Permalänk
Medlem

D: kommer och går

Köpte en ASUS Zephyrus G15 GA503 bärbar i början av juni. AMD Ryzen 7 6800HS, nVidia RTX 3060, 16 GB DDR5 minne, 2 M.2-platser.

Den levererades med en 512 GB SSD som jag plockade ut direkt och ersatte med en Crucial P5 Plus på 1 TB (C:). Satte även in en till Crucial P5 Plus som D:, denna på 2 TB. Har OS, spel och program på C, allt annat (dokument, musik, foton osv.) på D.

Installerade Windows 11 på den (levererades utan OS).

Datorn har funkat bra, men det har nu tre gånger hänt att D: försvinner helt plötsligt. Detta har hänt två gånger när jag använt datorn och en gång precis efter uppstart. När det inträffar under drift får jag plötsligt felmeddelandet "a device which does not exist was specified" när jag försöker använda en fil på D.

De två första gångerna löste det sig efter omstart. Tredje gången saknades D fortfarande när jag startade om, så jag stängde av datorn, öppnade upp den, plockade ut 2 TB disken, blåste rent hela datorn med tryckluft (var inte mycket damm) och satte tillbaka den noggrant. Startade om datorn och D fanns där och funkar nu precis som den ska.

Har aldrig stött på något liknande. Någon som vet vad detta kan tänkas bero på? Defekt 2 TB SSD? För varmt?

Detta säger CrystalDiskInfo.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Temps är inte alls bra (om den nu stämmer) Känns den 70 grader varm? Är det vanliga temps på en NVME f.ö?
Uppdaterat firmware/UEFI om möjligt?
Ominstallerat/Uppdaterat Windows och nyare drivrutiner?

Permalänk
Avstängd

Rengör kontakten med lite alkohol och blås rent sen kommer det funka ska du se, haft ett liknande problem och det löste sig efter jag gjort så.

Permalänk
Medlem

Enligt Tom's Hardwares test så började den "throttla" vid 76 grader enligt S.M.A.R.T. och 81 grader enligt deras egen IR-mätning, så är det där utan att ha belastat den så har du nog ett rätt påtagligt temperaturproblem helt oavsett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Temps är inte alls bra (om den nu stämmer) Känns den 70 grader varm? Är det vanliga temps på en NVME f.ö?
Uppdaterat firmware/UEFI om möjligt?
Ominstallerat/Uppdaterat Windows och nyare drivrutiner?

Har uppdaterat och installerat om allt. Jag tror att 70 är rätt högt. Den mindre SSD:n har en liten kylfläns och håller sig till 57-60 grader. Ska fundera på en bättre kylfläns till båda två...

Skrivet av Stradale1:

Rengör kontakten med lite alkohol och blås rent sen kommer det funka ska du se, haft ett liknande problem och det löste sig efter jag gjort så.

Jag får nog googla detta först, känns lite vågat men intressant

Skrivet av ztenlund:

Enligt Tom's Hardwares test så började den "throttla" vid 76 grader enligt S.M.A.R.T. och 81 grader enligt deras egen IR-mätning, så är det där utan att ha belastat den så har du nog ett rätt påtagligt temperaturproblem helt oavsett.

Så är det nog. Misstänker att tempen dragit iväg när den slutat fungera.