Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk

Laddkabeln jag fick med min EV6 va helt värdelös. Knappt 5m lång, styv och tjock som en 32A kabel, minst. Jag har alltid haft bilens kabel till mina tidigare laddhybrider mm men nu fick jag köpa en ny.
Köpte denna: https://www.evify.se/produkter/econnect-laddkabel-3fas-20a/
Och den va faktiskt helt kanon. Väldigt lätt och smidig, lagom längd (tog 7,5m) och ett ganska bra pris. Dyrt för en 16A förlängningskabel såklart men lika bra och köpa en färdig typ 2 kabel som man vet är avsedd för ändamålet. Denna är UV tålig och även kyla vilket är bra då min hänger 24/7 vid laddaren i sydost så sol stor del av dagen.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem

Hämtade ut min ev6:a i måndags, den körde med 2022Feb firmware (ny mjukvara kom 23 juni för EU modellen). Uppdaterade den själv i eftermiddags mha av usb minne, OTA inte är tillgängligt än.

Senaste mjukvaran har en trevlig hemlig överraskning, fullscreen android auto.
Tips till andra ev6 ägare

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Laddkabeln jag fick med min EV6 va helt värdelös. Knappt 5m lång, styv och tjock som en 32A kabel, minst. Jag har alltid haft bilens kabel till mina tidigare laddhybrider mm men nu fick jag köpa en ny.
Köpte denna: https://www.evify.se/produkter/econnect-laddkabel-3fas-20a/
Och den va faktiskt helt kanon. Väldigt lätt och smidig, lagom längd (tog 7,5m) och ett ganska bra pris. Dyrt för en 16A förlängningskabel såklart men lika bra och köpa en färdig typ 2 kabel som man vet är avsedd för ändamålet. Denna är UV tålig och även kyla vilket är bra då min hänger 24/7 vid laddaren i sydost så sol stor del av dagen.

Håller med om att Defas kablar är riktigt bra. Har en 7,5m själv så att jag kan backa in bilen (har laddlucka framför förardörren) och ändå nå laddluckan. Har dock 1-fas på 7,4 kWh vilket duger gott då BRFen bara erbjuder 3,7 kWh. Kabeln är inte märkvärt tjockare och enkel att hantera! Klar rekommendation från min sida också

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Vintervilan:

Börjar bli så otroligt less på min gamla Passat från 2011. Den börjar kosta pengar nu och det rejält. Diesel dessutom , ja ni förstår. Funderar på att plocka ut en Enyaq som förmånsbil. Finns det nån här som giort det som kan tipsa om vilken modell man bör välja samt vilka tillval för att hålla sig på rätt sida gränsen av 700k? Företager jag jobbar på har 7% rabatt på bilen och 10%,på tillval.

Tillvalen räknas inte in. För mig blev det iv80x med i stort sett allt utom comfort seat plus, HUD, led-grill och uppgraderat ljud. Skulle säga att man klarar sig rätt bra på grundutförandet men har du ofta folk i baksätet kan family-paketet med Ladd-uttag (usb och 230v) vara bra. Dragkrok är alltid bra att ha också. Sen convenience-paketet för att få elbaklucka är ju inte helt fel.

Åtminstone drive sport basic skulle jag välja, det ger progressiv styrning som gör bilen oerhört trevlig att ratta. Känsligare rattutslag ju mer man svänger, så i stan blir den mycket lättmanövrerad. Rätt billiga paket som gör rätt mycket.

Permalänk
Skrivet av Lidodido:

Tillvalen räknas inte in. För mig blev det iv80x med i stort sett allt utom comfort seat plus, HUD, led-grill och uppgraderat ljud. Skulle säga att man klarar sig rätt bra på grundutförandet men har du ofta folk i baksätet kan family-paketet med Ladd-uttag (usb och 230v) vara bra. Dragkrok är alltid bra att ha också. Sen convenience-paketet för att få elbaklucka är ju inte helt fel.

Åtminstone drive sport basic skulle jag välja, det ger progressiv styrning som gör bilen oerhört trevlig att ratta. Känsligare rattutslag ju mer man svänger, så i stan blir den mycket lättmanövrerad. Rätt billiga paket som gör rätt mycket.

ah, trodde tillvalen räknades, där ser man Får man fråga vad bruttolöneavdraget blir för dig i månaden?

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

När vi är på ämnet OTA. Någon som har koll på när 3.0 kommer till ID.4? Trodde det skulle komma i våras men det är fortfarande ingen uppdatering för min bil iaf.

Någon som hört det senaste eller rent av fått 3.0?

Inga befintliga bilar har 3.0 (bara ID5?), bara nya bilar från fabrik. Du behöver 2.4 innan 3.0-3.1. Sedan måste 12V batteriet bytas på vissa äldre bilar också. Du måste alltså in på verkstad.
https://www.volkswagen.se/sv/elbilar/id-drivers-club/Snart-ko...

Den utmärkta Youtube kanalen Energy Life har ofta bra info om MEB-bilarna: https://www.youtube.com/watch?v=_KoJkj4Bbhk&t=12s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vintervilan:

ah, trodde tillvalen räknades, där ser man Får man fråga vad bruttolöneavdraget blir för dig i månaden?

Jag köper den privat 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Jag kan bara hålla med, lite som när man får "we have improved the user experience" som enda change log..

Typ såhär?

På ett annat spår, kommer att få en plugsurfing RFID tagg med bilen, ger vad jag förstår bra priser på många laddstationer?

Behöver man någon fler? Tänkte komplettera med teslas app för tillgång till deras superchargers

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av MaxieTheHatter:

Typ såhär?
<Uppladdad bildlänk>

På ett annat spår, kommer att få en plugsurfing RFID tagg med bilen, ger vad jag förstår bra priser på många laddstationer?

Behöver man någon fler? Tänkte komplettera med teslas app för tillgång till deras superchargers

Ja, precis sådär!

Ang. ladd-brickor. Jag tycker MER är riktigt bra på destinationsladdning. Alltså inte snabba stopp längs vägen - men de finns väldigt ofta på hotell och i parkeringsgarage så att man kan ladda över natten/arbetsdagen eller vad man nu gör på på plats. Sen är ju Teslas app är ju ett måste för snabbladdning längs vägarna nu när de släpper in fler bilägare än oss som har en Tesla.

Jag har även OKQ8s app, men det är bara för att företaget jag jobbar på har sådana laddare på kontoren.

Det är typ dem enda jag har och jag har klarat mig fint på det

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Vintervilan:

ah, trodde tillvalen räknades, där ser man

Det är endast Skatteverkets lista över nybilspriser som avgör vad en bil anses kosta. Observera att det dock är vid leverans som det avgörs om man får bonus och hur stor – inte vid beställning. Såväl bonusreglerna som Skatteverkets nominella pris kan hinna ändras mellan beställning och leverans, så det är i praktiken svårt att ta med bonus i kalkylen.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Typ såhär?
<Uppladdad bildlänk>

På ett annat spår, kommer att få en plugsurfing RFID tagg med bilen, ger vad jag förstår bra priser på många laddstationer?

Behöver man någon fler? Tänkte komplettera med teslas app för tillgång till deras superchargers

Du har alltså beställt en Volvo Plugsurfing-kortet ger bra pris på Ionity, inte så många sndra laddnät, där är det istället Plugsurfings egna priser, som ofts ligger 2-3kr/kWh dyrare är standardpris. Var försiktig med Plugsurfing, det kak bli otroligt dyrt och deras support är nog bland det sämsta jag varit med om.

Vad man behöver för appar beror nog på var i landet du befinner dig och hur ofta du åker långresor så att du inte kan ladda hemma. Tesla är bra att ha och OKQ8 fungerar med många laddare. Har du dessa två tillsammans med Plugsurfing för Ionity så tar du dig fram i princip hela Sverige

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Det är endast Skatteverkets lista över nybilspriser som avgör vad en bil anses kosta. Observera att det dock är vid leverans som det avgörs om man får bonus och hur stor – inte vid beställning. Såväl bonusreglerna som Skatteverkets nominella pris kan hinna ändras mellan beställning och leverans, så det är i praktiken svårt att ta med bonus i kalkylen.

Så är det, skulle vara försiktig med att beställa en bil nära 700k enligt listan, som levereras nästa år. Enyaq kommer förmodligen höjas nåt steg till eller två innan årsskiftet men är tveksam till att den överskrider 700k (hoppas jag i alla fall innerligt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Hämtade ut min ev6:a i måndags, den körde med 2022Feb firmware (ny mjukvara kom 23 juni för EU modellen). Uppdaterade den själv i eftermiddags mha av usb minne, OTA inte är tillgängligt än.

Senaste mjukvaran har en trevlig hemlig överraskning, fullscreen android auto.
Tips till andra ev6 ägare

Hmm okej!

Undrar vad min kommer att ha för mjukvara.

Hämtar den på måndag.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Hmm okej!

Undrar vad min kommer att ha för mjukvara.

Hämtar den på måndag.

Bara och kolla inställningar -> allmänt

Om du kör med mjukvaran från Februari, ladda ner Kias Navigation updater. Du behöver ett usb minne (tror 32Gb är tillräckligt, men fast osäker då mitt usb-minne var 64Gb).

I programmet väljer du sen bil och marknad och den du väljer bara target (välj din usb disk).

Efter nedladdningen är klar så är det bara och plugga in i bilen, så dekteterar bilen själv att usb minnet innehåller en uppdatering.
Om du uppdaterar bilen medans du väntar, se till att "startat" bilen, så du inte sitter hela den stunden bara på 12v batteriet.

själva uppdateringen tar ca 25 min, men den gör lite valideringar om omstarter och sånt som tar tid med.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Bara och kolla inställningar -> allmänt

Om du kör med mjukvaran från Februari, ladda ner Kias Navigation updater. Du behöver ett usb minne (tror 32Gb är tillräckligt, men fast osäker då mitt usb-minne var 64Gb).

I programmet väljer du sen bil och marknad och den du väljer bara target (välj din usb disk).

Efter nedladdningen är klar så är det bara och plugga in i bilen, så dekteterar bilen själv att usb minnet innehåller en uppdatering.
Om du uppdaterar bilen medans du väntar, se till att "startat" bilen, så du inte sitter hela den stunden bara på 12v batteriet.

själva uppdateringen tar ca 25 min, men den gör lite valideringar om omstarter och sånt som tar tid med.

Hej

Jag fick ladda ner Standard-class Gen5W Navigation(Jong-e) men i bilen står det bara Standard-class Gen5W Navigation. Är det ändå samma mjukvara?

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Wiinis:

Först måste de kalla in dig till verkstaden för batteribyte och uppdatering till 2.4 och sen ska 3.0 komma. Har för mig att den skulle komma med ID.5.

Skrivet av Dunde:

Inga befintliga bilar har 3.0 (bara ID5?), bara nya bilar från fabrik. Du behöver 2.4 innan 3.0-3.1. Sedan måste 12V batteriet bytas på vissa äldre bilar också. Du måste alltså in på verkstad.
https://www.volkswagen.se/sv/elbilar/id-drivers-club/Snart-ko...

Den utmärkta Youtube kanalen Energy Life har ofta bra info om MEB-bilarna: https://www.youtube.com/watch?v=_KoJkj4Bbhk&t=12s

Ok tack, nu är jag klokare.

Frågan är var på skalan en ID.4 GTX som levererades precis efter årsskiftet faller, om det kommer kräver 12V-batteribyte eller inte.

I vilket fall, så hoppas jag på förbättringar av OSD, för det är tamigfan det absolut sämsta skräpet jag varit med om sedan min HTC Touch Diamond, snyggt på utsidan, horribel prestanda.

VW borde fan skämmas över prestandan i deras OSD.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothair:

Hej

Jag fick ladda ner Standard-class Gen5W Navigation(Jong-e) men i bilen står det bara Standard-class Gen5W Navigation. Är det ändå samma mjukvara?

Ja, jag tror det är samma mjukvara, därför de har (Jong-e) inom paranteser. säkert små marknadsspecifika skillnader, men inget de noterar i info i bilen.

edit, och bara för att förtydliga; Jag landdade ner Gen5W(Jong-e) av den nya mjukvaran, och efter uppdateringen så är inte (Jong-e) synligt i versionen i bilen.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Typ såhär?
<Uppladdad bildlänk>

På ett annat spår, kommer att få en plugsurfing RFID tagg med bilen, ger vad jag förstår bra priser på många laddstationer?

Behöver man någon fler? Tänkte komplettera med teslas app för tillgång till deras superchargers

Exakta relasenotes hade varit trevligt, även för rena små buggfixar/prestandafixar som den du länkar till.

Till just Teslas försvar (osäker på andra tillverkare) så har de faktiskt rätt bra release notes och rätt detaljerade beskrivningar av de uppdateringar som påverkar bilens funktionalitet eller förändringar i användargränssnitt.

Jo, har du ingen Tesla så kan du ju ändå ha nytta av deras app för snabbladdning.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Ok tack, nu är jag klokare.

Frågan är var på skalan en ID.4 GTX som levererades precis efter årsskiftet faller, om det kommer kräver 12V-batteribyte eller inte.

I vilket fall, så hoppas jag på förbättringar av OSD, för det är tamigfan det absolut sämsta skräpet jag varit med om sedan min HTC Touch Diamond, snyggt på utsidan, horribel prestanda.

VW borde fan skämmas över prestandan i deras OSD.

OSD? Du menar infotainment-skärmen? Jo den är hemsk. Enyaq kändes bättre, men det beror nog delvis på att jag tyckte det var mer lättnavigerat så jag behövde inte famla runt vilket kanske gjorde lagget uthärdligt. Att swipa runt och försöka hitta saker gör lagget så påtagligt jämfört med när man kan samla allt mer lättåtkomligt och har bra vägar att hitta det man vill ha.

Hoppas det flyter bättre med 3.0 dock, tror det är sagt att det ska göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Det är endast Skatteverkets lista över nybilspriser som avgör vad en bil anses kosta. Observera att det dock är vid leverans som det avgörs om man får bonus och hur stor – inte vid beställning. Såväl bonusreglerna som Skatteverkets nominella pris kan hinna ändras mellan beställning och leverans, så det är i praktiken svårt att ta med bonus i kalkylen.

Exakt. Det är just detta som jag tycker att politikerna helt struntat att ta hänsyn till. För många privatpersoner, men även småföretagare, så är detta ändå rätt mycket pengar, och inte bra när det hela är så oförutsägbart.

Inte nog med att vi har problem med leveranser i biltillverkning, och stora valutasvängningar, men att dessutom behöva hantera denna oförutsägbarheten ifrån politikerna med miljöbonusen ovanpå det är rätt besvärligt.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Avstängd

Såg förresten någon biljournalist på Youtube som pratade om Ioniq 6, han fick inte visa bagageutrymmet men han berättade att det var en sedanlucka i alla fall. Tråkigt i mina ögon, vet inte varför man bygger en bil mindre praktisk på det sättet. Antar att de tittade mycket på model 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Ok tack, nu är jag klokare.

Frågan är var på skalan en ID.4 GTX som levererades precis efter årsskiftet faller, om det kommer kräver 12V-batteribyte eller inte.

I vilket fall, så hoppas jag på förbättringar av OSD, för det är tamigfan det absolut sämsta skräpet jag varit med om sedan min HTC Touch Diamond, snyggt på utsidan, horribel prestanda.

VW borde fan skämmas över prestandan i deras OSD.

Ja den är helt miserabel. Uppenbart inte bättre i nya bilar heller då jag har en Cupra Born som bara är två veckor gammal. Tack o lov för Android Auto. Fattar inte varför koncernerna fortsätter med att skapa UX själva. Släpp det till bolagen som vet hur man gör och spara pengar på köpet. Möjligt att de sitter fast med stora personalstyrkor sedan gammalt som är svårt att sparka. Vet inte, men kan kanske vara en anledning till att nästan alla vill göra sitt egna skräp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Såg förresten någon biljournalist på Youtube som pratade om Ioniq 6, han fick inte visa bagageutrymmet men han berättade att det var en sedanlucka i alla fall. Tråkigt i mina ögon, vet inte varför man bygger en bil mindre praktisk på det sättet. Antar att de tittade mycket på model 3.

Nja, tror det snarare handlar om internationell marknad och efterfrågan. Tittar man globalt så är den största efterfrågan på bilar antingen SUV, Sedan eller Pickup.

Tyvärr, för jag gillar de bättre, så är kombi och halvkombi inte så populärt längre, och speciellt inte utanför norra Europa. Önskar att det varit annorlunda (föredrar halvkombi framför sedan, och helkombi framför SUV), men det är tyvärr lite så den globala bilmarknaden ser ut nuförtiden.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

OSD? Du menar infotainment-skärmen? Jo den är hemsk. Enyaq kändes bättre, men det beror nog delvis på att jag tyckte det var mer lättnavigerat så jag behövde inte famla runt vilket kanske gjorde lagget uthärdligt. Att swipa runt och försöka hitta saker gör lagget så påtagligt jämfört med när man kan samla allt mer lättåtkomligt och har bra vägar att hitta det man vill ha.

Hoppas det flyter bättre med 3.0 dock, tror det är sagt att det ska göra det.

Med alla bilar som inte är tesla eller polestar så är det android auto eller carplay som får använda sig av eftersom det inbyggda skiten alltid är värdelös. Vem bill liksom använda sig av en navigator som man måste skriva in exakta adressen i stället för namnet på t.ex rentungan eller hotellet. Blir nog bra sen när flera tillverkare börja använda sig av Android Automotive eftersom att Google verkar veta hur man gör infotainment system bättre en bill tillverkarna som ha byggt bilar i 50+ år.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Såg förresten någon biljournalist på Youtube som pratade om Ioniq 6, han fick inte visa bagageutrymmet men han berättade att det var en sedanlucka i alla fall. Tråkigt i mina ögon, vet inte varför man bygger en bil mindre praktisk på det sättet. Antar att de tittade mycket på model 3.

Dom kom väll på att en så fyrkantig bil som Ioniq 5 kommer inte fungera så bra i längden eftersom att på en elbil så påverkas förbrukningen super mycket på hur pass bra aero dynamiken är på bilen. Det är ju därför model 3 ser ut som den gör och det märkes ju på hur effektiv model 3 faktiskt är jemfört med alla andra elbilar på marknaden i samma storlek. Dock så tycker jag att tesla har lyckats ganska bra med designen jemfört med ioniq 6 och Mercedes nya eqe och eqs som också är designad för så lågt luft motstånd som möjligt.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

Såg en vit M50 I4 i Visby nyss. Första jag träffat på utanför bilhallen. Den är rätt låg bredvid Mach e , kanske 15 -20 cm lägre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Med alla bilar som inte är tesla eller polestar så är det android auto eller carplay som får använda sig av eftersom det inbyggda skiten alltid är värdelös. Vem bill liksom använda sig av en navigator som man måste skriva in exakta adressen i stället för namnet på t.ex rentungan eller hotellet. Blir nog bra sen när flera tillverkare börja använda sig av Android Automotive eftersom att Google verkar veta hur man gör infotainment system bättre en bill tillverkarna som ha byggt bilar i 50+ år.

Jo precis, räknar själv med att använda skärmen på Enyaqen till just bil-relaterade grejor och resten blir Android Auto. Är helt ok med det upplägget så länge de där bilrelaterade grejorna är smidiga. Synd bara med ruttplanering med laddstopp och allt, hade ju varit fint om inbyggda navigatorn dög till det men när man ska på en sån riktig långresa kanske man får knappa in adress och köra den jobbiga vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Såg en vit M50 I4 i Visby nyss. Första jag träffat på utanför bilhallen. Den är rätt låg bredvid Mach e , kanske 15 -20 cm lägre.

Jo, där har man ju fördelen av att slippa SUV-stuket om man (som jag) föredrar det. Har själv sett några "live" i trafiken, och inte minst i Norge (var i Oslo i veckan). Är sugen på att provköra någon vid tillfälle.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Exakt. Det är just detta som jag tycker att politikerna helt struntat att ta hänsyn till. För många privatpersoner, men även småföretagare, så är detta ändå rätt mycket pengar, och inte bra när det hela är så oförutsägbart.

Inte nog med att vi har problem med leveranser i biltillverkning, och stora valutasvängningar, men att dessutom behöva hantera denna oförutsägbarheten ifrån politikerna med miljöbonusen ovanpå det är rätt besvärligt.

Apropå detta ovan, så skriver Alrik (AMS) än mer klarsynt om det i sin senaste krönika:

https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/artiklar/202...

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Avstängd

Fick höra en Nissan-elbil idag.
Lät som larmet i Atlantis i tv-serien ”StarGate: Atlantis” fast lite lägre