Photoshopscript - exportera markering till PNG

Permalänk
Medlem

Photoshopscript - exportera markering till PNG

Hej!
Jag vill kunna exportera en markering direkt till PNG, alltså inte behöva manuellt beskära eller göra nytt dokument osv. Någon som är duktig på script eller vet om detta är möjligt att skapa? Har sökt en hel del på internet men får det inte riktigt att funka. Därför jag vill ha detta är för att jag gör bildredigeringar där de ska vara 16:9 perspektiv, men fortfarande ska psd filen ha kvar originalstorleken och beskäringen ska visas med svarta fält. Detta gör att jag måste gå fram och tillbaka alternativt skapa nytt dokument för exporten. Slängde med lite bilder för att vara extra tydlig.

Start bild

Beskärning visas med svarta fält (så ska det se ut i photoshopfilen)

Exporterad del

Visa signatur

Ryzen 3900x | Gigabyte B550M Aorus Elite | RTX 2060 | 32GB 3200Mhz RAM | WD Black SN750 1TB | 3TB + 4TB HDD | Fractal Define 7 Compact -||- Macbook Air M1

Permalänk
Medlem

Är det något speciellt som du gör med filen?

Är det en färdig markering så exporterar man den till en ny fil bara.

Klistrar jag den på skrivbordet så får jag en släppt bild på skrivbordet eller lämplig mapp om jag klistrar in i en filhanterare.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Är det något speciellt som du gör med filen?

Är det en färdig markering så exporterar man den till en ny fil bara.

Klistrar jag den på skrivbordet så får jag en släppt bild på skrivbordet eller lämplig mapp om jag klistrar in i en filhanterare.

Den beskärda bilden exporteras till png som sedan läggs på en server tillsammans med photoshopfilen.

Hur menar du med att "Är det en färdig markering så exporterar man den till en ny fil bara"? Menar du att du gör markeringen och sen tar ctrl c -> ctrl v på fildesination?

Visa signatur

Ryzen 3900x | Gigabyte B550M Aorus Elite | RTX 2060 | 32GB 3200Mhz RAM | WD Black SN750 1TB | 3TB + 4TB HDD | Fractal Define 7 Compact -||- Macbook Air M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av toast_93:

Den beskärda bilden exporteras till png som sedan läggs på en server tillsammans med photoshopfilen.

Hur menar du med att "Är det en färdig markering så exporterar man den till en ny fil bara"? Menar du att du gör markeringen och sen tar ctrl c -> ctrl v på fildesination?

Exakt, det enda man behöver är att ställa in PNG som standard.
Väljer man exportera som ... (CTRL + E) så sparas markeringen med valfritt format så vet inte riktigt vad man vinner med ett skript förutom dom svåra inställningarna som färger och exakt position och storlek.

Du kan i och för sig köra en batch om du har många filer som behöver exakt samma behandling.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon