Framtiden är här: Bilduppladdning i forumet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

Om du inte ansluter bilderna till ett inlägg ligger de kvar i kön i 24 timmar och tar upp en plats i "5 bilder / inlägg". Kön kommer att gå ut ca 18:00 idag, då du laddade upp dem 17:30.

Tack för svar. Då vet jag hur jag INTE ska göra i fortsättningen. 😀

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

Kändisspotting på Astrid Lindgrens värld idag! @emilakered

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Kändisspotting på Astrid Lindgrens värld idag! @emilakered
<Uppladdad bildlänk>

Hoppas du gick fram och hälsade

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Hoppas du gick fram och hälsade

Jag stötte faktiskt på honom i Villa Villekulla och tackade gör alla åren på SweC. 😁

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av arowe17:

Kändisspotting på Astrid Lindgrens värld idag! @emilakered
<Uppladdad bildlänk>

Passande att återanvända vår interna meme
@emilakered tycker till (igen)

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av arowe17:

Kändisspotting på Astrid Lindgrens värld idag! @emilakered
<Uppladdad bildlänk>

Skrivet av arowe17:

Jag stötte faktiskt på honom i Villa Villekulla och tackade gör alla åren på SweC. 😁

Kan bekräfta.

Med det sagt är det lite halvcreepy att smygfota oavsett, är inte helt fan av att omedvetet basunera ut för världen var jag befinner mig. Men du dolde i alla fall min dotter.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Avstängd

Missing in action: Semester

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Kaleid:

<Uppladdad bildlänk>

Missing in action: Semester

Haha drömmig bild 🥰

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Livsnjutare 😎

Bild från ImgBB

Bild från Swec's bilduppladdning

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Livsnjutare 😎

Detta är info om hur originalbilden ser ut rent tekniskt.

Skrivet av macmann1:

Jag upplever dock att det är för kass kvalitet även när man klickar på bilden, även om den är bättre än tumnageln.

Det är helt rätt, Swec ändrar även storleken till 1920x1080 om bilden är större än det.

Skrivet av Drasteroid:

Intressant, vet ni om t.ex Imgur komprimerar också?
Eller finns det någon gratis bildhost som inte komprimerar?

Jag föredrar ImgBB för uppladdning externt så har inte full koll på hur Imgur gör.
Men ImgBB gör ingenting med bilden såvitt jag vet, och det bekräftas om jag laddar ner den uppladdade bilden igen så matchar den exakt med storleken på originalet.

Som jämförelse då kan vi ta och ladda ner bilden som laddats upp med Swec's bildfunktion och dels ändras formatet på bilden till WebP och och storleken dras även ner till maximalt 1920x1080 som tidigare nämnts, den fysiska storleken på filen går från 3mb ner till 188kb, en förminskning nära 16ggr (!!) - så det klart man tappar en hel del info på större / bilder med högre upplösning.

Men!, vi skall inte glömma att bilduppladdningen hos Swec inte är en funktion där man skall kunna ladda upp 1:1 material utan på ett enkelt sätt dela med sig utav material man har på datorn / i mobilen - och till det fungerar funktionen ypperligt!

... Så är olika människor olika kräsna
Jag föredrar allting maximal kvalitet framför besparingar i storlek/kvalitet.

... fast med det sagt
Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Detta är info om hur originalbilden ser ut rent tekniskt.
https://i.ibb.co/GVKFzC8/reeeekmacka-info.png

Det är helt rätt, Swec ändrar även storleken till 1920x1080 om bilden är större än det.
https://i.ibb.co/R45NgxC/swec-upload-info.png

Jag föredrar ImgBB för uppladdning externt så har inte full koll på hur Imgur gör.
Men ImgBB gör ingenting med bilden såvitt jag vet, och det bekräftas om jag laddar ner den uppladdade bilden igen så matchar den exakt med storleken på originalet.
https://i.ibb.co/0jW52h9/rekma-compare-org-imbgg.png

Som jämförelse då kan vi ta och ladda ner bilden som laddats upp med Swec's bildfunktion och dels ändras formatet på bilden till WebP och och storleken dras även ner till maximalt 1920x1080 som tidigare nämnts, den fysiska storleken på filen går från 3mb ner till 188kb, en förminskning nära 16ggr (!!) - så det klart man tappar en hel del info på större / bilder med högre upplösning.
https://i.ibb.co/JFTTm7R/swec-nedladdad-bild.png

Men!, vi skall inte glömma att bilduppladdningen hos Swec inte är en funktion där man skall kunna ladda upp 1:1 material utan på ett enkelt sätt dela med sig utav material man har på datorn / i mobilen - och till det fungerar funktionen ypperligt!

... Så är olika människor olika kräsna
Jag föredrar allting maximal kvalitet framför besparingar i storlek/kvalitet.

... fast med det sagt

Riktigt snyggt jobbat.
Skönt att få det bekräftat. Jag förstår också att Swec vill komprimera för hastighet och plats.
Jag är likadan som du, vill ha max på allt helst.

Det jag tänkte på mest nu, var tävlingen, "Visa dina bästa sommarbilder".
Nu kanske man inte bedömer upplösning och kvaliteten på fotot, men för mig är det väldigt viktigt iallafall.

Men då vet man, att vill man ha hög kvalité så laddar man upp via annan sida, och vill man bara dela en bild enkelt och smidigt så kör man via Swec.
♥️

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Drasteroid:

Riktigt snyggt jobbat.
Skönt att få det bekräftat. Jag förstår också att Swec vill komprimera för hastighet och plats.
Jag är likadan som du, vill ha max på allt helst.

Det jag tänkte på mest nu, var tävlingen, "Visa dina bästa sommarbilder".
Nu kanske man inte bedömer upplösning och kvaliteten på fotot, men för mig är det väldigt viktigt iallafall.

Men då vet man, att vill man ha hög kvalité så laddar man upp via annan sida, och vill man bara dela en bild enkelt och smidigt så kör man via Swec.
♥️

Well spoken !

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

Det stämmer att vi krymper samt komprimerar bilderna vid uppladdning. Vi presenterar aldrig den råa bilden - tanken är att tillhandahålla ett snabbt och enkelt sätt att dela med sig utav sina bilder på. Alla bilder som använder vår egna tjänst presenteras som en tumnagel, som inte alls går att zooma i utan att få myrornas krig. Det är inte heller meningen, vi vill inte att användarna ska ladda ned flertalet 3 MB+ bilder i varje sidvisning.

Storleken på tumnageln samt komprimeringen är parametrar vi kan skruva på. Finns bilden synlig på sajten är originalet sparat och vi kan generera om de bilder ni ser.

Gällande zooma på iPhone, så är det en mobilgrej. Du måste ha bilden i fråga i mitten av skärmen innan du öppnar den. Mobilerna skickar två stycken klick och stänger bilden direkt, då du i dens ögon klickar utanför bilden...

@andreas_dock @Drasteroid @macmann1

Permalänk
Avstängd

Det hör väl till sommaren men förväntade mig inte så här stor besök. Spelade lite Dying Light 2 och något sprang bakom monitorn. Hann inte se vad det var förrans jag kikade bakom:

Som referens så rymmer den cirkelrundade högtalarkabeln en CD-skiva.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Kaleid:

Det hör väl till sommaren men förväntade mig inte så här stor besök. Spelade lite Dying Light 2 och något sprang bakom monitorn. Hann inte se vad det var förrans jag kikade bakom:
https://i.postimg.cc/bYkYy2dJ/297630594-10159256182025749-3161520872263186536-n.jpg

Som referens så rymmer den cirkelrundade högtalarkabeln en CD-skiva.

Har du bränt ner huset och flyttat ännu? Kan ha en dunk bensin stående om du behöver assistans.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Tjänsten funkar inte nåt vidare. Rätt ofta jag möts av det intetsägande meddelandet om att bilden inte kan laddas upp (hallå utvecklare - ge oss användare ett ANVÄNDBART felmeddelande så man får en chans att rätta till det som eventuellt är fel, eller meddela att det är fel på servern om det är problemet!). Då handlar det om små PNG:er som är med marginal inom till och med den storlek det ska skalas ner till. Finns ingen uppenbar orsak till att det inte ska funka.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
99:e percentilen

Möjligen skulle det kunna göras tydligare hur man ska göra för att ladda upp bilder, särskilt för nya användare. Tror att det är denna numera utdaterade men fortfarande fästa tråd som åsyftas nedan. @jreklund?

Skrivet av Annan thomas:

Som ny här läste jag förstås reglerna och där stod det inget om hur man skulle göra. Då sökte jag förstås och fann en instruktionsfilm om att man skulle använda imgur. Inget jag tyckte var smidigt men iom att filmen var gjord av Sweclockers så måste det ju vara rätt. Tydligen inte. Jag sökte igen men hittade inte någon beskrivning hur så jag hade förstås uppskattat en länk eller något som guidade mig rätt istället för att bara säga att jag gör fel.
Efter att letat på egen hand så vet jag nu hur och var den otydliga knappen finns och kommer använda den framöver, så tack för hjälpen.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Geeks
Jobbar med data
Skrivet av Alling:

Möjligen skulle det kunna göras tydligare hur man ska göra för att ladda upp bilder, särskilt för nya användare. Tror att det är denna numera utdaterade men fortfarande fästa tråd som åsyftas nedan. @jreklund?

Visst går det att ta fram en mer tydlig ikon för bilduppladdning. Drömmen hade varit att trycker man på den så fick man antingen välja "Från url" eller "Ladda upp bild", men det är inget som stöds i nuvarande system - så bättre att lansera och iterera på det.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av jreklund:

Visst går det att ta fram en mer tydlig ikon för bilduppladdning. Drömmen hade varit att trycker man på den så fick man antingen välja "Från url" eller "Ladda upp bild", men det är inget som stöds i nuvarande system - så bättre att lansera och iterera på det.

Absolut! Så låt oss iterera!

Min gissning är att knappen med ett stiliserat berg och en sol så uppenbart representerar konceptet "bild" att man omedelbart hittar den och därefter är helt övertygad om att det måste vara den man ska använda. Knappen för bilduppladdning är jämförelsevis långt mindre intuitiv, så de två knapparna uppfattas ungefär så här:

🖼 Bädda in bild   Ladda upp fil

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers