.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Folk köper M1 datorn av många orsaker, de gillar macOs, de gillar chassiet, tangentbordet, batteritiden etc.
Frågan man bör ställa om du fick designa en dator från Apple precis som du ville, varför skulle du då välja M2 processorn med t.ex. 8GB ram och 256GB ssd? Och inte snåla in även på cpun.

Jag talar förstås inte för alla, men jag köpte en M1 Mac Mini för typ 4 månader sedan. Jag köpte instegsversionen, dvs. 8GB RAM och 256GB SSD. Jag är mer än nöjd med köpet.

Jag gick från en i5-9600K, 16GB RAM och jag märker ingen försämring. Om något så känns många saker jag gör rappare. Det mesta öppnas direkt, men om man måste vänta så går det nog oftast snabbare än tidigare. Photoshop går snabbare att öppna. Grafikkrävande spel är förstås uteslutet, men jag spelar mest indie-spel på dator och mer krävande spel på PS5 och Xbox Series X.

Den största skillnaden var förstås att gå från ett stort mid-tower-chassi till en Mac Mini så det ser trevligare ut. Att Minin är helt knäpptyst jämfört med Windows-datorn som var "nästan helt tyst" var också en fördel. Värmeutvecklingen är minimal och den drar väl 25W eller nåt som mest, vilket är bra mycket mindre än min Intel-PC utan grafikkort.

När det kommer till utrymmet så har jag en 1TB nvme-disk i externt chassi via USB-C, så den klarar bara 5Gbit, men det räcker gott och väl för allt jag gör, och troligen för alla som inte aktivt arbetar med enorma filer.

För gemene man så räcker instegsmodellerna av M1 och M2 gott och väl.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

jaha.... ¯\_(ツ)_/¯

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Det viktigaste är väl ändå att tillverkaren deklarerar läs-/skrivhastighet på lagringsenheter, lika väl som bas-/ocfrekvenser för processorer etc

Permalänk
Medlem

256GB versionen av nya MacBook Pro 13" har lägre hastighet än min MacBook Pro 15" från 2015 med 1TB SSD som ger ca 1800MB/s läs och 1400MB/s skriv. De större modellerna presterar dock på en helt annan nivå.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk

Synd att de försämrar prestandan...

Förut på Windows med vanlig hårddisk så var det en katastrof när man fick slut på RAM-minne - swap till hårdisken stoppade upp allt. När sedan SSD kom så vart det bättre. Byte till MAC så upplevde jag att Mac OS hanterade swappning bättre. Förenklat* teoretiskt så borde en 3GHz processor-kärna med 64 bitar behöver konsumera minne med 3*64/8= 24 GBps. DDR5 6400 med två kanaler klarar 102GBps och M1s SSD ca 2.5GBps. Så visst begränsar fortfarande swap till SSD ganska mycket och då är det synd att Apple väljer att sänka SSD-prestandan.

Man kan också tänka så här, säg att processorn helt plötsligt behöver 1GB data från SSDn. Då får man vänta (förenklat) 1/2.5 = 0.4 sekunder med M1 och 0.8 sekunder med M2.

(*) Det är för en kärna. Har man tex 10 kärnor så kan det behövas 240GBps. Jag antar att i praktiken så påverkar data-överföringen till GPU mycket också? Latens-tiden hos DDR5 spelar också in. Goggling minnestest AIDA64 exempel
L1: 3422 GBps
L2: 985 GBps
L3: 513 GBps
DDR5-6400: 90 GBps

Permalänk
Medlem

Säkert någon diagnostikdata Apple får ut från sina datorer där de ser att folk som köpt 256GB modellen av M1 inte nyttjar hastigheten. Så de valde en långsammare till M2 och antingen pressade priset lite eller ökade sina egna marginaler. Kanske båda delarna.

Min spontana hypotes

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Jag använder laptopens skärm ytterst sällan, extern skärm ftw.

Hur folk kan sitta med en laptopskärm och göra något produktivt undgår mig.

Fick ett val av IT-killen på jobbet om 15 eller 17 tum, jag sa 17 och kunde inte vara nöjdare. Kan göra allt arbete jag kan tänka mig på den bra, med undantag för multi tasking.
Det går någon magisk gräns där någonstans i storlek där man faktiskt kan arbeta på den.

Permalänk
Skrivet av Zemlan:

Säkert någon diagnostikdata Apple får ut från sina datorer där de ser att folk som köpt 256GB modellen av M1 inte nyttjar hastigheten. Så de valde en långsammare till M2 och antingen pressade priset lite eller ökade sina egna marginaler. Kanske båda delarna.

Min spontana hypotes

Det som är taskigt är att de inte öppet berättar mer tydligt om den lägre hastigheten, men för att vara rättvis: i SSD-världen är det ju inte ovanligt att den minsta disken i en serie bara använder en I/O-kanal på kontrollern och att man måste upp ett snäpp i storlek för att få full bandbredd.

Men i praktiska termer: de som har behov av att skyffla mer än 1,5 GB/s till vardags är troligen a) medvetna om det och b) kollar ändå på större modeller av MacBook Pro även av andra skäl.

Permalänk
Medlem

Det måste kännas bra att vara Apple och kunna ta 2500 SEK för 256 GB större SSD-lagring. Man kan ju undra hur mycket profit de gör på den uppgraderingen, typ 1000%?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Datavetare

Angående att prestanda inte är viktigt för "vanliga användare"

https://computersweden.idg.se/2.2683/1.767963/manga-anstallda-domer-ut-tekniken-pa-jobbet--blir-frustrerade

Fast tvivlar på att det är bandbredden mot disk som är problemet, i alla fall om de fått en SSD. Handlar nog mer om långsamma IT-lösningar man satt ihop på egen kammare samt datorsystem införskaffade från något mobb-förråd.

Skrivet av trickeh2k:

Du kan omöjligt använt en gammal mac med 8GB ram från 2015 (än mindre än med 4GB). Den är horribelt slö, precis som motsvarande PC från samma tid är. Den håller generellt sett längre än en PC, men å andra sidan uppdaterar de hårdvaran (knappt) vartannat år men säljer den som ny. Sluta sprid osanningar, tack.

Var själv väldigt skeptiskt till Apples val med 8 GB RAM i instegsmodellen. Köpte 3 st M1 maskiner vid lansering, en MacMini till mig själv med 16 GB RAM (och för det jag gör på den skulle 8 GB varit i underkant, kör dels spelutveckling i Unity samt Linux-containers via Docker) samt två MBA av basmodell (8 GB RAM , 256 GB disk) till frugan och dottern.

I ena fallet är användningen primärt arbete, vilket innefattar MS Office, webbläsare och liknande program. I det andra fallet används datorn för KTH-studier, så Google docs, Matlab, lite simulering/modellering av molekyler. 8 GB RAM har inte på något sätt varit en begränsning här.

Är faktiskt förvånad hur väl 8 GB RAM fungerar under MacOS, kört 16 GB RAM på mina Windows-laptops sedan 2014 (fast kör å andra sidan fortfarande 16 GB RAM på de två Windows-laptops jag fortfarande använder, en används som low-end plattform för speltestning)!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Jag har nästan inget lagrat på min. Foton och sånt hade jag aldrig lagrat lokalt, det är så du förlorar filer imo.

Att det lagras lokalt behöver inte utesluta att det samtidigt synkas mot molnet.

Men ja, tycker att för många människor har behovet av lagringsyta slagit i taket. Några tusen bilder á 2-3 MB/bild, lite word-dokument och så operativsystemet blir inte mer än 50-60 GB. Hur mycket mer sparar en vanlig Svensson idag på sin dator? Har tänkt på det när jag hjälpt vänner och bekanta med olika problem. De kan ha exempelvis 512 GB SSD i datorn och använder kanske en tiondel. De som däremot har större behov än så har ofta mycket större behov eftersom de laddar hem film, har stora spelbibliotek etc.

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Antar det blir samma sak med air då. Störigt då jag tänkt köpa en m2 air 256GB.
Behöver verkligen inte mer utrymme än så för det jag tänkt använda den till.

Och lär absolut inte känna av någon skillnad för det jag tänkt använda den till. Men kommer ju vara bitter och missnöjd ändå av bara vetskapen 😅

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Inte för att det lär hjälpa i dagsläget men man kan alltid ge Apple feedback och klaga på prestandan. Ibland kan det göra skillnad, exempelvis så har de valt att ta tillbaka MagSafe igen då många har efterfrågat detta.

https://www.apple.com/feedback/macbookair.html

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Angående att prestanda inte är viktigt för "vanliga användare"

https://computersweden.idg.se/2.2683/1.767963/manga-anstallda-domer-ut-tekniken-pa-jobbet--blir-frustrerade

<Uppladdad bildlänk>

Fast tvivlar på att det är bandbredden mot disk som är problemet, i alla fall om de fått en SSD. Handlar nog mer om långsamma IT-lösningar man satt ihop på egen kammare samt datorsystem införskaffade från något mobb-förråd.

Var själv väldigt skeptiskt till Apples val med 8 GB RAM i instegsmodellen. Köpte 3 st M1 maskiner vid lansering, en MacMini till mig själv med 16 GB RAM (och för det jag gör på den skulle 8 GB varit i underkant, kör dels spelutveckling i Unity samt Linux-containers via Docker) samt två MBA av basmodell (8 GB RAM , 256 GB disk) till frugan och dottern.

I ena fallet är användningen primärt arbete, vilket innefattar MS Office, webbläsare och liknande program. I det andra fallet används datorn för KTH-studier, så Google docs, Matlab, lite simulering/modellering av molekyler. 8 GB RAM har inte på något sätt varit en begränsning här.

Är faktiskt förvånad hur väl 8 GB RAM fungerar under MacOS, kört 16 GB RAM på mina Windows-laptops sedan 2014 (fast kör å andra sidan fortfarande 16 GB RAM på de två Windows-laptops jag fortfarande använder, en används som low-end plattform för speltestning)!

Angående dålig prestanda så går det idag emot slöa servrar och nätverk. De olika webbtjänsterna man har går segt, att byta ens egen dator hjälper ej mycket. En annan orsak är dålig Wifi som gör det segt.
Jag betvivlar att vanliga anställda upplever deras egen laptop som mer kan kallas för en terminaldator upplevs som seg.

Ramminnetsbehovet beror sedan såklart på mjukvaror, ty man surfade hur bra som helst med 4MB ram för några år sedan. Snabbare ssd minskar såklart behovet av ram. Men vi går emot att vettig ramminnesmängd är en försumbar kostnad och varför begränsa sig. Där undantaget är vissa ultrakompakta datorer där kostnaden ej är försumbar.

Permalänk
Skrivet av Delerium:

Inte för att det lär hjälpa i dagsläget men man kan alltid ge Apple feedback och klaga på prestandan.

Definitivt - och när de ser att en majoritet av de kunder som opt-in till att sända performance data till Apple får ihållande I/O-platåer över 1GB/s på 256GB-modellen kommer de garanterat att börja "bjuda" på denna feature.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SVP:

Extern skärm

Skrivet av LURKOVIC:

Vem använder en laptops skärm? Docka och extern skärm!

Ännu mer $$$ för att få ihop ett system man ska bli nöjd med! Och tanken med en laptop är väl trots allt främst för de som behöver ett mobilt system. Skulle vara kul att komma till ett möte med docka och extern skärm i bakluckan i bilen hehe.

Dock är det väl riktat mot företag och där spelar pengarna kanske inte lika stor roll som produkter direkt riktade mot privatpersoner.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

De är yngre. De ser bättre och har bättre motorik.
Bortsett från dessa fördelar så de som enbart jobbar på 13" skärm och aldrig har extern skärm. Så brukar de ha sysslor som detta arbete går att göra på en liten skärm.

Mja.. Jag är 30+ och producerar stooora musik projekt på min m1 pro utan extern skärm. Eller jag har såklart ett flertal som jag inte använder. Jag tycker det är bekvämare att ha allt på en liten centrerad yta.

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Skrivet av BadNewsBrod:

Mja.. Jag är 30+ och producerar stooora musik projekt på min m1 pro utan extern skärm. Eller jag har såklart ett flertal som jag inte använder. Jag tycker det är bekvämare att ha allt på en liten centrerad yta.

Ja det finns flera orsaker. Och idag handlar det inte så mycket om pengar utan mer val.
Köper man en liten laptop och vill ha extern skärm, så går det säkert fixa en 24" skärm på facebook för 300kr.

Men olika saker påverkar behovet. Ens syn och motorik såklart och vad man gör för saker. Vad man gör ska ej förväxla med hur komplicerat det är. T.ex. Jan Guillou kan man ha olika åsikter med, men han skriver böcker på sin skrivmaskin som de flesta trots dubbla 50" skärmar ej hade klarat av.
Däremot är vissa arbetsuppgifter i princip omöjliga att vara effektiv med en skärm. Speciellt när man ska jämföra 2st gränssnitt samtidigt, eller ändra på en sak och se hur det slår igenom på något annat.

*edit*
Angående ålder så åldras vi olika på alla sätt. Men vid +40 skulle jag säga att många börjar känna av att extrem piller ty blir svårare. Den där 3" toutch skärmen man använde för 20år sedan, gör en bara galen etc. Det hänger såklart ihop med att man de senaste 20åren har haft bättre saker.

Permalänk
Skrivet av aMp:

Det måste kännas bra att vara Apple och kunna ta 2500 SEK för 256 GB större SSD-lagring. Man kan ju undra hur mycket profit de gör på den uppgraderingen, typ 1000%?

Jag har hört att de beräknas snitta strax under 40% vinst på sina produkter. Deras instegsprodukter är inte helt horribelt prissatta för vad du får, om du jämför med konkurrenterna, men de tar vad kunderna tål för alla uppgraderingar över basnivån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon244477:

Är det inte så att alla SSD vinner prestanda ju större dom är? Eller jag kanske rör ihop med nått jag läst för flera år sedan.

Vanligtvis är det så att SSD med större lagring har fler minneskretsar/minneschip.
Det finns ju två sätt att öka lagringsmängd. Antingen minneschip som rymmer mer per chip eller använda fler.

Om en SSD kontroller bara har stöd för att läsa/skriva från/till ett minneschip i taget så blir inte prestandan bättre för att man har fler.
Däremot klarar de flesta SSD kontrollers att läsa/skriva från/till flera minneschip parallellt och då blir prestandan bättre med fler chip.
Men det kan finnas en övre gräns, där att lägga till fler chip bara ökar lagringsmängden och inte hastigheten.

Så generellt har du rätt.
Men det beror på vilka modeller som jämförs.
Större är inte alltid snabbare.
Men oftast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Du kan omöjligt använt en gammal mac med 8GB ram från 2015 (än mindre än med 4GB). Den är horribelt slö, precis som motsvarande PC från samma tid är. Den håller generellt sett längre än en PC, men å andra sidan uppdaterar de hårdvaran (knappt) vartannat år men säljer den som ny. Sluta sprid osanningar, tack.

En Windows 10 dator med 8GB RAM är inte helt oanvändbar, även om mer minne oftast är bättre.

Däremot sist jag använde en Windows 10 dator med 4GB RAM och HDD (endast Hårddisk, ingen SSD alls).
Då var det en hemsk upplevelse. Som tur var så var det länge sedan.

Problemet är ju med datorer med fastlött minne att det inte går att uppgradera.
Säg att man köpt en laptop med 8GB RAM när den var ny och om det är en MacBook Pro så kanske den kostat 20 - 30kkr.
Sen 2-3 år senare behöver man 16GB RAM och då får man köpa en ny dator för 20 - 30kkr.
Medans om man kunnat uppgradera så hade man kanske klarat sig något/några år längre.
Eller om man lägger till 2-3kkr för att dubbla minnet när man köper ny så klarar man sig något år längre och kanske sparar 15-25kkr på att inte köpa ny dator lika ofta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberSpace:

Jag skulle inte säga att det är omöjligt att använda en gammal mac med 8 GB ramminne. Jag använder fortfarande min MBP från 2014, en klen liten 13tummare med 8 GB ram, och den funkar hur bra som helst. Jag har inte träffat på någon som har kvar motsvarande från dell, hp etc, men många som fortfarande kör vidare på sina MBPs från 2013-2015.

Horribelt slö? Jag förstår inte vad du menar, jag tycker den funkar bättre än instegslaptopsen för runt 5000kr idag. Sen spelar jag såklart inte på den, det har jag min stationära till.

Horribelt slö om du använder datorn till att arbeta med, en av våra tidigare kunder använde enbart Mac i sin miljö och de var ofantligt långsamma att arbeta med. Som vanlig privatperson funkar den säkert att surfa med, men att arbeta med så räcker det med ett par tabbar och Office så blir den rejält seg.

Skrivet av Teddis:

Jag spär på med fler osanningar. Min 2012 MacBook Air (8GB) är inte ens den horribelt slö. Jag kvalificerar den som fullgod Office/surfmaskin, men skärm och batteri lämnar en del att önska. Fick OS-uppdateringar fram till 2020, säkerhetsuppdateringar fortfarande.

Alla har ju såklart olika referenspunkter till vad som är "fullgod". Jag vet bara att det var konstanta klagomål från användarna samt att det även var segt för mig när jag skulle assistera dem med diverse saker.

Skrivet av Vimm:

Skriver detta från en Mac (tidig 2015) 8gb ram, med runt 40 flikar igång i Chrome och det enda som slöar ner den är 4K-content. Lär nog kunna nyttja den i 4 år till som surf/office-dator.

Ok? Du hade kunnat göra detsamma med en dator som var från 2005.

Skrivet av Yoshman:

Angående att prestanda inte är viktigt för "vanliga användare"

https://computersweden.idg.se/2.2683/1.767963/manga-anstallda-domer-ut-tekniken-pa-jobbet--blir-frustrerade

<Uppladdad bildlänk>

Fast tvivlar på att det är bandbredden mot disk som är problemet, i alla fall om de fått en SSD. Handlar nog mer om långsamma IT-lösningar man satt ihop på egen kammare samt datorsystem införskaffade från något mobb-förråd.

Var själv väldigt skeptiskt till Apples val med 8 GB RAM i instegsmodellen. Köpte 3 st M1 maskiner vid lansering, en MacMini till mig själv med 16 GB RAM (och för det jag gör på den skulle 8 GB varit i underkant, kör dels spelutveckling i Unity samt Linux-containers via Docker) samt två MBA av basmodell (8 GB RAM , 256 GB disk) till frugan och dottern.

I ena fallet är användningen primärt arbete, vilket innefattar MS Office, webbläsare och liknande program. I det andra fallet används datorn för KTH-studier, så Google docs, Matlab, lite simulering/modellering av molekyler. 8 GB RAM har inte på något sätt varit en begränsning här.

Är faktiskt förvånad hur väl 8 GB RAM fungerar under MacOS, kört 16 GB RAM på mina Windows-laptops sedan 2014 (fast kör å andra sidan fortfarande 16 GB RAM på de två Windows-laptops jag fortfarande använder, en används som low-end plattform för speltestning)!

Det handlar nog också om man vad man gör med den och vad man är van/förväntar sig av sin arbetshäst!

Skrivet av GuessWho:

En Windows 10 dator med 8GB RAM är inte helt oanvändbar, även om mer minne oftast är bättre.

Däremot sist jag använde en Windows 10 dator med 4GB RAM och HDD (endast Hårddisk, ingen SSD alls).
Då var det en hemsk upplevelse. Som tur var så var det länge sedan.

Problemet är ju med datorer med fastlött minne att det inte går att uppgradera.
Säg att man köpt en laptop med 8GB RAM när den var ny och om det är en MacBook Pro så kanske den kostat 20 - 30kkr.
Sen 2-3 år senare behöver man 16GB RAM och då får man köpa en ny dator för 20 - 30kkr.
Medans om man kunnat uppgradera så hade man kanske klarat sig något/några år längre.
Eller om man lägger till 2-3kkr för att dubbla minnet när man köper ny så klarar man sig något år längre och kanske sparar 15-25kkr på att inte köpa ny dator lika ofta.

Beror väl på vad man gör med datorn samt vad den hade för specs när den väl köptes in. Starta ett Teamsmöte med video så kommer den datorn gå på knäna (nu är iofs Teams rejält prestandahungrigt).

Ja, det är oftast att skjuta sig i foten genom att köpa in billigt eftersom de tenderar att tröttna klart snabbare. Man kanske inte behöver köpa sig en dator norr om 20 alla gånger, men 16GB ram samt minst 10:e gen i5 hade jag valt för att tryggt kunna veta att den står pall bra rätt länge.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2