Veckans fråga: Vilken typ av mikrofon använder du?

Permalänk
Melding Plague

Veckans fråga: Vilken typ av mikrofon använder du?

Mikrofoner är bra att använda för att kommunicera med vänner och ovänner i spel samt kollegor i videochattar och kommer i flera olika former och format. Vilken typ använder du?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

ModMic Uni. Liite småpilligt (brukar sätta dit den vid behov), men skönt att kunna använda de hörlurar jag redan hade istället för att behöva skaffa ett gamingheadset med sämre ljud.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Endgame Gear XSTRM, vit för frugan och svart för mig tillsammans med vars en Röde boom-arm.

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem

Har headsets mikrofon men använder nu min billiga webkameras mikrofon så slipper jag ha headset och den duger för tal när man spelar med någon eller har möten i tex zoom.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Annan: Använder ingen mikrofon alls, eller skulle kanske inte svarat alls då

Permalänk
Medlem

Jag använder en Rode videomic NTG, mer eller mindre en mic man kan montera direkt på en kamera.. en shotgun mic. Anledningen är väl mer att jag kan sätta upp den på avstånd och få bra kvalite på ljudet utan att behöva ha den under läppen. Syns inte. Är inte ivägen:)

Permalänk
Medlem

Yeti Blue, tycker den fungerar finfint och kände att förlita mig på micen i webcamen var förlegat (och webcamen med, så den bytte jag ut mot en fet DSLR som får agera webcam istället)

Permalänk
Medlem

Elgato Wave 1 på en arm. Clipguard fungerar toppen out of the box och mjukvaran är asnice. Använde tidigare Modmic 4 och en Fifine T669. Fifine micen var dock sjukt prisvärd

Visa signatur

|Chassi Fractal Design North |CPU 7800X3D |Moderkort ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
|RAM Kingston HyperX 32 GB |GPU Gigabyte RTX 3070 Eagle
|SSD Seagate FireCuda 510 2 TB NVMe |SSD Kingston Fury Renegade 2 TB NVMe
|PSU Corsair RM750e

Permalänk
Medlem

Kondensatormikrofon, självklart!

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Använder en Modmic 4. Tycker den levererar förvånansvärt bra ljudkvalitet!

Permalänk
Hedersmedlem

Kör Rode Podcaster vanligtvis, men min favorit är ju så klart att använda Nintendos mobilapp för all slags chat och kommunikation. Otroligt banbrytande och nyskapande!

Permalänk
Medlem

RÖDE NT-USB på en arm Funderar dock på en dynamisk mikrofon istället för denna då den tar upp väldigt mycket ljud runtomkring. Voicemeeter är mer eller mindre ett måste med noise gate aktiverad.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag kör alltid Discord, teams eller annan röstchatt över telefonen och går in med datorn för att se ev presentationer etc.

Dubbla klienter = ja, eget headset till datorn = nej.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Använder normalt en Shure SM7b, tycker den är bra på att blockera ut andra ljud än just min röst.

Permalänk
DingDongerMcDongface

Hemma blir det den inbyggda mikrofonen i mitt Corsair Virtuoso-headset. Har tidigare haft en trådbunden Modmic, den var skitbra men jag ledsnade på kabel i allmänhet för några år sedan

Permalänk
Medlem

Inbyggd i laptopen, men använda främst på jobbet

Permalänk
Medlem

Röde video mic pro. Föregångaren till ntg.
Sitter under skärmen och jag är helt fri från sladdar.
Lite aktiv ljudmjukvara som rtx voice så plockar den inte upp något från högtalarna.
Brorsan kör en audio technica atr2100x lite närmare och utan aktiv ljudmjukvara men ändå högtalare

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Kör med en blue Yeti på en rode arm med en billig shock absorber som jag hittade på amazon.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

Det beror lite på vad jag spelar. Har ett Svive Hydra streaming kit som jag använder när jag spelar lugnare spel där jag inte fladdrar runt så mycket, annars har jag ett billigt skräpheadset som jag inte ens minns vad det heter. Hade ett bättre med vikbar mikrofon men den gick sönder efter några dagar bara och köpte det billiga som tillfälligt då jag behövde samma dag.

Det är mest när jag kör racing som jag inte använder Sviven då det inte är så praktiskt ha den hängande när jag sitter i riggen.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

En gammal Samson Meteor som sitter på en arm.

Permalänk
Musikälskare

Shure MV7, kan inte vara mer än nöjd med den

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Det som tillhör Corsair Virtuoso headsetet. Bra för att vara trådlöst.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Läste en rubrik som löd typ "Mikrofonen är gamers nya statussymbol" och egentligen finns det väl en sanning i det. Av alla saker till datorn så är ju mikrofonen den som ger dig själv minst personlig bonus och mest påverkar andra människor. Det finns ju undantag självfallet, t.ex. ifall man streamar så kan det ju påverka tittarupplevelsen som i sin tur påverkar inkomst.

Permalänk

ModMic, så jag kan använda mina AKG-lurar. Lätt värt lite extra pyssel med en extra sladd osv.

Permalänk
Medlem

När pandemin kom så köpte jag min första mikrofon. Det var slutsålt överallt så jag fick ta den första bästa som fanns kvar, vilket blev en Blue Microphones Snowball iCE Black.

Dold text

Den ser lite skoj ut, men är gömd bakom skärmen, så det är ingen som ser den. Fast jag har ju den inte för syns skull, utan för ...

Jag har ingen aning om den är "bra", men den fungerar.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Gallerikonnässör

Använder den inbyggda micen i mitt trådlösa Logitech Pro X. Även om ljudet är lite burkigt tycker mina vänner på Discord att det gör ett betydligt bättre jobb än min gamla Modmic 4.

Visa signatur

Ryzen 5 5600X | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | ASRock B550M-ITX/ac | Noctua NH-L12S 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

RÖDE NT-USB på en arm Funderar dock på en dynamisk mikrofon istället för denna då den tar upp väldigt mycket ljud runtomkring. Voicemeeter är mer eller mindre ett måste med noise gate aktiverad.

Samma här. Älskar den när den fungerar, men har ofta problemet med att windows inte känner av den. Brukar lösas av att koppla in och ur den, eller starta om datorn men ibland kan det vara mer krångligt. Är det något som du upplever?

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Rode NT-USB med arm och shock mount sedan något år tillbaka. Betydligt bättre ljud än micen på mitt Cloud Alpha headset. Beställde även ett DT770 80 Ohm, men de kom jag inte alls överens med så de fick åka tillbaka.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Har kört med en blue yeti i några år med deras arm. Dock låg grejerna över tangentbordet när jag kom hem från jobbet igår.
Var tydligen en gjuten detalj på vajern inne i armen som sa upp sig.

Så istället för att köpa en ny arm för en tusenlapp så fick det bli en Modmic wireless som jag har sneglat på ett tag.

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem

Inbyggda I laptopen när jag jobbar. Till spel blir mitt Logitech G435 headset. När jag sjunger Tom Waits på fyllan behövs ingen mic.