Playstation VR 2 får ögonspårning från svenska Tobii

Permalänk
Melding Plague

Playstation VR 2 får ögonspårning från svenska Tobii

Sony har förhandlat färdigt och ögonspårningsbolaget Tobii blir officiell leverantör av ögonspårningsteknik till det kommande VR-headsetet.

Läs hela artikeln här

Permalänk
Medlem

Ett givet köp! 🤟😁💥🎮

Permalänk
Medlem

Whoaa! Kul!
Om nu bara headsetet går att koppla till PC. (*host!*)

Permalänk
Medlem

Blir intressant att se hur väl det fungerar, det anses väl inte vara ett löst problem ens för Tobiis existerande produkter att få det att fungera för alla användare.

Permalänk
Medlem

Nu börjar vi snacka! Kan nog bli riktigt bra det här ska ni se.

Permalänk
Medlem

Någon som vet varför Tobii aktien störtdök i december 2021?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tazok:

Någon som vet varför Tobii aktien störtdök i december 2021?

De flesta teknikaktierna har minskat i värde det senaste halvåret.

Permalänk
Skrivet av Tazok:

Någon som vet varför Tobii aktien störtdök i december 2021?

Skrivet av ChristofferC:

De flesta teknikaktierna har minskat i värde det senaste halvåret.

Dom splittade även upp bolaget och separarade Tobii Dynavox, som jobbar med att underlätta det för folk med funktionshinder, från vanliga Tobii, som jobbar med eyetracking.

Permalänk
Medlem

Åkte precis därifrån. Tjejerna på tobii var ju 10p +++++++

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Blir intressant att se hur väl det fungerar, det anses väl inte vara ett löst problem ens för Tobiis existerande produkter att få det att fungera för alla användare.

Kommer säkert bli lättare att lösa när man bara har en hårdvara att anpassa sig till

Permalänk
Medlem

Häftigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Kommer säkert bli lättare att lösa när man bara har en hårdvara att anpassa sig till

Fast problemet är nog med folks ögon, inte med datorerna?
Men om inte annat så får de mer kapital att forska med så kommer säkert lösas fint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Kommer säkert bli lättare att lösa när man bara har en hårdvara att anpassa sig till

Problemet ligger i ögonen som ska spåras snarare än hårdvaran. Ögonfärg, linser, glasögon och en rad andra variationer ställer till det och gör att det alltid finns en mängd människor som spårningen inte funkar så bra för. Det skulle behöva funka för fler än 99% men verkar snarare röra sig om 80-90% i bästa fall (om jag inte missminner).

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Fast problemet är nog med folks ögon, inte med datorerna?
Men om inte annat så får de mer kapital att forska med så kommer säkert lösas fint

Skrivet av Halldin:

Problemet ligger i ögonen som ska spåras snarare än hårdvaran. Ögonfärg, linser, glasögon och en rad andra variationer ställer till det och gör att det alltid finns en mängd människor som spårningen inte funkar så bra för. Det skulle behöva funka för fler än 99% men verkar snarare röra sig om 80-90% i bästa fall (om jag inte missminner).

Aha, ja det är ju en annan sak.

Permalänk
Medlem

När lär kan de tänkas presentera lanseringsdatum och pris då? Några mässor på g?

Permalänk
Medlem

Hur fasen blir de för mig som är skelögd? 🤪

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrkhaglund:

Hur fasen blir de för mig som är skelögd? 🤪

Köpa två stycken Special edition Cyclops headset kanske? 😁

Permalänk

Företaget jag jobbar på tillverkar delar till Tobii.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Problemet ligger i ögonen som ska spåras snarare än hårdvaran. Ögonfärg, linser, glasögon och en rad andra variationer ställer till det och gör att det alltid finns en mängd människor som spårningen inte funkar så bra för. Det skulle behöva funka för fler än 99% men verkar snarare röra sig om 80-90% i bästa fall (om jag inte missminner).

Varför måste det fungera för 99 %? VR i sig fungerar ju inte ens för 80 %?

Naturligtvis bättre ju fler det fungerar för. Sen antar jag att man kan använda headsetet även utan den funktionen förhoppningsvis

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Varför måste det fungera för 99 %? VR i sig fungerar ju inte ens för 80 %?

Naturligtvis bättre ju fler det fungerar för. Sen antar jag att man kan använda headsetet även utan den funktionen förhoppningsvis

För att de funktioner som ögonspårning ska hjälpa till med blir försämrade av om den spårar fel. Nu ska väl PSVR2 påstått "bara" ha dynamisk foveated rendering, men föreställ dig även att du har till exempel varifocal som inte fokuserar på det avstånd som du själv vill fokusera. Och att sälja det i en konsumentprodukt med miljontals användare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

För att de funktioner som ögonspårning ska hjälpa till med blir försämrade av om den spårar fel. Nu ska väl PSVR2 påstått "bara" ha dynamisk foveated rendering, men föreställ dig även att du har till exempel varifocal som inte fokuserar på det avstånd som du själv vill fokusera. Och att sälja det i en konsumentprodukt med miljontals användare.

Men det är ju samma med VR. De kan ju inte sälja Psvr2 ens utan eye tracking om det inte fungerar för alla?

Men PSVR 2 borde fungera fint utan eye tracking dock med sämre prestanda för de som inte är kompatibla med eye tracking men klarar av vr i övrigt

Permalänk
Livsnjutare 😎

Väldigt kul att Sverige åter igen får visa framfötterna!

För att vara ett såpass litet land, med en total befolkning lika med Lodon, är vi tommefan fantastiska !

Heja Sverige 🇸🇪