Tips gällande programmeringsinriktad högskoleutbildning

Permalänk

Tips gällande programmeringsinriktad högskoleutbildning

Hej, jag är just nu sökande för högskoleutbildningar som är fokuserade på programmering. Jag planerar på att antingen söka i Jönköping eller Linköping. Dock mestadels Linköping då jag hört mycket bra om staden och universitetet. Jag har inte behörighet för civilingenjörsprogram och därför kan jag endast söka in till högskolehögskoleingenjörsprogram eller kandidatprogram. Annars kan jag läsa upp matte 4 och fysik 2 för att sedan läsa civilingenjörsprogram.
En av dessa kandidatprogram fångade mitt öga speciellt. Detta var "Innovativ programmering" på 180hp vid linköpings universitet https://liu.se/utbildning/program/6kipr programplan: https://studieinfo.liu.se/program/6KIPR . Skulle ett sådant program vara värt att läsa och ge bra jobbmöjligheter? Är lite orolig att man skulle välja nått som inte leder till jobb efteråt. Även hur är Linköping/Jönköping som studentstäder?

Tack för era svar!

Permalänk
Medlem

Tja,

Var i nästan exakt samma läge som dig för ett par år sedan. Jag var dock inställd på att plugga i Linköping. Men var också osäker på vilket program som var rätt och om jag skulle läsa upp mer matte och fysik först. Slutade med att jag läste kandidatprogram i systemvetenskap. För mig var det helt rätt, men det innehåller enbart enstaka kurser i programmering, så om du verkligen är ute efter programmering är det kanske inte rätt spår.

Jag vågar inte uttala mig alls om andra program och jobbmöjligheter då jag inte jobbar inom programmering. Det jag kan säga dock är att jag var oerhört nöjd med Linköping som studentstad och hela universitetet

Permalänk
Avstängd

@csstudentsnart Din andra länk fungerar inte, men om du tar bort ")" så fungerar den. Om du gör det, så blir det lättare för andra som klickar på länken.

Permalänk
Medlem

Gillar du programmering är innovativ programmering på LiU ett säkert kort, det är mindre matte men också lite mindre kurser i hårdvarunära programmering.

Även systemvetenskap kan bli en del programmering om man kan välja systemutvecklingsinriktningen:
https://studieinfo.liu.se/program/F7KSY
Fördelen med systemvetenskap är mindre kurser parallellt (kan vara en nackdel om du gillar mycket att göra) och mer kurser på svenska. Nackdelen är att du inte kan läsa de mest tekniska programmeringskurserna (AI, OS-programmering, inbyggda system mm)

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Skrivet av TANDEMCYKELN:

@csstudentsnart Din andra länk fungerar inte, men om du tar bort ")" så fungerar den. Om du gör det, så blir det lättare för andra som klickar på länken.

Tack fixade det.

Permalänk
Skrivet av EmpaS:

Tja,

Var i nästan exakt samma läge som dig för ett par år sedan. Jag var dock inställd på att plugga i Linköping. Men var också osäker på vilket program som var rätt och om jag skulle läsa upp mer matte och fysik först. Slutade med att jag läste kandidatprogram i systemvetenskap. För mig var det helt rätt, men det innehåller enbart enstaka kurser i programmering, så om du verkligen är ute efter programmering är det kanske inte rätt spår.

Jag vågar inte uttala mig alls om andra program och jobbmöjligheter då jag inte jobbar inom programmering. Det jag kan säga dock är att jag var oerhört nöjd med Linköping som studentstad och hela universitetet

Yeah det lär nog bli Linköping för mig, känner att det är dags att flytta hemifrån och Linköping verkar ju som du säger vara en rejält bra studentstad!

Permalänk
Medlem
Skrivet av csstudentsnart:

Även hur är Linköping/Jönköping som studentstäder?

Jag har pluggat civilingenjörsprogram i Linköping och civilekonomprogram i Jönköping och jag tycker att Linköping är den överlägset bästa studentstaden. Dessutom har universitetet en betydligt mer seriös akademisk kultur och bättre organisation. Men det kan nog vara en smaksak också, men man kan konstatera att det är helt olika känsla att vara student i respektive stad.

Om städerna som bostadsort tycker jag i stället att Jönköping är överlägset med sjöarna och kullarna - Linköping är platt, tråkigt och har ständig motvind.

Jag har ett gäng kollegor som pluggat IT på kandidatnivå i Jönköping och de håller generellt en bra nivå - det verkar inte vara svårt att få jobb. Innovativ programmering tillkom efter min tid i Linköping, så det programmet har jag ingen uppfattning om.

Permalänk

Har själv gått innovativ programmering, även om jag inte slutförde det... Men på jobbet har vi minst 5st som gått det ,varav 3 av dom gick samma år som mig, så jobb kommer du 100% att få om du går den linjen.

Visa signatur

Anything that can go wrong will go wrong.