Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Söndagsmatiné: Dataspelstoppen

Permalänk
Melding Plague

Söndagsmatiné: Dataspelstoppen

SVT-programmet som gav oss det klassiska citatet om Ducktales "Minus är att det inte är lika bra joystick som SEGA".

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Ett skinande exempel på att det visst var bättre förr.

Tack för denna guldklimp!

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Moderator
Forumledare

Hur kan jag inte ha något minne av detta?
Jag kommer ihåg hela kosmopol-eran men detta har förträngt!

För mig var det troldspejlet som gällde under den tiden (för oss som fick in de danska kanalerna )

Där var ju faktiskt bra recensioner

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Synd att inte liknande fick fortsätta, tycker ändå hon försökte bra. Inte så många ord man hinner säga om varje spel när man har så lite tid på sig

Permalänk
Medlem

haha, det här minns man ju!

Det var något program även på ztv under tidigt 90-tal (har för mig det var runt 93-94) som recenserade både konsol- och pc-spel.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Hur kan jag inte ha något minne av detta?
Jag kommer ihåg hela kosmopol-eran men detta har förträngt!

För mig var det troldspejlet som gällde under den tiden (för oss som fick in de danska kanalerna )

Där var ju faktiskt bra recensioner

https://youtu.be/0ELmbTPDtDE

Hear hear!

Tänkte också omedelbart på Troldspejlet (Trollspegeln för er som inte förstår västskånska), riktigt bra recensioner som hjälpte mig välja n64-spel på sent 90-tal och tidigt 2000-tal. Synd att det inte går längre

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Haha, vad pepp man måste blivit på att spela Leisure Suit Larry 3, baserat på gameplay-klippet.
4:45 PÅ Dataspelstoppen (SVT Unga Tvåan 1990)

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

(Trollspegeln för er som inte förstår västskånska)

Finns det några överhuvudtaget

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Inte kollat än, men minns hennes mest klockrena kommentar.
"En annan sak som är bra med spelet är att det är kul."

Permalänk
Medlem
Skrivet av nME:

Haha, vad pepp man måste blivit på att spela Leisure Suit Larry 3, baserat på gameplay-klippet.
4:45 PÅ Dataspelstoppen (SVT Unga Tvåan 1990)

Det råkar vara gratis på IndieGala idag

https://freebies.indiegala.com/leisure-suit-larry-3-passionat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Inte kollat än, men minns hennes mest klockrena kommentar.
"En annan sak som är bra med spelet är att det är kul."

Den bedömningen bör anammas av SweClockers spelrececenter (i fredagspanelen etc).

För mig är den dator som syns i filmen obekant, någon som vet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Finns det några överhuvudtaget

Som inte förstår? Ja massor. Tycker att det borde införas i läroplanen från lågstadiet att lära sig danska om man bor söder om norrlandsgränsen, norr om kan de byta det mot samiska.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

Som inte förstår? Ja massor. Tycker att det borde införas i läroplanen från lågstadiet att lära sig danska om man bor söder om norrlandsgränsen, norr om kan de byta det mot samiska.

Vem fasen vill kunna prata med gröt i munnen - utöver skåningar och danskar;)

Permalänk
Medlem

Vad hände med programledaren sedan? Lite tufft att ha varit kvinnlig programledare i ett dataspelsprogram på tidigt 90-tal.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av medbor:

Synd att inte liknande fick fortsätta, tycker ändå hon försökte bra. Inte så många ord man hinner säga om varje spel när man har så lite tid på sig

Varför säga många ord när få ord gör jobb?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Varför säga många ord när få ord gör jobb?

Varför många ord när få gör jobb?

Permalänk
Medlem

Med ett år på denna jord så var jag för ung för detta program. Men hade det funnits något sådant här när jag var i lagom ålder så hade jag suttit som klistrad. Jag satt ju förvisso som klistrad när det spelades Rummel & Rabalder och andra spel på TV4.

Skrivet av medbor:

Varför många ord när få gör jobb?

Få ord > många ord

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Tja-os strikes back indeed.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Inaktiv

>Numera verkar det råda konsensus att programmet sändes som en del av TV2:s ungdomsprogram Unga Tvåan under 1990.

Hon säger dock Kosmopol?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av NutCracker:

Den bedömningen bör anammas av SweClockers spelrececenter (i fredagspanelen etc).

För mig är den dator som syns i filmen obekant, någon som vet?

Atari ST

Man ser det lätt på de snedställda F-tangenterna, men även att ljudet som kommer ur den är ganska primitivt jämfört med amigaversionerna av samma spel.

Jämför tex
https://youtu.be/ry_qLPOgIR8
Med
https://youtu.be/hhgkDuvvx_g

För övrigt ett kul spel, en riktig joystick-knäckare.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Varför många ord när få gör jobb?

Många ord få jobb

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Varför många ord när få gör jobb?

- Kevin, The Office

Permalänk
Medlem

Det är ett bra spel, men ett dåligt spel. Två tummar ned, men uppåt.

Minns inte alls programmet.
Däremot Filip Struwe hade något program "Sajber", 98-99 på SVT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Med ett år på denna jord så var jag för ung för detta program. Men hade det funnits något sådant här när jag var i lagom ålder så hade jag suttit som klistrad. Jag satt ju förvisso som klistrad när det spelades Rummel & Rabalder och andra spel på TV4.

Få ord > många ord

Inte många, få räcker

Permalänk
Medlem

Haha måste vara ett av de sämsta klipp jag sett 🤣 Bra resonemang 😆

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Det är ett bra spel, men ett dåligt spel. Två tummar ned, men uppåt.

Minns inte alls programmet.
Däremot Filip Struwe hade något program "Sajber", 98-99 på SVT.

Sajber var riktigt bra, mer än bara spel! Mycket om webben etc. Myser än idag av varje klipp därifrån jag trillar över. Internet VAR bättre förr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nr42:

Vad hände med programledaren sedan? Lite tufft att ha varit kvinnlig programledare i ett dataspelsprogram på tidigt 90-tal.

Jag skulle gissa på att detta är samma Ulrika: https://www.linkedin.com/in/ulrika-bergman-b3590730/

Permalänk
Medlem

LSL3 fick minus för ljudet, men det spelet har faktiskt helt fantastisk musik om man använder en Roland MT-32.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem

Det andra klippet som Rick Dangerous 2 var med i hade jag inte sett förut... hur många dataspelstoppen gjordes det?
Personen som spelar spelen i videon verkar inte vara bra så hoppas "recensionen" gjordes av någon annan😂

Skrivet av Schnitz:

LSL3 fick minus för ljudet, men det spelet har faktiskt helt fantastisk musik om man använder en Roland MT-32.

Någon som vet hur mycket en MT-32 kostade på den tiden? Måste väl ha varit lika mycket eller mer än en Atari ST?

Visa signatur

◍◯◍ AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz ◍◯◍ Gigabyte RTX 3080 10GB GAMING OC V2.0 ◍◯◍ Gigabyte X570 UD
◍◯◍ Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 ◍◯◍ Corsair HX750i 750W
◍◯◍ Logitech G915 TKL Tactile ◍◯◍ 2x Samsung 870 QVO 8TB ◍◯◍ be quiet! Silent Base 601
◍◯◍ Sony 65" KD65XH9005 ◍◯◍ Audio Pro A36 ◍◯◍ Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefan_JL:

Någon som vet hur mycket en MT-32 kostade på den tiden? Måste väl ha varit lika mycket eller mer än en Atari ST?

Introduktionspris 1987 var $695. Kanske något lägre ett par år senare när LSL3 kom ut. Penningvärdesjusterat vad ett halvskapligt grafikkort kostar idag alltså. Dessutom får man ju än idag ett par tusen om man säljer den.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2