Fortsatt fri roaming inom EU – förlängs i tio år

Permalänk
Medlem
Skrivet av nME:

Tack! Blir så trött på sådana kommentarer.
När vi var på Kanarieöarna sade en guide att att kanarie-bananerna var förbjudna i EU pga deras utseende. Lät för dumt för att vara sant. Och snabb googling visade att det inte heller var sant. Den har en inte obetydlig del av Europas bananmarknad, i synnerhet i Spanien.

Well. Vi har ju en PM i Storbritannien som började sin karriär som bloggare på en tidning där han satt och påstod att EU skulle reglera hur refflade chips skulle vara och rent utav förbjuda orefflade chips. Desinformation om EU sprids får alla delar av samhället och har blivit ännu mer spritt i och med sociala medier.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av snowscar91:

Kan vara ett av de bästa besluten i EUs historia. Skönt att det förlängs.

Skrivet av DavidtheDoom:

Oj, känns galet tråkigt om man skulle gå tillbaka till som det var innan Roamingen var fri. 😬

Ett Brexit senare:

Roaming charges are back after Brexit – beware high mobile bills

Citat:

Giffgaff has told its customers that from 26 July they can only use up to 5GB of data a month in the EU. Above that level they will be charged 10p a MB. In a post on its website, the company blamed the move on the connection charges incurred when people roam in the EU.

1,26kr/MB...

Citat:

In another change, the sun is setting on the free roaming enjoyed by Tesco Mobile customers on its Home from Home contract. From the start of 2023, new sign-ups and upgrade customers will lose this benefit; existing customers will continue to enjoy this perk provided they don’t change their device or move to a sim-only contract. The roaming charges will be 10p a MB of data, 20p a text and 55p a minute for calls.

Men, britterna får ju ha blåa pass nu! Som då kroaterna haft hela tiden...

Permalänk
Medlem
Skrivet av TANDEMCYKELN:

Jag måste erkänna att jag inte riktigt förstår vad du menar. I Sverige så finns Tele2, Telia, Telenor och Tre. I de flesta andra länder så finns det också flera olika mobiltelefonoperatörer.

Däremot hade Televerket/Telia ett monopol på telefoni i Sverige för ganska många år sedan.

Marknaden är dock inte fri utan den är fortfarande reglerad och det är bra det eftersom marknaden i sig har gång på gång visat sig att den inte kan reglera sig själv. Exempel är hur telefon och internetmarknaden ser ut i USA där ett bolag har monopol på områden ibland så stora som delstater.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qubeista:

Visst gäller det här däremot inte om man låt oss säga skulla surfa på en lång båttur / kryssning, för då gäller internationell lag?

Det är nog ett större problem att hitta en 4G-mast på internationellt vatten.

Sen har väl båten WiFi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TANDEMCYKELN:

Det där skulle jag aldrig rekommendera, då det kan bli väldigt dyrt. Kolla upp innan vad som gäller.

Dom flesta kryssningsfartyg har gratis wifi och vill man ha snabbare anslutning, visst det kostar, men inte lika mycket som satellitanslutning mitt ute ingenstans på internationellt vatten. Jag betalar hellre för wifin än för "roaming" mot satellit.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lodisen:

Obegränsade abb är vad jag vet obegränsade.
Inte varit några problem att dra ned åtskilliga TB per månad på vare sig Tele2/Telenor eller Telia.

Tänker mer att folk skriver "surfa obegränsat" när genomsnittsabonnemanget är begränsat till 5gb/månad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Tänker mer att folk skriver "surfa obegränsat" när genomsnittsabonnemanget är begränsat till 5gb/månad

Vadå genomsnittsabonnemanget? Man skaffar väl ett som fyller ens behov.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lodisen:

Vadå genomsnittsabonnemanget? Man skaffar väl ett som fyller ens behov.

Genomsnittet har inte fri surf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Nä på fartyg så kommer du automagiskt hoppa över till svindyrt sattelitnät, å innan du hinner reagera så har din mobil redan laddat ner den där 4mb attachmenten från senaste jobbmailen och uppdaterat någon app å till följ av det får du betala 200kr för de dära få sekundrarna innan du satte mobilen i flygplansläge.

Jäkla idioti, borde ju vara tvärtom att man måste opt-in för att använda snordyra sattelitnät; inte något som mobilen bara automagiskt hoppar in på.

Går att slå på en spärr för sattelitinternet hos iaf Tre (som jag har), så det rekommenderar jag alla att göra.

Konstigt åkte båt till åland förra året och då fungerade raoming hela vägen utan några extra avgifter även på internationellt vatten.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Konstigt åkte båt till åland förra året och då fungerade raoming hela vägen utan några extra avgifter även på internationellt vatten.

Lite skillnad på vatten och vatten. Östersjön omfattas av 3 st nätländer; Sverige, Finland och Estland.
Men är du ute i Karibien till exempel så hamnar du lätt på satellit om du "roamar" då öarna är så små och inte lika utvecklade som övriga IT-länder. Samma kan hända om du korsar Norge och Island eller till Färöarna, eller från Syd-Chile till Antarktis osv osv.. 70% av Afrikas kustlinje har inte mobilnät på samma utsträck som Europas kuster har, så du hamnar lätt på dyra fakturor.
Bara korsandet mellan Australien och Nya Zeeland kan leda till satellitsamtal/-surf, även om de är relativt nära varandra.

700 MHz-bandet har en utsträckning på ca 10 km (1 mil) enligt uppgifter, det är något som används flitigt i landsbygden här i Sverige exempelvist, medan städer har uppemot 3000 MHz-bandet igång pga betong, stål osv som stör radiovågorna och dessa antenner är närmare varandra för att täcka nätet.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TANDEMCYKELN:

Det är väl ett utmärkt exempel på att marknaden fungerar? Du får betala det marknaden kan ta betalt, istället för att alla andra människor som har abonnemang hos operatören ska betala dina kostnader.

Så, varför ska jag betala för att du vill använda internet utomlands? För mig är det väldigt svårt att förstå.

Nej. Fungerar rätt kasst. Har bott i Helsingfors 5 år och där var Telias pris ca 250kr per månad för oändlig data. Även när jag var på besök i Sverige så var det bara att tanka på.
Nog så finns det folk i Sverige som skulle vilja ha liknande avtal, och då borde ju marknaden möta behovet. OK, så var är marknaden? Zzzzz

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miska:

Lite skillnad på vatten och vatten. Östersjön omfattas av 3 st nätländer; Sverige, Finland och Estland.
Men är du ute i Karibien till exempel så hamnar du lätt på satellit om du "roamar" då öarna är så små och inte lika utvecklade som övriga IT-länder. Samma kan hända om du korsar Norge och Island eller till Färöarna, eller från Syd-Chile till Antarktis osv osv.. 70% av Afrikas kustlinje har inte mobilnät på samma utsträck som Europas kuster har, så du hamnar lätt på dyra fakturor.
Bara korsandet mellan Australien och Nya Zeeland kan leda till satellitsamtal/-surf, även om de är relativt nära varandra.

700 MHz-bandet har en utsträckning på ca 10 km (1 mil) enligt uppgifter, det är något som används flitigt i landsbygden här i Sverige exempelvist, medan städer har uppemot 3000 MHz-bandet igång pga betong, stål osv som stör radiovågorna och dessa antenner är närmare varandra för att täcka nätet.

Fungerade bra redan innan 700MHz-bandet börjades användas i Sverige. Även på 800 och 900 bandet har man täckning lång, långt ut på vattnet mot Åland, 10km låter väldigt kort, iallafall på öppna hav. Du kan nog få täckning 2-3 mil ut på vattnet just pga öppna hav

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Konstigt åkte båt till åland förra året och då fungerade raoming hela vägen utan några extra avgifter även på internationellt vatten.

Kan vara för åland är ganska nära land 43km till svenska kusten och östra kusten är ju fyllt av öar man kan placera telemaster på? Var i alla fall på stena färjan GBG-Fredrikshamn jag möttes av "välkommen till tre satellitnätverk bla bla 99999999999999kr/kilobyte/sekund" och det smset kom ju inte direkt utan tog ju någon minut eller två, på vilket diverse appar hann ladda ner några kb/mb och jag hann slå på flightmode. Minnst inte exakt vad det var men en 200-300kr-nånting för typ 1,5-2mb eller så. Dyr jäkla minut.

Efter det ringde jag Tre och spärrade mitt abb från att nyttja satellitnät osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TANDEMCYKELN:

Du förutsätter att alla människor i Sverige är som dig, vilket givetvis inte är sant. Det finns människor i Sverige som aldrig reser utomlands på sin fritid, som t.ex. jag. Du verkar leva i en värld skild från verkligheten, speciellt då alla människor inte har RÅD att resa utomlands, så varför ska dessa människor betala för att du ska få surfa gratis från valfritt land inom EU?

Var har jag sagt att alla människor i Sverige reser? Eller någon majoritet, eller ens många? Jag argumenterade ju t.o.m för att du *tjänar* på detta, inte att du betalar extra. Jag vet inte vilka andra avgifter jag missat i mitt luddiga resonemang, men du kom iallafall inte med nåt motargument.

Det jag försökte säga är att detta gör det enkelt att resa utan att behöva oroa sig för ett av de viktigaste elementen i en modern människas liv. Därmed försvinner en stor del av gränserna mellan EU-länderna, vilket gör EU mer sammanhängande och länderna kommer närmare varandra iom bättre möjlighet till samarbete. Det är inte så att varenda jävel ska ut och resa varenda helg, men det finns många viktiga administrativa jobb inom politik, och varför inte andra "högutbildade" jobb där man reser mycket, där EU gynnas av att det är lätt att resa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Nä på fartyg så kommer du automagiskt hoppa över till svindyrt sattelitnät, å innan du hinner reagera så har din mobil redan laddat ner den där 4mb attachmenten från senaste jobbmailen och uppdaterat någon app å till följ av det får du betala 200kr för de dära få sekundrarna innan du satte mobilen i flygplansläge.

Jäkla idioti, borde ju vara tvärtom att man måste opt-in för att använda snordyra sattelitnät; inte något som mobilen bara automagiskt hoppar in på.

Går att slå på en spärr för sattelitinternet hos iaf Tre (som jag har), så det rekommenderar jag alla att göra.

Tack för svaret, just det här jag misstänkte och hur de fångar många. Har sett folk på reddit som fått skyhöga fakturor osv av just den anledningen du säger.