Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Playstation VR 2 får ögonspårning från svenska Tobii

Permalänk
Melding Plague

Playstation VR 2 får ögonspårning från svenska Tobii

Sony har förhandlat färdigt och ögonspårningsbolaget Tobii blir officiell leverantör av ögonspårningsteknik till det kommande VR-headsetet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ett givet köp! 🤟😁💥🎮

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Medlem

Whoaa! Kul!
Om nu bara headsetet går att koppla till PC. (*host!*)

Permalänk
Medlem

Blir intressant att se hur väl det fungerar, det anses väl inte vara ett löst problem ens för Tobiis existerande produkter att få det att fungera för alla användare.

Permalänk
Medlem

Nu börjar vi snacka! Kan nog bli riktigt bra det här ska ni se.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

Någon som vet varför Tobii aktien störtdök i december 2021?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tazok:

Någon som vet varför Tobii aktien störtdök i december 2021?

De flesta teknikaktierna har minskat i värde det senaste halvåret.

Permalänk
Skrivet av Tazok:

Någon som vet varför Tobii aktien störtdök i december 2021?

Skrivet av ChristofferC:

De flesta teknikaktierna har minskat i värde det senaste halvåret.

Dom splittade även upp bolaget och separarade Tobii Dynavox, som jobbar med att underlätta det för folk med funktionshinder, från vanliga Tobii, som jobbar med eyetracking.

Permalänk
Medlem

Åkte precis därifrån. Tjejerna på tobii var ju 10p +++++++

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Blir intressant att se hur väl det fungerar, det anses väl inte vara ett löst problem ens för Tobiis existerande produkter att få det att fungera för alla användare.

Kommer säkert bli lättare att lösa när man bara har en hårdvara att anpassa sig till

Permalänk
Medlem

Häftigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Kommer säkert bli lättare att lösa när man bara har en hårdvara att anpassa sig till

Fast problemet är nog med folks ögon, inte med datorerna?
Men om inte annat så får de mer kapital att forska med så kommer säkert lösas fint

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Kommer säkert bli lättare att lösa när man bara har en hårdvara att anpassa sig till

Problemet ligger i ögonen som ska spåras snarare än hårdvaran. Ögonfärg, linser, glasögon och en rad andra variationer ställer till det och gör att det alltid finns en mängd människor som spårningen inte funkar så bra för. Det skulle behöva funka för fler än 99% men verkar snarare röra sig om 80-90% i bästa fall (om jag inte missminner).

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Fast problemet är nog med folks ögon, inte med datorerna?
Men om inte annat så får de mer kapital att forska med så kommer säkert lösas fint

Skrivet av Halldin:

Problemet ligger i ögonen som ska spåras snarare än hårdvaran. Ögonfärg, linser, glasögon och en rad andra variationer ställer till det och gör att det alltid finns en mängd människor som spårningen inte funkar så bra för. Det skulle behöva funka för fler än 99% men verkar snarare röra sig om 80-90% i bästa fall (om jag inte missminner).

Aha, ja det är ju en annan sak.

Permalänk
Medlem

När lär kan de tänkas presentera lanseringsdatum och pris då? Några mässor på g?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Hur fasen blir de för mig som är skelögd? 🤪

Visa signatur

Tjo & tjim
Nzxt H7 Flow || ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI || Gigabyte GeForce RTX 4080 16GB Gaming OC || AMD Ryzen 7 7800X3D || Corsair 32GB DDR5 5200MHz CL40 Vengeance RGB AMD EXPO || NZXT Kraken Elite RGB 360 || Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB & 2TB || ASUS ROG Strix Aura 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrkhaglund:

Hur fasen blir de för mig som är skelögd? 🤪

Köpa två stycken Special edition Cyclops headset kanske? 😁

Visa signatur

HTPC

Permalänk

Företaget jag jobbar på tillverkar delar till Tobii.

Visa signatur

YOLO is Carpe Diem for idiots.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Problemet ligger i ögonen som ska spåras snarare än hårdvaran. Ögonfärg, linser, glasögon och en rad andra variationer ställer till det och gör att det alltid finns en mängd människor som spårningen inte funkar så bra för. Det skulle behöva funka för fler än 99% men verkar snarare röra sig om 80-90% i bästa fall (om jag inte missminner).

Varför måste det fungera för 99 %? VR i sig fungerar ju inte ens för 80 %?

Naturligtvis bättre ju fler det fungerar för. Sen antar jag att man kan använda headsetet även utan den funktionen förhoppningsvis

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Varför måste det fungera för 99 %? VR i sig fungerar ju inte ens för 80 %?

Naturligtvis bättre ju fler det fungerar för. Sen antar jag att man kan använda headsetet även utan den funktionen förhoppningsvis

För att de funktioner som ögonspårning ska hjälpa till med blir försämrade av om den spårar fel. Nu ska väl PSVR2 påstått "bara" ha dynamisk foveated rendering, men föreställ dig även att du har till exempel varifocal som inte fokuserar på det avstånd som du själv vill fokusera. Och att sälja det i en konsumentprodukt med miljontals användare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

För att de funktioner som ögonspårning ska hjälpa till med blir försämrade av om den spårar fel. Nu ska väl PSVR2 påstått "bara" ha dynamisk foveated rendering, men föreställ dig även att du har till exempel varifocal som inte fokuserar på det avstånd som du själv vill fokusera. Och att sälja det i en konsumentprodukt med miljontals användare.

Men det är ju samma med VR. De kan ju inte sälja Psvr2 ens utan eye tracking om det inte fungerar för alla?

Men PSVR 2 borde fungera fint utan eye tracking dock med sämre prestanda för de som inte är kompatibla med eye tracking men klarar av vr i övrigt

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Livsnjutare 😎

Väldigt kul att Sverige åter igen får visa framfötterna!

För att vara ett såpass litet land, med en total befolkning lika med Lodon, är vi tommefan fantastiska !

Heja Sverige 🇸🇪

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •